دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم پولیپ روده
18
زمان مطالعه: 13 دقیقه
پولیپ روده علت، علائم و درمان با جراحی باز و لاپاراسکوپی:پولیپ های توده های خوش خیمی (نئوپلاسم ها یا تومورهای غیر سرطانی) هستند که منشا آنها پوشش داخلی روده است.

پولیپ روده علت، علائم و درمان با جراحی باز و لاپاراسکوپی

پولیپ های توده های خوش خیمی (نئوپلاسم ها یا تومورهای غیر سرطانی) هستند که منشا آنها پوشش داخلی روده است. این توده ها در محل های مختلف در سیستم گوارش بوجود می آیند، اما اغلب پولیپ روده بزرگ بوجود می آید. این توده ها اندازه های مختلفی دارند و قطر آنها بین نیم سانتیمتر تا چند سانتیمتر متغیر است. پولیپ ها شبیه برآمدگی های کوچکی هستند که منشا آنها پوشش داخلی روده است و در حفره روده دارای برآمدگی است. پولیپ روده معمولا روی یک ساقه رشد می کند و شبیه قارچ است. بعضی از پولیپ ها نیز مسطح هستند.بسیاری از بیماران پولیپ های متعددی دارند که در بخش های مختلف روده پراکنده هستند.با دلگرم همراه باشید

بعضی از پولیپ ها نیز تا حدودی سرطانی هستند، اگر چه اغلب پولیپ ها غیر سرطانی نیستند.پولیپ روده می توانند مسطح یا برجسته باشد. پولیپ های برجسته روده توده هایی به شکل قارچ هستند. این پولیپ ها جوری به نظر می رسد که انگار روی یک ساقه یا ریشه قرار دارند. پولیپ های مسطح روده شبیه فرشی از خزه هستند. گاهی اوقات، فرد می تواند بیش از یک پولیپ روده داشته باشند.

پولیپ روده علت، علائم و درمان با جراحی باز و لاپاراسکوپی

انواع پولیپ‌های روده

پولیپ‌های روده انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

ادنوما (ادنوماتوز)

حدود دو سوم تمام پولیپ‌ها ادنوما هستند که البته تنها درصد کمی از آن‌ها سرطانی می‌شوند. در عین حال، تقریباً تمامی پولیپ‌های بدخیم از نوع ادنوما هستند.

دندانه‌دار

سرطانی شدن این نوع پولیپ‌ها به اندازه و محل آن‌ها در روده بستگی دارد. پولیپ‌های دندانه‌دار بالای مقعد، که به آن‌ها پولیپ‌های هیپرپلاستیک هم گفته می‌شود، به ندرت بدخیم می‌شوند. تشخیص پولیپ‌های دندانه‌دار بزرگتر، که عموماً مسطح (بدون پایه) هستند دشوار است؛ آن‌ها در بالای روده بزرگ قرار داشته و احتمال سرطانی شدن دارند.

التهابی

این پولیپ‌ها به دنبال بروز کولیت‌های اولسراتیو یا بیماری کرون روده به وجود می‌آیند. خود این پولیپ‌ها آن‌چنان تهدیدی محسوب نمی‌شوند، اما داشتن کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون، در کل، احتمال بروز سرطان روده را بالا می‌برد.

پولیپ روده علت، علائم و درمان با جراحی باز و لاپاراسکوپی

علت‌ها و عوامل پولیپ روده بزرگ

پولیپ کولون توسط جهش ژن‌هایی ایجاد می‌شود که مسئول تولید پروتئین‌های مهم در سلول هستند. هر چه جهش‌های ژنی یک سلول بیشتر باشد، احتمال آن که سرطانی شود، بیشتر است.
با این حال در سرطان روده‌ای منفرد، سلول‌ها قبل از تبدیل شدن به سلول آدنوم نیاز به جهش‌های ژنی متعددی دارند و جهش بیشتر ژن‌ها در این سلول‌های آدنوم می‌تواند منجر به پیشرفت سرطان شود.
عوامل محیطی به خصوص رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز، چربی و فیبر کم، به عنوان فاکتورهای مهم در پیدایش پولیپ کولون مطرح شده است.

چاقی و سیگار کشیدن نیز ممکن است در این امر دخیل باشد. اما شناسایی یک علت واحد برای پولیپ روده بزرگ ممکن نیست.تعداد بسیار معدودی از بیماران دارای گرایش ژنتیکی و ارثی برای پولیپ کولون (اغلب در سنین جوانی) هستند.
مهم‌ترین نوع این بیماری‌ها، پولیپ آدنوماتوز خانوادگی (FAP) است. درمان این بیماری نیاز به جراحی و برداشتن روده بزرگ دارد.سندروم پوتز: جگرز بیماری ارثی دیگری است که مشخصه‌ی آن پولیپ چندگانه روده‌‌ای از جمله پولیپ کولون است.

-------------------------------------------------------------------------

علائم و نشانه‌ پولیپ روده

بیشتر پولیپ‌های کولون بدون علامت هستند. هر چه پولیپ بزرگتر بوده و به مقعد یا انتهای روده نزدیک‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بیمار متوجه علائم شدیدتری شود. تاکنون شایع‌ترین علائم آن، فقر آهن و کم خونی ناشی از خونریزی رکتوم بوده است.برخی از پولیپ‌های بزرگ پُرزدارو تخت به خصوص در رکتوم می‌تواند باعث اسهال شود. به ندرت پولیپ کولون باعث درد بیمار می‌شود.

متاسفانه این بدین معنی است که هنوز هم پولیپ بزرگ و قابل توجهی می‌تواند به ویژه در سمت راست روده بزرگ، به دور از مقعد و بدون هیچ‌گونه علامتی وجود داشته باشد.شناسایی این پولیپ اهمیت دارد، اما فقط می‌تواند توسط آزمایش خونریزی پنهان و یا با کولونوسکوپی (بررسی تلسکوپی کل روده بزرگ که از راست روده شروع می‌شود) انجام شود.
پولیپ‌های روده بزرگ ممکن است توسط باریوم انما (تنقیه باریوم)، نوعی اشعه X از روده، یا سی تی کولونوگرافی شناسایی شود. این تکنیک‌ها اجازه تعیین نوع سلول و یا برداشتن پولیپ را نمی‌دهند.

-------------------------------------------------------------------------

درمان پولیپ روده

پزشک در طول معاینه روده احتمالا تمامی پولیپ هایی را که پیدا می کند را خارج می سازد. روش های خارج سازی پولیپ روده از قرار زیر هستند:

خارج سازی پولیپ در طول غربالگری

بسیاری از پولیپ ها را می توان با انبر بافت بردارییا حلقه سیمی خارج ساخت. برای کمک به بهتر انجام شدن این کار می توان مایعی زیر پولیپ روده تزریق کرد تا پولیپ از دیواره روده جدا شود و پولیپ راحت تر خارج شود، در صورتی که پولیپ بیشاز 2 سانتری متر طول داشته باشد، اینکار انجام می شود.

جراحی کم تهاجمی

پولیپ هایی که بسیار بزرگ هستند و نمی توان در طول غربالگری به راحتی به آنها دسترسی داشت معمولا از طریق جراحی کم تهاجمی خارج می شود.

خارج سازی روده و مقعد

در صورتی که مبتلا به سندروم ارثی نادری مثل پولیپ آدنوماتوز خانوادگی(FAP) هستید، برای خارج سازی روده و مقعد به جراحی نیاز دارید (پروکتوکولکتومی کلی).

بعضی از انواع پولیپ های روده بدخیم تر هستند. پاتولوژیست، معمولا باید بافت پولیپ را در زیر یک میکروسکوپ بررسی کند تا مشخص کند که آیا پولیپ سرطانی است یا خیر.

-------------------------------------------------------------------------

نحوه خارج سازی پولیپ

اغلب پولیپ هایی که در طول کولونوسکوپی یافت می شود را می توا در طول همین روش خارج ساخت. روش های خارج سازی مختلفی وجود دارد. اغلب این روش ها شامل خارج سازی پولیپ با انبرک بافت برداری حلقه سیمی و یا سوزاندن انتهای پولیپ با جریان الکتریکی می باشد. به این کار برش پولیپ گفته می شود. با توجه به اینکه غشای روده به برش یا سوزاندن حساس نیست، برش پولیپ موجب درد نمی شود. پولیپ روده برش داده سپس در زیر میکروسکوپ توسط یک پاتولوژیست بررسی می شود تا نوع بافت و سرطانی بودن یا نبودن آنها مشخص شود. در صورتی که یک پولیپ بزرگ یا با ظاهری غیرعادی خارج شد یا برای مدیریت جراحی احتمالی ارسال شد، متخصص اندوسکوپی با تزریق میزان کمی جوهر استریل به دیواره روده محل مورد نظر را علامت گداری می کند. به این کار خالکوبی اندوسکوپیک گفته می شود.

-------------------------------------------------------------------------

مراقبت های بعد از عمل

در صورتی که مبتلا به پولیپ آدنوماتوز یا پولیپ دندانه دار هستید، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارید. سطح خطر به اندازه، تعداد و مشخصه های پولیپ های ادنوماتوزی که خارج شده اند بستگی دارد. شما به آزمایشات غربالگری بعدی برای پولیپ روده نیاز دارید. در موارد زیر پزشک احتمالا کولونوسکوپی را پیشنهاد می کند:

در عرض پنج سال، در صورتی که یک یا دو پولیپ ادنوماتوز کوچک داشته باشید

  • در عرض سه سال، در صورتی که بیش از دو پولیپ آدنوماتوز داشته باشید یا پولیپ آدنوماتوز 1 سانتی متر یا بزرگتر باشد و یا پولیپ مو دار و پهن باشد
  • در عرض سه ماه، اگر بیش از 10 پولیپ آدنوماتوز داشته باشید
  • در عرض شش ماه، در صورتی که پولیپ آدنوماتوز بسیار بزرگی داشته باشید یا پولیپی داشته باشید که باید تکه تکه خارج شود.
  • بهتر است قبل از کولونوسکوپی روده خود را کاملا آماده کنید. در صورتی که مدفوع در روده شما باقی مانده و مانع از این می شود که پزشک دیواره روده را به خوبی بررسی کند، باید سریع تر از زمان تعیین شده کولونوسکوپی را انجام دهید.

طب سنتی

هیچ روش درمانی برای پولیپ های روده وجود ندارد. اما می توانید اقداماتی برای جلوگیری از بوجود آمدن پولیپ روده انجام دهید که شامل موارد زیر می باشد:

وزن متناسب و متعادلی را حفظ کنید. سیگار نکشید، متخصصان هنوز مطمئن نیستند که این روش ها باعث جلوگیری از پولیپ روده یا سرطان روده می شوند. این روش های خود مراقبتی نباید جایگزینی برای آزمایش های غربالگیری منظم روده باشند، مخصوصا اگر شما بیش از 50 سال سن داشته باشید و بیشتر در معرض سرطان و پولیپ روده قرار داشته باشید. با وجود این که این روش ها خطر ابتلا به پولیپ روده را کاهش می دهند، از بوجود آمدن پولیپ جلوگیری نمی کند.

-------------------------------------------------------------------------

با خوردن غذاهای مناسب به صورت طبیعی از ابتلا به پولیپ روده جلوگیری کنید. لیستی که در ادامه ارائه شده است شامل غذاهایی است که به جلوگیری از بوجود آمدن پولیپ روده کمک می کنند و شما می توانید آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذاها عبارتند از:

1. کلم بروکلی

در صورتی که برای کاهش ابتلا به پولیپ روده به دنبال یک غذای فوق العاده می گردید، کلم بروکلی گزینه خوبی است. بروکلی بهترین منبع طبیعی سولفورافن است. تحقیقات نشان می دهد که این نوع کلم از بوجود آمدن پولیپ در بدن حیوانات جلوگیری می کند. سولفورافن نه تنها رشد پولیپ ها را کند می کند، بلکه خود تخریبی سلول های پولیپ مضر (فرآیندی که آپوپتوزیز نام دارد) را تحریک می کنند. کلم بروکلی که در بسیاری از میوه فروشی ها و سوپرمارکت ها موجود است، منبع غنی سولفورافن است. جوانه بروکلی عموما به صورت خام خورده می شود، گل کلم بروکلی را نیز می توان بصورت خام خورد یا کمی پخت تا ویژگی های ضدپولیپ آن افزایش پیدا کنند. بر طبق یک مطالعه، پختن کلم بروکلی باعث از بین رفتن 90 درصد سولفورافن می شود.

2.فلفل قرمز

فلفل های قرمز حاوی کاروتنوئیدهای زیادی از قبیل کاروتن هستند که به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک می کنند. اما فلفل های قرمز تنها با سرطان روده و پولیپ روده مبارزه نمی کنند. این فلفل ها همچنین منبع خوبی از ان-استیل سیستئین، ترکیبی طبیعی که ویژگی های ضد سرطانی دارد، هستند.بر طبق یک مطالعه با 62 شرکت کننده، که هر کدام عمل خارج سازی یک پولیپ روده را انجام داده بودند، افرادی که 800 میلی گرم ان-استیل سیستئین را در هر روز مصرف کردند، سلول های نرمال تری در نمونه بردای بافت رکتوم نسبت به افراد گروه دیگر داشتند.علاوه بر کاروتنوئیدها و ان-استیل سیستئین؛ فلفل های قرمز حاوی فولات است. در هنگام خرید فلفل؛ فلفل هایی را خریداری کنید که به صورت ارگانیک رشد پیدا کرده اند، زیرا فلفل هایی که به شکل سنتی رشد یافته اند در رده اول سبزیجاتی هستند که حاوی سطوح بالایی از آفت کش و موادشیمایی مضر دیگر از قیبل مواد سرطان زا هستند.

3. پیاز

این گیاه چند کاره باعث بهبودی سلامتی و کاهش احتمال بوجود آمدن پولیپ روده می شود. پیاز یکی از بهترین منابع طبیعی کوئرستین است.کوئرستینی نوعی بیوفلاوونوئید است که در پیشگیری و کنترل شکل گیری پولیپ روده بسیار موثر نشان داده شده است. همچنین، در جمله سبزیجاتی است که حاوی کمترین میزان آفت کش و مواد شیمایی سرطان زای دیگر می باشد.

4. زرد چوبه

زرد چوبه ادویه است که رنگ زرد خود را به کاری و غذاهای دیگر می دهد و از مدت ها پیش در طب سنتی آسیایی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته شده است. در سالیان اخیر، طب مدرن نیز توجه بیشتری به این گیاه فوق العاده از خانواده زنجبیل ها نشان داده است و مطالعات نشان می دهند که زرد چوبه به پیشگیری از ابتلا به پولیپ روده کمک می کند. در یک مطالعه، به بیمارانی که در مسیر روده پایینی خود پنچ پولیپ یا بیشتر داشتند روزی سه وعده 480 میلی گرم کورکومین، ماده اولیه زردچوبه به همراه 20 میلی گرم کوئرستین تجویز شد. به طور میانگین پس از شش ماه تعداد پولیپ های بیمار تا شصت درصد کاهش پیدا می کند و اندازه پولیپ ها نصف می شود.


5. اسفناج

اسفناج یکی از بهترین سبزیجات برای دستگاه گوارش است. ارزش های غذایی اسفناج آن را به یک غذای سالم و یک سبزی مهم برای هر کسی که در مورد بوجود آمدن پولیپ روده نگران است، تبدیل کرده است. اسفناج یکی از بهترین سبزیجات برای کل دستگاه گوارش است و در پاک سازی و بازسازی دستگاه گوارش بسیار موثراست.

یکی از ترکیبات موثر برای بهبود سلامتی که در اسفناج وجود دارد منیزیم است که برای اجابت مزاج بسیار ضروری است. ابتلا به کمبود منیزیم در بسیاری از کشورهای غربی نسبتا شایع است، زیرا در این کشورها مصرف غذاهای فراوری شده زیاد است و غذاهای فراوری شده میزان منیزیم غذاها را به شدت کاهش می دهد. علاوه براین، سیستم کشاورزی فشرده که در بسیاری از کشورهای غربی مورد استفاده قرار می گیرد باعث کاهش منیزیم خاک می شود و از این رو، میزان منیزیم گیاهانی که در این خاک ها رشد پیدا می کنند را کاهش می دهد.

6. سیر

از زمان های قدیم، سیر به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهند که سیر در بهبود وضعیت قلب و عروق بسیار موثر است، همچنین مصرف سیر به شکل منظم به کاهش ابتلا به سرطان روده و بوجودآمدن پولیپ روده کمک می کند. اغلب اثرات مفید سیر برای بهبود سلامتی به ترکیبی به نام آلیسین مرتبط است که طعم و مزه متمایز سیر به خاطر وجود آن است. برای اینکه به طورکامل از اثرات مفید سیر برای بهبود سلامتی بهره مند شوید، قبل از خوردن یا پختن سیر، به مدت ده دقیقه به سیر خورد شده دست نزنید تا پس از خرد شدن سیر زمان کافی برای تشکیل آلیسین وجود داشته باشد.

-------------------------------------------------------------------------

پیشگیری

شما می توانید با آزمایش های غربالگری منظم خطر پولیپ روده و سرطان روده بزرگ را تا حدود زیادی کاهش دهید. تغییرات مشخص در سبک زندگی نیز موثر است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میوه، سبزیجات و غلات را مصرف کنید.
  • چربی کمتری مصرف کنید
  • از مصرف دخانیات پرهیز کنید.
  • ورزش کنید و وزن خود را متعادل نگه دارید.
  • در مورد میزان کلسیم بدن خود با پزشک مشورت کنید: مطالعات نشان می دهند که افزایش مصرف کلسیم باعث جلوگیری از ابتلا به پولیپ آدنومای روده می شود. اما مشخص نیست که آیا کلسیم از فرد در برابر ابتلا به سرطان کلسیم نقش محافظت کننده ای ایفا می کند.
  • در مورد مصرف آسپیرین با پزشک مشورت کنید: مصرف منظم آسپرین باعث کاهش احتمال بوجود آمدن پولیپ روده می شود.اما مصرف آسپرین باعث افزایش خطر خونریزی معده و روده می شود، بنابراین با مشورت با پزشک آسپرین مصرف کنید.
  • در صورتی که در معرض ابتلا به پولیپ روده هستید روش های درمانی موجود را در نظر بگیرید: در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما سابقه ابتلا به پولیپ روده را دارد، مشاوره ژنتیکی را در نظر بگیرید. در صورتی که تشخیص داده شود اختلال ارثی دارید که باعث بوجود آمدن پولیپ روده می شود، باید از اوایل جوانی به صورت منظم کولونوسکوپی انجام دهید.
  • پولیت روده معمولا در کودکان بالای 10 سال و بزرگسالان بالای 60 سال شیوع بیشتری دارد. درمان پولیت روده با آندوسکوپی و در موارد حاد جراحی برداشتن روده بزرگ و مقعد انجام می شود. تمام پولیپ ها سرطانی نیستند. با استفاده از راهکارهای ارائه شده در مقاله می تواند خطر ابتلا به پولیپ روده را کاهش داد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب علت و درمان پولیپ روده

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:مجله دوا درمان

-------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (18 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

منیره | ۵ سال پیش
سلام مادر من مدتی است بعد از اجابت مزاج حدود یک ساعت بعد دچار درد شدید میشود در ناحیه مقعد در ضمن یبوست شدید دارد خیلی نگرانم لطفا راهنمایی بفرمایید
0
0

hits