دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
میسوفونیا (صدا بیزاری) و راههای درمان این عارضه
119
زمان مطالعه: 9 دقیقه
میسوفونیا، یا سندروم حساسیت صدایی انتخابی، نوعی اختلال عصبی است که در آن فرد با شنیدن صدا‌های مکرر مثل جویدن غدا، صدای نوشیدن مایعات و سایر صدا‌های دهانی دچار تنش، خشم، نفرت و... می‌شود

میسوفونیا و راههای درمان

میسوفونیا که گاهی آن را ۴S می‌نامند (Syndrome Selective Sound Sensitivity یا سندروم حساسیت صدایی انتخابی)، شرایط ناتوان‌کننده‌ای است که در آن صداهای خاص / محرک‌های بصری تکرارشونده خشم بسیار زیاد و یا نفرت را برمی‌انگیزد.

با مجله دلگرم همراه باشید تا بیشتر در مورد این بیماری آگاه شوید

این صداها معمولا شامل صداهای دهانی مانند جویدن یا خوردن و آشامیدن با سروصداست، اما صداها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، و این فهرست ظاهرا با گذشت زمان طولانی‌تر و متنوع‌تر می‌شود.

میسوفونیا چیست ؟

این اصطلاح در سال 2000 در تمایز با اختلال هراس از صدا (فنوفوبیک) و برای کسانی به کار رفت که اعصاب‌شان با صدا تحریک می‌شد. البته هنوز روش مشخصی برای درمان کامل میسوفونیا وجود ندارد و علت ابتلا به آن نیز در صد‌در‌صد قابل تشخیص نیست.

اما محققان معتقدند که نفرت از صدا، به خود صداها مربوط نمی‌شود. بلکه می‌تواند ناشی از خاطرات ناخوشایندی باشد که در کودکی برای فرد اتفاق افتاده است.

مثلا ممکن است کودکی از صدای آدامس جویدن مادرش رنج ببرد و به همین‌خاطر، در بزرگسالی از صدای آدامس جویدن بیزار شده و نسبت به آن واکنش نشان دهد.

به هر حال، میسوفونیا می‌تواند زندگی شخصی و اجتماعی را برای فرد دشوار کند و منتج به از دست دادن موقعیت‌های اجتماعی مطلوب شود. از این‌رو، برخی پزشکان معتقدند که رفتار درمانی و شناخت درمانی می‌تواند تا حد زیادی از حساسیت زیاد نسبت به صداهای نامطلوب بکاهد.

نشانه‌ها و محرک‌های میسوفونیا

مبتلایان به اختلال میسوفونیا، با شنیدن صدا‌های مذکور دچار خشم و نفرت بسیار شدیدی می‌شوند و این احساس ممکن است تا جایی پیش برود که فرد اقدام به خودکشی کند. این افراد در انتخاب شغل نیز دچار مشکل هستند چرا که به راحتی نمی‌توانند در هر نوع محیطی دوام بیاورند.

میسوفونیا به معنی نفرت از صدا را می‌توان حساسیت شدید به صداهای پس‌زمینه یا محرک‌های بصری تعریف کرد که معمولا توسط دیگران نادیده گرفته می‌شود.

مهمتر از ناتوانی فرد در جلوگیری از محرک آزاردهنده واکنش عاطفی منفی حادی است که نتیجۀ در تماس بودن با محرک تجربه می‌شود.

این واکنش سیل عاطفی بازتابی‌ خشم و وحشتی است که با طوفانی از واکنش‌های جنگ یا گریز بزرگتر می‌شود

علائم اختلال میسوفونیا

معمولا پیش از بلوغ جنسی یعنی در سنین ۸ تا ۱۲ سالگی پدیدار می‌شوند و اولین تحریکات معمولا توسط نزدیکان درجه یک فرد مبتلا صورت می‌گیرد.

برخی تحقیقات آثار ژنتیکی را در این اختلال نشان داده‌اند و گویا گاهی می‌توان ریشه‌های این اختلال را در یک نسل قبل‌تر شناسایی کرد.

فرد مبتلا به اختلال صدا بیزاری، نه تنها رنج شنیدن صدا‌های ازار دهنده را متحمل می‌شود، بلکه متاسفانه بیماری‌ها و اختلال‌های روانی دیگری نیز پیرو این اختلال به سراغ او می‌آیند.

این افراد متاسفانه به علت عدم آگاهی خودشان و نیز اطرافیان احساس تنهایی می‌کنند، گاهی ممکن است فکر کنند عقلشان را از دست داده اند، احساس گناه دارند، منزوی و دچار افسردگی می‌شوند.

برای مقابله با این احساسات این بیماران در معرض خطر اعتیاد قرار می‌گیرند. آن‌ها برای ارام کردن خود ممکن است به الکل و مواد مخدر روی آورند.

متخصصین تا کنون درمان قطعی برای این اختلال کشف نکرده اند. روش‌های زیادی برای درمان آن آزمایش شده که تا به حال هیچیک راهگشا نبوده اند.

احساس خشم از صداها

تعداد کمی از افراد ادعا می کنند که صدای جویدن، ملچ ملوچ کردن، و صدای تلق تلق خودکار را دوست دارند. اما در عین حال که تنفر از این صداها عادی است، تجربه ی تشویش، اضطراب ناگهانی، و/یا خشم در واکنش به این صداها، وضعیتی است که به آن میسوفونیا (تنفر از صدا) می گویند.

اختلال میسوفونیا

نشانه‌ی ابتلا به اختلال میسوفونیا

مهمترین نشانه‌ی ابتلا به اختلال میسوفونیا، واکنش شدید فرد به شنیدن صدا‌های آزار دهنده در پس زمینه است. این افراد با شنیدن برخی صدا‌های خاص، که پیشتر گفته شده، بسیار خشمگین یا اندوهگین می‌شوند و بعضا به عامل تولید کننده‌ی صدا واکنش‌های تندی نشان می‌دهند.

افرادی که به میسوفنیا مبتلا هستند، به علت رنج زیادی که می‌برند سعی می‌کنند کمتر در گروه‌ها و جمع حاضر شوند چرا که گا‌ها واکنش‌های خود نسبت به صدا‌های زننده را نمی‌توانند کنترل کنند. اطرافیان نزدیک این افراد نقش بسیار موثری در روبرویی با اختلال میسوفونیا دارند.

اگر از صدای جویدن غذا توسط دیگران، صدای تلویزیون، صدای موبایل اعضای خانواده و مواردی از این دست به‌طور افراطی رنج ببریم، دچار اختلال میسوفونیا هستیم.

20 نفر داو طلب آزمایش میسوفونیا شدند:

این افراد اعلام کرده بودند که هنگام گوش دادن به صداهای خنثی و تکرار شونده از قبیل صدای کتری، صدای گریه بچه و صداهای محرکی همچون صدای نفس کشیدن و یا ملچ ملوچ کردن دچار ناراحتی و خشم می شوند.

وقتی واکنش های عصبی این گروه با با ۲۲ نفر دیگر که دچار میسوفونیا نبودند مقایسه شد، در مورد صداهای خنثی تفاوتی در رفتار افراد دو گروه مشاهده نشد؛ اما در مورد صداهای محرک ضربان قلب و رسایی پوست گروه نخست به شدت افزایش پیدا کرده بود.

همچنین اسکن مغزی افراد نشان از تغییراتی در مغز افراد داشت. در مورد گروه اول که میسوفونیا مبتلا بودند، صداهای محرک با افزایش فعالیت های بخش های مختلفی از مغز شامل لوب فرونتال و قشر قدامی منزوی(anterior inural corte) یا AIC همراه بود.

نتیجه آزمایش میسوفونیا

با توجه به موضوعات ذکر شده، نتایج این آزمایش نشان می دهد که افراد مبتلا به میسوفونیا مغز هایی دارند که در کنترل پخش پیام های مرتبط به صداهای خاص مشکل دارد.

گرچه همه ما از بروز برخی صداها اذیت می شویم اما در مورد افراد مبتلا به میسوفونیا، این صدا تبدیل به اصواتی آزاردهنده و تجربه ای خشم آور می شوند.

شوخبیندر کومار، سرپرست تیم پژوهش، تاثیر دستاوردهای این پژوهش را این گونه بیان می کند:
برای بسیاری از افراد مبتلا به میسوفونیا نتایج این پژوهش خبر خوبی است؛ زیرا برای نخستین بار ما تفاوت مشخصی را در ساختار و کارکرد افراد مبتلا به این پدیده نشان دادیم.

عارضه میسوفونیا

AIC چیست ؟

AIC در عمیق ترین لایه های چین خوردگی های مغز قرار دارد و لوب فرونتال و لوب آهیانه(parietal lobe) را از لوب تمپورال(temporal lobe) مغز جدا می کند.

AIC مسئول تعدادی از وظایف مربو به آرام سازی انسان مانند مدیریت تجربیات عاطفی و احساسی است. این بخش از مغز همچنین نقش بسیار مهمی در یک پارچه ازی سگنال های دنیای بیرون و الاعات درون بدن ایفا می کند.

گرچه صداهای محرک در بخش AIC افرادی که دجار میسوفونیا نبودند هم واکنش ایجاد کرد، اما تغییری در بخش هایی نظیر لوب فرونتال و لوب آهیانه به وجود نیامد که این موضوع نشان می دهد کنترل زیادی بین این دو بخش مغز وجود دارد.

لوب فرونتال افراد مبتلا به میسوفونیا فعالیت ها افزایش یافته بود، بلکه این افزایش فعالیت در فشر جلویی مغز سطح شکمی(ventormedial prefrontal cortex) یا vmPFC هیپوکامپ و آمیگدال نیز دیده شد.

راه حل و درمان میسوفونیا

متاسفانه در این پژوهش راه حلی برای درمان این اختلال مطرح نشده، اما افرادی که فردی با این ویژگی ها در نزدیکی خود دارند بهتر است کمی رعایت حال آن ها را بکنند.

نشانه های میسوفونیا

مبتلایان به صدابیزاری معمولاً با شنیدن صداهایی مانند جویدن آدامس، تخمه شکستن ،صاف کردن گلو، هورت کشیدن، سرفه یا فین فین کردن مداوم، تایپ کردن، یا صدای تق تق مداوم دچار عصبانیت شده و میل شدیدی به ترک محیط پیدا می‌کنند.

محرک‌های دیداری مثلاً تکان‌های مداوم پا یا دست دیگران در اثر بی قراری، دیدن فرد در حال جویدن آدامس یا جویدن ناخن هم می‌توانند عامل تحریک عصبی این افراد شوند. هر فرد به دستهٔ خاصی از محرک‌ها حساسیت نشان می‌دهد و میزان حساسیت فرد به هر کدام از محرک‌ها متفاوت است.

بعضی افراد مبتلا به میسوفونیا تلاش می‌کنند تماسشان را با محل یا افراد و موقعیت‌هایی که آن‌ها را در معرض محرک‌ها قرار می‌دهند محدود کنند. متأسفانه این امر همیشه ممکن نیست. در بیشتر موارد نزدیکترین افراد به فرد مبتلا، ایجادکنندهٔ بدترین محرک‌ها (که در صدر آن‌ها صداهای ایجاد شده از دهان قرار دارد) هستند.

مکالمهٔ مداوم و باز افراد مبتلا با افراد خانواده می‌تواند باعث کاهش تنش شود.هر فرد به دسته خاصی از این محرک‌ها حساسیت نشان می دهد و نسبت میزان حساسیت فرد به هر کدام از محرک‌ها متفاوت است .

اختلال این سندرم می‌تواند ژنتیکی باشد و علت آن ، اختلال در عملکرد قشر سینگولیت و انسیولار مغزی است. این بیماری معمولاً قبل از بلوغ جنسی ، بین سنین ۹ تا ۱۳ سال اتفاق می افتد و بروز آن در دختران بیشتر از پسران است.

در این رابطه بیشتر بدانید:

از پیشگیری تا درمان بیماری خطرناک دیسکس

آیا در سایه سرطان بیماریهای وحشتناک دیگر فراموش میشوند؟

بیماریهای منتقل شونده از راه تماس جنسی

روزه وبیماریها

میسوفونیا / درمان میسوفونیا در طب سنتی / درمان گیاهی میسوفونیا / اختلال روانی میسوفونیا / صدا بیزاری

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (119 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Sara | ۲ سال پیش
چه جالب بود دیدگاها منم دقیقا این حسا رو دارم و احساس می کنم دارم روانی واقعی می شم. مخصوصا صدای ساختمان سازی ها که آدمو بیچاره می کنه. شنیدم طب سنتی این رو بخاطر خشکی مغز میدونه و راههای درمانی داره که هنوز مطالعه نکردم. ولی چه احساس خوبی بود اینجا کلی آدم دیدم که حداقل همدیگه رو درک می کنیم
0
11
امیر | ۲ سال پیش
سلام من امیر هستم و ۲۳ سالمه. من همین الان این سایت و این مطلب رو خوندم همین الان از دست مادرم و پدرم با گریه اومدم توی اتاقم یک ربعه دارم گریه میکنم تا الان نمیدونستم اسم بیماری ام چیه و اصلا این یه بیماریه ، تاحالا هزار بار با مشت کوبیدم تو سر خودم،صدبار سرمو کوبیدم به دیوار،یه میلیون بار مشت زدم به دیوار ،یه بار با سیخ داغ دستمو سوزوندم و بخدا بعضی وقتا میخوام سیخ داغ بکنم توی گوشم و خودمو کَر کنم... من ۱۰ سالی هستش که بیمارم و خیلی وضعم داغونه با صدای لچ لچ بابام شروع شد ولی الان ۸۰درصد صداها اذیتم میکنه و روزبروز بدتر میشه الانم هم ، تریاک شیره مصرف میکنم و هم سیگار ولی دلیل اش رو میدونم چرا این بیماری رو گرفتم یک شب تلخ و لعنتی ، من نیمه شب از خواب بیدار شدم و دیدم که والدینم همبستر شدن و دارن از هم لب میگیرن و صدای اون کار رو شنیدم، یه بمب هسته ای توی بدنم منفجر شد از فرداش شروع شد و الان به این روز افتادم،از پدر و مادرا عاجزانه التماس میکنم پاشون رو میبوسم که وقت همبسترشدن حتما توی اتاق برن و در رو قفل کنن و مواظب و مواظب و صدبار مواظب باشن که بچه شون متوجه کار و صداشون نشه
1
14
ثنا | ۲ سال پیش
منم تقریبا از ۹ سالگی اینجو ی شدم بیشتر هم روی صدای قورت دادن حساسم از پدرمم این حساسیتم شروع شد. تز بابامم این بود که اگر محلم نذاره درست میشه حتی الانشم که ۲۶ سالمه همچنان بی توجه به‌ تذکرات منه....متاسفانه هیچوقت هیشکی متوجه نشد که تو اون لحظه که این صدا رو میشنوم چقدر حالم بد میشه. بد تر هم اینکه بعضی از افراد که میدونستن من حساسم عمدا جلو روم اون صدا رو در می آوردن که تو جمع عصبیم کنن. گاهی به خودم میگم اگه کر بودم شاید هم خودم هم اطرافیانم راحت تر بودن.
0
31
پاسخ ها:
Zara | ۲ سال پیش
درکت میکنم.❤️
1
9
ناشناس | ۲ سال پیش
من هم همینطور، پدر من هم رعایت نمی‌کنه و اینقدر لجبازه که وحشت دارم بهش بگم و بدتر کنه یا واکنش بدی نشون بده... متنفرم ازین زندگی جهنمی
0
10
N | ۳ سال پیش
من دوسالی میشه که مبتلا به میسوفونیا شدم و متاسفانه خانوادم اصلا رعایت حال منو نمیکنن و حتی وقتی بهشون میگم این صداها آزارم میده و عصبی میشم اونا دعوام میکنن و حسابش از دستم رفته دفعاتی که من بهشون گفتم اینطوری نکنن. متاسفم واسه دکترها و دانشمندها و کسایی که میتونن کاری کنن ولی هیچ فکر درست و حسابی بحال این مسئله مهم نمیکنن و براشون در اولویت نیست.
💔
0
15
سامان رضائی | ۳ سال پیش
سلام من از صداها بیزار نیستم اعصابمو خورد نمیکنه اما گاهی وقتا از حرکت ادما عصبی میشم نمیدونم چرا الان یه سالیه اینجوریم از پنجره نگا میکنم احساس میکنم ادما مخصوصا زنا تو چشمم یه جورین نگاشون که میکنم انگار به خودم تلقین میکنم دارن یه چیزیو بهم میفهمونن یه حس هیستریک و عصبی بهم دست میده انقدی که حاضرم بکشمشون.حتی وقتی سرشونو تکون میدن فک میکنم دارن برا من این کارارو میکنن..این نوع حسم جز میسوفونیا محسوب میشه..؟
2
2
پاسخ ها:
Zara | ۲ سال پیش
سلام. من مبتلا به میسوفونیام.
و به نظرم این رو نمیشه بهش گفت میسوفونیا.
شاید مبتلا باشین به پارانوئید.
پارانوئید هم از بیماری‌های روانی خیلی ناجوره.
به نظرم اگه دسترسی به روانشناس درست حسابی دارین مراجعه کنین که اونا مشکل رو متوجه بشن و اگه نیاز بود به روانپزشک هم ارجاع داده شین.
0
3
razi | ۳ سال پیش
ناراحت کننده تر از اینکه به این مرض مبتلا ام .نظرات بقیه بود که خوندم و تازه گریم گرف .نمیدونم چی بگم متاسفانه نه راه درمانی هست نه بقیه درک میکنن و نه میتونی فرار کنی ازش. با اینکه خودم همه ی راه هارو امتحان کردم .
0
19
رایکا | ۳ سال پیش
من از ۹ سالگی این بیماری رو دارم، بعد داشتم نظرات رو میخوندم، چی میشد خانواده ها حداقل رعایت میکردن؟ من تو اتاقم زندونی شدم، افسردگی اضطراب شدید دارم، و میدونم هرکی این مشکل رو داره همینه وضعش، ایکاش یه گروه حمایتی بود حداقل میتونستیم اطلاع رسانی کنیم. تا بقیه آگاه بشن
0
32
محمد | ۳ سال پیش
بعضی ها مثل حیون غذا میخورن هنوز حیون بهتر غذا میخوره من بیشتر تنهای پیشه گرفتم بعضی هستند نون خشک هم که میخورن دستهاشون لیس میزنن یا نوشیدنی میخورن هورت میکشن توی اقوام ما اکثرا اینجورن من اینقدر در فشار قرار میگیرم چاره ندارم طرف بکشم
1
28
پاسخ ها:
ناشناس | ۲ سال پیش
من بدبخت چی بگم که عضو خانوادم اینجوریه! خیلی زندگیم سخت شده... مشکلات گوارشی هم پیدا کردم
0
9
Mimi | ۳ سال پیش
از این بیماری متنفرم و امیدوارم خدا به من و اونایی که مبتلا هستن صبر عنایت کنه
0
41
Shiva | ۳ سال پیش
عاغا جدیدا متوجه شدم من رو مامانم خیلی زیاد حساسم
وختی خودمون تهنا داریم یچی میخوریم حتی نحوه ی غذا خوردنشم روانیم میکنه
هرچند طفلی خیلی تلاش میکنه که من اذیت نشم ولی من چون بیماررررررم هرطوری باشه عصبی میشم
بابام با اون نحوه ی افتضاح غذا خوردنش و کارای چندش آور دیگه ای که انجام میده اینقدر روش حساس نیستم که رو مامان طفلیم حساسم
از خودم متنفررررررررررر
رررم که اینهمه باعث شدم اعتماد بنفس مامانم پایین بیاد
دیشب شنیدم داشت یواشکی به آبجیم میگفت من نمیام رو سفره شیوا بدش میاد
کاش هیچوخت بوجود نمی اومدم که مامانم بخاطرم اذیت شهههههه
خستهههههههههههه شدم دیگههههههههه
گوشم عفونت کرده بسکه بیس چاری هنسفری گذاشتم


میسوفونیااااااااااا ایشالله با ایدز محشور شییییییییییییی
0
42
پاسخ ها:
غزل | ۳ سال پیش
خیلی بده باز خوبه مامانت درکت می کنه من که...
0
20
امیر | ۲ سال پیش
دقیقا منم اینقدر هندزفری گذاشتم گوشم زخم شده
تازه خانواده ام که فهمیدن با هندزفری کمتر میشنوم دیگه بدبخت شدم
همش میگن ما نمیتونیم رعایت کنیم، تو هندزفری بزن
بعضی وقتا میگم خدا منو بخاطر خنده ی خودش آفریده
0
8
Mojtaba Aghaeizadeh | ۳ سال پیش
منم دقیقا همین مشکلو دارم تازه بد تر اینکه غیر از صدای ملچ مولوچ صدای استخوان فک‌طرف هم بیاد ، انگار یچیزی اون وسط در حین هر جویدن خورد میشه
0
12
زینب | ۳ سال پیش
منم از هفت سالگی این مشکلو دارم اولش با داداشم شروع شد ولی کمکم ب همه ی خونواده حساسیت پیدل کردم...هیچوقت هیچوقت کسی درکم نکرد و بهم توجه نکرد...این مسئله انقدر پشت گوش انداخته شد ک الان مجبورم شب ها با خواهرم بخوابم همش گریه میکنم...دیرتراز اون خوابم میبره و مجبورم صدای ملچ مولوچش رو توی خواب تحمل کنم...مجبور میشم آهنگ رو با صدای خیلی بلند گوش بدم که هم ازش لذت نمیبرم و هم گوشم رو اذیت میکنه...به معنای واقعی درمونده شدم...کارم ب جایی رسیده ک خوندن ملچ مولوچ هم عصبیم میکنه
0
14
Mahnaz | ۳ سال پیش
اینو خودمون میدونیم راه درمانش چیه
0
8
ناشناس | ۳ سال پیش
واااای من ک از ۹ سالگی این مشکل و دارم ...حالم از خودم بهم میخوره ....یادمه یه بار به دوستم که به طرز وحشتناکی داشت سیب میخورد گفتم من از صدای ملچ ملوچ بدم میاد ...اونم گفت خب تو بدت میاد ولی من بدم نمیاد بعدشم جوری کثیف غذا خورد ک از همون موقع از سیب بدم میاد ... رابطه مو باهاش قطع کردم ..خدایا کمکمون کن
0
11
عاشق العزراییل | ۴ سال پیش
من که دارم روانی میشم خیلی وقتا میخواستم گریه کنم برا من از همه بدتر برادر کوچیکمه اون دیگه منو داره میکشه نمیدونم چ خاکی بزنم تو سرم. وقتی به اوج عصبانیت میرسم آرزوی مرگ میکنم همش حس بدبختی دارم دیگه حالم از این زندگی بهم میخوره پیش ***م رفتم میگه تو باید این دردارو تحمل کنی تا اعصابت در برابرش مقاوم بشه ولی من بدتر میشم من از رفتار تکراری بقیه هم اعصابم بهم میخوره نه میتونم چشمو ببندم نه میتونم گوشمو بگیرم ای کاشکی گوشم کر میشد یا زودتر میمردم خبر مرگ متخصصین بشه بلد نیستن این انگلو درمان کنن
0
21
نفس | ۴ سال پیش
من سه ساله بافردی با این بیماری ازدواج کردم البته ایشون پنهان کردن اولش اما خیلی در عذابم نمیتونم دیگه تحملش کنم داره منم حساس میکنه بعلاوه که تیک های خیلی بدی هم داره
11
6
shiva | ۴ سال پیش
ولی جدی من ب این نتیجه رسیدم هیچوخت ب فکر ازدواج و فرزنداوری نیفتیم((:
باعث بدبخت شدن چنتا ادم دیگه نشیم حدقل((:
4
17
حسین | ۴ سال پیش
فکر کنم با هیپنوتیزم بشه درمان کرد البته اگه طرف وارد باشه
1
7
حسین | ۴ سال پیش
اگه دختری هست که دماغ بالا نمیکشه موقع غذا خوردن مثله شتر نشخوار نمیکنه دهنشو علکی صدا نمیده و پایس با اینجور آدما رفتار و آمد نداشته باشیم تو زندگی بیاد ازدواج کنیم
3
17
نرجس | ۴ سال پیش
من هم متاسفانه درگیر این اختلال ام.هرچی هم پیش روانشناس و روانپزشک رفتم فایده نداره. دیگه به مرز جنون و خودزنی رسیدم.متاسفانه بیشتر هم روی صدای دهان و خوردن تخمه و برخورد ظروف چینی حساس هستم .این اواخر هم شدید تر شده و کلا زندگی رو برام جهنم کرده.لطفا اگه درمانی یا چیزی برای این اختلال هست بگید
0
11
کورس | ۴ سال پیش
متا سفانه من فقط به صدا هایی که به صورت بلند یا پچ پچ میاد حساسم مخصوصا اگه از پشت دیوار همسایه باشه
0
7
پاسخ ها:
raz | ۴ سال پیش
منم این بیماری رو دارم واقعا و دارم روز به روز بدتر میشم ولی یه کاری که تونستم برا خودم بکنم و به همه پیشنهاد میدم اینکه یسری پد صدا گیر هست در لوازم پزشکی ها خیلی نرم و کوچیکه بخرید و بذارید تو کوشتون واقعا بیماریه که هیچ کسم درکت نمیکنه هیچ کس.من به کسایی که اذیتم میکنن میگم الهی خدا به حال و روز من دچارتون کنه که بفهمید چی میکشم
1
23
ناشناس | ۲ سال پیش
الهی آمین! واقعا امیدوارم کسایی که اذیت می‌کنن خودشون دچار بشن تا تو جهنم و زجری که ما تجربه می‌کنیم بمیرن!
0
9
بهنام | ۴ سال پیش
بدبختی این که تازگیا دوبلور های سینما هم کلی صدای آزار دهنده به فیلم ها اضافه میکنن که همش هم صدای دهان هست
من که از فیلم دیدن افتادم
0
18
shiva | ۴ سال پیش
منم اعتراف میکنم ک شدیدا ب این درد مبتلام !
و جالب اینکه بیشتر ینی خیلی بیشتر رو خونواده م حساسم |: ملچ ملوچ کردن خرت خرت کردن فین کردن خروپف همع ی اینا کافین ک منو ب گریه بندازن |:
0
16
پاسخ ها:
حسین | ۴ سال پیش
هیچ انسان فرهیخته ای مثله شتر نشخوار نمیکنه صدای دهنشو غذاخوردنشو همه بفهمن یا تند تند دماغ بالا نمیکشه یا بیخود از دهنش صدا دربیاره
2
16
shiva | ۴ سال پیش
آقا حسین من متوجه شدم حتی اگ کسی با ارامش غذاشو بخورع بازم حساسم و کافیع فقط ی صدای کوچولو ازش بیاد
بخاطر همین ب کسی توهین نمیکنم چون میدونم مشکل از اونا نیست و این مشکل منه
بخاطر همین طرز فکرم یذره اروم شدم نسبت ب قبلنم
فقط رو اطرافیان نزدیکم حساسم
ب شمام پیشنهاد میکنم ب کسی با تنفر نیگا نکنین
مغز ادم از شیطون بدتره، ادمو ب نیستی میکشونه
ب مغزتون گوش ندین
اینو با همه ی دوستانی هستم ک این پستو خوندن(((:
1
28
مهسا | ۴ سال پیش
من و خواهرم از سن کم متاسفانه دچار همین بیماری شدیم که بشدت عذاب آوره،درک مقابل نسبت بهم داریم مثلا کاهوم یا خیار یا قورت دادن آب گلو اینا رو رعایت میکنیم ولی بقیه اطرافیان اصلا درک نمیکنن تاحدی که گاهی منجر به دعوا میشه یبار که من و مامانم دعوای شدید داشتیم سر اینکه چرا تو گوشم کاهو خوردی .خیلی عذاب اوره ولی تنها کاری که آرومم کرده خودم اون صدا رو تولید میکنم مثلا اگه یکی غذا خوردنش صدا داره و نتونم محل رو ترک کنم مجبور باشم بمونم همون صدا رو به شکلی وحشتناک تر از خودم تولید میکنم البته که اون شخص اذیت نمیشه ولی لااقل من حالم خوب میشه چون صدایی که خودم تولید میکنم رو میشنوم نه صدای بقیه که باعث نفرت هم بشه
0
19
پاسخ ها:
من | ۴ سال پیش
وااااای دقیقا مثل من
0
8
N | ۳ سال پیش
خوشبحالت یکی هم مث توئه و درکت میکنه😔
0
3
نیلوفر دارایی | ۴ سال پیش
من از کسایی هستم که به این بیماری مبتلام.متاسفانه هیچکس درک نمیکنه و من همیشه اذیت میشم حتی تو محیط خانواده ی خودم.کاش بیشتر به این افرادتوجه بشه چون بشدت رنج آوره
0
19
پاسخ ها:
مهرشاد | ۴ سال پیش
اخ گفتی دقیقا منم مثل توام از هرچی صدا بیزارم
0
10
raz | ۴ سال پیش
منم همین طور همه فقط سرزنشم میکنن
2
11
Zahra | ۴ سال پیش
وای من ب همه ی اینا حساسم روز ب روز دارم بد تر میشم من کنکوری ام و اگه اینجوری پیش برم روز کنکور همه چیزو خراب میکنم. من اگه کسی کنارم فین فین کنه آنقدر اعصابم خورد میشه ک دلم میخاد طرف رو بکشم همیشه مجبورم برم جایی ک کسی نباشه اما روز کنکور چی کار کنمچرا درمان نداره
0
10
پاسخ ها:
نسترن | ۴ سال پیش
سعی کن تو محیط هایی که این صدا ها هست تست بزنی و عادت کنی . چون احتمالش هست که اطرافیانت سر جلسه سرماخورده باشن . من خودم این شرایط رو گذروندم ولی به سختی ...
1
2
بنواری | ۴ سال پیش
عزیزم در فضا قرار گرفتن تاثیر خاصی نداره حدااقل برای من که نداشت من هم امسال کنکور داشتم میتونی از پنبه دستمال کاغذی یا یه نوع چوب پنبه های کوچیک هستن که داروخانه ها میفروشن برای توی گوشات میتونی استفاده کنی
0
4
Ghazal | ۴ سال پیش
من هم همین مشکلو دارم می خوام برای کنکور درس بخونم ولی صدای آدامس خوردن بقیه اونقدر رو مخه که گاهی اوقات گریم می گیره یا خودمو می زنم مثل دیونه ها شدم.
0
6
N | ۳ سال پیش
دقیقا واسه یه کنکوری مثه مرگه👌🏼👌🏼👌🏼🥺
0
2
آتنا | ۴ سال پیش
من یه همسایه از لهستان دارم بالای سرم و مرتب صدای پاش که میکوبه به زمین تو گوشم ازش خواهش کردم ولی حالا لج کرده و میپره تو اناق مجبور شدم خونمو عوض کنم و برم زیر شیرونی بشینم این صداها نیاد توش و هیچ کس نه مثل من میشنوه و گرفتاره
0
9
پاسخ ها:
سبز | ۴ سال پیش
دقیقا مشکل منو گفتی.
از خانواده جدا شدم تنهایی خونه گرفتم. همسایه بالای صدای پاش میومد بعد از کلی دعوا خونه رو عوض کردم. خونه ی جدید هم همینطوره....این چه زندگیه آخه؟
0
8
افرام | ۴ سال پیش
من به صدا خیلی حساس هستم و سالهاست در معرض صدا های محیط قرار دارم مخصوصا فرز و سنگ بری ساختمانهای اطرافمون که موزیک متن زندگی من شده و دایم همسایه پر سر و صدا طوری که هفده ساله تمام سال شبها با پنکه باید بخوابم از وقتی دخترم هم بدنیا آمد آنقدر جیغ و گریه میکنه که کاملا اعصابم بهم میریزه مخصوصا اگه لباسشویی هم کار کنه همزمان دیونه میشم من هم خودم رو زدم موقع اوج عصبانی بودنم اما فهمیدم چاره کار اصلا این نیست هر موقع محرکهای اطرافم زیاد میشن اول به خودم آگاهی میدم بعد یک استامینوفن با آب خنک میخورم و پیشونیم رو با آب سرد میشورم و سریع یک فایل صوتی ارامبخش گوش میدم اگر هم بتونم از محیط صدا دور میشم ولی چیزی که فهمیدم آینه که صدا خودش میاد سراغ ادمهای حساس بهش اگه آگاهانه تصمیم بگیریم از این حساسیت کم کنیم بهترین راهه
0
8
... | ۵ سال پیش
از خود بیماری بدتر اینه که اطرافیان درک نمیکنن واقعا عذاب آوره..
0
23
پاسخ ها:
Ghazal | ۴ سال پیش
دقیقا ...مامانم از جایی که درکم کنه به من می گه روانی واقعا که ...ای کاش سر خودشون بیاد تا بفهمن
0
15
나디아 | ۵ سال پیش
حالا بعضی چیزارو ادم باهاش کنار میاد اما بیست تا خمیازه پشت سرهم بادهن باز غیر قابل تحمله مگه رو تخت خوابت خار گذاشتم خب برو بخواب ساعت سه صبح با گوشی کار میکنه،یا مثلا قورت دادن اب دهنت قبل از لقمه گذاشتن تو دهنت چقد سخته مگه؟؟
یا اصلا بادهن بسته غذا خوردن جزو اداب سفره است مگه انجام دادنش اینقدر سخته؟
0
17
나디아 | ۵ سال پیش
مشکل اصلی این نیست که ما نمیدونیم بیماریمون چیه مشکل اینه که بقیه همچین چیزی رو قبول ندارن اصلا از ضربان قلب ادم احساس میشه اما بازم اطرافیان اصلا حساب نمیکنن
1
16
پاسخ ها:
نیلوفر | ۴ سال پیش
تازه من خانوادم این کارو تکرار میکنن میگن حساس شدی اینجور حساسیتت از بین میره عادت میکنی. ای بابااااا
0
11
مهدی | ۴ سال پیش
الان گریم میگیره خودمم شدیدا این مشکلو دارم
0
13
صدیقه | ۵ سال پیش
من بدبخت واسه ی صدایه ملچ مولوچ دهن مامانم خیلی عصبی میشم.اونم فقط واسه مامانم.نه واسه بقیه
0
8
پاسخ ها:
tINker | ۵ سال پیش
دقیقا منم!_ و هیچکس درکم نمیکنه
0
5
م علی زاده | ۴ سال پیش
وای من ب شدت از صدای ملچ ملوچ دهن پدرم بدم میاد.اینقد شدید شده حساسیتم ک دارم دوری میکنم از فضایی ک داخلشه.گاهی اینقد شدید میشه حساسیتم ک گریه میکنم
0
8
الهام | ۵ سال پیش
هیچ کس درکت نمی کنه می گن از بس که حساسی برو خودتو درست کن نمیدونم چکار کنم هیچجوری نمی تونم تحمل کنم درک کنیم همو
0
13
پاسخ ها:
اسی | ۵ سال پیش
اخیرا به خاطر احداث یه پل خیابان محل زندگی ما هم که قبلا کم تردد بود الان پر تردد شده و صدای خودروهای خیابان تو خونه اذیتم میکنه و هر کاری میکنم نشنوم بازم صداشون رو میشنوم و از شنیدن صدای عبور خودرو از جلوی خونمون انقدر عصبی میشم که اصلا نمیتونم بخابم حدود یک سال و نیمه این مشکلو دارم .
0
10
! | ۵ سال پیش
من از بدو تولد دچار شدم هرسال هم داره بدتر میشه . بدتر از همه اینه که هیچ کس درکت نمیکنه
0
9
پاسخ ها:
Anna | ۵ سال پیش
منم همین طور از بچگی همین جوری بودم برا . اینکه خوب بشم بیشتر اینکارو میکردن ولی فقط این مشکلمو برای من بزرگتر کردن الان وقتی این صداهارو میشنوم از شدت عصبانیت گریه میکنم یا خودمو میزنم واقعا خسته شدم مثله ادم روانی شدم
0
10
الی | ۵ سال پیش
قبل از بلوغ؟ من 15 سالگی اینطوری شدم
0
7
پاسخ ها:
الهام | ۴ سال پیش
هنوز به آدم لقب روانی هم میدن من که از خانواده ام متنفر شدم کاشکی آدم زودتر بمیره
0
15

hits