دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت بیماری خطرناک گیلن باره
24
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سندرم گیلن باره | علائم و درمان بیماری سندرم گیلن باره:سندرم گیلن باره (Guillain-Barré syndrome)‏ اختلال نادری است که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می شود.

سندرم گیلن باره | علائم و درمان بیماری سندرم گیلن باره

سندرم گیلن باره (Guillain-Barré syndrome)‏ اختلال نادری است که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می شود. به دنبال این حمله، احساس ضعف در ماهیچه ها، بی حسی، گزگز و گاهی اوقات فلجی دیده می شود.با دلگرم همراه باشید تا با سندرم گیلن باره بیشتر آشنا شوید.

سندرم گیلن باره چیست؟

سندرم گیلن باره چیست؟

سندرم گیلن باره (GBS) بیماری ای است که اعصاب بدن و دستها و پاها را مبتلا می کند. معمولا این بیماری در اثر ایجاد یک عفونت بروز می کند. نام این بیماری از نام دو دکتر به نامهای دکتر گیلن و دکتر باره که اولین بار به توصیف این سندرم در قرن اخیر پرداختند گرفته شده است.
چه کسانی به سندرم گیلن باره مبتلا میشوند

GBS بیماری نادری است، اما ممکن است هر کسی را گرفتار سازد. این بیماری بیشتر در جوانان و پیران شیوع دارد. و همچنین در زنانی که وضع حمل می کنند بلافاصله پس از وضع حمل رخ می دهد. هر ساله حدود 1500 نفر دچار سندرم گیلن باره در انگلستان می شوند.

----------------------------------------------------------------------------------------

چه عواملی باعث بروز سندرم گیلن باره می شوند؟

گلین باره

بیشتر بیماران درگیر سندرم گیلن باره، این بیماری را پس از حدود سه هفته از عفونت بدنی تجربه می کنند. برخی از این عفونت های شناخته شده که در بروز سندرم گیلن باره موثر هستند شامل Campylobacter jejuni ( که می تواند سبب عفونت شکمی و اسهال شود )، ویروس Epstein Barr ( که موجب تب غده ای می شود که با نام عفونت ضعف های بلند مدت نیز شناخته شده می باشد ) ، cytomegalovirus ( معمولا با علائم خاصی همراه نیست ) و عفونت مایکوپلاسمای ذات الریه ( یک باکتری عفونی که می تواند سبب سرفه ، سرماخوردگی و یا ذات الریه شود )- اما عفونت های دیگری نیز وجود دارند. به عنوان مثال، عفونت HIV و ویروس آنفولانزای A جزء عفونت هایی هستند که ممکن است در بروز سندروم گیلن باره اثر گذار باشند. (نکته : البته لازم به ذکر است که کثیری از افرادی که دچار این عفونت ها می شوند لزوما با پیشرفت سندروم گیلن باره روبرو نخواهند شد. ). به ندرت ،بروز GBS پس از انجام واکسیناسیونی خاص گزارش شده است .

GBS یک بیماری خودایمنی است. سیستم ایمنی در حالت طبیعی آنتی بادی (پروتئین های کوچک) برای حمله به باکتری ها، ویروسها و دیگر میکروبها تولید می کند. در بیماری های خود ایمنی، سیستم ایمنی آنتی بادی هایی تولید می کند که می توانند به بافتهای بدن حمله کرده و سبب آسیب رساندن به آنها شودند. در GBS، عفونت اولیه بدن را تحریک به تولید آنتی بادی ها برای حمله به میکروبهای عامل عفونت می کند. اما به نظر می رسد که بخش کوچکی از میکروب عفونی و قسمت کوچکی از اعصاب بدن ساختارهای مشابهی دارند. در برخی از افراد، آنتی بادی هایی که به میکروبها حمله می کنند اعصاب را با میکروبها اشباه می گیرند. بنابراین، آنتی بادی ها به اعصاب نیز چسبیده وبه آنها آسیب می رسانند و سبب تورم اعصاب شده و به GBS منجر می شود. اگر عصبی آسیب ببیند، ماهیچه هایی که اعصاب به آنها سرویس دهی می کنند نیز کار خود را متوقف می کنند.

توجه: بیماری های خود ایمنی مختلفی وجود دارند. در اغلب آنها به محض شروع عملکرد سیستم ایمنی یک دوره مزمن (دائمی) شروع میشود. برای مثال، در روماتیسم مفصلی. با این وجود، GBS از این جهت متفاوت است که فعالیت بیماری به نظر محدودیت زمانی دارد. به عبارتی، سیستم ایمنی به عوفنت اخیر عکس العمل نشان می دهد که می تواند منجر به آسیب به اعصاب شود اما سپس دوباره عقب نشینی می کند. به همین دلیل است که اغلب مبتلایان به GBS کاملا بهبود می یابند.

----------------------------------------------------------------------------------------

علائم سندروم گلین باره چیست؟

ضعف

این ضعف معمولا در اندامهای تحتانی مثل دستها و پاها اتفاق می افتد و به سمت بالا و مرکز بدن پیش می رود. پاها بیشتر از دستها تحت تاثیر قرار می گیرند. به گزارش آسان طب؛اگر اعصاب سر، گردن و سینه مبتلا شوند، مشکل در بلع، حرکات چشم و تنفس پیش خواهد آمد. رفلکس ها، مثلا بالا پریدن زانو در زمان ضربه زدن به آن، در اغلب افراد در همان اوایل بیماری از بین می رود.

علائم حسی

این علائم می تواند شامل حس خارش یا کرختی باشد. علائم معمولا از انگشتان پا یا نوک انگشتان دست آغاز میشوند.

درد

حدودا از هر دو نفر مبتلا به GSB یک نفر درد اعصاب یا درد عمیق ماهیچه دارد. این درد با حرکت و در شب معمولا بیشتر میشود.

----------------------------------------------------------------------------------------

علائم در دستگاه عصبی خودکار

سیستم عصبی خودکار مسئول نقشهای بدن از جمله بلع، تنفس، ضربان قلب و هضم غذا است. در GBS اعصاب در این سیستم ممکن است آسیب ببینند و مشکلاتی در فشار خون، ضربان، دید و نداشتن تعرق به وجود آورد.

----------------------------------------------------------------------------------------

تشخیص سندروم گلین باره

گلین باره

آزمایش دقیق و قطعی برای تشخیص گیلن باره وجود ندارد اما تشخیص براساس علایم از جمله ضعف ماهیچه ها و ناتوانی در راه رفتن ، آزمایشات و تاریخچه ی بیماری شما صورت می گیرد . پزشک یا پرستار از شما درباره علایم و نشانه ها می پرسد و شما را معاینه می کند .

آزمایشاتی که برای شما انجام می شود شامل :


1- نوار عصب و عضله
2- گرفتن آب کمر از کانال نخاعی

گلین باره

درمان گلین باره


گلین باره درمان قطعی ندارد اما راههایی وجود دارد که علائم را بهبود می بخشد :


الف ) IvIg

(ایمنوگلوبولین درمانی ) این دارو از جنس پروتئین است و سیستم ایمنی را دربرابر حملات آنتی بادی های مهاجم محافظت می کند .

ب) پلاسما فرزیس

دستگاهی به بدن شما وصل می شود که خون به درون آن کشیده می شود و آنتی بادی ها ی حمله کننده به اعصاب بدینوسیله از خون جدا می شوند . این آنتی بادی ها، پروتئین هایی هستند که در خون وجود دارند و باعث حمله به سیستم ایمنی بدن می شوند.

برای این که تحت نظر باشید و امکان درمان علایم بیماری وجود داشته باشد ، احتمالاً در بیمارستان بستری می شوید .در موارد پیشرفته بیماری ممکن است شما قادر به خوردن از راه دهان نباشید ، که برای شما لوله ی بینی - معدی می گذارند و از طریق لوله به شما غذا داده می شود . رژیم غذایی شما باید پرکالری و پر پروتئین باشد تا قدرت عضلاتی شما حفظ و بازسازی شود . ممکن است غذا با حجم کم و در دفعات زیاد برای شما تجویز شود .در زمان بستری بودن در بیمارستان اگرضعف عضلات تنفسی موجب تهویه نامناسب و اختلال تنفس در شما شود ممکن است به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا کنید.تا زمانی که در بیمارستان بستری هستید پزشک و پرستار به منظور جلوگیری از عوارض ناشی از بی حرکتی اقداماتی را برای شما انجام می دهند . ممکن است برای کمک به حفظ قدرت و انعطاف پذیری عضلاتتان فیزیوتراپی شوید .

علاوه برموارد فوق از داروهای زیر برحسب نیاز وبه منظور تسکین علایم استفاده می شود:

1- کورتون که التهاب و تورم اعصاب را کاهش می دهد.

2- سرکوب کننده ایمنی مانند آزارام یا سایتوکسان که در مرحله حاد بیماری تجویز می شود .

3- مسکن ها و ضد درد ها مانند آسپیرین

4- سایر داروها مانند کاربامازپین

پیش اگهی

این بیماری سه مرحله حاد ، نقاهت و بهبودی دارد . معمولاً افراد مبتلا به گیلن باره بهبود می یابند اما ممکن است زمان زیادی طول بکشد .در اکثر افراد ضعف در طی 3-2 هفته بدتر شده و سپس شروع به بهتر شدن می کند و بعد از مدتی به طور کامل از بین می رود اگرچه بهبودی کامل ممکن است تا 2 سال طول بکشد . بعضی از افراد تا ماهها ضعف دارند و در موارد کمی این ضعف تا سال ها باقی می ماند ، بعضی دیگر هم هرگز قدرت عضلاتشان بر نمی گردد . گاهی اوقات این سندرم بعد از اولین حمله دوباره عود می کند

نحوه مراقبت از خود

  • از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید .
  • با دقت توصیه های پزشک و پرستارتان را دنبال کنید .
  • داروی خود را درست و سر وقت مصرف کنید .
  • اگر فیزیوتراپی می شوید به دقت ورزش های فیزیوتراپی را انجام دهید تا عضلاتتان دوباره انعطاف پذیر و قدرتمند شود .
  • مشاوره با یک روانشناس به سازگار شدن شما با شرایط بیماری و کیفیت زندگی مطلوب کمک می کند .

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب سندرم گیلن باره

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (24 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سید حشمت الله | ۴ سال پیش
سلام
برادرم سه هفته قبل به بیماری گیلن باره مبتلا شد و در بیمارستان جهت تداوی بستر شد و ادویه بنام ایمو گلو بین برایش برای پنج روز تجویز شد هر روز ۳۰ گرام در مجموع ۱۵۰ گرام بعد از تجویز ادویه مرخص شد فعلاً دست و پایش حرکت پیدا کرده از گردن به بالا کاملآ خوب است و هیچ مشکل نداره فعلا تنها نمیتواند راه برود میشه بفامم که آیا در آینده دوباره بشکل نورمال توان راه رفتن را خواهد داشت وهم آیا امکان خطر دوباره برگشت همچو مرض بالایش وجود دارد یاخیر اگر دارد ما برای پیشگیری باید چی کنیم تشکر
0
1
علی | ۴ سال پیش
میخاستم ببینم کسی که یکبارب این بیماری دچار شده و خوب شده امکان داره دوباره مریض بشه؟؟
0
0
سبحان | ۵ سال پیش
سلام چطوری میشه از دوباره عود کردن گلین باره جلوگیری کرد من پسرم ۴ساله ش مبتلا به این سندرم شده
0
0
حسین | ۵ سال پیش
در ضمن ۱۳ روزبعد از زایمان این وضعیت درست شد.
1
0
حسین | ۵ سال پیش
سلام
بعد از پلاسما فرز بهبودی حاصل میشه،،بعد اینکه بیشتر در قسمت پاها ضعف دارم ،۶جلسه پلاسما شدم هنوز تغیری ایجاد نشده چه مدت طول میکشه تا پاهامو حرکت بدم البته زانو رو میتونم‌خم کنم ولی در حالت دراز کش نمیتونم پاشنه پامو از زمین بکنم
0
0

hits