دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مروری بر واکسن زگیل تناسلی یا پاپیلوماویروس - گارداسیل

فواید واکسن پاپیلوماویروس یا گارداسیل ( واکسن زگیل تناسلی )

مروری بر واکسن زگیل تناسلی یا پاپیلوماویروس - گارداسیل
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی کشور و جهان محسوب می‌شود که اگر به‌موقع تشخیص داده نشود، ابتلا به سرطان دهانه رحم را به همراه دارد.

واکسن زگیل تناسلی

در حال حاضر واکسن گارداسیل برای پیشگیری از HᏢᏙ نوع ۱۶ و ۱۸ (شایع ترین عوامل ایجاد سرطان دهانه رحم ) و نیز نوع ۶ و ۱۱ (شایعترین عوامل ایجاد زگیل تناسلی) استفاده می شود.واکسن گارداسیل ممکن است مقاومت در برابر انواع کمتر شایع زگیل تناسلی که منجر به کانسر سرویکس نیز می شوند را به طور متقاطع ایجاد نماید. علاوه بر واکسن گارداسیل یک واکسن دیگر به نام سرواریکس نیز معرفی شده است که در برابر انواع ویروس های نوع ۱۶ و ۱۸ مصونیت ایجاد می کند.

مطالعات بالینی نشان دهنده ایمن بودن هر دو واکسن و نیز تاثیر بالای آنها در محافظت از عفونت HPV نوع ۱۶ و ۱۸ می باشد. بهترین اثر واکسن زمانی است که قبل از مواجهه بدن با HPV تجویز شده باشد. بنابراین بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل قبل از اولین فعالیت جنسی می باشد.واکسن گارداسیل نمی تواند عفونت HPV یا بیماری های در ارتباط با آن مثل کانسر را درمان نمایند. برخی از کشورها تزریق واکسن گارداسیل پسرها را به منظور جلوگیری از سرطان های اندام های جنسی در آقایان مشابه خانم ها شروع کرده اند.

همچنین یکی از واکسن های در دسترس از زگیل های تناسلی در آقایان و خانم ها ممانعت می کند. سازمان بهداشت جهانی واکسیناسون دخترها را با سن ۹ الی ۱۳ ساله توصیه می کند، چرا که مقرون به صرفه ترین روش برای مقابله با کانسر سرویکس یا سرطان دهانه رحم است.واکسن زگیل تناسلی نباید جایگزین روش های غربالگری گردد. در کشور هایی که واکسن HPV استفاده می گردد، برنامه های غربالگری باید توسعه یافته و تقویت گردد.

 عفونت های جنسی- واکسن زگیل تناسلی

راه برد سازمان بهداشت جهانی در رابطه با واکسن زگیل تناسلی

سازمان بهداشت جهانی راهنمائی برای پیشگیری و کنترل کانسر سرویکس شامل تزریق واکسن گارداسیل و غربالگری را ارائه کرده است. سازمان با کشورها و همکاران خود برنامه های تفصیلی را استقرار و اجرا می کند. تا اواسط ۲۰۱۶ شصت و پنج کشور واکسن زگیل تناسلی را معرفی کرده اند که عمدتا ” کشورهای توسعه یافته می باشند اما تعداد کشورهای با درآمد کم تا متوسط نیز در حال گسترش است.از آنجائیکه به خاطر نبود برنامه غربالگری و واکسیناسیون در کشورهای آفریقائی و آسیائی میزان آلودگی زیاد است، نیاز به افزایش کشورهای استفاده کننده از واکسن HPV همچنان وجود دارد.

واکسن زگیل تناسلی زنان

هر دو نوع واکسن گارداسیل و نیز واکسن سرواریکس برای دختران و زنان ۹ تا ۲۶ ساله تجویز می شود. مرکز کنترل بیماریهای آمریکا استفاده از این واکسن را برای کلیه دختران ۱۱ یا ۱۲ ساله و هم چنین دختران ۱۳ تا ۲۵ ساله ای که قبلا واکسن نزده یا به طور ناقص زده اند توصیه کرده است.

واکسن زگیل تناسلی مردان

تنها واکسن ۴ ویروسی مجوز استفاده در مردان را دارد. این واکسن برای کلیه پسران ۹ تا ۱۱ ساله و هم چنین پسران ۱۳ تا ۲۱ ساله که قبلا واکسن نزده یا به طور ناقص زده اند، توصیه می شود. تزریق واکسن در مردان همجنس باز یا مبتلا به ضعف سیستم ایمنی (مانند ایدز) تا قبل ازسن ۲۶ سالگی توصیه شده است.

واکسن گارداسیل و بارداری

تزریق واکسن گارداسیل برای زنان باردار توصیه نمی شود ولی برای زنان شیرده مشکلی ایجاد نمی کند.

فواید واکسن پاپیلوماویروس یا گارداسیل ( واکسن زگیل تناسلی )

عوارض جانبی واکسن گارداسیل

سردرد، تب، تهوع، سرگیچه، درد در ناحیه تزریق، تورم، خارش، و غش در پانزده دقیقه اولیه پس از تزریق می‌تواند وجود داشته باشد. معمولاً ۱۵ دقیقه پس از انجام واکسن فرد را نگه می‌دارند. تزریق برای افراد با آلرژی به مخمر، خانم‌های باردار، کودکان زیر ۹ سال و کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند ممنوع است.

فروش واکسن گارداسیل

برای خرید واکسن گارداسیل در تهران می توانید به داروخانه ۱۳ آبان مراجعه کنید.

مراکز تزریق واکسن گارداسیل

شما می توانید این واکسن را در درمانگاه های تخصصی بدون نیاز به مراجعه به داروخانه تزریق نمایید. یکی از این مراکز، درمانگاه تخصصی رئوف در خیابان شریعتی می باشد.

داروخانه هایی که واکسن گارداسیل دارند

واکسن زگیل تناسلی در داروخانه های ۱۳ آبان و ۲۹ فروردین در تهران موجود است. با این حال حتما قبل از مراجعه با این مراکز تماس گرفته و از موجودی آنها اطمینان حاصل نمایید.

قیمت واکسن گارداسیل چقدر است؟

قیمت هر واکسن زگیل تناسلی ۲۹۰ هزار تومان می باشد.

قیمت واکسن گارداسیل در هلال احمر چقدر است؟

قیمت واکسن گارداسیل در داروخانه هلال احمر ۲۶۵ هزار تومان است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits