دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چاقی باعث افزایش فعالیت تومور های سرطانی می‌شود
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تحقیقات جدید روی موش های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که بافت های چربی فعالیت تومور های سرطانی را بیشتر می‌کند.

بافت های چربی، فعالیت تومور های سرطانی را بیشتر می‌کند

امروزه بسیاری از محققان معتقدند که چاقی، دومین عامل در بروز سرطان است و این مطلب، خود نشان دهنده این است که چاقی و اضافه وزن می‌تواند به یکی از بزرگترین تهدید ها برای سلامت انسان در دنیای امروز تبدیل شود.
در واقع می‌توان گفت چاقی به یک حالت التهاب مزمن در سراسر بدن منجر می‌شود و تولید طبیعی هورمون هایی مانند انسولین، تستوسترون، و استروژن را مختل می‌سازد که همگی عواملی هستند که ممکن است به بروز سرطان منجر شوند. پیشنهاد می‌کنم در ادامه با این مطلب از مجله دلگرم همراه باشید تا در جریان جدیدترین تحقیقات درباره ارتباط چاقی و سرطان قرار بگیرید.

رابطه بین بافت های چربی و تومور ها و اینکه چگونه سوخت و ساز کل بدن تحت تاثیر تومور قرار می‌گیرد، برای پزشکان چندان شناخته شده نیست. محققان یکی از مؤسسات پژوهشی، اخیرا با تحقیق بر روی موش های آزمایشگاهی که مبتلا به سرطان پروستات بودند متوجه شدند با غیر فعال کردن یک پروتئین به نام p62 در بافت های چربی، فعالیت سلول های سرطانی مهاجم افزایش می‌یابد. در واقع می‌توان گفت کمبود این پروتئین باعث کم شدن فرایند سوخت و ساز در بافت چربی می شود و در نتیجه مواد مغذی مورد نیاز برای سلول های سرطانی فراهم می‌شود.

بنابراین تصور اینکه سرطان و یا تومور های سرطانی فقط به علت عوامل ژنتیکی یا سلولی رخ می‌دهند رد می‌شود و به احتمال زیاد با مسائل متابولیسمی نیز در ارتباط اند.
امروزه سرطان پروستات، به سرعت در سراسر جهان در حال افزایش است به طوری که مثلاً در آمریکا دومین سرطان کشنده در بین مردان شناخته می‌شود و به احتمال قوی، چاقی یکی از عوامل اصلی پیشرفت این بیماری است. در این مطالعه موش هایی با رژیم غذایی پرچرب انتخاب شدند و ارتباط بین تومور ها و بافت های چربی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که کمبود پروتئین p62 روند سوخت و ساز چربی ها را دچار اختلال کرده و درنتیجه بیشتر اسید های چرب و سایر مواد مغذی برای حمایت و رشد سلول های سرطانی، در اختیار تومور قرار می‌گیرند.

حتی آزمایش های بیشتر نشان دادند که کمبود پروتئین p62 در بافت چربی باعث افزایش پروتئین های مورد نیاز برای تکثیر، مهاجرت و تهاجم سلول های سرطان پروستات خواهد شد. بنابراین لازم است تا علاوه بر تأثیر ژنتیک بر سرطان، تحقیقات بیشتری درباره متابولیسم( فرآیند تبدیل غذا به انرژی و سوخت و ساز کالری) و انواع سرطان نیز صورت بگیرد. چون هرچقدر که عوامل مؤثر در سرطان و تومور های سرطانی شناخته شوند، پیشگیری و درمان آن بهتر و سریع تر انجام می‌شود.

در همین رابطه، همچنین مقالات مرتبط زیر را بخوانید:

اضافه وزن، خطر ابتلا به 11 نوع سرطان را افزایش می‌دهد!

چاقی باعث عود سرطان می شود


امیدوارم از این مطلب کوتاه که درباره ارتباط چاقی و تومور های سرطانی بود، استفاده کرده باشید. خوشحال می‌شویم اگر نظر خود را درباره آن، با ما و سایر کاربران مجله دلگرم در میان بگذارید.

divider

ترجمه و گردآوری

رویانیان

بخش سلامت مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits