دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، کمبود ویتامین دارند
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
محققان در تحقیقات جدیدشان متوجه شدند که اکثر مبتلایان به میگرن از کمبود ویتامین ها رنج می‌برند و درصورت تأمین ویتامین، احتمالاً سردرد های میگرنی کاهش می‌یابد.

کمبود ویتامین در افراد مبتلا به میگرن بسیار شایع است!


سردرد میگرنی یکی از شایع ترین انواع سردرد ها است که برخی اوقات درد آن در قسمت پیشانی، اطراف چشم و یا در پشت سر دیده می‌شود، ولی معمولاً درد میگرن در یک طرف سر ایجاد می‌شود. در واقع وقتی سیستم عصبی، سیستم عروقی و جابجایی مواد شیمیایی در مغز با هم تداخل پیدا می‌کنند، سردرد های میگرنی بروز می‌کند.

در ادامه با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا شما را در جریان جدیدترین مطالعات درباره تأثیر ویتامین ها و مکمل ها بر میگرن قرار دهیم.


امروزه متأسفانه بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان مبتلا به میگرن هستند که به نظر می رسد این افراد از نظر ویتامین D، ریبوفلاوین و کوآنزیم Q10 و حتی فولات دچار کمبود هستند. کوآنزیم Q10 یک ماده ویتامینی قوی است که در تمام بافت های بدن وجود دارد و بدن برای تولید انرژی و رشد و نگهداری سلول ها از آن استفاده می‌کند.
این کمبودها ممکن است در اکثر بیماران مبتلا به میگرن دیده شود، اما بر اساس مطالعات موجود هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که علت اصلی میگرن کمبود ویتامین باشد.
دکتر هاگلر که یکی از متخصصان برجسته یک تیم تحقیقاتی بزرگ است، در این باره می‌گوید: « با وجود تحقیقات ما، هنوز به طور کامل در این باره مطمئن نیستیم و لازم است مطالعات بیشتری در این رابطه انجام شود. اما به احتمال زیاد، استفاده از مکمل ها برای مبتلایان به میگرن سودمند خواهد بود.» البته گفتنی است بیشتر تحقیقات و آزمایشات این پزشک و همکارانش بر روی کودکان و در بیمارستان مختص کودکان انجام شده است.

سردرد میگرنی


دکتر هاگلر و همکارانش، سطح ویتامین D، ریبوفلاوین، کوآنزیم Q10 و فولات بیماران مبتلا به میگرن را مورد بررسی قرار داده و تأثیر مصرف مکمل ها در کنار داروهای مربوط به میگرن را به دقت مورد آزمایش قرار دادند. اما از آنجایی که یک مکمل به تنهایی به بیماران داده نمی‌شود و چندین مکمل به همراه داروهای میگرن توسط بیماران دریافت می‌شود، تعیین اثر ویتامین ها و مکمل ها در جلوگیری از میگرن کار سخت و پیچیده ای است.


اما این محققان متوجه شدند که در ابتدای بیماری میگرن، دختران و زنان جوان بیشتر از پسران و مردان جوان دچار کمبود کوآنزیم Q10 می‌شوند و در مقابل پسران و مردان جوان بیشتر به کمبود ویتامین D دچار می‌شوند. همچنین بیماران مبتلا به میگرن مزمن احتمالا بیشتر به کمبود کوآنزیم Q10 دچار شده و کمبود ریبوفلاوین، اکثراً در افرادی که به میگرن اپیزودیک مبتلا هستند، بروز می‌کند.
مطالعات قبلی در این رابطه نشان داده است که دریافت برخی از ویتامین ها احتمالاً در روند بهبود میگرن مؤثر واقع می‌شود. اما اینکه استفاده از ویتامین ها در پیشگیری از میگرن، تأثیر گذار خواهد بود یا نه، هنوز به صورت قطعی مشخص نیست و به تحقیقات و آزمایشات بیشتری نیاز دارد.

در همین رابطه بخوانید:

همه چیز درباره سردرد (میگرنی،چشمی،عصبی)

گونه سردردهای میگرنی را بدون خوردن قرص از بین ببریم؟

امیدوارم از این مطلب که درباره تأثیر ویتامین ها و مکمل ها بر میگرن بود، استفاده کرده باشید و نظر خود را درباره آن با ما و سایر کاربران مجله دلگرم در میان بگذارید.

ترجمه و گردآوری

رویانیان

بخش سلامت مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits