دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و درمان بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اکانتوزیس نیگریکانس: تیرگی چین های پوست را چقدر جدی بگیریم؟اکانتوزیس نیگریکانس یک بیماری پوستی است که با تیرگی و ضخیم شدن پوست نواحی چین دار مانند کشاله ران، گردن، زیر بغل و ... مشخص می شود.

اکانتوزیس نیگریکانس: تیرگی چین های پوست را چقدر جدی بگیریم؟

اکانتوزیس نیگریکانس یک بیماری پوستی است که با تیرگی و ضخیم شدن پوست نواحی چین دار مانند کشاله ران، گردن، زیر بغل و ... مشخص می شود. اکانتوزیس نیگریکانس بیشتر در افراد چاق یا مبتلایان به دیابت نوع دو دیده می شود و ندرتا ممکن است هشداری برای بیماری های جدی تر از جمله سرطان های معده و کبد باشد.با دلگرم همراه باشید.

اکانتوزیس نیگریکانس: تیرگی چین های پوست را چقدر جدی بگیریم؟

علائم بیماری آکانتوزیس نیگریکانس

آکانتوزیس نیگریکانس : در زیر بغل ، کشاله ران و گردن به طور معمول – شما متوجه تیره شدن ، ضخیم شدن و مخملی شدن جلد این نواحی چین دار میباشید. تغییرات جلد به آرامی ظاهر می شود، گاهی اوقات بیش از ماهها و یا سالها را در برمیگیرد تا مرض قابل مشاهده گردیده و سبب ناراحتی های بیمارگردد. خارش و بوی بدن بعضا میتوانند از شکایت عمده مریضان باشند.

آکانتوزیس نیگریکانس همراه با یک تعداد بیماری ها دیده میشوند که قرار ذیل اند:

مقاومت به انسولین. اکثر کسانی که آکانتوزیس نیگریکانس دارند به انسولین مقاوم می شوند، انسولین هورمون ترشح شده از پانکراس است که به بدن شما اجازه می دهد تا از قند استفاده کند. مقاومت به انسولین چیزی است که در نهایت باعث ایجاد شکر نوع ۲ میگردد.چاقی. بسیاری از افرادی که مصاب آکانتوزیس نیگریکانس میگردند اضافه وزن و یا چاق هستند، که چاقی خود یک عامل خطر قوی برای مقاومت به انسولین نیز میباشد.اختلالات هورمونی. آکانتوزیس نیگریکانس اغلب در افرادی که اختلالات هورمونی مانند کیست تخمدان، کم کاری تیروئید و یا مشکلات غدد آدرنال دارند بیشتر رخ می دهد.برخی داروها. دواها مانند تابلیتهای ضد حاملگی و کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزولون، ممکن است سبب ایجاد آکانتوزیس نیگریکانس شوند – همچنان دوزهای بالای نیاسین نیز در ایجاد مرض رول دارد.

سرطانها . آکانتوزیس نیگریکانس گاهی اوقات زمانی که تومور سرطانی در حال رشد میباشند و یا در ارگان های داخلی مانند معده، روده بزرگ و یا کبدی ایجاد میگردند بوجود میاید.

اکانتوزیس نیگریکانس

عوامل خطر آکانتوزیس نیگریکانس عبارتند از:

  1. چاقی.هرقدر شما سنگین تر باشید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آکانتوزیس نیگریکانس قرار دارید .
  2. نژاد. آکانتوزیس نیگریکانس بیشتر در سرخ پوستان آمریکایی، اسپانیایی و سیاه پوست ها دیده میشود.
  3. ارثیت. برخی از انواع آکانتوزیس نیگریکانس به نظر می رسند تا ارثی باشند.

چه چیز باعث آکانتوزیس نیگریکانس می شود؟

گرچه دلیل آکانتوزیس نیگریکانس هنوز مشخص نشده است, اما در بعضی موارد عامل وراثت نقش دارد و در اکثر موارد نوعی ارتباط میان این بیماری و بیماریهایی مثل دیابت, چاقی, و بعضی از انواع سرطان مشاهده می شود. در بزرگسالانی که مبتلا هستند مقاومت به انسولین دیده می شود که فرد را مستعد ابتلا به دیابت نوع ۲ می سازد.

آکانتوزیس نیگریکانس با بعضی اختلالات هورمونی, به ویژه آنهایی که تحت تاثیر عملکرد غدد آدرنال قرار دارند ارتباط دارد. به علاوه مصرف بعضی داروها مثل کورتیکواستروئیدها, پردنیزون و قرص های پیشگیری از بارداری خوراکی نیز در پیدایش این بیماری نقش دارند.به علاوه آکانتوزیس نیگریکانس می تواند نشانه ای از رشد تومور در بعضی افراد باشد. ظهور ناگهانی آکانتوزیس نیگریکانس مشخصه ای از رشد تومور در معده, کولون, یا کبد است. گرچه این موارد نادرند اما توجه به آنها لازم و ضروری است.

آیا آکانتوزیس نیگریکانس قابل درمان است؟

از آنجائیکه اکانتوزیس نیگریکانس به خودی خود خطرناک نیست, نیازی به درمان ناگهانی ندارد. اگر ظاهر یا رنگ آن برای شما آزاردهنده است, میتوانید از درمان های متعددی که وجود دارد برای کاهش شدت علائم استفاده کنید.

تجویز کرم, داروهای خوراکی آکنه, صابون های ضد باکتریایی و درمان با لیزر برای کاهش اندازه آن در بیماران AN موثر بوده است. مهمترین نکته در مورد بیمار مبتلا به آکانتوزیس نیگریکانس مشورت با پزشک است تا وی وجود بیماری زمینه ای را در فرد تشخیص دهد.درمان بیماری زمینه ای به کاهش علائم اکانتوزیس نیگریکانس کمک می کند.

درمان اکانتوزیس نیگریکانس

استراتژی درمان بر اساس درمان علل زمینه ای ایجاد کننده بیماری است. کاهش وزن در صورت چاقی و درمان دیابت، جراحی و برداشتن تومور داخلی در صورت وجود، قطع دارو و مکملهای ایجاد کننده بیماری، درمان اختلالات غدد فوق کلیوی، کم کاری تیرویید، کیست های تخمدان و ... از جمله تدابیر درمانی است.
جهت رفع تیرگی ها و چین و چروک ها و ضخیم شدن پوست ممکن است پزشک از کرم ها و لوسیون های موضعی یا لیزر درمانی استفاده کند.

منبع:نسخه،بکوو

مجله اینترنتی

دلگرم مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits