دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل هپاتومگالی(بزرگی کبدی) چیست؟چگونه درمان میشود؟
28
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بزرگی غیر طبیعی کبد (هپاتومگالی)بُزُرگ‌کَبدی یا هپاتومِگالی به حالتی می‌گویند که یک فرد کبدی بزرگ‌تر از ابعاد معمول داشته باشد.

بزرگی غیر طبیعی کبد (هپاتومگالی)

بُزُرگ‌کَبدی یا هپاتومِگالی به حالتی می‌گویند که یک فرد کبدی بزرگ‌تر از ابعاد معمول داشته باشد. بزرگ کبدی یکی از علائم پزشکی است که می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد از جمله عفونت، مسمومیت مستقیم، تومورهای کبدی یا اختلالات در سوخت‌وساز بدن.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان هپاتومِگالی آشنا شوید.

علائم و نشانه های هپاتومگالی

تشخیص بزرگ‌کبدی

درباره استفاده از الکل سؤال کنید. تماس نزدیک با بیمار مبتلا به هپاتومگالی (Hepatomegaly) و التهاب کبد را بررسی کنید. تاریخچه دارویی بیمار را ثبت کنید. درباره محل و ویژگی هرگونه درد شکمی همراه سؤال کنید.

بررسی جسمی

پوست و صلبیه را از لحاظ زردی، گشادی وریدها، اسکارهای جراحی قبلی و آنژیوم عنکبوتی مشاهده کنید. تقارن شکم را مشاهده و دور شکم را اندازه گیری کنید. کبد را دق کنید. در طی تنفس عمیق، لبه کبد را لمس کنید. علائم حیاتی را ثبت کنید. وضعیت تغذیه بیمار مبتلا به هپاتومگالی را بررسی کنید. سطح هوشیاری را ارزیابی کنید. تغییرات شخصیتی، تحریک پذیری، بی قراری، کاهش حافظه، ناتوانی برای تمرکز و اغماء را بررسی کنید.

 علل و علائم بروز هپاتومگالی یا بزرگ شدگی کبد

نشانه های هپاتومگالی


نشانه های هپاتئمگالی شامل


1- احساس پری معده
2- احساس درد در ناحیه ی شکم
البته گاهی نشانه های زیر نیز ممکن است در فرد مبتلا به هپاتومگالی مشاهده گردد:
1- زردی در ناحیه ی چشم و یا پوست
2- احساس خستگی
3- حالت تهوع و استفراغ
4- کاهش وزن

 علل و علائم بروز هپاتومگالی یا بزرگ شدگی کبد
علل هپاتومگالی

 علل و علائم بروز هپاتومگالی یا بزرگ شدگی کبد

1- سیروز

در سیروز تأخیری کبد بزرگ، ندولر و سخت می شود. سایر یافته های دیررس روی همه سیستم های بدن تأثیر می گذارد و شامل: زردی و اتساع شکم است.

2- دیابت شیرین

هپاتومگالی (بزرگی کبد) و حساسیت ربع فوقانی راست شکم با پرنوشی، پرخوری، و پرادراری ممکن است در بیماران چاق مبتلا به دیابت کنترل نشده رخ دهد.

3- نارسایی قلب

بزرگی کبد همراه با اتساع ورید گردنی، کبودی، تکرر ادرار شبانه، ادم وابسته پاها و استخوان خاجی، افزایش پایدار وزن، گیجی و احتمالاً تهوع، استفراغ، ناراحتی شکمی و بی اشتهایی است. نارسایی شدید سمت راست قلب ممکن است باعث ادم عمومی، کاهش حجم ادرار، ضعف شدید و اضطراب شود. اگرنارسایی سمت چپ مقدم بر نارسایی سمت راست قلب باشد، یافته ها شامل: تنگی نفس، تنگی نفس در وضعیت دراز کشیده، تنگی نفس حمله ای شبانه، افزایش تعداد تنفس، بی نظمی ضربان قلب، افزایش تعداد ضربان قلب و خستگی می باشد.

4- التهاب کبد

هپاتومگالی در مرحله زردی رخ می دهد و در طی مرحله بهبودی ادامه دارد. یافته های زودرس شامل: تهوع، استفراغ، خستگی، ناخوشی، ترس از نور، گلوی زخمی، سرفه و سردرد می باشد. یافته های دیگر مرحله زردی شامل: حساسیت کبد، کاهش خفیف وزن، ادرار تیره رنگ، مدفوع بی رنگ، زردی، خارش، درد ربع فوقانی راست شکم و بزرگی طحال می باشد.

5- سرطان خون و لنفوم

بزرگی متوسط تا شدید کبد، بزرگی طحال و ناراحتی شکمی شایع هستند. یافته های عمومی شامل: ناخوشی، تب خفیف، خستگی، ضعف، افزایش تعداد ضربان قلب، کاهش وزن، اختلالات خونریزی دهنده و بی اشتهایی می باشد.

6- تومور بدخیم کبد

تومور اولیه باعث سفتی، گره ای شدن و بزرگی نامنظم کبد همراه با درد یا حساسیت در ربع فوقانی راست شکم و سمع صدای مالشی یا برویی (Bruit) روی کبد می شود. سایر یافته ها شامل: کاهش وزن، بی اشتهایی، لاغری مفرط، تهوع، استفراغ، ادم محیطی، آسیت، زردی و وجود توده در ربع فوقانی راست شکم می باشد. تومورهای متاستاتیک کبد باعث هپاتومگالی و بزرگی کبد می شوند اما علائم و نشانه های همراه مانند سرطان اولیه کبد می باشد.

7- دق کبد برای تعیین اندازه و موقعیت

بیمار در وضعیت خوابیده به پشت قرار گرفته، از ستیغ ایلیاک راست روی خط وسط ترقوه ای راست دق کنید موقعی که شما به مرز تحتانی کبد می رسید صدای دق مات می شود. معمولاً در حاشیه دنده ای و گاهی اوقات در نقطه ای پایین تر در بیمار متبلا به هپاتومگالی و بیماری کبدی صدای مات شنیده می شود این نقطه را علامت گذاری کنید و سپس از ترقوه راست در امتداد خط وسط ترقوه ای به سمت پایین دق کنید. لبه فوقانی کبد معمولاً بین پنجمین و هفتمین فضای بین دنده ای قرار دارد.

حاشیه فوقانی را علامت بگذارید. فاصله بین دو نقطه مشخص شده اندازه تقریبی لوب راست کبد را نشان می دهد که به طور طبیعی پنج و نیم تا دوازده سانتی متر است. سپس به طور مشابهی لوب چپ کبد را با دق کردن در امتداد خط وسط جناغ بررسی کنید. مجدداً نقاطی را که شما صدای مات را شنیدید علامت گذاری کنید. همچنین اندازه لوب چپ کبد را که معمولاً چهار تا هشت سانتیمتر است اندازه گیری کنید. یافته های خود را ثبت کنید.

8- مونونوکلئوز عفونی

بزرگی کبد ممکن است رخ دهد. نشانه های مقدماتی شامل: سردرد، ناخوشی و خستگی است. پس از سه تا پنج روز، یافته ها شامل: گلوی زخمی، بزرگی غدد لنفاوی گردن، نوسانات درجه حرارت، التهاب مخاط دهان، وجود خونریزی های سوزنی در کام دهان، ادم دور چشم، بزرگی طحال، التهاب ترشح دار لوزه، التهاب گلو و بثورات ماکولوپاپولر می باشد.

9- چاقی

بزرگی کبد و هپاتومگالی ممکن است همراه با مشکلات تنفسی، بیماری قلبی- عروقی، دیابت، بیماری کلیوی، بیماری کیسه صفرا و اختلالات روانی باشد.

10- سرطان لوزالمعده

بزرگی کبد همراه با بی اشتهایی، کاهش وزن، درد شکم، یا درد پشت و زردی می باشد. سایر یافته ها شامل: تهوع، استفراغ، تب، خستگی، ضعف، خارش و ضایعات پوستی می باشد.

 علل و علائم بروز هپاتومگالی یا بزرگ شدگی کبد

عوامل خطرساز

۱- التهاب کبد یا کبد چرب می‌‌تواند باعث بزرگ شدن کبد شود که در اثر مشکلات زیر رخ می‌‌دهد:

  • یک عفونت مثل عفونت ویروسی و یا آبسه (چرک کردن)
  • برخی دارو‌ها
  • سموم
  • برخی انواع هپاتیت، مثل هپاتیت الکلی
  • بیماری خود ایمنی

 علل و علائم بروز هپاتومگالی یا بزرگ شدگی کبد

درمان کبد بزرگ یا هپاتومگالی

بدون درمان، کبد بزرگ می تواند منجر به بروز نارسایی کبد شود. اگر دچار کبد بزرگ هستید، پزشک شما دلایل آن را یافته و به درمان آن می پردازد. درمان کبد بزرگ به علت بروز آن بستگی دارد. برای مثال اگر نوشیدن بیش از اندازه مشروبات الکلی منشا مشکل باشد، ضروری است که برای جلوگیری از آسیب دیدگی شدید کبد انجام این عمل را متوقف کنید. این احتمال وجود دارد که پزشک شما بدون توجه به این که چه نوعی از الکل موجب بروز عارضه کبد بزرگ شده توصیه کند که از مصرف تمام انواع مشروبات الکلی خودداری کنید یا اگر شما به یک بیماری اساسی مبتلا هستید، این احتمال وجود دارد که با مصرف دارو و به کارگیری سایر انواع معالجات می توانند به درمان آن کمک کنند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب کبد بزرگ یا هپاتومگالی

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:دکتر امیر منصور رضا دوست

 علل و علائم بروز هپاتومگالی یا بزرگ شدگی کبد

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (28 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فریده | ۳ سال پیش
سلام من تلاسمی دارم جدیدن فهمیدم کبدم بزرگ شده ایادرمان دارد
0
1
رباب | ۴ سال پیش
کبد چرب راست من۱۵۶میلی است هپاتومگالی هست در چه حدیه خیلی ناراحتم
0
0
حسن | ۴ سال پیش
لطفا علت بزرگی غیر طبیعی لوب چپ کبد و علل آن توضیح بدهید ممنون
2
0
زهرا احمدی | ۴ سال پیش
سلام مادر من ۳ سال پیش مبتلا به کبد چرب شده بود دارو مصرف کرد اما در روز های اخیر متوجه شدیم که کبدش بزرگ می خواستم بدونم با دارو خوب میشه اصلا کبد بزرگ چه نوع بیماری چه نوع خوراکی هایی رو باید بخور؟!...
0
5
الناز | ۴ سال پیش
من هفته ۲۶ بارداریم و کبدم چرب و بزرگ شده علت چیه
1
0
مهران | ۴ سال پیش
سلام و وقت بخیر
بنده به علت رفتار پرخطر مجبور به استفاده از داروهای پیشگیری و ضدویروس اچ آی وی شده ام و دوره ی درمان 28 روز خواهد بود.میخواهم بدانم در صورت ایجاد التهاب کبد یا نارسایی کلیه در اثر مصرف این دارو ها راه درمان وجود دارد یا خیر.ممنون از توجه شما.
0
0
عباس عطایی | ۵ سال پیش
بچه ای دو ماهه دارم که تب کاوازاکی گرفت و بعد از درمان ان دور ریه اب جم شد و پس از تخلیه اب حالا کبد او بزرگ شده است .
می خواهم بدانم که ایا خطرناک است یا قابل معالجه میباشد
با تشکر
0
0
حسینی | ۵ سال پیش
سلام من دخترم الانیست 22ماهه واز 9 ماهی مریک شد خیلی درمان کردم تا 5 پیش که فهمیدم کبد وطحالش بزرگ شده وام خونی شدید دارد میشود لطفاراهنماییم کنید چیکار کنم دکتر گفته باید بستری بشه اما نمیتونم هم هزینهست اش زیاد میشه وهم از بیمارستان میترسد طوری که به محض ورود شروع به گریه میکند خواهش میکنم راهنماییم کنید البته گچ هم خورده چون مهمان زیاد داشتم اصلا حواسم بهش نبود واونا گچی کار از پنجره میریخته رو میخورد الان من چیکار کنم
0
0
سارا | ۵ سال پیش
با سلام و تشکر از سایت خوبتون
درسونوگرافی های دوره ای که انجام میدهم گرید کبد چرب پایین تر آمده اما اندازه بزرگی آن تسبت به قبل بیشتر شده
لطفا علت را می‌فرمایید
2
1
Zahra | ۵ سال پیش
سلام ببخشید
دختر دو ماهه که بیماری متابولیک داره و دارای کبد بزرگ هستش درمان داره؟
1
1
پاسخ ها:
Akhlaghi | ۴ سال پیش
سلام من دختر ۵ سالم بعد چند وقت تهوع دکتر سونو و ازمایش نوشت تو سونو کبد دو سانت بزرگتر زده بود
که همون شب اسهال و تب گرفت و شریت مترو ماکس دادم خوب شد
مجدد بعد یکماه تهوع هاش شروع شده چیکار کنم
1
5

hits