دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل ،پیشگیری و درمانی فوری گزش حشره دراکولا
31
زمان مطالعه: 6 دقیقه
حشره دراکولا ، بند ، وامج یا تلرز حشره ای است از خانواده سوسکها است ، این حشره در شهرهای شمالی یافت می شود علل پیشگیری و درمان فوری گزش حشره دراکولا

آیا نام حشره دراکولا به گوشتان خورده ؟

حشره دراکولا ، بند ، وامج یا تَلِرز نامی است که در چندین سال اخیر در گیلان و مازندران به یک نوع حشرهٔ سمّی از خانوادهٔ سوسک‌ها داده شده‌است. این حشره در مناطق گرم و مرطوب سراسر جهان پراکندگی دارد و نام علمی آن Paederus است.

در غرب گیلان دراکولا و شرق گیلان و غرب مازندران وامج و در مرکز مازندران تَلِرز و در شرق مازندران به این حشره بند گفته می‌شود و به درماتیت حاصل از آن بند زدن می‌گویند.

این حشره برخلاف تصور بیشتر مردم نیش نمی‌زند؛ بلکه فقط له کردن یا فشار آوردن به حشره روی پوست ایجاد ضایعه می‌کند

بر اثر له شدن این حشره ماده فعالی که در همولنف آن‌ها به‌طور طبیعی وجود دارد سطح پوست را آغشته می‌کند و موجب بروز اپیدرمولیز می‌شود. این ماده پدرین نام دارد که با شستشو در همان لحظه هیچ ضایعه‌ای به وجود نمی‌آید.

divider

دراکولا چگونه حمله می کند ؟

هرچند راهكارهاي ارائه‌شده از سوي پزشکان تاثير بسياري بر جلوگيري از گزش اين حشره داشته است اما هنوز هم گردشگراني كه به شمال مي‌روند، از گزند دراکولا در امان نيستند.

افزايش گرماي هوا و رطوبت نسبي، بهترين مکان و زمان براي حمله شبانه دراکولاست. اين حشره اهداف خود را با پيگيري و رهيابي نور شبانه شناسايي مي ‏کند،

با احساس و درک دما و بوي بدن انسان به آن نزديک مي ‏شود و در قسمت‏هاي باز بدن يعني صورت، گردن، دست و پا فرود مي‏آيد. جالب است بدانيد اين پشه نيش نمي‌زند بلکه آرام روي پوست حركت مي‌کند و سم و زهر نه‏چندان قوي خود را ترشح مي‏کند. به همين دليل هرگز شما متوجه گزش يا سوزش ناگهاني آن نمي‏شويد فقط ممکن است حرکت حشره را روي پوستتان احساس کنيد.

اين عقيده وجود دارد که 4 عامل در شدت ضايعه و آثار پوستي ناشي از نيش دراکولا موثر هستند:

  1. ميزان و غلظت سم تراوش شده از بدن حشره.
  2. محل مورد حمله؛ مثلا پوست اطراف چشم حساس‌ترين محل و پوست کف دست و پا، مقاوم‏ترين قسمت‌هاي بدن به سم حشره هستند.
  3. پوست‏هاي سفيد، بدون مو و صاف مانند پوست کودکان و پوست‏هاي چرب و مرطوب مناسب‏ترين پوست‏ها براي گزش هستند.
  4. قدرت دفاعي و ترميم‏پذيري پوست که عامل تاثيرگذار در مقابله با سم اين حشره است.

پیشگیری از گزش حشره دراکولا

divider

راه‏هاي پيشگيري حشره دراکولا :

براي كنترل حشره و جلوگيري از هجوم آن، اولين روش پيشگيري نصب توري و پشه‏بند در محل خواب است. كاهش تعداد لامپ‏هاي روشن و كم كردن شدت نور، پاكسازي علف‏هاي هرز و ديگر گياهان به‏خصوص گياهان پوسيده از محل نصب چادر و استفاده از حشره‏كش براي سمپاشي روي چادر از ديگر روش‏هاي مبارزه با اين حشره است.

گردشگراني كه در چادرهاي خود اقامت و لباس‏هاي شسته‏ شده خود را در فضاي باز آويزان مي‏كنند، بايد هنگام جمع كردن لباس‏ها آنها را بتکانند و قبل از پوشيدن دقيقا بازرسي كنند تا حشره از طريق لباس با پوست تماس پيدا نکند.

نحوه برخورد با دراکولای که روی پوست نشسته :

عده‏اي به محض احساس حرکت حشره روي بدنشان، آن را به شدت بر سطح پوست خود مي ‏فشارند و له مي‏ کنند اما اين کار باعث تخليه تمام ترشحات بدن حشره بر پوست و متعاقب آن آغاز صدمه‌هاي پوستي بيشتر و شديدتر مي‏ شود؛ بهترين روش آن است که ابتدا با اطمينان از محل حشره، به کمک ديگران يا با کمک آينه، با دقت و بدون کشتن حشره، آرام آن را از بدن دور و هنگام انجام اين کار آرامش خود را حفظ کنيد. سپس محل احتمالي حرکت حشره را با آب و صابون بشوييد.

divider

عوارض پوستي تماس با دراکولا :

با توجه به غلظت و ميزان سم ترشح شده و ميزان حساسيت فرد، عارضه گزش دراکولا از قرمزي‌ مختصر، سوزش و خارش تا تاول و عفونت پوست متغير است. دوره بيماري نيز به شدت ضايعه و قدرت ترميم‏پذيري پوست بستگي دارد. عوارض شديد گزش دراکولا معمولا 24 ساعت پس از تماس آغاز مي‏شود که قرمزي و احساس خارش است.

پس از خارش، پوست موضع كنده مي‌شود و علايمي ‌از سوختگي و عفونت موضعي با پوسته‏ هاي چسبنده به نام دلمه در پوست آسيب‌ديده آشکار خواهد شد. بيشترين نگراني وقتي است که پوست اطراف چشم و حتي مخاط چشم از ترشحات سمي‌ اين حشره آسيب ‌ديده باشند. در اين صورت مصدوم بايد به چشم پزشک مراجعه کند.

سمي كه از گزش دراکولا به بدن وارد مي‏شود، باعث ابتلا به بيماري درماتيت (التهاب پوست) مي‏ شود. براي جلوگيري از اين عارضه بايد تا حد ممكن حشره را از روي عضو بدن بپرانيد و اگر دست يا عضو ديگري آلوده شد، حتما آن را با آب و صابون بشوييد.

divider

درمان فوری گزش حشره دراکولا

درمان گزش حشره دراکولا :

تاول‌ و التهاب ناشي از سم اين حشره درمان خاصي ندارد و دوره حداکثر 10 روزه آن نيازمند درمان حمايتي در تخفيف خارش، سوزش و جلوگيري از عفونت احتمالي است. متخصصان پوست معتقدند چنانچه ترشح سم دراکولا در نواحي حساس بدن مانند دور چشم كه داراي چين و چروك و پوست نازك است اتفاق بيفتد، شدت و درد تاول‏ها بيشتر مي‌شود بنابراين چين‏هاي پوستي بايد به دقت شسته شود.

درمان ضايعه پوستي با توجه به شدت ضايعه متفاوت است اما در صورت گزيده شدن به وسيله اين پشه بهتر است اقدام‌هاي درماني زير را انجام دهيد:

  1. به‏ طور مکرر يعني حداقل بين 3 تا 5 بار محل را با آب و صابون خنثي بشوييد.
  2. الکل و هيچ ماده تحريک‌کننده‌اي روي محل تماس نزنيد.
  3. از زدن موادي مانند ماست، سيب‏زميني و مواد مشابه به محل گزش خودداري کنيد.
  4. اگر محل گزش قرمزي و خارش داشت، مي‏توانيد از يک پماد استروييد موضعي ضعيف مانند هيدروکورتيزون و تريامسينولون استفاده کنيد.
  5. اگر تاول يا عفونتي در محل ضايعه ايجاد شد، استفاده از محلول آنتي‏سپتيک موضعي مانند محلول زينک‏سولفات 1 درصد و پماد موپيروسين يا سيلور پيشنهاد مي‏شود.
  6. پس از درمان ممکن است رنگ پوست محل ترميم تا مدتي تيره يا قهوه‏اي باشد اما نگران نباشيد زيرا بعد از مدتي حتما برطرف مي‏شود. با اين حال مي‏توان با نظر متخصص پوست از کرم‏هاي ضدلک موضعي مانند هيدروکينون به مقدار اندک استفاده کرد.

divider

بیشتر بخوانید :

عجیب ترین چهره ها میان حشرات کدامند؟

چگونه میتوان از شر حشرات موذی در تابستان راحت شویم

چگونه دردهای نیش حشرات را کاهش دهیم

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (31 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits