دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مرور کلی بر پاپیلوما ویروس ها به عنوان اصلی ترین عامل سرطان دهانه رحم

علت ایجاد ویروس اچ پی وی (HPV) یا ویروس پاپیلوم چیست؟

مرور کلی بر پاپیلوما ویروس ها به عنوان اصلی ترین عامل سرطان دهانه رحم
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
پاپیلوما (Papilloma) اشاره به تومور خوش خیم - در بافت اپیتلیال دارد. پاپیلوما از ریشه پاپیلا و به‌معنی برآمدگی نیپل (نوک پستان) است ولی پاپیلوم در این بحث ربطی به پاپیلا ندارد و نباید با آن اشتباه گرفته شود.

ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV (Human Papillomavirus)

ویروسی است که بیش‌تر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد.بیش از ۱۰۰ نوع یا سوش مختلف از HPV وجود دارد. اکثر مردان و زنانی که دچار این عفونت هستند از این موضوع بی‌اطلاع می‌باشند، زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود. اما در برخی از موارد، انواع خاصی از HPV می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) یا زگیل تناسلی بشوند. در موارد دیگر، انواع خاصی از HPV می‌توانند ضایعات پیش سرطانی (یعنی نواحی دارای بافت‌های غیرطبیعی) یا سرطان ایجاد نمایند.

نحوه گسترش اچ‌پی‌وی

تقریباً ۶۰ نوع اچ‌پی‌وی این قابلیت را دارند که باعث ایجاد زگیل‌های معمولی بشوند، که این زگیل‌ها در برخی از نواحی بدن مانند دست و پا به‌وجود می‌آیند. تقریباً ۴۰ نوع از این ویروس‌ها را اچ‌پی‌وی‌های «نوع تناسلی» می‌نامند که ممکن است موجب زگیل تناسلی شوند. این ویروس‌ها به هنگام تماس اندام‌های تناسلی، معمولاً در طول آمیزش جنسی از راه مهبل یا مقعد، از شخصی به شخص دیگر پخش می‌شوند. این ویروس می‌تواند از راه آمیزش جنسی از راه دهان هم منتقل شود. اچ‌پی‌وی رایج‌ترین عامل بیماری است که از طریق آمیزش جنسی انتقال می‌یابد.

انواع تناسلی اچ‌پی‌وی می‌توانند ناحیه تناسلی زنان، از جمله فرج (بخش بیرونی مهبل)، آستر مهبل، و گردن رحم (قسمت پایینی و باریک رحم زن)، و همچنین ناحیه تناسلی مردان، از جمله آلت تناسلی مردانه، را آلوده کنند. هم در زنان و هم در مردان، اچ‌پی‌وی‌های تناسلی می‌توانند مقعد و برخی از نواحی سر و گردن را آلوده سازند. گاهی اوقات نژادهای «کم‌خطر» اچ‌پی‌وی‌های تناسلی، از همه بیش‌تر HPV – 6 و HPV – 11، می‌توانند باعث شوند زگیل‌ها یا ضایعات تناسلی بر روی یا در اطراف این مکان‌ها به وجود آید. اندازه، شکل، و تعداد این توده‌ها ممکن است متغیر باشد، و این توده‌ها به‌ندرت به سرطان منتهی می‌شوند.

HPV

سرطان‌های مرتبط با اچ‌پی‌وی

احتمال ایجاد سرطان توسط برخی از انواع HPV تناسلی بیش‌تر است، و این انواع را HPVهای «پرخطر» می‌نامند. معمولاً دستگاه ایمنی زن یا مرد آلوده به اچ‌پی‌وی کم‌خطر یا پرخطر از شر این عفونت خلاص می‌شود و ویروس صدمه‌ای وارد نمی‌کند. اما در برخی از افراد عفونتی دائمی (ماندگار) به‌وجود می‌آید که به‌کندی، اغلب در طول چندین سال، باعث ایجاد تغییراتی در سلول‌های طبیعی می‌شود که امکان دارد این تغییرات به ایجاد ضایعات پیش سرطانی یا سرطان منتهی شود.

سرطان‌های مرتبط با HPV شامل موارد زیر است:

نئوپلازی‌های گردن رحم

اصولاً، تمام سرطان‌های گردن رحم در اثر عفونت HPV ایجاد می‌شود. اینکه آیا زنی که به HPV آلوده‌است دچار سرطان گردن رحم خواهد شد به تعدادی از عوامل، از جمله نوع HPV، بستگی دارد. از بین سرطان‌های گردن رحم مرتبط با HPV، تقریباً ۷۰٪ توسط دو نژاد HPV – 16 و HPV – 18 ایجاد می‌شوند. در زنانی که به HPV آلوده هستند، امکان دارد کشیدن سیگار خطر سرطان گردن رحم را افزایش دهد. گرچه تقریباً تمام سرطان‌های گردن رحم توسط HPV ایجاد می‌شود، به یاد داشتن این نکته اهمیت دارد که اکثر عفونت‌های HPV تناسلی باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند.

سرطان دهان

ویروس اچ‌پی‌وی می‌تواند در زنان و در مردان باعث ایجاد سرطان دهان (سرطان دهان و زبان) و سرطان حلق دهانی (حلق دهان یا قسمت میانی گلو که از لوزه‌ها تا نوک حنجره ادامه دارد) بشود. این سرطان‌های مرتبط با HPV پیوسته در مردان افزایش می‌یابد. در واقع، بر طبق یافته‌های مطالعه‌ای که اخیراً صورت گرفته‌است، اینک ویروس HPV به اندازه استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی باعث ایجاد سرطان‌های قسمت بالایی گلو می‌شود. شاید تغییر در رفتار جنسی، از جمله افزایش در آمیزش جنسی از راه دهان، یکی از دلایل این افزایش باشد.

HPV

سرطان‌های دیگر

ویروس اچ.پی. وی با سرطان‌هایی که شیوع کم‌تری دارند هم مرتبط می‌باشد. تقریباً نیمی از موارد سرطان فرج با HPV ارتباط دارد. انواعی از HPV که باعث ایجاد سرطان گردن رحم می‌شوند با سرطان مقعد هم مرتبط می‌باشند. انواع پرخطر HPV با سرطان مهبل و سرطان آلت تناسلی مردانه هم ارتباط دارند.

آزمون DNA ویروس پاپیلوم انسانی

تستی آزمایشگاهی که در آن سلول‌هایی را با خراش دادن گردن رحم تهیه می‌کنند و آنها را از نظر حضور DNA ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) بررسی می‌نمایند. امکان دارد این ویروس باعث تشکیل توده‌های (Growths) بافتی غیرطبیعی (به‌عنوان مثال زگیل) شود و تغییرات دیگری را در سلول‌ها ایجاد نماید. ممکن است آلودگی دراز مدت به تیپ‌های خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی باعث ایجاد سرطان گردن رحم شود. امکان دارد ویروس HPV در انواع دیگر سرطان (مانند سرطان‌های مقعد، مهبل، فرج، آلت جنسی مردانه، و حلق دهانی) هم نقشی ایفا کند. این آزمایش می‌توان همراه آزمایش پاپ اسمیر انجام شود.

راه های پیشگیری از ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

این ویروس از طریق رابطه جنسی واژینال، رابطه جنسی دهانی و رابطه مقعدی منتقل می‌شود؛‌ در واقع راه انتقال این ویروس از طریق تماس پوست با پوست می‌باشد و از طریق سنگ توالت فرنگی، استخر شنا یا از طریق خون فرد آلوده به شما منتقل نمی‌شود. تنها راه قطعی برای پیشگیری از تمام ریسک‌های مربوط به این ویروس عدم برقراری رابطه جنسی است!؛ چه به صورت مقعدی، واژینال یا دهانی! اما برای کاهش سطح ریسک ابتلا به این بیماری می‌توانید تعدد شریک‌های جنسی خود را کاهش دهید.

یکی دیگر از راه‌های مراقبت از ابتلا به این ویروس واکسن می‌باشد. واکسن‌های دهانه رحم، گارداسیل و گارداسیل-9 شما را در مقابل ابتلا به این ویروس مراقبت می‌نماید. بهترین زمان برای زدن این واکسن بین سنین 9 تا 26 سال می‌باشد. این واکسن‌ها بر روی گونه‌های پرخطر این ویروس تمرکز می‌کنند؛ اما هر سه‌ی این واکسن‌ها شما را در مقابل HPV 16 و HPV 18 محافظت خواهند کرد. واکسن گارداسیل و واکسن گارداسیل-9 در مقابل HPV 6 و HPV 11 که در اغلب موارد منجر به زگیل تناسلی می‌شوند، موثرتر می‌باشند.

HPV

از کجا بفهمم که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستم؟

بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس از این موضوع اطلاعی ندارند؛ مطابق تخمین‌های مراکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) حدود 80 میلیون از آمریکایی‌ها به این ویروس مبتلا هستند. بسته به نوعی از این ویروس که ممکن است شما به آن مبتلا باشید، شما دارای علامت یا بدون علامت هستید؛ اما بسیاری از افراد علامتی ندارند. برخی از انواع این ویروس منجر به زگیل تناسلی می‌شود.

برخی دیگر از انواع این ویروس باعث بروز سرطان دهانه رحم یا در دیگر اعضای بدن می‌شود. برخی دیگر از اقسام این ویروس باعث بروز زگیل در قسمت‌های دیگر بدن می‌شود. در صورتی که شما به زگیل تناسلی مبتلا باشید قطعا شما به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستید. زگیل‌های بوجود آمده بر روی آلت تناسلی شما همگی شبیه به هم نیستند؛ این زگیل‌ها می‌توانند به شکل صاف، برآمده، به رنگ صورتی یه به رنگ گوشت در بدن شما رشد کنند. ممکن است یک زگیل یا چندین زگیل را بر روی آلت تناسلی خود مشاهده نمائید.

راه های درمان زگیل تناسلی و ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس بطور خودبخود درمان می‌شوند و نیازی به دنبال کردن درمان خاصی ندارند. اما در صورتی که این بیماری بطور خوبخود و توسط سیستم دفاعی بدن درمان نشود، پزشک شما به درمان علائم حاصل از این عفونت در شما می‌پردازد. برخی از این ویروس‌ها ممکن است شامل ویروس‌های کم خطری شود که منجر به زگیل تناسلی می‌شوند.

ممکن است در صورت ابتلا به این ویروس حداقل فورا نیاز به درمان نداشته باشید. در صورتی که شما مبتلا به این ویروس باشید ممکن است پزشک شما نیاز داشته باشد که بداند آیا شما به بیماری‌ دیگری در اثر این ویروس مبتلا شده‌اید یا خیر. اگر شما خانم باشید پزشک شما به نمونه برداری از سلول‌های دهانه رحم شما همانند تست پاپ اسمیر مبادرت می‌ورزد و نمونه‌ را جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌کند.

در صورتی که باردار هستید یا گمان می‌کنید که در آستانه‌ی بارداری قرار دارید حتما قبل از شروع به درمان پزشک خود را در جریان بگذارید. ممکن است پزشک شما درمان این بیماری را تا پس از زایمان به تعویق بیاندازد. در صورتی که پزشک شما تصمیم به درمان سلول‌هی غیرطبیعی ایجاد شده در بدن شما بگیرد،

HPV

یکی از روش‌های درمانی زیر را انتخاب خواهد کرد:

کریوتراپی (Cryotherapy): در این روش، سلول‌های غیر طبیعی به وسیله‌ی مایع نیتروژن فریز می‌شوند.

(عکس مرتبط با درمان زگیل بر روی دست به روش کرایوتراپی؛ درمان زگیل تناسلی به این روش نیز با همین دستگاه می‌باشد)

کونیزیشن (Conization): در این عمل سلول‌های غیرطبیعی ایجاد شده بر روی بدن شما برداشته می‌شوند.
لیزر درمانی: در این روش به کمک نور پر انرژی لیزر، سلول‌های آنرمال از بین خواهند رفت
عمل حلقه الکتروسرجری: در این روش سلول‌های ایجاد شده توسط جریان الکتریکی از بین می‌روند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits