دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان گیاهی خارش و سوزش مقعدی
40
زمان مطالعه: 23 دقیقه
درمان خانگی خارش مقعد:از نظر پزشکی خارش مقعد را پرورایتوس‌آنی می‌نامند، که مشکلی رایج اما قابل درمان در خانه است.

درمان خانگی خارش مقعد

از نظر پزشکی خارش مقعد را پرورایتوس‌آنی می‌نامند، که مشکلی رایج اما قابل درمان در خانه است. دلیل اساسی خارش مقعد، خارش پوست است. اگر از بی‌اختیاری مدفوع یا گاز ، اسهال، کهولت سن، هموروئيد، و غیره رنج می‌برید شانس ایجاد این مشکل برای شما بیش‌تر است. بهداشت نامناسب نیز می‌تواند سبب خارش مقعد شود.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با درمان خانگی خارش مقعد آشنا شوید.

درمان خانگی خارش مقعد

برخی از نشانه‌های خارش مقعد شامل سوزش، درد، التهاب، قرمزی اطراف مقعد است و بعد از حرکت روده‌ها احساس خارش می‌کنید.

. روغن حیوانی

یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای خارش مقعد روغن حیوانی است. خواص ضدباکتری، ضدمیکروبی و ضدالتهاب قوی آن به تسکین خارش پوست کمک می‌کند. بعلاوه، این خواص به کاهش تورم عروق خونی ملتهب و درمان هرگونه عفونتی کمک می‌کنند.

دستورالعمل

  1. ابتدا یک قاشق چایخوری روغن حیوانی را کمی گرم کنید.
  2. بعد با انگشت اشاره‌ی خود آن را به آرامی درون مقعد و اطراف آن بمالید.
  3. این فرآیند را چندین دقیقه انجام دهید.
  4. یادتان باشد بعد مالیدن روغن، دست‌هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید.
  5. این روش را هر چند ساعت یک بار تکرار کنید.

. وازلین

این یکی از سریع‌ترین درمان‌های خانگی برای خارش مقعد است که توسط متخصصین گوارش به شدت توصیه می شود. وقتی احساس خارش کردید، سریعا مقداری وازلین روی ناحیه‌ی موردنظر استفاده کنید تا از شر خارش آن رها شوید. این کار یک لایه‌ی لیز در ناحیه‌ی مقعدتان ایجاد می‌کند که خارش و سایش آن را کاهش می دهد. به‌علاوه با خنک کردن این ناحیه به احساس سوزشی که معمولا با خارش مقعد همراه است پایان می‌دهد.

. پوسته‌ی اسفرزه

پوسته ی اسفرزه یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای خارش مقعد است زیرا به درمان یبوست که اغلب باعث خارش مقعد می‌شود، کمک می کند. هم چنین می‌تواند به پاکسازی روده و دفع باکتری های خطرناکی که سبب سفت شدن مدفوع می‌شوند کمک کند و از احساس خارش مقعد جلوگیری کند.

دستورالعمل

  1. ابتدا ۱ قاشق غذاخوری پوسته‌ی اسفرزه را در یک لیوان شیر داغ مخلوط کنید.
  2. شیر را بنوشید تا با درمان یبوست از خارج مقعد جلوگیری کند.
  3. می‌توانید ۱ قاشق پوسته‌ی اسفرزه را با یک فنجان کشک ترکیب کنید و روزی دو بار مصرف کنید تا اسهال را درمان کند

. از مصرف کرم‌های استروئیدی خودداری کنید

نباید از کرم‌های استروئيدی درنواحی حساس پوست استفاده کنید زیرا می‌تواند سبب آسیب راندن به پوست شود. این کرم‌ها می‌توانند پوست را نازک‌تر کنند، که منجر به ترک خوردن آن می‌شود. اگر با پزشک مشورت نمی‌کنید، نباید بیش از ۷ الی ۱۰ روز از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید. بدون تجویز پزشک از کرم‌های استروئیدی برای کودکان زیر ۲ سال استفاده نکنید زیرا ممکن است برای سلامتی کودک خطرناک باشند.اگر در نزدیکی ناحیه‌ی مقعد زخم‌های باز یا پوست ترک خورده دارید، ممکن است به راحتی دچار عفونت شوید. به‌علاوه، التهاب شدید می‌تواند خارش و آزار فراوانی به همراه داشته باشد. اگر مشکل وخیم‌تر شد، باید با یک پزشک مشورت کنید.

. آب فراوان بنوشید

اگر می‌خواهید تمام سموم و میکروب‌های خطرناک را از مجرای گوارش‌تان بیرون بکشید، یادتان باشد روزانه ۱۰ الی ۱۲ لیوان آب بنوشید. این کار به کاهش خارش و درد مقعد نیز کمک می کند.نکته‌ی مهم دیگر آن است که مقعدتان را پاک نگه دارید و بعد از اجابت مزاج، آن را کاملا با آب معمولی بشویید تا باکتری‌ها و بقایای مدفوع را از روی آن پاک کنید.

. بسته‌ی یخ

استفاده از بسته‌ی یخ یکی از موثرترین روش‌های درمان خانگی برای خارش مقعد است که باید امتحانک نییید.

دستورالعمل:

  1. ابتدا تعدادی تکه‌ی یخ را در یک بسته‌ی پلاستیکی بریزید. بعد از هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را روی ناحیه‌ی مقعد استفاده کنید.
  2. باید این کار را ۵ بار در روی ارنجام دهید.
  3. گزینه‌ی دیگر آن است که آب را در قالب بستنی یخی فریز کنید.

.استرس‌تان را مدیریت کنید

کاهش یا مدیریت سطح استرس یکی از درمان‌های خانگی ساده برای خارش مقعد است. این کار نه تنها باعث تسکین خارش مقعدتان می‌شود بلکه به سلامت روان‌تان هم کمک می‌کند. در حقیقت، استرس و اضطراب مزمن ممکن است روی هورمون‌های بدن اثر بگذارند. در نتیجه انتهای عصب‌هایتان به روش‌های گوناگون تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اگرچه مکانیسم دقیق بین استرس و خارش هنوز شناخته نشده است، اما به طور غیرمستقم به هم مرتبط هستند.

. ناحیه‌ی مقعد را پاکیزه نگه دارید

در حقیقت، اگر فقط بعد از اجابت مزاج ناحیه‌ی مقعد را پاک کنید پوست‌تان حساس می‌شود. در نتیجه، پوست‌تان بیش‌تر تحریک می‌شود. بنابراین، باید این ناحیه را به صورت منظم پاک کنید تا پوست‌تان ضخیم‌تر شود. هم‌چنین آن را به خوبی تمیز کنید. اگرذرات مدفوع به خوبی پاک نشوند، ممکن است باعث خارش و قرمزی شدید این ناحیه شوند. به‌علاوه اگر مدفوع روی پوست‌تان باقی بماند، می‌تواند منجر به عفونت یا ایجاد بوی بد شود.

بنابراین بعد از دوش گرفتن و اجابت مزاج حتما آن را با دستمال خشک و تمیز کنید که باعث سختی یا دوام پوست حساس می‌شود. این کار از التهاب جلوگیری می‌کند.علاوه بر پاک کردن مقعد با دستمال، باید این ناحیه را پس از اجابت مزاج با صابون ملایم یا آب معمولی بشویید. می‌توانید از دستمال مرطوب یا بطری آب‌فشان استفاده کنید. هرگز آن را نسابید زیرا می‌توند پوست‌تان را تحریک کند.وقتی سفر هوایی دارید، یک بطری آب‌فشان خالی همراه داشته باشید تا بتوانید در سرویس‌های بهداشتی آن را پر کنید.

. از صابون‌های معطر استفاده نکنید.

باید از صابون‌های معطر یا گندزدایی شده در ناحیه‌ی مقعد استفاده نکنید. در بیش‌تر موارد، این صابون‌ها مستقیما باعث میشوند پوست حساس‌تان تحریک شود. گزینه‌ی بهتر صابون‌های غیرمعطر است. پوست حساس این ناحیه نسبت به صابون‌هایی که به صورت شیمیایی تغییر یافته و پردازش شده‌اند تا عطر خوبی داشته باشند، بیش‌تر واکنش نشان می‌دهد.

. همیشه باسن‌تان را خشک نگه دارید

یادتان باشد که همیشه باسن‌تان را خشک کنید زیرا خیس بدن آن می‌تواند باعث تحریک مقعد شود. همانطور که می‌دانید، تحریک این ناحیه منجر به خارش مقعد می‌شود. برای خشک کرن آن، می‌توانید از پودر بچه یا یک گلوله‌ی پنبه‌ای، حوله، یا دستمال توالت استفاده کنید.یا می‌توانید از سشواری استفاده کنید که روی درجه‌ی کم تنظیم شده باشد. هم‌چنین استفاده از پودر تالک غیرداروی نیز انتخاب خوبی برای خشک کردن باسن است. از پودر نشاسته ذرت استفاده نکنید زیرا می‌توانید به رشد باکتری‌ها در این ناحیه کمک کند.گزینه‌ی دیگر آن است که یک گلوله‌ی پنبه‌ی خشک یا مرطوب را روی مقعدتان قرار دهید تا به جذب رطوبت آن کمک کند. یادتان باشد در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

. حرکت کنید

وقتی به ناحیه‌ی مقعد فشاری مداوم وارد می‌کنید، می‌تواند منجر به تجمع طبیعی عرق یا رطوبت در این ناحیه شود. به‌علاوه، اگر آن را با ساعت‌ها نشستن ترکیب کنید، باعث می‌شود لباس‌ها به این ناحیه بچسبند و پوست ملتهب یا تحریک شود. بنابراین، اگر سبک زندگی غیرمتحرک دارید، باید بلند شوید و هر چند ساعت کمی قدم بزنید. با حرکت کردن خون بیش‌تری در ناحیه‌ی مقعد جریان می‌یابد.

. بعد از اجابت مزاج از دستمال توالت مرطوب استفاده کنید

در حقیقت، دستمال توالت خشک نمی‌تواند تمام بقایای مدفوع را پاک کند. باید قبل از استفاده کمی آن را مرطوب کنید و بعد ناحیه‌ی مقعد را با آن پاک کنید. در بسیاری از موارد، با وجود آن که بارها ناحیه‌ی مقعد را دستمال می‌کشید، اما باز هم مقداری مدفوع چسبناک در آن ناحیه باقی می‌ماند. در این موارد، فقط دستمال توالت مرطوب می‌تواند کمک کند و خطر خارش مقعد را کاهش می‌دهد. با این حال، پس از استفاده از دستمال توالت مرطوب، باید آن را با دستمال توالت خشک پاک کنید تا رطوبت این ناحیه را کاهش دهید.

. زیرشلواری بپوشید

نکته‌ی مهم دیگر آن است که همیشه زیرشلواری بپوشید. وجود لایه‌ا‌ی از پارچه‌ی نرم و غیرتحریک کننده بین مقعد و پارچه‌ی زمخت‌تر شلوار می‌تواند به کاهش خطر خارش مقعد کمک کند.به‌علاوه، به خشک ماندن این ناحیه نیز کمک می‌کند. باید از پوشیدن جوراب شلواری و سایر لباس‌های تنگ خودداری کنید زیرا می‌توانند باعث ایجاد رطوبت در این ناحیه شوند و این دلیل دیگری برای خارش مقعد است.

. از خاراندن آن خودداری کنید

اگرچه خاراندن مقعد می‌تواند موقتا احساس خارش آن را تسکین دهد، اما باید به هر قیمتی شده از خاراندن آن خودداری کنید. زیرا خاراندن باعث آزار پوست این ناحیه و التهاب مداوم آن می‌شود. به جای این کار، روی یک کمپرس آب سرد بنشینید یا دوش آب سرد بگیرید تا ناحیه مقعد را به خوبی شستشو دهید. این کار به کاهش التهاب کمک می‌کند که می‌تواند منجر به احساس خارش شود.هم‌چنین می‌توانید ناخن‌هایتان بگیرید و هنگام خواب یک جفت دستکش پنبه‌ای بپوشید تا از خاراندن آن جلوگیری کنید.

. کنترل رژیم غذایی

کنترل کردن رژیم غذایی روزانه نیز یکی از درمان‌های خانگی موثر برای خارش مقعد است. شما باید از مصرف مشروبات الکلی ، آب‌جو، سودا، و نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های سرشار از ویتامین سی خودداری کنید. هم‌چنین نباید خوراکی‌های تند مصرف کنید. به مدت ۲ هفته مصرف این خوراکی‌ها را کنار بگذارید، و بعد به تدریج مصرف‌شان را از سر بگیرید. وقتی دوباره مصرف آن‌ها را شروع می‌کنید، توجه کنید که چه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی ممکن است باعث خارش شوند. اگ متوجه شدید خوراکی‌های خاصی منجر به افزایش خارش می‌شوند، ممکن است نسبت به آن‌ها حساسیت داشته باشید. بنابراین باید از مصرف آن خوراکی‌ها در آینده خودداری کنید، یا در صورت مصرف‌شان احتیاط کنید.

. سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب یکی از مفیدترین درمان‌های خانگی خارش مقعد است. با استفاده از این ماده می‌توانید بدن‌تان را قلیایی کنید، عفونت را کنترل کنید، و خارش را به خوبی کاهش دهید. نحو‌ی درمان با سرکه‌ی سیب به این صورت است:

روش اول

یک فنجان آب و چند قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را باهم ترکیب کنید.
این مایع را روزی دوبار بنوشید.

روش دوم

یک لیوان سرکه‌ی سیب را به وان آب داغ اضافه کنید.
سپس ۱۵ – ۲۰ دقیقه در وان آب داغ غوطه‌ور شوید.
روزی یکبار این کار را انجام دهید

. روغن نارگیل

روغن نارگیل نه تنها برای سلامتی، بلکه برای درمان خارش مقعد نیز مفید است. این ماده دارای خواص ضدمیکروبی، ضدقارچ، و ضدباکتری است که می‌تواند خارش و عفونت مقعد را کاهش دهد. هم‌چنین، می‌تواند کرم‌های روده را دفع کند که باعث خارش مقعد می‌شوند.

روش اول: می‌توانید روزانه چند قاشق غذاخوری روغن نارگیل بخورید. هم‌چنین می‌توانید برای پخت خوراکی‌های سالم از روغن نارگیل استفاده کنید.

روش دوم: می‌توانید مقداری روغن نارگیل را کم کنید و آن را اطراف ناحیه‌ی درگیر بمالید تا احساس سوزش و خارش اطراف آن را کاهش دهد.

. سیر

تصور می‌کنم از برخی خواص سیر مطلع باشید، که نه تنها باعث خوش‌مزه شدن غذاها می‌شود بلکه مشکلات رایجی همچون خارش مقعد را نیز درمان می‌کند. برای رفع این مشکل، سیر به درمان آن از درون کمک می‌کند و کرم‌های روده را دفع می کند. هم‌چنین خواص ضدعفونی‌کننده ، ضدقارچ، و ضدباکتری دارد که می‌تواند به کاهش سریع عفونت و علائم خارش مقعد کمک کند.

روش اول

فقط به مدت یک هفته پیش از هر وعده ۲-۳ حبه سیر بخورید.

روش دوم

  1. حبه‌های سیر را له کنید.
  2. آن‌ها را با نصف فنجان شیر بجوشانید.
  3. هنگام گرسنگی آن را بنوشید.
  4. به مدت یک هفته هر روز این کار را انجام دهید

.بلغور جو

بلغور جو دارای خواص تسکین‌دهند، ضدالتهاب، و ضدسوزش است که می‌تواند به درمان خارش پوست، التهاب، و سوزش آن کمک کند. با استفاده از دستورالعمل زیر می‌توانید از بلغور جو برای کاهش خارش استفاده کنید:

  1. چند فنجان بلغور جو را در آب ولرم بریزید.
  2. اجازه دهید این مخلوط را ۱۵-۲۰ دقیقه خیس بخورد.
  3. هم‌چنین می‌توانید ۱-۲ بار در روز با بلغور جو حمام کنید.

. آلوئه‌ورا

آلوئه‌وا دارای خواص تسکین‌دهند و آرام‌بخش است که به بهبود التهاب، درد، و خارش کمک می‌کند. بیماران مبتلا به هموروئید نیز می‌توانند از آلوئه‌ورا استفاده کنند زیرا می‌تواند سوزش را به خوبی کاهش دهد.

  1. ژل آلوئه‌ورا را از برگ‌های آن استخراج کنید.
  2. ژل را ۵ دقیقه اطراف مقعد بمالید.
  3. هر ساعت این فرآیند را تکرار کنید تا از درد و خارش مقعد رها شوید.

. ماست

ماست یک میان‌وعده‌ی عالی برای همه است و می‌توانید از آن برای درمان خارش مقعد نیز استفاده کنید. دلیلش آن است که ماست حاوی مواد پروبیوتیک است که می‌تواند رشد عفونت را مدیریت کند و علائم خارش مقعد را به شدت کاهش دهد.

روش اول: می‌توانید هر روز ۲-۳ فنجان ماست بخورید.
روش دوم: می‌توانید ماست را روی پوست ناحیه‌ی مقعد بمالید و پس از ۲۰-۳۰ دقیقه آب بکشید.

. نمک اپسوم

اگر می‌خواهید از به سرعت از شر خارش مقعد رها شوید، نمک اپسوم عالی است. این ماده می‌تواند احساس سوزش و خارش مقعد را به خوبی کاهش دهد.

  1. چند فنجان نمک اپسوم را با آب گرم ترکیب کنید.
  2. ۱۵-۲۰ دقیقه در آن آب غوطه‌ور شوید.
  3. پوست‌تان را به آرامی خشک کنید.
  4. می‌توانید ۲-۳ بار در روز با نمک اپسوم حمام کنید.

. شیرین‌بیان

شیرین‌بیان برای مراقبت از پوست عالی بوده و یکی از درمان‌های خانگی طبیعی برای خارش مقعد است. این گیاه دارویی خارش، پسوریازیس، اگزما، سوزش، و قرمزی پوست را درمان می‌کند.

  1. شیرین‌بیان را بو بدهید و با هل و هلیله سیاه آسیاب کنید.
  2. آن‌ها را به پودر لطیفی تبدیل کنید.
  3. یک چهارم قاشق چایخوری از این پودر را در یک فنجان آب مخلوط کنید و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید.
  4. روزی یک بار از آن بنوشید.

. مصرف خوراکی های فیبردار

یبوست می‌تواند منجر به خارش مقعد شود. در نتیجه ابتدا باید از شر یبوست خلاص شوید. یک راه موثر برای رهایی از خارش مقعد، مصرف فیبر بیش‌تر است که مدفوع را نرم کرده و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد.

روش اول: می‌توانید خوراکی‌های پرفیبر مانند نخودفرنگی، بروکلی، تخمه‌ی آفتابگردان، تخمه کدو، مغزها، سبزیجات برگ‌پهن و سبز، میوه‌های تازه، آلوسیاه، گندم سیاه، کینوآ، برنج قهوه‌ای، هویج، لوبیا، و غیره مصرف کنید.

روش دوم: می‌تونید پس از مشورت با دکتر از مکمل‌های فیبر استفاده کنید.
۲۵. از حساسیت‌زاهای غذایی پرهیز کنید

در کنار خوراکی‌هایی که برای درمان خارش مقعد مفید هستند، برخی حساسیت‌زاهای غذایی می‌توانند باعث سوزش، التهاب، و خارش شوند. پس باید از موارد زیر بپرهیزید:

  • مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، و گریپ‌فروت
  • خوراکی‌های تند مانند هالاپینو ، و فلفل
  • خوراکی‌هایی که خارش را افزایش می‌دهند، مانند شکلات، نوشیدنی‌های الکلی، سودا، چای، قهوه و غیره.

هموروئید و بواسیر به شرایطی اطلاق می‌شود که در اثر عوامل مختلف به ویژه یبوست شدید و طولانی و حتی اسهال طولانی رگهای خونی مقعد متورم شده و در داخل و یا خارج مقعد به صورت یک زائده ایجاد می‌شود که گاهی با خونریزی و درد و سوزش شدید همراه است.علاوه بر یبوست، با افزایش سن، حاملگی و فشار زایمان طبیعی، رژیم غذایی کم فیبر و ویژگیهای وراثتی و عدم ورزش و تحرک در ایجاد و تشدید هموروئید نقش دارند. علاوه بر اینکه داروها و پمادهای مختلف برای درمان و کاهش اثرات این بیماری شایع وجود دارد.درمان‌های خانگی و طبیعی همیشه بهترین گزینه هستند و به خصوص اینکه اگر شما در خانواده ای هستید که همگی مشکلات هموروئید دارند احتمال ابتلای شما نیز زیاد است و بهترین راه پیشگیری با درمان‌های خانگی است تا هرگز با این بیماری آزاردهنده مواجه نشوید.

آب تربچه برای درمان خانگی هموروئید

یک چهارم فنجان آب تربچه را در روز دوبار بنوشید. صبح‌ها و شبها، به مرور میزان آن را به نصف لیوان برسانید.

درمان خانگی هموروئید با لیمو تازه

نصف یک لیمو ترش را داخل یک لیوان شیر گرم بچکانید و اگر طعم آن اذیتتان می کند کمی عسل هم بریزید. روزی سه تا چهار بار این ترکیب را بخورید. لیمو دیواره رگ‌های خونی را تقویت می کند. اگر شیر نمی‌توانید بخورید نصف لیمو ترش را با دمنوش زنجبیل و نعنا و عسل ترکیب کنید و روزی یک بار آن را بنوشید همه این ترکیبات برای هموروئید عالی هستند.

درمان خانگی هموروئید با علف تازه کدو قلیایی یا کدو تلخ

آب برگهای کدو قلیایی را بگیرید و سه قاشق چایخوری از آن را صبح‌ها ناشتا با یک لیوان شیر مخلوط کنید و با شکم خالی بنوشید یک ماه این کار را بکنید تا نشانه‌های بواسیر کاملا از بین برود.

درمان خانگی هموروئید با آلوئه ورا

خاصیت ضد التهاب آلوئه ورا آن را یک داروی مفید برای بواسیر کرده‌است. از ژل داخل برگهای آلوئه ورا برای از بین بردن التهاب و سوزش مقعد استفاده کنید. برگ آلوئه ورا را در یخچال خنک نگه دارید و ژل آن را به مقعد بزنید.

درمان بواسیر با انجیر خشک

انجیرها را بشویید و شبها در آب بگذارید. صبح با شکم خالی آب انجیر خشک را بنوشید.

استفاده از رژیم غذایی حاوی فیبر باعث درمان هموروئید می شود.

حبوبات

خوردن همه نوع حبوبات به علت فیبر زیاد آنها برای از بین بردن هموروئید بسیار مفید است حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید.

درمان خانگی بواسیر با سرکه سیب

یک قاشق چایخوری سرکه سیب طبیعی را در یک فنجان آب مخلوط کنید و روزی دوبار بنوشید. اگر تحمل سوزش اولیه سرکه سیب دارید با پنبه سرکه سیب طبیعی را به مقعد بمالید. در آغاز ممکن است سوزش داشته باشد اما خیلی زود خوب می شود.

درمان خانگی هموروئید با سیاه دانه

یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را روی حرارت تفت دهید و با همین میزان سیاه دانه تفت داده نشده ترکیب کنید و پودر کنید. روزانه نصف قاشق چایخوری از آن ترکیب را با آب بخورید.

زیره در درمان بواسیر

یک چهارم قاشق چایخوری پودر زیره را با نوک انگشت نمک (خیلی کم) مخلوط کنید و با آب ولرم روزی یک بار بخورید.

روغن بادام

روغن بادام خشکی و پارگی ناشی از یبوست و بواسیر را بهبود می‌بخشد. برای چرب کردن مقعد کمی روغن بادام روی پنبه بزنید. می توانید این کار را هر چند بار در روز که احساس نیاز کردید انجام دهید.

روغن زیتون و درمان بواسیر

روغن زیتون هم به علت خواص آنتی اکسیدانی‌اش برای هموروئید بسیار مفید است. همچنین روغن زیتون کمک می کند رگهای خونی راحتتر حالت ارتجاعی داشته باشند و کمتر مانع از خونریزی هموروئید می شود روزانه مقعد را با پنبه و روغن زیتون چرب کنید.

آب گرم

روزی دو بار ناحیه مقعد را در آب گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید. این کار باعث کاهش درد و التهاب هموروئید می‌شود.

کیسه یخ

برای از بین بردن التهاب و ورم ناحیه مقعد از کیسه یخ استفاده کنید. این کار درد را هم زود آرام می‌کند این کار را روزی ۲ تا ۳ با ر انجام دهید تا درد را آرام کنید. به ویژه که یخ باعث جمع شدن رگها می‌شود و کمتر رگهای خونی از مقعد بیرون می آیند.

چای کیسه‌ای

چای کیسه‌ای یک درمان سریع ودر دسترس است کافی است چای کیسه‌ای را به مدت ۳ دقیقه در آب گرم بگذارید. بهتر است خودتان چای کیسه‌ای درست کنید تا از کیفیت و خواص چایی واقعی برخوردار باشد همین کار را با چای سبز هم می‌توانید انجام دهید. بعد از اینکه چای کیسه‌ای کاملا خیس خورد. آب اضافی آن را بگیرید . از آنجا که چایی ایجاد لکه روی لباس می‌کند آن را روی نوار بهداشتی بگذارید و استفاده کنید مطمئن شوید که چای کیسه‌ای را مقعد تماس دارد. به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید بماند این کار را چند بار در روز انجام دهید و هر بار از چای کیسه‌ای تازه استفاده کنید.

درمان خانگی خارش مقعد

ورزش

ورزش و تحرک روزانه تاثیر زیادی در بهبود یبوست که عامل اصلی هموروئید است می‌شود حتما روزی ۲۰ دقیقه حرکات ورزشی انجام دهید تا مشکلات گوارشی خود به خود بهبود یابد.در کنار درمانهای خانگی، کرم‌های آنتی هموروئید را از داروخانه تهیه کنید و به محض مشاهده علائم بواسیر و هموروئید از آنها استفاده کنید. نگذارید این بیماری طولانی شود چون در این صورت مجبور به عمل‌های جراحی سخت و حتی بیماریهایی مثل سرطان مقعد و روده می‌گردد.

هموروئید یا "بواسیر" یک بیماری دردناک ناشی از ورم رگ‌های انتهای مقعد است. زمانیکه صحبت از این بیماری می‌شود انگشت اتهام به سوی مواد غذایی نامناسب، بی تحرکی و نشستن های طولانی مدت می رود. دلیل بواسیر هر چه که باشد مصرف مواد غذایی مناسب مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل که باعث دفع راحت می شود و همچنین مصرف مواد غذایی مناسب برای تقویت رگ‌ها می‌تواند در کاهش درد و تسکین این بیماری موثر باشد. در این مطلب به مواد غذایی مناسب برای کاهش علائم بواسیر می پردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

دلایل ابتلا به بواسیر

این بیماری در بیشتر مواقع به دلیل مصرف مواد غذایی نامناسب و همچنین فشار زیاد و مکرر وارد شده به رگ‌های انتهای مقعد در هنگام دفع بروز می کند. در واقع مصرف مواد غذایی نامناسب که منجر به یبوست می شود و یبوست نیز فشار مضاعفی به این رگ‌ها وارد می کند. به عقیده ی برخی از متخصصان داشتن برنامه ی غذایی سرشار از مواد غذایی فراوری شده و فقیر از فیبر به تشدید بواسیر کمک می کند. به عقیده ی این متخصصان مشکل بواسیر در کشورهای کمتر توسعه یافته مانند آفریقا که تغذیه ای سرشار از فیبرهای غذایی دارند به ندرت دیده می شود.

اگر به هر دلیلی نمی توانید روزانه هفت واحد میوه و سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید تا روزانه 25 تا 35 گرم فیبر دریافت کنید می توانید از ملین های گیاهی مانند اسفرزه استفاده کنید. توصیه می کنیم که روزانه بین 1 تا 3 قاشق غذاخوری اسفرزه را در آب حل کرده و میل کنیدمتاسفانه مدل توالت های مدرن امروزی نیز باعث افزایش فشار مکرر و تشدید مشکل می شود. برخی از افراد عادت دارند مدت زمان طولانی روی توالت فرنگی نشسته حتی چیزی مطالعه کنند که همین کار باعث افزایش فشار غیرضروری در رگ‌های مقعد می شود. از دیگر عوامل ابتلا به بواسیر می توان به کهولت سن، عوامل وراثتی، استفاده ی زیاد از ملین ها و غیره اشاره کرد. برای خانم‌ها، بارداری نیز معمولا یکی از عوامل ایجاد کننده ی بواسیر می شود؛ به خاطر اینکه جنین به عروق بواسیری یا هموروئیدال فشار وارد می کند.

چه باید کرد؟

داشتن تغذیه ی مناسب و سرشار از فیبر و همچنین پرهیز از مصرف مواد غذایی نفاخ و یبوست آور و نوشیدن مایعات جزو روش‌های طبیعی و کارساز برای کاهش علائم بیماری بواسیر است.

بواسیر: میوه های کوچک را دریابید

توت ها سرشار از فیبر و ترکیبات مغذی دیگر هستند که می توانند به کاهش علائم هموروئید یا همان بواسیر کمک کنند. هر چه رنگ توت تیره تر باشد، شیرین تر بوده و میزان آنتی اکسیدان های آن(فلاوونوئیدها) بیشتر است. این ترکیبات مفید همچنین در مرکبات و پیاز نیز وجود دارند که به تسکین التهاب و تقویت جداره ی رگ‎های خونی کمک زیادی می کنند.

فلاونوئیدها همچنین باعث کاهش درد، خونریزی و همچنین خارش موضعی شده و خطر عود بیماری را کاهش می دهد. توت ها و میوه های ریز، سرشار از فیبرهای غذایی هستند که به جلوگیری از ابتلا به یبوست کمک زیادی می کنند. برای بهره مندی از خواص ویژه ی این میوه ها لازم است که هر روز سه چهارم فنجان شاه توت، تمشک، بلوبری، توت فرنگی، گیلاس و میوه های ریز دیگر مصرف شود.

بواسیر: آب بنوشید

اگر از این مشکل رنج می برید و یا نمی خواهید به آن مبتلا شوید بهتر است آب بیشتری بنوشید. چون بدون نوشیدن آب کافی فیبرهای مصرف شده کمکی به رفع یبوست و دفع راحت نخواهند کرد. آب همچنین استفاده ی دیگری نیز دارد. ترکیب آب و نمک اپسون باعث تسکین بواسیر می شود. این ماده باعث خارج شدن آب از خون شده و التهاب رگ‌های مقعد را کاهش می دهد. توصیه می کنیم روزانه بین 8 تا 9 لیوان آب میل کنید. نشستن در آب حاوی اپسون نیز برای کاهش علائم بواسیر مفید خواهد بود. بهتر است با پزشک تان مشورت کنید تا توصیه های بیشتری در این خصوص ارائه دهد.

بواسیر: مواد غذای حاوی ویتامین K را دریابید

ویتامین K برای انعقاد خون لازم و ضروری است. مواد غذایی حاوی این ویتامین در صورت بواسیر خونی مفید است. از بین این مواد غذایی می توان به سبزیجات دارای برگ سبز، اسفناج، کلم پیچ، کاهو، مارچوبه و غیره اشاره کرد. توصیه می کنیم خانم‌ها روزانه 90 میکروگرم و آقایان روزانه 120 میکروگرم از این ویتامین را مصرف کنند که به راحتی با مصرف اسفناج، برگ شلغم یا بروکلی و مواد غذایی اشاره شده تامین می شود. توجه داشته باشید که چای سبز نیز یکی از دیگر از منابع ویتامین K است.

بواسیر و مکمل های غذایی

ویتامین C

این ویتامین باعث کاهش التهاب شده و به احیای بافت‌های همبند مجاور واریس هموروئید و تقویت عروق کمک می کند. می‌توانید با دوز 1000 میلی گرم شروع کنید و به تدریج این میزان را افزایش دهید و سپس دوباره به مرور این میزان را کم کنید. این شیوه باعث می شود که ابتدا دفع راحت تر صورت گیرد و از اسهال نیز پیشگیری شود. البته توصیه می کنیم که در خصوص دوز و نحوه ی مصرف مکمل ویتامین C با پزشک تان مشورت کنید.

منیزیم

منیزیم باعث حفظ آب داخل مدفوع شده و آن را نرم می کند. در واقع این ماده ی معدنی خاصیت ملینی دارد. میزان مصرف این مکمل باید روزانه بین 300 تا 600 میلی گرم باشد.

بواسیر

پسلیوم یا اسفرزه، ملینی گیاهی اگر به هر دلیلی نمی توانید روزانه هفت واحد میوه و سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید تا روزانه 25 تا 35 گرم فیبر دریافت کنید می توانید از ملین های گیاهی مانند اسفرزه استفاده کنید. توصیه می کنیم که روزانه بین 1 تا 3 قاشق غذاخوری اسفرزه را در آب حل کرده و میل کنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب درمان خانگی خارش مقعد

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

-------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (40 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits