دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۳ روش خانگی برای درمان التهاب مثانه (سندرم مثانه دردناک)
111
زمان مطالعه: 10 دقیقه
درمان التهاب مثانه با روش های خانگی خیلی سریع و راحت است. مشکل سندرم دردناک مثانه هم در میان آقایان و هم در میان خانم ها مشاهده میشود. در این مقاله 13 روش درمان و رفع التهاب مثانه را به شما آموزش میدهیم

مجله دلگرم | التهاب مثانه یک بیماری مزمن است اما روش های بسیاری برای درمان آن وجود دارد. به درد و ناراحتی در ناحیه لگن و مثانه التهاب مثانه میگویند. معمولا افرادی که التهاب مثانه دارند دچار تکرر ادرار نیز میباشند. علل التهاب مثانه میتواند بسیار گسترده باشد و شامل مواردی همچون اختلالات گوارشی، عفونت و آندومتریوز میباشد.

التهاب مثانه در میان خانم ها شایع تر است اما در آقایان هم دیده میشود.

خوشبختانه روش های خانگی زیادی برای درمان التهاب مثانه وجود دارد. استفاده از این روش ها به همراه رعایت یک رژیم غذایی مناسب میتواند بطور دائمی التهاب مثانه را درمان کند.

در ادامه 13 راهکار خانگی برای درمان التهاب مثانه به شما آموزش میدهیم.

1. جوش شیرین

جوش شیرین یکی از بهترین روش های درمان التهاب مثانه میباشد. جوش شیرین به دلیل پی اچ بالایی که دارد میتواند اسید را خنثی کند و به همین دلیل میتواند در درمان التهاب مثانه موثر باشد.

جهت استفاده از جوش شیرین برای درمان التهاب مثانه باید نصف قاشق چایخوری از آن را درون یک لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید. اینکار را باید روزانه 2 تا 3 مرتبه انجام دهید.

  • اگر دوست ندارید جوش شیرین بخورید، میتوانید حمام جوش شیرین بگیرید. برای اینکار نصف فنجان جوش شیرین را درون آب وان حمام ریخته و چند دقیقه تمام بدن تان را درون آب قوطه ور کنید.

2. گرما و سرما درمانی

جهت کاهش تورم و تسکین درد حاصل از التهاب مثانه میتوانید از گرما و سرما درمانی استفاده کنید.

برای انجام سرما و گرما درمانی باید ابتدا روی ناحیه ای که احساس درد میکنید یک کیسه آب گرم قرار دهید، سپس آن را برداشته و بلافاصله یک کیسه یخ بگذارید. اینکار را باید چند مرتبه تکرار کنید. هر موقع که احساس کردید مثانه تان درد میکند میتوانید از این روش استفاده کنید.

3. کوئرستین

کوئرستین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که در اغلب میوه ها وجود دارد و میتواند بیماری هایی همچون آلرژی کهیر و آسم را درمان کند.

مطالعات علمی نشان داده است که فلاونوئید هایی همچون کوئرستین میتواند به درمان التهاب مثانه کمک کند.

سعی کنید در برنامه غذایی خود بیشتر غذا هایی که دارای کوئرستین میباشد قرار دهید.

4. زردچوبه

زردچوبه برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله درمان عفونت مجاری ادراری مفید میباشد. کورکومین موجود در زردچوبه ضد التهاب و ضد سرطان بوده و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی میباشد و به همین دلیل مشکلات مربوط به مثانه از جمله التهاب مثانه را بخوبی درمان کند.

شما میتوانید علاوه بر اضافه کردن زردچوبه به عنوان ادویه به غذا هایتان، آن را همراه با شیر و سبزیجات نیز میل کنید.

اگر میخواهید نتیجه مناسبی بگیرید باید هر روز زردچوبه مصرف کنید.

توجه! سعی کنید بجای استفاده از مکمل زردچوبه، از شکل طبیعی این گیاه دارویی استفاده کنید. قبل از مصرف هرگونه مکمل دارویی غذایی حتما باید با پزشک مشورت کرد.

5. نمک اپسوم (منیزیم سولفات)

نمک اپسوم از آنجایی که دارای منیزیم میباشد باعث تسکین درد اندام های مختلف بدن میشود. برخی از مطالعات علمی نشان داده است که منیزیم میتواند در درمان عفونت ادراری و التهاب مثانه موثر باشد.

بهترین روش استفاده از نمک اپسوم این است که با استفاده از آن حمام نمک بگیرید.

6. نقره کلوئیدی

نقره کلوئیدی ماده‌ ای بدون بو و مزه، غیر سمی و طبیعی است که آب مقطری حاوی مجموعه ذرات بسیار ریز نقره میباشد که توسط بار الکتریکی کوچکی تعلیق شده ‌اند. اندازه مولکول معمولاً از 0.01 تا حدود 0.001 میکرون در قطر متغیر است (یعنی به کوچکی 200 اتم نقره متراکم می ‌شوند). ذرات ته نشین نمیشوند بلکه معلق باقی میمانند تا زمانی که بار الکتریکی نیروی بیشتری نسبت به جاذبه بر هر ذره اعمال کند. نقره و مواد معدنی دیگر از غذایی که میخوریم و نوشیدنی ‌هایی که مینوشیم فراهم میشود. نقره کلوئیدی به طور طبیعی در آب چشمه به میزان اندکی یافت میشود.

کلوئید نقره به عنوان یک عامل قوی ضد عفونی ‌کننده عمل میکند. به ‌عنوان مثال، اگر یک آنتی بیوتیک معمولی 15 باکتری را میکشد، نانو نقره به صورت تاثیرگذارتری 650 نوع عامل بیماری را نابود میکند، ضمن اینکه دارای هیچگونه عوارض جانبی نمیباشد. حضور یون نانو نقره منجر به احیای بافت ‌های آسیب‌ دیده، تخریب سلول‌ های قدیمی و یا سرطانی و نیز نرمال‌ سازی ارگانیسم، به هنگام شرایط پاتولوژیکی می‌گردد.

سیلور نانوبیوتیک یک محلول نقره کلوئیدی خالص و کامل میباشد.

مطالعات علمی بسیاری نشان داده است که نقره کلوئیدی در درمان التهاب مثانه موثر است. شما میتوانید این ماده معدنی را به شکل مایع نیز مصرف کنید.

7. دانه کدو حلوایی

دانه های کدو حلوایی دارای مواد معدنی مفید زیادی مثل آهن و منیزیم و همچنین فیبر غذایی میباشد و به همین دلیل از آن میتوان برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد. مهم ترین ماده موجود در دانه کدو حلوایی آرژنین میباشد و به همین دلیل میباشد که کدو حلوایی میتواند به درمان التهاب مثانه کمک کند.

سعی کنید هر روز کمی دانه کدو حلوایی بخورید تا تاثیر خواص شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

8. پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های مفید موجود در بدن هستند که نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت مان دارند. پروبیوتیک ها به تسکین درد ناشی از التهاب مثانه کمک میکند. شما میتوانید با مصرف مواد غذایی همچون ماست، پنیر، آبجو و خامه پروبیوتیک های مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

9. اسفناج

اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان میباشد و به همین دلیل میتواند التهاب مثانه را درمان کند. اگر هر روز در برنامه غذایی تان اسفناج وجود داشته باشد، خیلی سریع مشکل تان حل خواهد شد. اسفناج را هم بصورت پخته و هم به شکل خام میتوانید مصرف کنید.

گیاهان دارویی برای درمان سندرم مثانه دردناک

10. ریشه مارشمالو

ریشه مارشمالو یکی از بهترین و محبوب ترین گیاهان دارویی برای درمان التهاب مثانه میباشد. از زمان های دور از ریشه مارشمالو برای تسکین بافت مجاری ادراری استفاده میشده است. خواص ریشه مارشمالو بدلیل نحوه عملکرد آن در بدن میباشد چراکه این گیاه دارویی دیواره مثانه را پوشش میدهد.

میتوانید ریشه مارشمالو را میتوانید به شکل چای و مکمل مصرف کنید.

11. آب آلوئه ورا

از زمان های دور از آب آلوئه ورا برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشده است. یکی از مهم ترین کاربرد های آلوئه ورا و آب آن، کمک به درمان التهاب مثانه میباشد. مطالعات علمی بسیاری خواص و فواید شگفت انگیز آب آلوئه ورا اثبات کرده اند. آلوئه ورا همچنین دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی بیوتیک هم میباشد و به همین دلیل یکی از بهترین روش های درمانی التهاب مثانه است.

منظور از آب آلوئه ورا، عصاره تازه گیاه میباشد نه انواع محصولات دارای مواد افزودنی و شیرین کننده های مصنوعی چراکه اینگونه نوشیدنی ها نه تنها خاصیتی ندارند بلکه به بدن شما آسیب نیز میرسانند.

  • به عنوان یک روش جایگزین میتوانید از قرص های مکمل آلوئه ورا نیز استفاده کنید. البته قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی دارویی باید با پزشک مشورت کنید.
  • خوردن ژل آلوئه ورا نیز یکی دیگر از راه های بهرمند شدن از خواص این گیاه دارویی میباشد.

12. شیرین بیان

مطالعات علمی نشان داده است که ریشه شیرین بیان میتواند احساس سوزشی که بر اثر التهاب مثانه بوجود میاید را درمان کند. ریشه شیرین بیان همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهاب هم میباشد و به همین دلیل میتواند سرعت بهبود را افزایش دهد.

همچنین میتوانید با جوشاندن پودر ریشه شیرین بیان در آب داغ، چای شیرین بیان تهیه کرده و پس از آبکشی کردن آن را بنوشید.

13. چای سبز

چای سبز یکی دیگر از مواد غذایی طبیعی است که میتواند التهاب مثانه را بطور کامل درمان کند. چای سبز دارای آنتی اکسیدان هایی زیادی است که میتواند از سلول های مثانه در برابر التهابات مراقبت کند.

مصرف دو فنجان چای سبز در روز میتواند بیماری شما را درمان کند.

رژیم غذایی مناسب برای درمان التهاب مثانه چیست؟

از مصرف چه غذا هایی باید خودداری کرد؟

1. قهوه و سایر مواد غذایی دارای کافئین

کافئین میتواند التهابات را افزایش دهد و به همین دلیل افراد مبتلا به التهاب مثانه باید مصرف کافئین را بطور کامل قطع کنند. کافئین نه تنها در قهوه بلکه در مواد غذایی دیگر مثل چای و شکلات و نوشابه نیز وجود دارد.

2. آبمیوه های اسیدی

مصرف آب زغال اخته و سایر مرکبات برای درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با عفونت مجاری ادراری توصیه میشود اما در افراد مبتلا به التهاب مثانه باید از مصرف آن خودداری کنند.

3. نوشیدنی های گازدار و الکل

مصرف نوشیدنی های الکلی و همچنین نوشیدنی های گازدار میتواند روند درمان التهاب مثانه را مختل کرده و برایتان مشکلات زیادی بوجود آورد.

برای درمان التهاب مثانه چه غذا هایی بخوریم؟

داشتن یک رژیم غذایی مناسب میتواند در درمان هرچه سریعتر هر بیماری موثر باشد. از آنجایی که التهاب مثانه همانطور که از نام آن مشخص است یک بیماری التهابی میباشد، افراد مبتلا به آن باید بیشتر مواد غذایی را مصرف کنند که دارای خواص ضد التهابی هستند.

چند نکته و ترفند برای مقابله با التهاب مثانه

1. هورمون های خود را تنظیم کنید.

تنظیم هورمون های بدن اهمیت زیادی دارد. اگر هورمون های بدن تنظیم نباشد ممکن است شرایط شما حتی بدتر نیز بشود. هورمون ها و بخصوص هورمون استروژن نقش موثری در کنترل التهابات بدن دارد. سعی کنید با مصرف مواد غذایی مثل سویا هورمون های خود را تنظیم کنید.

2. برنامه ادرار داشته باشید!

سعی کنید در دفتری تمامی اتفاقاتی که در بدن شما در ارتباط با مثانه پیش میاید را ثبت کنید. مثلا بنویسید که چه مقدار آب خورده اید، چند مرتبه دستشویی رفته اید؟ آیا شب ها هم به دستشویی میروید؟ آیا دچار تکرر ادرار هستید؟ چه زمانی احساس درد دارید؟ در چه مواقعی درد بهبود پیدا میکند؟ و مواردی از این دست. انجام اینکار باعث میشود که هم شما و پزشک تان خیلی راحت تر باشید و بیماری تان نیز سریعتر درمان شود.

3. آب بیشتری بنوشید.

میگویند آب میتواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند. در ارتباط با بیماری های مربوط به مجاری ادراری این گفته صحت بیشتری دارد چراکه مصرف آب بیشتری میتواند درد التهاب مثانه را کاهش دهد.

نوشیدن آب بیشتر در دفع سموم بدن نیز موثر است و به همین دلیل باید روزانه 8 تا 10 لیوان آب نوشید.

4. از استرس دوری کنید.

استرس نمیتواند باعث التهاب مثانه شود اما میتواند براحتی شرایط شما را بدتر کرده و اعصاب تان را حسابی بهم بریزد. به همین دلیل بهتر است خود را از محیط های پر استرس و اضطراب دور نگه دارید.

چند نکته دیگر...

  • هرگز بدون تجویز پزشک دارو نخورید.
  • از انجام روش های درمانی فیزیکی در خانه خودداری کنید.
  • لباس ها گشاد بپوشید.
  • ورزش های سبک مثل پیاده روی، حرکات کششی انجام داده و سعی کنید مدیتیشن و یوگا نیز تمرین کنید.
  • مصرف سیگار و مواد مخدر را کنار بگذارید.

چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (111 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits