دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و علت عارضه فیبریلاسیون دهلیزی (AF قلب )چیست؟
12
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بیماری قلبی فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟در برخی افراد ضربان قلب نامنظم فیبریلاسیون دهلیزی (AFib)، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در برخی افراد منجر به حمله یا سکته قلبی خواهد شد.

بیماری قلبی فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

در برخی افراد ضربان قلب نامنظم فیبریلاسیون دهلیزی (AFib)، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در برخی افراد منجر به حمله یا سکته قلبی خواهد شد. با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علائم بیماری قلبی فیبریلاسیون دهلیزی آشنا شوید.

بیماری قلبی فیبریلاسیون دهلیزی

علائم فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) عبارتند از:

  • دلتنگ شدن (آگاهی از ضربان قلب شما)
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • سرگیجه یا احساس ضعف
  • با این حال، برخی افراد تنها علائم خفیف دارند، در حالی که افراد دیگر علائم بالایی ندارند.

چگونه می توانم فیبریلاسیون دهلیزی را بررسی کنم؟

AF را می توان با احساس پالس در مچ دست خود تشخیص داد. اگر شما در AF هستید، پالس شما بی نظم را احساس می کند و ضربات ممکن است در قدرت متغیر باشد. شما همچنین ممکن است این الگو را احساس کنید اگر شما از ضرب و شتم یا ضربه های اضافی خسته شده اید، که بسیار رایج هستند و معمولا نگران نباشید.

بعضی از افراد دارای AF هستند که می آید و می رود، بنابراین گاهی اوقات ممکن است ضربان قلب آنها طبیعی باشد و گاهی اوقات غیر معمول باشد.اطمینان حاصل کنید که پالس خود را با استفاده از راهنمای ما برای بررسی پالس خود و گوش دادن به کلیپ های صوتی زیر را می دانید. اگر پالس شما نامنظم است یا اگر به هیچ وجه در مورد پالس خود نگران نباشید، باید یک قرار ملاقات برای دیدن پزشک خود داشته باشید.

پمپاژ قلب شما توسط پیام های کوچک برق تولید شده توسط بخشی از قلب به نام گره سینوس کنترل می شود. گره سینوسی گاهی اوقات "ضربان ساز طبیعی" قلب شما است.

به طور معمول، پیام های الکتریکی به طور منظم ارسال می شود، با هر پیام که قلب خود را برای متوقف کردن و پمپ خون در اطراف بدن شما. این به عنوان یک ضربان طبیعی، قلب معمولی یا پالس احساس می شود.فیبریلاسیون دهلیزی اتفاق می افتد، به همین علت، به علاوه گره سینوسی که از ضعف های الکتریکی منظم ارسال می کند، مکان های مختلف در اطراف اطلس (اتاق های فوقانی قلب) نیز پیام های الکتریکی را به صورت غیر هماهنگ تولید می کنند. این پیام های چندگانه، نامنظم، لرزشی یا سوزش سوزن را نشان می دهد که به عنوان فیبریلاسیون شناخته می شود. این به عنوان ضربان قلب نامنظم و گاهی اوقات سریع و یا پالس احساس می شود.

بیماری قلبی فیبریلاسیون دهلیزی

چه چیزی باعث فیبریلاسیون دهلیزی می شود؟

علل عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • بیماری دریچه قلب
  • مصرف الکل اضافی

همچنین با بیماری قلبی عروقی مرتبط است. اما در بسیاری از بیماران علت اصلی آن قابل تشخیص نیست. گاهی اوقات AF را می توان پس از آنکه وضعیت پایه حل شده است حل شود.

آیا فیبریلاسیون دهلیزی منجر به سکته مغزی می شود؟

AF می تواند خطر لخته شدن خون در داخل قلب را افزایش دهد. اگر لخته به مغز می رود، می تواند منجر به سکته مغزی شود. AF باعث افزایش خطر سکته مغزی حدود چهار تا پنج بار میشود.با این حال، با درمان مناسب خطر سکته مغزی را می توان به طور قابل توجهی کاهش داد. داروهای ضد انعقاد (ته نشینی خون) مانند وارفارین و کلاس جدیدتر داروهایی که NOAC نامیده می شوند، موثر ترین درمان ها برای کاهش خطر سکته مغزی در افراد مبتلا به اف.

اگرچه AF می تواند خطر سکته مغزی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می تواند موجب سکته مغزی شود. اینها شامل مصرف سیگار، کلسترول بالا، فشار خون بالا، عدم فعالیت بدنی، اضافه وزن و دیابت است. خبر خوب این است که برخی از این عوامل قابل تغییر هستند - به این معنی که شما می توانید چیزی در مورد آنها برای کاهش احتمال سکته مغزی خود، یا اینکه آیا شما AF دارید یا خیر.

زندگی با فیبریلاسیون دهلیزی

با خواندن مقاله ما در مورد زندگی با فیبریلاسیون دهلیزی و داستان الهام بخش در دنبال کردن رویاها پس از تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی، می توانید اطلاعات بیشتر در مورد AF پیدا کنید.

هدایت مبارزه با فیبریلاسیون دهلیزی و سکته مغزی

بیش از یک میلیون نفر در انگلستان با ریتم قلب غیر طبیعی، از جمله فیبریلاسیون دهلیزی رنج می برند که به نوبه خود باعث افزایش خطر سکته مغزی می شود.با تشکر از طرفداران ما، ما بزرگترین سرمایه گذار مستقل در انگلستان از تحقیقات قلب و عروق، که شامل تحقیقات فیبریلاسیون سکته مغزی و مهم است. محققان ما برای پیدا کردن افراد با این شرایط کمک می کنند و به آنها بهترین شانس زندگی طولانی و سالم را می دهد.

تشخیص

بررسی نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) یا ECG که نحوه حرکت موج تحریک الکتریکی در قلب را نشان می‌دهد بهترین و آسانترین روش تشخیص است. نوار قلب در فیبریلاسیون دهلیزی دهلیزی فاقد موج تحریک الکتریکی دهلیز (P) می‌باشد.فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین تاکی‌کاردی با کمپلکس QRS باریک است.

درمان فیبریلاسیون دهلیزی

درمان با داروهای آنتی آریتمیک مانند بتابلوکرها، بلوک کننده‌های کانال کلسیم، پروکائین آمید، کینیدین و غیره بستگی به نوع آریتمی و سایر شرایط بیمار دارد. گاه تحریک الکتریکی با دفیبریلاتور ضروری است. حتی با درمان احتمال مرگ بیمار بالاست.

رعایت رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب

برای داشتن رژیم غذایی سالم باید حداقل نیمی از بشقاب غذا شامل سبزیجات مختلف و میوه باشد. چربی‌های سالم مانند امگا 3 در ماهی سالمون را نیز اضافه کنید. گوشت بدون چربی و حبوبات منابع خوب پروتئین هستند. برای تأمین فیبر مورد نیاز، از غلات به جای کربوهیدرات‌های تصفیه شده استفاده کنید.

  • کاهش قند تصفیه شده، چربی‌های ترانس و سدیم به کنترل قند خون، کلسترول و فشار خون کمک می‌کند.
  • قلب
  • ترک کردن سیگار

برای داشتن زندگی سالم‌ تر سیگار را ترک کنید. تحقیقات نشان می‌دهند احتمال ابتلا به بیماری قلبی فیبریلاسیون دهلیزی و در نهایت سکته قلبی در افراد سیگاری بیش‌تر از سایرین است.

مراقب رقیق کننده‌های خون باشید

بعد از تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی، دکتر برای کاهش خطر سکته قلبی برای بیمار رقیق کننده‌های خون تجویز می‌کند. این داروهای ضد انعقادی با برخی مواد غذایی، مکمل‌ها یا داروهای دیگر تداخل می‌کنند. با متخصص قلب در مورد غذاهایی که در دوره‌ مصرف دارو باید بخورید و یا پرهیز کنید، مشورت نمایید.

  • پرهیز از مصرف الکل

مصرف مشروبات الکلی حتی در افرادی که قلب سالمی دارند، مشکلات ریتمی ایجاد می‌کند.

محرک‌هایی مانند دکونژستانت (decongestants) و پسودافدرین (pseudoephedrine) علائم فیبریلاسیون دهلیزی را بدتر خواهند کرد. برچسب روی محصولات را با دقت بخوانید یا از دکتر داروخانه بپرسید.

  • زیاده روی نکردن در نوشیدن قهوه

در گذشته پزشکان نوشیدن قهوه را برای بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ممنوع کرده بودند. اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف کافئین خطرناک نیست. اما مصرف بیش از حد کافئین فشار خون را بالا می‌برد. پس در مورد میزان مصرف چای، قهوه، نوشابه و شکلات آگاه باشید.

  • ورزش

ورزش منظم احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. اما گاهی ورزش سنگین نیز بیماری قلبی فیبریلاسیون دهلیزی را اذیت می‌کند. اگر عادت ندارید با حرکات آهسته شروع کنید. کفش‌هایتان را بپوشید و روزی نیم ساعت راه بروید.

برای فهمیدن این‌که چه نوع ورزشی برای شما بهتر و امن‌تر است، از متخصص قلب کمک بگیرید.

  • واکسن

خطر ابتلا به سکته قلبی در افرادی که به طور منظم واکسن آنفولانزا و ذات‌الریه می‌زنند کمتر از دیگران می‌باشد. با قلب خود مهربان باشید. قبل از رسیدن فصل سرماخوردگی و آنفولانزا واکسن‌های خود را بزنید.

  • دور کردن استرس از خود

استرس ضربان قلب را نامنظم می‌کند. برای کنترل استرس و اضطراب ورزش یوگا را امتحان کنید.

  • یوگا

تحقیقات اخیر نشان می دهد نوشیدن مقادیری الکل به‌ صورت مداوم در طول روز باعث نامنظم شدن ضربان قلب و در نهایت فیبریلاسیون دهلیزی می‌شود.

بیماری قلبی فیبریلاسیون دهلیزی

نویسنده‌ ارشد این مقاله، آقای دکتر پیتر کیستلر (Dr. Peter Kistler)، در این مورد گفته است:

نتایج این مطالعه قابل‌ توجه هستند. افرادی وجود دارند که در طول روز حداقل یک یا دو لیوان الکل مصرف می‌کنند. ممکن است این افراد متوجه مورد مشکوکی در سلامت خود نشوند اما باید به آن ها یاد آوری کنیم که خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را در خود افزایش می دهند!گزارش‌های دیگر نشان می‌دهند مصرف مقدار کمی الکل در طول روز، خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را خیلی بالا نمی‌برد اما همه‌ این مطالعات تأکید کرده‌اند مصرف الکل را باید به حداقل رساند و یا حتی‌ الامکان متوقف کرد. باید گفت که این عارضه یعنی فیبریلاسیون دهلیزی باعث بروز مشکلاتی برای سلامت قلب و همچنین سکته قلبی می‌شود.محققین در نهایت به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی با نوشیدن هر لیوان نوشیدنی الکلی، چیزی بالغ‌ بر 8 درصد افزایش می‌یابد. این نتایج برای زنان و مردان یکسان و برابر بوده است.

با اینکه این تحقیق هنوز دلیل قطعی برای این سؤال که چرا نوشیدن الکل منجر به فیبریلاسیون دهلیزی می‌شود ارائه نکرده است، اما محققین می‌گویند نوشیدن دائم الکل باعث مردن سلول‌ها شده و این سلول‌ها بافت‌هایی در جداره‌های قلب ایجاد می‌کنند که باعث ضربان قلب نامنظم و لرزان می‌شود. افرادی که به نوشیدن روزانه‌ الکل ادامه می‌دهند در طول زمان متوجه خواهند شد که این ضربان قلب نامنظم کم‌کم مکرر و آزاردهنده خواهد شد.

کیستلر می‌گوید:

این اتفاق نگران‌ کننده است و می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی جدی نظیر نارسایی و سکته‌ قلبی شود. همچنین افرادی که احساس می‌کنند ضربان قلبشان نامنظم شده است باید هرچه سریع‌تر نوشیدن الکل را متوقف کنند.

 بیماری قلبی فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب بیماری قلبی فیبریلاسیون دهلیزی

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

علی اکبرترابی | ۴ ماه پیش
من تازه فهمیدم که af دچار شدم بگید چکار کنم
0
0

hits