دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت گردن درد و درمان آن

علت و درمان سریع گردن درد در منزل

علت گردن درد و درمان آن
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
گردن درد یکی از دردهای آزاد دهنده است که برای درمان و پیشگیری از آن راههای مختلفی وجود دارد.گردن شامل مهره هایی از ستون مهره است که بین تنه و سر قرار دارد. پایداری گردن به علت شکل مهره ها و لیگامان ها و عضلات اطراف آن تامین میشود. گردن در جهات مختلف...

درد گردن به چه عللی ایجاد میشود؟

گردن درد یکی از دردهای اسکلتی عضلانی به شمار می رود که امروزه شیوع بسیار زیادی پیدا کرده است و انواع مختلفی دارد که ممکن است علت درد گردن موارد گوناگونی مانند استرس،تصادف و حوادث، بد نشستن و خوابیدن،دیسک گردن و …می باشد و به صورت درد شدید و مزمن در افراد به وجود آید و با علائم و نشانه هایی از جمله گرفتگی عضلات گردن،سردرد، سرگیجه ،حالت تهوع و بی حسی و خواب رفتن دست ها همراه باشد.بیشترین علل وجود دردهای مختلف در ناحیه گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز گردن، فتق دیسک و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد چرا که رفع گردن درد ، در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع می گردد.

انواع گردن درد

گردن درد بر اساس میزان آسیب از نوع ملایم تا شدید درجه بندی می شود و می تواند حاد یا مزمن باشد.

گردن درد حاد

به صورت اتفاقی روی می دهد و معمولا ظرف چند روز بهبود می بابد. منبع درد معمولا عضلات، لیگامان ها، مفصل ها و دیسک ها هستند.

گردن درد مزمن

بیش از سه ماه طول می کشد و ممکن است همیشه درد وجود داشته باشد یا یا فعالیت های خاصی درد بدتر شود. اگرچه تعیین منبع درد برای رفع درد گردن بسیار مشکل است، فاکتورهای موثر شامل آسیب عصبی، زخمی شدن بافت ها، آرتروز و اثرات روحی روانی درد باشند. کسانی که علائم و نشانه های درد های مزمن را دارند ممکن است که به متخصص درد ارجاع داده شوند.

 درد گردن به چه عللی ایجاد میشود

علائم و نشانه های درد گردن

نشانه ها و علایم گردن درد ممکن است شامل سفتی، گرفتگی، درد، سوزش و همچنین درد های تیر کشنده در نواحی پایینی گردن، فشار یا صدا دادن گردن باشد. ماهیچه ها ممکن است در گردن، صورت و شانه ها درد داشته باشند.زمانی که ماهیچه دچار اتقباض شدید می شوند دجار اسپاسم یا گرفتگی می شوند. ممکن است دچار محدودیت حرکتی شوید و نتوانید گردن خود را بچرخانید. اگر عصب ها درگیر شوند، درد، صدا دادن، بی حسی یا ضعف ممکن است به شانه ها بازو ها همچنین دست ها توسعه پیدا کند.

در چندین موقعیت شما نیاز به توجه و اقدامات پزشکی دارید.اکر فشار روی عصب زیاد است، علائم می توانند شامل درد، بی حسی، درد در بازوها و پاها، از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع، یا کاهش قدرت و مشکلاتی در قابلیت هماهنگی قسمت های مختلف بدن با یکدیگر شود.گردن درد به همراه سردرد شدید، تب یا حالت تهوع ممکن است علامت عفونت یا خونریزی در مغز باشد. اگر گردن شما آن چنان سفت شده است که چانه شما نمی تواند قفسه سینه شما را لمس کند، به سرعت به دنبال درمان پزشکی باشید.

درد گردن

علل درد گردن

درد گردن میتواند به علت مشکلاتی در هر کدام از قسمت های تشکیل دهنده آن اتفاق بیفتد. مشکلاتی در استخوان، لیگامان، عضلات و اعصاب. گاهی مشکلات گردن موجب درد میشود ولی بیمار درد را در خود گردن احساس نمیکند. درد ممکن است در شانه یا در اندام فوقانی یا در ستون مهره ای سینه ای احساس شود. شایعترین علل درد گردن عبارتند از

کشش عضلات گردن

وقتی فشار زیادی به گردن خود وارد میکنید ( یکی از علل شایع آن قرار دادن سر و گردن در یک وضعیت نامناسب به مدت طولانی است) عضلات و لیگامان های اطراف ستون مهره ای گردن شما تحت کشش زیادی قرار میگیرد و به دنبال آن ممکن است پارگی های میکروسکوپی در آنها ایجاد شود. بدنبال آن در این بافت ها تورم و درد ایجاد میشود که شما آن را به صورت درد و خشکی گردن احساس میکنید. این محدودیت حرکت قدری به علت درد و قدری به علت انقباض عضلات اطراف ستون مهره است که خارج از اراده شما صورت میگیرد و به آن اسپاسم هم میگویند. این نوع درد معمولاً با چند روز استراحت خوب میشود.


وضعیت درست نگه داشتن گردن

پیر شدن دیسک Disc degeneration

دیسک در بین مهره های گردن یک ساختمان جذب کننده فشار و شوک است. دیسک بین مهره ای معمولاً با افزایش سن پیر میشود. خشک و چروکیده شده و خاصیت الاستیک خود را از دست میدهد. ارتفاع آن کم میشود و همین امر موجب میگردد مهره ها به یکدیگر نزدیک شده و فاصله آنها کم شود. با کم شدن فاصله بین مهره ها فشار زیادی روی مفاصل بین مهره ای وارد میشود که این خود موجب آرتروز یا سائیدگی این مفاصل میشود.

  • کم شدن حجم و ارتفاع دیسک
  • آرتروز دیسک گردنی بدنبال پیر شدن دیسک

هرنی دیسک Disk herniation

یا دررفتن دیسک. در این وضعیت قسمت حلقوی محیطی دیسک ( آنولوس فیبروزوس) پاره شده و قسمت مرکزی ( نوکلئوس پولپوزوس) از بین شکاف پارگی به بیرون راه پیدا میکند. این قسمت بیرون زده را هرنی یا فتق میگویند. مهمترین مشکلی که در فتق دیسک بوجود میاید اینست که قسمت بیرون زده به اعصابی که در حال بیرون آمدن از نخاع و مهره هستند فشار آورده و همین فشار موجب بروز بسیاری مشکلات از جمله درد اندام فوقانی است.

ضربه

گردن بسیار قابل انعطاف است و حرکات زیادی دارد. همچنین باید وزن سر را تحمل کند. گردن بین سر و تنه، بدون حامی و در معرض آسیب های خارجی است. این عوامل موجب میشوند تا گردن بشدت نسبت به ضربات آسیب پذیر باشد. تصادفات وسایل نقلیه، ورزش هایی مثل شیرجه و یا ورزش های رزمی و سقوط از ارتفاع میتوانند به راحتی به گردن صدمه بزنند.

بستن کمربند تا حد زیادی میتواند مانع آسیب های خطرناک به گردن در حین رانندگی شود. البته اگر اتومبیل از پشت ضربه بخورد کمربند ایمنی کمکی نمیکند. در این مواقع پشت سری که در روی پشتی صندلی اتومبیل وجود دارد میتواند تا حد زیادی گردن را حمایت کند. درد بدنبال اکثر ضربات شدیدی که به گردن وارد میشوند به علت آسیب به عضلات و یا لیگامان های اطراف سون مهره ای گردنی است. وقتی شدت ضربه بالا است ممکن است موجب شکستگی مهره های گردنی شود.

آرتریت روماتوئید

رماتیسم مفصلی میتواند با تخریب مفاصل بین مهره های گردن موجب درد و خشکی در گردن شود.

درد گردن


عوامل دیگر

عواملی مانند عفونت، تومورها و یا بیماری های مادرزادی گردن هم میتوانند از علل درد گردن باشند.

  • چه موقع به علت درد گردن به پزشک مراجعه کنیم
  • در صورت درد گردن در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنیم
  • درد شدید یا مداوم
  • درد گردن همراه با دردی باشد که به دست تیر میکشد
  • درد گردن همراه سردرد، گزگز، بیحسی یا ضعف اندام فوقانی باشد
  • در صورت ضربه به گردن باید به اورژانس اطلاع دهیم. به هیچ وجه گردن را نچرخانیم و به چپ و راست خم نکنیم. پرسنل متبحر اورژانس قبل از هر گونه حرکت دادن بیمار ابتدا گردنبند مخصوصی را برای بیمار میبندند. این گردنبند گردن را از ایجاد آسیب های احتمال در حین انتقال محافظت میکند.

نحوه تشخیص درد گردن

یک بررسی پزشکی دقیق می تواند به نوع و عامل گردن درد شما کمک کند. یک ارزیابی تشخیصی شامل سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی است. در بعضی از موارد از تصاویر اسکن شده ( مانند ایکس ری، سی تی اسکن و ام آر آی) و آزمایش برای بررسی قدرت عضلات و واکنش ها (رفلکس ها) استفاده می شود.

درمان دارویی گردن درد

  • مصرف داروهای ضد التهاب
  • استفاده از داروهای شل کننده عضلات و حتی داروهای ضد افسردگی، بسته به منبع ایجاد درد
  • پزشک ممکن است از تزریق داروهای کورتیکو استروئید در عضلات گردن برای کمک به کاهش درد بیمار استفاده کند.
  • در این حالت می توان داروهای بی حس کننده همچون لیدوکائین را برای کاهش درد بیمار به عضلات گردن تزریق کرد.
  • مواقعی که ریشه اعصاب و نخاع باعث ایجاد درد می شوند، انجام اعمال جراحی لازم است.

درد گردن

روش هایی برای تقویت عضلات گردن

  • هر زمان در محل‌کار احساس خستگی کردید، پیشانی‌تان را به کف دستتان فشار دهید. خیلی از ما وقتی استرس داریم، عضلات گردنمان را سفت می‌کنیم که به مرور زمان ممکن است موجب درد و خشکی گردن شود. می‌توانید با این حرکت ساده، هم فشار وارد بر گردن را کاهش دهید و هم عضلات آن را تقویت کنید.
  • پشت میزتان نشسته، کمی به سمت جلو خم شوید و آرنج‌هایتان را روی میز بگذارید. سرتان را صاف در مرکز شانه‌ها قرار داده و پیشانی‌تان را به کف دستتان فشار دهید؛ از کف دست برای مقاومت در برابر فشار سرتان استفاده کنید. ۵-۳ ثانیه در این حالت بمانید، رها کرده و پنج مرتبه دیگر تکرار کنید.
  • موقع تماشای تلویزیون، شانه‌هایتان را عقب بکشید. روی لبه صندلی‌تان بنشینید و ستون فقرات تان را بکشید، انگار می‌خواهید قدتان را بلندتر کنید. دست‌هایتان را جلو بدن روی لباستان قرار دهید. شانه‌هایتان را تا می‌توانید عقب بکشید، طوری که کتف‌هایتان از پشت جمع شود.
  • هر زمان که بیش از ۴۵ دقیقه پشت فرمان اتومبیل یا پشت کامپیوتر نشستید، تمرین لاک‌پشتی را انجام دهید. موقع رانندگی یا تایپ کردن پشت کامپیوتر، تظاهر کنید لاک‌پشت هستید که می‌خواهید سرتان را به سمت لاکتان جمع کنید. سرتان را به سمت عقب بیاورید، طوری که گردی پشت گردنتان صاف شود. از یک تا ۵ ثانیه در این وضعیت نگه دارید و رها کنید. این تمرین را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.
  • هر یک ساعت، چانه‌تان را به سمت سینه‌تان خم کرده، سپس گردن تان را به سمت چپ، عقب، راست و دوباره پایین به صورت دایره‌ای بچرخانید. این حرکت را پنج مرتبه تکرار کرده، سپس جهت خود را عوض کرده و از راست به چپ دایره بزنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits