دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درباره رفلاکس معده به مری چه میدانید؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر پس از خوردن غذا سوزش دردناکی در سینه دارید، دچار بیماری ای هستید که مواد اسیدی معده به مری باز می گردد، متخصصان به این بیماری رفلاکس معده به مری می گویند.

با مجله دلگرم همراه باشید تا با عارضه رفلاکس معده به مری بیشتر آشنا شوید

اضافه وزن و چاقی باعث فشار به شکم، معده و در نهایت برگشت اسید معده به مری می شود. پس اگر چاق هستید و اضافه وزن دارید، به طور جدی به کاهش وزن فکر کنید و به سراغ لاغر شدن بروید. استفاده از لباس های جذب و تنگ نیز در طولانی مدت به دستگاه گوارش ما آسیب می زند.

رفلاکس معده به مری چیست


اگر شما پس از خوردن غذا دچار احساس سوزش دردناکی در سینه هستید، دچار بیماری ای هستید که مواد اسیدی معده به مری باز می گردد، متخصصان و پزشکان به این بیماری رفلاکس معده به مری می گویند.


کشیدن سیگار، فشار به معده، مصرف بعضی از مواد غذایی و داروهای خاص، می تواند قسمت تحتانی معده را ضعیف کند و منجر به بازگشت مواد غذایی به مری شود. اگر رفلاکس معده به طور مداوم و مرتب اتفاق بیافتد این مواد اسیدی مری را تحریک می کند و می تواند باعث سوزش و التهاب مری شود.

علائم رفلاکس معده به مری


به طور کلی امروز می خواهیم به شما بگوییم که اگر اسید معده ترشح کند و درمان نشود می تواند منجر به زخم معده شود. بیماری رفلاکس معده به مری شامل برگشت محتویات معده به مری است که ممکن است به دهان هم برسد و بیمار در بالای شکم و پشت جناق احساس گرمی یا سوزش می کند که این سوزش می تواند به ناحیه گردن یا گوش انتشار پیدا کند.


بیماری رفلاکس بیماری بسیار شایعی است، بسته به این که تکرر علائم چقدر باشد، بین پنج تا چهل درصد از افراد جامعه مبتلا به این بیماری تخمین زده شده اند. اگر ما فرض کنیم کسی که یک بار در ماه رفلاکس معده به مری دارد، دچار بیماری است شیوع معادل چهل درصد می شود. اگر ما رفلاکس دو بار در هفته را ملاک تعریف بیماری یا بیمار بودن فرد در نظر بگیریم، شیوع این بیماری معادل پنج درصد افراد جامعه خواهد بود.


علائم این بیماری علاوه بر سوزش و گرمی در ناحیه پشت استخوان جناق ممکن است که در ناحیه دهان و گلو، سینوس، مجاری تنفسی و ریه هم احساس شود. مثلا بار روی زبان و احساس گرفتگی گلو، سرفه های مکرر، اختلال در صدا، دو رگه شدن صدا، بوی بد دهان، سینوزیت، گره هایی که در حنجره ممکن است پیش بیاید، درد قفسه سینه، آسم و حتی فیبروز یا سخت شدن ریه همه می توانند عوارض بیماری رفلاکس تلقی شوند.


درمان بیماری رفلاکس اسید معده به مری


از نظر درمان، بیماری معمولا با دارو درمان می شود، حتی پیش از این که کار های تشخیص قطعی انجام شود، معمولا درمان دارویی شروع می شود چون بیماری مزمن و خوشخیم است.


معمولا درمان با داروهای ضد اسید و دوز حداقل شروع می شود و اگر خوب جواب دهد ممکن است که دارو ادامه پیدا کند، معمولا چند هفته ای درمان انجام می شود و بعد دارو قطع می شود.


در مواردی که پاسخ درمانی نامناسب است، یعنی به محض این که دارو قطع می شود، یا کم می شود و علائم اود می کند، بیمار مدت ها نیازمند دارو است به خصوص در جنس مذکر که احتمال عوارض بیشتر است حتما آندوسکوپی انجام می شود.


در آندوسکوپی معده و اثنی عشر، معمولا تشخیص قطعی بیماری داده می شود و خراش های سطحی در محل اتصال مری و معده مشاهده می شود.


علاوه بر این ممکن است که نشانه های کوتاه شدن مری یا گسترش معده به طرف بالا دیده شود که اگر این حالت پیش بیاید احتمال بدخیم شدن بیماری وجود دارد که برای پیشگیری از این امر از محل مورد نظر نمونه برداری می شود و از بیمار به صورت دوره ای آندوسکوپی گرفته می شود تا اگر بیماری بدخیم شد، بیمار برای درمان های جدی تر معرفی شود.


علل بیماری رفلاکس معده به مری


علت بیماری رفلاکس معده به مری، در درجه اول، اختلال در محل اتصال مری به معده است، دیافراگم پایه ای دارد که آن پایه وقتی شل می شود، دریچه خوب بسته نمی شود، بعضی اوقات در محل اتصال مری و معده فتخ مادرزادی وجود دارد که آن هم می تواند منجر به بیماری رفلاکس یا تشدید آن شود.


علاوه بر این کسانی که چاق هستند و رژیم غذایی سالم را رعایت نمی کنند، کسانی که سیگار، فلفل و... را مکررا مصرف می کنند، همه در معرض بیماری رفلاکس معده هستند. بنابراین علاوه بر مصرف دارو باید علل ایجاد کننده رفلاکس را هم شناخت و آن را حذف کرد مثلا کسی که پرخوری می کند باید حجم وعده های غذایی خود را کمتر کند.


اضافه وزن و چاقی باعث فشار به شکم، معده و در نهایت برگشت اسید معده به مری می شود. پس اگر چاق هستید و اضافه وزن دارید، به طور جدی به کاهش وزن فکر کنید و به سراغ لاغر شدن بروید. استفاده از لباس های جذب و تنگ نیز در طولانی مدت به دستگاه گوارش ما آسیب می زند.


تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits