دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
15 بیماری شناخته شده مربوط به ریه و مجاری تنفسی

نام 15 بیماری ریه و پیشگیری از عفونت آن

15 بیماری شناخته شده مربوط به ریه و مجاری تنفسی
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بیماری های ریه یکی از از شایع ترین انواع بیماری ها در سراسر جهان می باشند. سیگار کشیدن، عفونت و ژنتیک از شایع ترین عوامل بیماری های ریوی می باشند. در مقاله امروز مجله دلگرم به بررسی بعضی از انواع مختلف بیماری های ریوی می پردازیم.

علل عفونت ریه

بیماری های ریه : علل عفونت ریه می تواند باکتری، ویروس و یا قارچ باشد. انگل ها نیز باعث این عفونت ها می گردند.عفونت باکتریایی از تمامی عفونت ها بیشتر است. این عفونت ها توسط آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. عفونت های باکتریایی موجب سوزش پوست می گردند.عفونت های ویروسی نیاز به دارو ندارند و خود به خود خوب می شوند. در عفونت های حاد ویروسی، لب ها و ناخن ها به رنگ آبی در می آیند. از دست دادن آب بدن نیز یکی از علائم عفونت ریه می باشد. عفونت ریه می تواند منجر به عفونت گوش گردد.علائم عفونت ریوی ناشی از قارچ نیز همانند علائم عفونت ریوی ناشی از باکتری و یا ویروس می باشد. در برخی موارد شدید، عمل جراحی برای برداشت توده قارچی لازم می باشد.اگر گلودرد شما در عرض چند روز بهبود نیافت و یا بعد از چند هفته، از شر سرفه خلاص نشدید، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.سرفه های مداوم، تنگی تنفس، درد قفسه‌سینه و خس خس سینه از علائم عفونت ریه می باشد که نیاز به بررسی فوری پزشک دارند .

انواع بیماری ریه و مجاری تنفسی

1. پنومونی یا ذات الریه :

پنومونی شایع ترین نوع عفونت ریه می باشد. ذات الریه در واقع همان التهاب ریه می باشد که با یک عفونت ایجاد می شود.هنگامی که کیسه های هوایی در ریه محتوی مقدار زیادی مایعات می شوند، ذات الریه رخ می دهد. عفونت ذات الریه می تواند از نوع ویروسی، باکتریایی و یا قارچی باشد.علائم این بیماری عبارت است از: التهاب ریه، تنگی تنفس، درد قفسه سینه، تب بالا، سرفه خلط دار، لرز، گرفتگی قفسه سینه، درد عضلانی و خستگی.بسیاری از بیماران بعد از آنفلوانزا، مبتلا به ذات الریه می گردند.افراد سیگاری و افراد مسنی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مستعد مبتلا شدن به این بیماری هستند.این بیماری می تواند بسیار خطرناک باشد و اگر خوب درمان نشود می تواند مشکلات زیادی را بوجود آورد و حتی باعث مرگ فرد شود.

انواع بیماری ریه

2. سندرم حاد تنفسی ( SARS) :

این بیماری نوعی ذات الریه می باشد. این سندرم به شدت مسری است. سیاه سرفه، تب بالا، سردرد و ناراحتی عمومی از علائم این سندرم می باشد.

3. بیماری سل :

سل عفونت ریوی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم می باشد. سرفه، خلط سبز و یا خون آلود و تنگی تنفس برخی از علائم این بیماری می باشند. این بیماری باعث کاهش وزن و خشک و پوسته پوسته شدن پوست می شود.عفونت سل مسری است و با قطرات سرفه منتقل می شود.آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری سل بسیار موثر می باشند.

4. بیماری ذات الجنب :

پرده پوشاننده ریه به نام پرده جنب نامیده می شود.هنگامی که یک عفونت در این پرده رخ دهد، به نام ذات الجنب خوانده می شود. این بیماری توسط عفونت ویروسی و یا ذات الریه بوجود می آید.درد قفسه سینه و تنگی تنفس از علائم شایع این بیماری می باشد.واکسن آنفلوانزا برای کودکان زیر 5 سال و بزرگسالانی که در معرض خطر بالای عوارض آنفلوانزا قرار دارند و بیشتر از 65 سال دارند، توصیه می شود.

5. برونشیت :

در بیماری برونشیت، راه های هوایی تحریک می شوند و موجب التهاب برونش های کوچک و بزرگ و افزایش خلط و انسداد راه هوایی می گردد.خلط ها غلیظ و زرد و یا سبزرنگ می باشند.برونشیت می تواند حاد و مزمن باشد. عفونت ویروسی شایع ترین دلیل برونشیت حاد می باشد. معمولا برونشیت مزمن در اثر موادشیمیایی، آلرژن ها و یا دود سیگار بوجود می آید. برونشیت مزمن می تواند موجب بیماری انسداد مزمن ریوی گردد.افراد مبتلا به برونشیت مزمن، سال ها سرفه می کنند.

6. آنفلوانزا :

آنفلوانزا توسط یک ویروس ایجاد می شود.این بیماری دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث درد بدن و خستگی می شود. آنفلوانزا باعث سرفه و برخی بیماری های دستگاه تنفسی تحتانی مثل ذات الریه نیز می شود.

7. آسم:

در این بیماری مسیرهای هوایی ملتهب شده و بعضی اوقات دچار گرفتگی شده باعث خس خس کردن و تنگی نفس می شوند. آلرژی، عفونت و یا آلودگی باعث ظاهر شدن علایم آسم می شوند.

8. بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) :

بیماری ای است که در آن ریه نمی تواند بدرستی بازدم داشته و باعث مشکل در تنفس می شود.

9. امفیزم (Emphysema):

آسیب های ریوی باعث حبس هوا در ریه شده و مشخصه بارز این نوع بیماری انسدادی مزمن ریه مشکل در بیرون دادن هوا است.

بیماری های تنفسی

10. فیبروز سیستیک (Cystic fibrosis):

نوعی دیگر از بیماری های ریه است و در آن ترشحات مخاطی بخوبی از درون نایچه ها پاک نمی شود. جمع شدن مخاط باعث عفونت مکرر ریه می شود.بیماری های ریوی که بر کیسه های هوا (Alveoli یا آلوئول ها) تاثیر می گذارندمسیر ها و لوله های انتقال هوا شاخه شاخه شده و در آخر به کیسه های هوایی به نام آلوئول یا Alveoli می رسند. این کیسه های هوایی بیشتر بافت ریه را تشکیل می دهند.

حتماً بخوانید:
درمان بیماری ریوی (فیبروز کیستیک)

درمان بیماری ریوی (فیبروز کیستیک)

بیماری فیبروز کیستیک (Cystic Fibrosis) با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با بیماری فیبروزکیستیک و درمان آن آشنا شوید. مقدمه ای در مورد بیماری ریه ای…

11. امفیزم (اتساع و بزرگی عضوی در اثر گاز یا هوا، Emphysema):

این بیماری در نتیجه آسیب به ارتباط شکننده بین کیسه های هوا رخ می دهد. سیگار کشیدن معمولا عامل این بیماری است. همچنین امفیزم برروی جریان هوا و مسیرهای انتقال هوا هم تاثیر می گذارد.

12. ورم ریوی (Pulmonary edema):

در این بیماری مایعات از رگ های کوچک خونی خارج شده و درون کیسه های هوایی و اطراف آنها جمع می شوند. این بیماری به دو دلیل نارسایی قلبی و آسیب دیدن ریه ها بیشتر رخ می دهد.

13. سرطان ریه :

این بیماری انواع بسیاری دارد و در بخش های مختلفی از ریه می تواند شکل بگیرد. معمولا این سرطان در بخش های اصلی ریه، درون یا نزدیک کیسه های هوا رخ می دهد.بیماری های ریوی که بر رگ های خونی تاثیر می گذارندطرف راست قلب خون کم اکسیژن را از طریق رگ ها دریافت می کند، و از طریق رگ های ریوی (pulmonary) خون را به ریه پمپاژ می کند. این رگ های خونی ریوی هم ممکن است دچار بیماری شوند، این بیماری ها شامل:

14. آمبولی ریه (Pulmonary embolism) :

که در آن لخته خون از سایر نقاط بدن وارد قلب شده و از قلب وارد ریه می شود. لخته خون در یکی از رگ های خونی سان شده و معمولا باعث تنگی نفس و سطح اکسیژن پایین خون می شود.

15. فشار خون ریوی (Pulmonary hypertension) :

مشکلات مختلف باعث فشار خون بالا در رگ های ریوی می شود. فشارخون بالای رگ های ریوی می تواند باعث تنگی نفس و درد قفسه سینه شود.بیماری های ریوی که بر دیواره های قفسه سینه تاثیر می گذارنددیواره های قفسه سینه نیز نقش مهمی در نفس کشیدن دارد. ماهیچه ها دنده ها را به هم متصل کرده، به قفسه سینه اجازه گسترش می دهند. بعضی از بیماری های قفس سینه و ریه شامل:سندرم کاهش حجم هوای تنفسی در اثر چاقی، نوعی بیماری است که در اثر چاقی رخ داده و در آن افزایش وزن برروی قفسه سینه و شکم باز شدن و بسط قفسه سینه سخت می شود. نتیجه این بیماری مشکلات حاد تنفسی است.اختلالات عصبی و عضلانی، که در آن عملکرد ضعیف اعصاب که ماهیچه های تنفسی را کنترل می کنند، باعث مشکل در تنفس می شود.

چگونه از عفونت ریه پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از عفونت ریه

1. سیگار نکشید.

سیگار کشیدن باعث آسیب ریه و ابتلا به بیماری های مزمن ریوی می گردد.اگر شما دچار یک بیماری مزمن ریوی شوید، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ریوی خواهید بود.حتی اگر بیماری مزمن ریوی نگیرید، کشیدن سیگار بهبود بیماری هایی مثل آنفلوانزا و ذات الریه را طولانی می کنید.

2. دستانتان را با آب و صابون بشویید.

دست ما هر روزه در تماس با میلیون ها میکروب است که می توانند باعث عفونت گردند.بنابراین برای جلوگیری از عفونت ریه، دستان خود را با آب گرم و صابون خوب بشویید.اگر دسترسی به آب و صابون ندارید، از مواد ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.اگر شما دچار بیماری جزئی ریوی مانند سرماخوردگی شدید، از خودتان مراقبت کنید تا زود بهبود یابید و از انتشار عفونت به ریه جلوگیری کنید.

3. واکسن بزنید.

واکسن آنفلوانزا و ذات الریه از این عفونت ها جلوگیری می کنند.واکسن آنفلوانزا برای کودکان زیر 5 سال و بزرگسالانی که در معرض خطر بالای عوارض آنفلوانزا قرار دارند و بیشتر از 65 سال دارند، توصیه می شود. این واکسن همچنین برای افراد دارای دیابت و ایدز نیز توصیه شده است.قبل از تزریق این واکسن ها، با پزشک مشورت کنید.

حتماً بخوانید:
درمان عفونت ریه در منزل با گیاهان دارویی

درمان عفونت ریه در منزل با گیاهان دارویی

گیاهان دارویی برای درمان عفونت ریه و بدن با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با گیاهان دارویی مفید برای درمان عفونت ریه آشنا شوید. عفونت ریه و علت این…

4. خوب بخورید و خوب بخوابید.

یکی از راه هایی که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد، خوب خوردن و خوب خوابیدن است.استراحت کافی باعث می شود که بدن با ویروس هایی که موجب عفونت می شوند، بجنگد. بیشتر افراد به 8 ساعت در شب خواب نیاز دارند.غذاهای دارای ویتامین C مانند مرکبات، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

5. درمان بیماری را جدی بگیرید.

اگر شما دچار بیماری جزئی ریوی مانند سرماخوردگی شدید، از خودتان مراقبت کنید تا زود بهبود یابید و از انتشار عفونت به ریه جلوگیری کنید.مایعات فراوانی بنوشید، بدن خود را گرم نگه دارید و استراحت کافی کنید تا زودتر بهبود یابید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits