دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کلسیفیکاسیون در سینه(Calcification)چیست؟
50
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کلسیفیکاسیون پستانی یا كلسيفيكاسيون در سينه چیست؟کلسیفیکاسیون (به انگلیسی: Calcification) عبارت است از جمع شدن کلسیم در یکی از بافت‌های بدن.

کلسیفیکاسیون پستانی یا كلسيفيكاسيون در سينه چیست؟

کلسیفیکاسیون (به انگلیسی: Calcification) عبارت است از جمع شدن کلسیم در یکی از بافت‌های بدن. این وضعیت بصورت طبیعی در بافت استخوانی روی داده موجب تشکیل استخوان میشود.بصورت بیمارگونه در بافتهای نرم ممکن است این مشکل بروز کند مانند کلسیفیکاسیون مفاصل یا تاندون .

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با کلسیفیکاسیون پستانی و درمان این عارضه آشنا شوید.

کلسیفیکاسیون

کلسیفیکاسیون پستان

عبارت است از رسوب کلسیم در بافت پستانی. در تصاویر ماموگرافی این رسوب ها در قالب نقاط یا خطوط سفید دیده می شوند و معمولاً به اندازه ای کوچک هستند که نمی توان آنها را احساس کرد.کلسیفیکاسیون های پستان معمولاً در ماموگرافی ها قابل مشاهده می باشند و تشخیص آنها پس از دوران یائسگی بسیار آسانتر می باشد. اگر چه این کلسیفیکاسیون ها معمولاً غیر سرطانی (خوش خیم) هستند، ولیکن برخی از الگوهای خاص کلسیفیکاسیون پستان - نظیر خوشه های فشرده یا اشکال غیر عادی- می توانند دال بر وجود سرطان سینه باشند.

در تصاویر ماموگرافی کلسیفیکاسیون ها به شکل میکرو کلسیفیکاسیون یا ماکرو کلسیفیکاسیون دیده می شوند:

ماکرو کلسیفیکاسیون ها. در قالب یا خطوط بزرگ سفید رنگ ظاهر می شوند. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، ماکرو کلسیفیکاسیون ها غیر سرطانی هستند و هیچ نیازی به آزمایش ها یا درمانهای تکمیلی ندارند.میکرو کلسیفیکاسیون ها. در قالب نقاط یا لکه های سفید کوچک نمایان می شوند و بسیار شبیه به دانه های نمک می باشند. میکرو کلسیفیکاسیون ها اغلب خوش خیم هستند ولیکن برخی از الگوهای کلسیفیکاسیون می توانند نشان دهنده وجود سرطان نیز باشند.

کلسیفیکاسیون پستانی، كلسيفيكاسيون در سينه چیست؟

در صورت مشکوک بودن الگوی کلسیفیکاسیون، رادیولوژیست انجام آزمایش های بیشتری چون ماموگرافی مجدد با تصاویر بزرگ نمایی شده یا نمونه برداری از سینه را توصیه خواهد کرد.ممکن است رادیولوژیست به منظور تشخیص این نکته که آیا کلسیفیکاسیون ها بتازگی بوجود آمده اند و یا از نظر تعداد یا ظاهر تغییر کرده اند یا خیر، از شما بخواهد که تصاویر ماموگرافی قبلی خود را نیز به همراه داشته باشید.در برخی از موارد رادیولوژیست به منظور بررسی تغییرات ایجاد شده در ظاهر کلسیفیکاسیون یا ثابت و عوض نشدن آنها تکرار ماموگرافی پس از گذشت 6 ماه را نیز توصیه می کند.

کلسیفیکاسیون

کلسیم را در سنین بالا با احتیاط مصرف کنید تا دچار کلسیفیکاسیون نشوید!

کلسیفیکاسیون پستانی، كلسيفيكاسيون در سينه چیست؟

بر اساس تحقیق منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا، مشخص شده است که قلب کلسیم دوست ندارد. در این مطالعه بلند مدت، پژوهشگران حدود ۱۵۰۰ نفر فرد بالغ را مورد بررسی قرار دادند. سن این شرکت کنندگان بین ۴۵ تا ۸۴ سال بود و هیچ کدام سابقه کلسیفیکاسیون (رسوب کلسیم) عروق کرونر یا CAC را نداشتند.

این عارضه یکی از دلایل آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین است. شرکت کنندگان حداقل ۱۰ سال با دانشمندان، برای به دست آوردن داده ها در این تحقیق، همکاری کردند. دانشمندان متوجه شدند افرادی که روزانه کلسیم بیشتری از رژیم غذایی دریافت می کنند در یک دوره ده ساله کمتر دچار تصلب شرایین می شوند.این مساله در مورد کسانی که از طریق مکملها این ماده معدنی را دریافت می کنند کاملا بر عکس است!! دانشمندان با در نظر گرفتن تمام کلسیم دریافتی و عوامل تاثیرگذار دیگر متوجه شدند که مصرف مکملهای کلسیم خطر ابتلا به کلسیفیکاسیون عروق کرونر را ۲۲% افزایش می دهد.

دکتر ارین میکوس، نوسنده ارشد مطالعه و معاون دپارتمان قلب و عروق و استاد پزشکی در مرکز پیشگیری از بیماری های قلبی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در این باره گفت : وقتی صحبت از مکملهای ویتامینی و مواد معدنی به میان می آید، بیشتر مردم فکر می کنند هر چه بیشتر بخورند، بهتر است.این در حالی است که استفاده از آنها می تواند سلامت قلب و عروق و حتی اعضای دیگر را به دلیل رسوب کلسیم به خطر بیندازد.

به گفته جان اندرسن، استاد تغذیه در دانشگاه کارولینای شمالی، گفت : انواع کلسیم به اشکال مختلفی جذب بدن می شوند. تحقیقات نشان داده اند که خوردن مکملهای کلسیم در افراد سالمند باعث جذب در استخوانها نمی شود، از ادرار نیز دفع نمی شود و از این رو در بافتهای نرم بدن رسوب خواهد کرد که همان فرآیند کلسیفیکاسیون است.

کلسیفیکاسیون پستانی، كلسيفيكاسيون در سينه چیست؟

راه حلی که برای این مشکل پیشنهاد می شود استفاده از ویتامین K2-7 در کنار کلسیم و ویتامین دی است. ویتامین K₂ بطور شگفت انگیزی سبب خروج کلسیم از خون و رگ ها، و ذخیره آن در بافت استخوانی می شود. ویتامین K₂₂ با فعال کردن استئوکلسین (پروتئین استخوانی وابسته به ویتامین K₂) ماتریکس استخوانی را فراهم کرده،در نتیجه بستری مناسب برای نگهداری کلسیم ایجاد می کند(کلسیم بطور موثری به استخون باند می شود) و از این طریق کلسیم بطور موثری در بافت استخونی ذخیره می شود. ویتامین D₃ (فرم فعال ویتامین D ) جذب کلسیم و فسفر را افزایش می دهد و از سوی دیگر تولید استئوکلسین ( پروتئین تشکیل دهنده استخوان ) توسط استئوبلاست ها را افزایش میدهد.

بررسی ها و مطالعات انجام شده نیز مزایای استفاده از ویتامین K2-7 را در بهبود تراکم استخوانی و همچنین کاهش بیماری های قلبی عروقی به اثبات رسانده است. در مطالعه ای که در ژورنال تغذیه BGN در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسیده است، تاثیر مصرف K2-7 در افزایش فعالیت استئوکلسین و بهبود مینرالیزه شدن و تراکم استخوان ها ثابت شده است.

بعلاوه، نتایج حاصل از مطالعه روتردام (Rotterdom) که طی ده سال روی گروه ۴۸۰۷ نفری مردان و زنان بالاتر از ۵۵ سال انجام شده، نشان می دهد که مصرف ویتامین K2-7 به ۵۰% کاهش کلسیفیکاسیون عروق، ۵۰% کاهش مرگ ومیر ناشی از بیماری های عروقی و ۲۵% کاهش کل موارد مرگ و میر در مقایسه با عدم مصرف این ویتامین منجر شده است.

بنابراین باید طبق نتایج حاصل از سال‌ها بررسی محققان پیش رفت و فراموش نکرد که گرچه حضور کلسیم در بدن برای تقویت ساختار استخوان و دندان‌ها ضروری است، اما مهم تر از آن هدایت صحیح این ماده به جایگاه مورد نظر است.مصرف کلسیم بدون همراهی ویتامین K2-7 تنها تسهیل کننده تجمع آن در بافت‌های نرم به خصوص در عروق خونی و نه در جایگاه اصلی آن، یعنی استخوان‌ها خواهد بود.

پس اکنون که به پشتوانه تجربیات و پژوهش‌های محققان نقش ویتامین K2-7 در پیشگیری و درمان پوکی استخوان و همچنین جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی به اثبات رسیده است، مصرف این ویتامین را فراموش نکرده و با جا دادن آن در رژیم غذایی خود حتماٌ از فوائد آن برخوردار شویم.برای در کنار هم داشتن این سه ماده ارزشمند و به دست آوردن و حفظ سلامتی استخوانها در دوران رشد، بارداری، یائسگی و کهنسالی، می توانید از مکمل استئوکینون استفاده کنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب کلسیفیکاسیون پستانی

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد

منبع:ویکی پدیا

کلسیفیکاسیون

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (50 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نرگس | ۴ سال پیش
سلام با توجه با اینکه در سینه من کلسیفیکاسیون پستانی تشخیص داده شده ولی دکتر همچنان به مصرف داروهای کلسیم برای پادردم توصیه میکنن. ضمنا من ۴۵ سالمه نظر شما کارشنلسان محترم چیه؟؟
0
9
azii | ۴ سال پیش
سلام خسته نباشید عذر میخوام برای بهبود این بیماری ویا برطرف شدنش خوردن چه چیزایی رو توصیه میکنید
3
3

hits