دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت رنگ قهوه ای منی چیست؟
98
زمان مطالعه: 9 دقیقه
تغییر رنگ مایع منی میتواند نشانه ای از بیماری های مقاربتی مثل عفونت های مایع مـنی رنگ زرد یا سبز جدی باشد که باید هر چه سریعتر درمان شود.مایع منی طبیعی رنگ زرد بسیار کمرنگ یا کرم نزدیک به سفید دارد.

آیا رنگ غیر عادی منی می تواند نشانه بیماری باشد؟

تغییر رنگ مایع منی میتواند نشانه ای از بیماری های مقاربتی مثل عفونت های مایع مـنی رنگ زرد یا سبز جدی باشد که باید هر چه سریعتر درمان شود.مایع منی طبیعی رنگ زرد بسیار کمرنگ یا کرم نزدیک به سفید دارد. اما اگر گرفت نشانه عفونت است که معمولاً به خاطر بیماری هایی که با رابطه جنسی منتقل می شود مثل سوزاک می باشد. پس حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر بیماری مزبور سوزاک باشد خیلی ساده با آنتی بیوتیک درمان می شود.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت تغییر رنگ منی آشنا شوید.

 رنگ قهوه ای در منی

رنگ قهوه ای در منی

هر میلی لیتر مایع منی به طور معمول حاوی میلیون ها اسپرم است اما اکثر حجم آن را ترشحات غدد موجود در دستگاه تناسلی مرد تشکیل می دهد.هدف مایع منی فقط تولیدمثل است، بعنوان وسیله ای برای بردن اسپرم به دستگاه تناسلی زن.
بااینکه انزال منی همراه با ارگاسم و لذت جنسی است اما نعوظ و ارگاسم توسط مکانیزم های مختلفی کنترل می شوند و برای داشتن رابطه جنسی لذت بخش، نیازی به بیرون آمدن منی نیست.

مایع منی علاوه بر اسپرم از 65 درصد مایع کیسه منی، 30 تا 35 درصد از پروستات، و 5 درصد از رگ ها تشکیل شده است. مایع منی حاوی اسید سیتریک، اسید آمینه های آزاد، فروکتوز، آنزیم ها، فسفوریل کولین، پروتاگلاندین، پتاسیم و روی می باشد. میزان مایع منی تولید شده از چند قطره تا 6 میلی لیتر متغیر است.

مایع منی هنگامی که به رنگ سفید باشد، سالم در نظر گرفته می شود. البته اگر اندکی به رنگ زرد نیز تمایل داشته باشد، جای نگرانی نیست. با این وجود، اگر با رنگ های زرد یا سبز مواجه هستید، مراجعه به پزشک توصیه می شود زیرا این شرایط به طور معمول از یک عفونت جدی، به ویژه زمانی که با نشانه هایی دیگر همراهی می شود، حکایت دارد.در شرایطی که گاه گاهی تغییر رنگ جزئی می تواند در رنگ مایع منی رخ دهد، اما تغییر رنگ ناگهانی، به ویژه زمانی که با بوی بد یا نشانه های دیگر همراه است را نباید نادیده گرفته شود.

وجود خون بعد از انزال


آیا رنگ غیر عادی منی می تواند نشانه بیماری باشد؟


وقتی مایع اسپرم خارج می شود بلافاصله رنگ سفید دارد ولی پس از 5-30 دقیقه بیرنگ می شود.و این بیرنگ شدن دلیل بر مشکل دار بودن آن نیست.ارتباطی بین رنگ منی و اسپرم ها نیست ولی اگر هر رنگی به غیر از سفید و یا بی رنگ دیده شود به پزشک کلیه و مجاری ادراری باید مراجعه شود.شفاف بودن و بیرنگ بودن منی دلیل بر مشکل دار بودن منی نیست..همین مایع شفاف حاوی میلیون ها اسپرم مردانه است که فقط یکی برای بارور نمودن کافی است... و اصلا از روی رنگ مایع منی نمی شود قضاوت کرد که منی مشکل دار هست یا نه.بهترین روش قضاوت دادن نمونه آزمایش به آزمایشگاه است. اسپرم این قدرت را دارد که تا 48 ساعت در دستگاه تناسلی زن زنده بماند.

با چشم غیر مسلح نمی توان حرکات اسپرم را در مایع منی مشاهده نمود . اسپرم ها اگر در شرایط محیطی خوبی باشند. حداکثر چند روز زنده هستند. اما اگر مایع منی آلوده به عفونتی باشد، مثل ایدز و سیفلیس و یا سوزاک و یا هپاتیت و ... مشخص نیست که تا چند روز می توانند زنده باشند و آلوده کننده باشند. اسپرم ها در درجه حرارت اتاق زنده هم زنده هستند تا زمانی که مواد غذایی به آنها برسد، این زمان به 24 ساعت هم می رسد. در هنگام ریخته شدن منی (حامل اسپرم ها) در قسمت خارجی دستگاه تناسلی هم امکان بارداری را وجود دارد و باید جنبه احتیاط رعایت شود.با بالاتر رفتن سن مردان (35 سالگی به بعد) احتمال تولید اسپرم هائی که قدرت کمتری برای باروری دارند بالاتر می رود و همینطور احتمال تولید اسپرم های معیوب هم بیشتر می شود.

وجود خون بعد از انزال


رنگ غیر عادی مایع منی

علت رنگ قهوه ای منی چیست؟

قرمز- قهوه ای- صورتی

رنگ قهوه ای نشانه خون مرده است.گاهی در حالت طبیعی رخ می دهدو اشکالی ندارد ولی اگر به تعداد زیاد و مکررا دیده شود،باید به پزشک مراجعه شود.

وجود خون بعد از انزال

علل خون آلود بودن مایع منی در برخی مردان:

  • ترومای MINOR به دستگاه ژنیتال - پروستاتیت - خودداری طولانی مدت از مقاربت -مقاربت مکرر - مقاربت ناگهانی اختلالات خونریزی دهنده - تنگی پیشابراه - بدخیمی ها -احتقان عروقی - بی دلیل
  • تجزیه آزمایشگاهی مایع منی
  • غیر طبیعی بودن آنالیز مایع منی به سادگی احتمال کاهش باروری را مطرح می سازد. مطابق مقادیر
  • مشخص شده سازمان بهداشت جهانی شاخص های حداقل طبیعی کیفیت مایع منی به ابن ترتیب است:
  • حدااقل حجم : 1.5-5.5 سی سی .
  • حد اقل تعداد اسپرم در واحد یک سی سی:حد اقل 20 میلیون .
  • حرکت: بیش از 50% اسپرم ها باید حرکت داشته باشند .
  • ظاهر آزمایشگاهی اسپرم ها: باید حد اقل 30% اسپرم ها ظاهر طبیعی داشته باشند .

وجود خون بعد از انزال

توصیه ها برای اینکه نمونه بهتری گرفته شود:


1- توصیه می شود جمع آوری اسپرم 48-72 ساعت پس از آخرین مقاربت گرفته شود.
2-برای بدست آوردن میزان پایه ای کیفیت اسپرم بایستی 3 نمونه اسپرم گرفته شود اما اگر اختلاف 2 نمونه کمتر از 20% باشد ممکن است نیازی به نمونه سوم وجود نداشته باشد .
3- نمونه مایع منی از طریق استمنا, آمیزش منقطع و یا کاندوم های مخصوص بدون مایع کشنده اسپرم جمع آوری می شود.
4-نمونه باید داخل ظرف شیشه ای دهان گشاد تمیز( نیازی نیست استریل باشد) یا ظرف پلاستیکی ریخته می شود .
5-مایع منی تازه بصورت لخته میباشد که در مدت 5-30 دقیقه بعد از انزال مایع می شود.
»وظیفه اصلی مایع مذى(pre cum) : این مایع محیط را برای خروج مایع منی آماده می کند و حالت نرم کننده برای خروج اسپرم ها ایجاد می کند. اگر مردی مایع مذى(pre cum) را نداشته باشد. دلیل بر مشکل دار بودن او نیست . ختنه کردن یا نکردن ارتباطی با مایع مذى (pre cum) ندارد.این مایع می تواند دارای اسپرم هم باشد.

وجود خون بعد از انزال

موارد زیر در برای مایع منی کاملا طبیعی است:

موج دار بودن- قلنبه بودن- تیکه ای بودن- کف آلود بودن- ژلاتینه بودن- ضخامت داشتن-حباب دار بودن- حالت لخته دار بودن – چسبناک بودن-زرد رنگ بودن- شفاف بودن مایع منی.

وجود خون بعد از انزال


برخی نگرانی های موجود در مورد منی

  1. خروج مایع سفید بعد از ادرار عادی است و جای نگرانی نیست.
  2. خروج گهگاه منی بدون تحریک جنسی در موقع دفع ادرار عادی است و جای نگرانی و پیگیری های بعدی را ندارد.
  3. خروج مایع منی بدون هیچگونه تحریک جنسی عادی است و نیاز اقدامات و پیگیری های بعدی ندارد

انزال خود به خود و خروج منی با شهوت (مانند استمنا):

میل جنسی بعضی مردان و پسران بالا هست وهمین مسئله باعث می شود که بطور ناخود آگاه هورمون های جنسی در شما ترشح شود و اسپرم تولید شود.طبیعت بدن مردانه به گونه ای هست که اگر با نزدیکی عادی و یا با خود ارضائی مایع منی خارج نشود. خود به خود دفع می شود که می تواند،هنگام خواب باشد.یا با تحریکات دیگر. مانند هنگام استرس،هنگام هیجان،هنگام ترس، هنگام ورزش و ... .مشکلی دراین مردان وجود ندارد و برای کنترل خود می توانند فکر خود معطوف به مسایل دیگر بنمایند و از افکار حنسی پرهیز نمایند.

وجود خون بعد از انزال


محتلم شدن مرد در خواب با وجود داشتن همسر و روابط زناشوئی


در اصل مورد عادی است و لی اگر به کرات تکرار شود، بدن شک اشکال در روابط جنسی با زن است وتنها مسئله ای که در این بین وجود دارد این است که. میل جنسی مرد , از میل جنسی زن بیشتر است و شاید از میل جنسی بقیه آقایان .در نزدیکی هر دو طرف باید لذت ببرند و هر دو سعی کنند که برای هرچه بیشتر لذا بردن طرف دیگر تلاش کنند. ولی اکثر صاحبنظران معتقد هستند که باید بانوان گرامی ما نسبت به مسئله جنسی شوهرانشان تمایل بیشتری نشان دهند.حتی اگر( گاهی لذت هم نمیبرند. ارضا مردان یکی از وظایف زنان است. در این حالت مرد به اندازه کافی ارضا نشده است.

چه بسیار زنان زیبا وخوش اندامی دیده می شود که پس از مدت کوتاهی از ازدواج دیگر مرد تمایلی برای وی ندارد. دلایل زیادی دارد ولی یک دلیل عمده غرور بیجای زنان و بی توجهی او نسبت به این مسئله مهم هست برخی زنان معتقدند نزدیکی فقط برای بچه دارشدن باید صورت گیرد.زنان باید با مطالبی که قبلا در وبلاگ نوشته ام جاذبه خود را برای شوهرانشان بالاببرند.
» اسپرم هایی که در مجرای رحم زن و دستگاه تناسلی زن می میرند،باعث بیمار شدن زنان نمی شود ،در هر بار نزدیکی میلیون ها اسپرم در مهبل زنان ریخته می شود که بسیاری از آنها می میرند و این فقط خرافات است.
»اگر منی روی پارچه ای ریختخ شود، معمولا خشک شود،پس از مدتی پارچه به رنگ زرد در می آید. بطور کلی رنگ مایع منی زرد و یا سفید و یا حتی شفاف مسئله ای عادی هست و نیاز یه پیگیری ندارد.

وجود خون بعد از انزال

برای برطرف کردن رنگ زرد مایع منی چه باید کرد؟

مایعات فراوان بنوشید

تغییر رنگ مایع منی ممکن است در نتیجه کم آبی بدن رخ داده باشد. بر همین اساس، نوشیدن حداقل سه لیتر مایعات در روز از جمله آب و آبمیوه به منظور تامین آب مورد نیاز بدن را فراموش نکنید.

 وجود خون بعد از انزال

سطوح تستوستورون را تقویت کنید

نوسان در سطوح هورمون تستوسترون ممکن است به تغییر رنگ مایع منی منجر شود. سطوح تستوسترون با افزایش سن کاهش می یابند، که بر کیفیت مایع منی و اسپرم تاثیرگذار است. با مصرف تقویت کننده های تستوسترون به حفظ رنگ سفید مایع منی، میل جنسی و همچنین قدرت ماهیچه ای کمک خواهید کرد.

از الکل و تنباکو پرهیز کنید

سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را به منظور بهبود شرایط مایع منی کنار بگذارید. مصرف نوشیدنی های الکلی بدن را با سموم مختلف پر می کند، که برخی از آنها به مایع منی راه یافته و تغییر رنگ آن به زرد را موجب می شوند.

وجود خون بعد از انزال

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

رنگ زرد مایع منی همواره شرایطی نگران کننده نیست زیرا با تغییر در رژیم غذایی، دارو و سبک زندگی به طور معمول برطرف می شود. اگر مشکل همچنان پابرجا بود و با نشانه های دیگری نیز همراهی می شد باید به پزشک مراجعه کنید تا دلیل دقیق آن مشخص شود.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب آیا رنگ غیر عادی منی می تواند نشانه بیماری باشد؟

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

وجود خون بعد از انزال

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (98 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲۰ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیر | ۲ سال پیش
سلام اب منی من به رنگ قهوه ای شده به تعداد مکررم چکار کنم روم نمیشه به کسی بگم
17
46
Amir | ۲ سال پیش
سلام اب منی من همراه با خون بود یکی دو بار بعدش به رنگ قهوهای در اومد راهکار چیه
6
31
حسین تهرانی | ۲ سال پیش
آب منی من چن وقته بعد از ارضا شدن به رنگ قهوه ای میشه دلیلش چیه ممنون
8
32
پاسخ ها:
سید علی | ۲ سال پیش
سلام من کرونا داشتم رنگ آب منی قهوه‌ای شده ،مشکل خاصی هست باید به پزشک مراجعه کنم؟
10
16
mmmmm | ۳ سال پیش
سلام ببخشید منی به رنگ سیاه بعداز خودارضایی نشانه چیه؟
4
13
ج. ق | ۳ سال پیش
سلام وخسته نباشید یه سوال داشتم مایع منی من کمی قهوای رنگ بود خواستم ببینم به دکتر مراجعه کنم یا خودش درست میشود ممنون میشم راهنمایی کنید لطفاجواب راایمیل بزنید
12
42
خسرو | ۴ سال پیش
سلام اقادکتر خسته نباشین دوهفته ای میشه منی که میبینم قهوه ای رنگه میشه راهنماییم کنین مشکل چیه
7
35
مهدی | ۵ سال پیش
سلام.رنگ منی بنده دوسالی هست زردشده علتش چیه
0
6
هانیه | ۵ سال پیش
سلام رنگ مایع منی همسرم قهوه ای هست خیلی میترسم مریضی واگیرداری نباشه میشه توزیح بدید خیلی نگرانشم
8
36
احمد | ۵ سال پیش
درد بیضه دارم و رنگ منی قهوه ای یا مایل به قرمز است دلیلش چیه
13
18
محمد | ۵ سال پیش
سلام
ماده منی خارج شده از بدن من بهمراه قسمت هایی قهوه ای رنگ بوده و این مشکل چندباری تکرار شده
به چ معنی است؟
11
28
Ali | ۵ سال پیش
سلام علت سبز بودن رنگ اسپرم چیست؟
0
3
Hadi | ۵ سال پیش
سلام تشکر بابت مطالب مفیدتون
بنده چند سالی پیش مایع منیم قهوه ای رنگ شده بود و تقریبا بعد از ۲ هفته کم کم خوب شد ،الان باز این موضوع واسم پیش اومده رنکش قهوه ای و میشه گفت تو مایه های قاطی با خونه ولی ، بعد از ۳.۴ روز میبینم خوب نشده ، میشه راهنمایی بفرمایید ؟ ایا زمان میبره و مثل چند سال پیش خوب میشه ؟ طبیعیست یا مشکلی وجود داره ؟؟
و اینکه اگر ادم در خواب جُنُب یا ارضا بشه ولی تخلیه انجام نشه و فشار بیاد ممکنه این مشکل واسش پیش بیاد ؟؟
لطفا پاسخ و راهنماییتون رو از بنده دریغ نکنید ، تشکر
4
19
Reza | ۵ سال پیش
وقت بخیر
سلام‌و‌عرض ادب
ببخشید سوال من اینه که چند رورزی هست متوجه شدم رنگ منی بنده به رنگ شکلی که بالا گذاشتید از سمت چپ سومی رنگ میخواسم ببینم علتش چیع و طبیعی هست یا خیر؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
5
7
پ | ۵ سال پیش
من یه مدت لکه های قهوه ای رنگی وجود داشت ولی بر طرف شد دوباره اونجور شده چکار باید کرد ؟آیا باید دکتر رفت؟
1
3
پاسخ کارشناس:
لکه قهوه ای نشانه خون مرده است.گاهی در حالت طبیعی رخ می دهد و اشکالی ندارد ولی اگر به تعداد زیاد و مکررا دیده شود،باید به پزشک مراجعه شود.
پارسا | ۶ سال پیش
به تازگی انزال ناخودآگاه صورت گرفت و رنگ منی کمی قرمز بود...دوباره مجبور شدم پس از ۲ روز امتحان کنم ببینم تغییری کرده یا خیر که تغییری مشاهده نشد...چه احتمالاتی هست؟
4
3
پاسخ ها:
طوفان | ۵ سال پیش
سلام ممكنه بفرماييداگرقسمت ران وبيضيه والت تناسلي بمدت چندساعت جلوبخاري برقي قراربگيرد تاجاييكه كمي حال دردازگرم شدن آلت به آدم دست بدهد ، ميتواند باعث قرمزشدن مني شود البته حدوددوهفته بعد رنگ قهوه اي شده والان كه دوماه از قرمزشدن ميگذزد قهوه اي وكرم وسفيد شده ، اگرپروستات بزرگ باشد آياربطي دارد؟ ممنون
1
7
قاسم | ۶ سال پیش
ممنون از سایت زیباتون
چند سالی میشه ک منی خارج شده از بدنم قهوه ای رنگه؛
چند بارم دکتر رفتم و نمونه گرفتم ؛ولی تشخیص دکترا از عادی بودن موضوع و نداشتن رابطه جنسیه،از لحاظ روانی ،یکم این موضوع رو مخمه ،خواهش میکنم راهنمایی بفرمایین
4
7
محسن | ۶ سال پیش
سلام من یک هفته ای هست از قرص های ویتامین c/b1 و b6 استفاده میکنم. و همچنین ورزش بدنسازی میرم. متاسفانه دوروز پیش متوجه شدم رنگ منی من تغییر کرده و به رنگ کرم تیره شده توی تصاویری که گزاشتینن توی اون شیشه ها که چهارتا هستن او ششیشه دومیه از چپ.به اون رنگ شده لطفا من و راهنمایی کنید که طبیعی هستش یا نه ؟
5
10
پاسخ ها:
طوفان | ۵ سال پیش
ببخشيد جواب سئوال راچگونه ميتوانم دريافت كنم
6
30

hits