دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نشانگان منیر ( Meniere syndrome يا Ménière's disease MD))چیست؟
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
بیماری منییر ( meniere ) يا هیدروپس ايدیوپاتيك/یکی از علل شایع سرگیجه دورانی حمه ای است. مِنِیر افزایش‌ مایع‌ درون‌ مجاری‌ نیم‌دایره‌ گوش‌ داخلی‌ که‌ مسؤول‌ حفظ‌ تعادل‌ هستند.

بیماری منیر ( meniere ) يا هیدروپس ايدیوپاتيك

یکی از علل شایع سرگیجه دورانی حمه ای است. مِنِیر افزایش‌ مایع‌ درون‌ مجاری‌ نیم‌دایره‌ گوش‌ داخلی‌ که‌ مسؤول‌ حفظ‌ تعادل‌ هستند. افزایش‌ مایع‌ با بالا بردن‌ فشار در گوش‌ داخلی‌، باعث‌ اختلال‌ تعادل‌ و گاهی‌ کاهش‌ شنوایی‌ می‌شود. در 85%-80% موارد، تنها یک‌ گوش‌ درگیر می‌شود. منیر معمولاً بزرگسالان‌ سنین‌ 60-30 سال‌ را مبتلا می‌سازد و در خانم‌ها مختصری‌ شایع‌تر از آقایان‌ است‌.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با منیر ( meniere ) يا هیدروپس ايدیوپاتيك آشنا شوید.

Tinnitus and hearing loss

بیماری منیر چیست؟

بیماری منیر بیماری است که در آن فشار گوش داخلی افزایش پیدا می کند. از آنجا که گوش داخلی مسئول حس شنوایی و تعادل است، بیماری منیر اغلب این توابع را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین علائمی مانند کاهش شنوایی، وزوز گوش (زنگ زدن در گوش) و سرگیجه اغلب در بیماری منیر شایع است. ممکن است این علائم در شدت متفاوت بوده و در طول دوره بیماری، نوسان داشته باشد.

بیماری منیر معمول نیست و یک بیماری نادر محسوب می شود. حدود ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر با این بیماری درگیر هستند. این در حالی است که گزارش های غیر رسمی آمار شیوع بالاتری را برای آن و مبتلایان آن گزارش می دهند. اگر چه بیماری منیر حتی در کودکان ۴ ساله نیز گزارش شده است اما شیوع آن در افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله بیشتر است. لازم به ذکر است که بیماری منیر در زنان شایع تر است.

علائم و نشانه های بیماری منیر

علل بیماری منیر

علت بیماری منیر دقیقا شناخته شده نیست. در واقع اصطلاح پزشکی برای بیماری منیر، هیدروپس آندولینفاتیک ایدیوپاتیک است. شناخت از این بیماری به قدری است که تا حدی مکانیسم دقیق آن نیز به وضوح مشخص نیست. اما به نظر می رسد افزایش فشار مایع در ساختار گوش داخلی موجب ایجاد آن می شود.

لابیرنت یک حفره توخالی در گوش است که با مایع پر شده است. این بخش از بخش های مختلف به نام حلزون گوش و هشتی تشکیل شده است. حلزون دستگاه شنوایی است در حالی که هشتی برای تعادل است. دو نوع مایع در لابیرنت به نام های اندولنف و پیراتنابه وجود دارد که توسط یک غشاء از هم جدا شده اند.

در بیماری منیر، افزایش اندولنف باعث بالا رفتن فشار داخل لابیرنت گوش داخلی می شود. هنوز مشخص نیست که آیا این افزایش مایع علت این بیماری است یا منیر نتیجه بیماری دیگری است. در واقع، بیمارانی که فشار مایع در گوش داخلی شان زیاد می شود ممکن است همه علائم مشخصه بیماری منیر را تجربه نکنند.

به نظر می رسد افزایش فشار مایع، به علت اختلال در اندام های شنوایی و تعادل می باشد. اگر چه علت دقیق برای این افزایش در مایع مشخص نیست، اما می توان آن را با عفونت، آلرژی و تروما مرتبط دانست. مسدود شد مسیر تخیله مایع، اختلالات سیستم ایمنی، عوامل ژنتیکی، ضربه به سر و میگرن نیز ممکن است نقشی در افزایش فشار مایع در گوش بازی کنند اما این عوامل همیشه به بیماری منیر منجر نمی شوند.

علائم و نشانه های بیماری منیر

علائم بیماری منییر

  1. سرگیجه چرخشی تکرار شونده
  2. کاهش شنوایی
  3. وزوز گوش
  4. احساس سنگینی گوش

تذکر : سرگیجه ممکن است در بیماری های دیگری مانند سکته مغزی، تومور مغزی، بیماری ام اس و بیماری های قلبی عروقی نیز دیده شود. بنابراین پزشک متخصص درباره سایر علائم همراه با سرگیجه نیز سئوال می کند که شامل نشانه های زیر می باشد:

  • سردرد شدید و غیر عادی
  • دوبینی و یا از دست دادن بینایی
  • ضعف بازو یا پاها
  • اختلال گفتار
  • از دست دادن هوشیاری
  • افت فشار خون و یا اختلال در راه رفتن
  • بی حسی و یا سوزن سوزن شدن
  • درد قفسه سینه

علائم و نشانه های بیماری منیر

پیشگیری‌ از بیماری منیر

تا حد امکان‌ از عوامل‌ خطرساز فوق‌الذکر اجتناب‌ کنید.

عواقب‌ موردانتظار

حمله‌های‌ بیماری‌ منیر سال‌ها تکرار می‌شود. برخی‌ علایم‌ آن‌ قابل‌ کنترل‌ است‌. این‌ بیماری‌ با وجود آزاردهنده‌ بودن‌، تهدیدی‌ برای‌ حیات‌ محسوب‌ نمی‌شود.

علائم و نشانه های بیماری منیر

عوارض‌ احتمالی‌

کاهش‌ شنوایی‌ دایمی‌وزوز مزمن‌ گوش‌

اصول‌ کلی‌

بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمایش‌های‌ خون‌ جهت‌ رد سایر بیماری‌ها، آزمون‌های‌ شنوایی‌ مختلف‌، و ام‌آرآی‌ برای‌ رد تومور عصب‌ شنوایی‌ باشد.
درمان‌ این‌ بیماری‌ معمولاً شامل‌ استراحت‌ و تجویز داروهایی‌ برای‌ کنترل‌ علایم‌ است‌.
از خیره‌ شدن‌ به‌ منبع‌ نور و کتاب‌ خواندن‌ در طی‌ حملات‌ خودداری‌ کنید.
در برخی‌ بیماران‌ دچار منیر مزمن‌ ممکن‌ است‌ از اقدام‌ جراحی‌ بر روی‌ لابیرنت‌ مبتلا استفاده‌ شود.

علائم و نشانه های بیماری منیر

داروها

برای‌ درمان‌ حمله‌ حاد، آتروپین‌ یا دیازپام‌ وریدی‌، یا برچسب‌ پوستی‌ اسکوپولامین‌ ممکن‌ است‌ تجویز گردد.
داروهای‌ ضدتهوع‌ برای‌ برخی‌ بیماران‌ ممکن‌ است‌ سودمند باشد.داروهای‌ آرام‌بخش‌ برای‌ کاهش‌ منگی‌ ممکن‌ است‌ سودمند باشد.آنتی‌هیستامین‌ها در برخی‌ بیماران‌ سبب‌ تخفیف‌ علایم‌ می‌گردند.داروهای‌ ادرارآور به‌ منظور کاهش‌ مایع‌ در گوش‌ داخلی‌ تجویز می‌گردند.

علائم و نشانه های بیماری منیر

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

تا برطرف‌ شدن‌ تهوع‌ و منگی‌ در بستر استراحت‌ کنید.بدون‌ کمک‌ راه‌ نروید.از رانندگی‌، بالا رفتن‌ از نردبان‌ یا کار در اطراف‌ ماشین‌آلات‌ خطرناک‌ خودداری‌ کنید.

رژیم‌ غذایی‌

کاهش‌ مصرف‌ نمک‌محدود کردن‌ میزان‌ غذای‌ دریافتی‌ در طی‌ حمله‌ بیماری‌ به‌ دلیل‌ تهوع‌

علائم و نشانه های بیماری منیر

چه نوع درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی می تواند برای جلوگیری از بیماری منییر پیشنهاد شود؟

1- به محض اینکه فرد احساس سرگیجه کرد بنشیند و یا دراز بکشد. در مواقعی که حملات سرگیجه به فرد وارد می شود از مواردی که این علائم را بدتر می کند، خودداری نماید، مانند هر گونه حرکت ناگهانی، ماندن در محیط با چراغ روشن، تماشای تلویزیون، مطالعه کردن و ... . شواهد حاکی از آن است که در معرض نور بودن، علایم منییر را بدتر می کند.

2- پس از برطرف شدن علائم بیماری، بلافاصله فرد به فعالیت روزمره خود باز نگردد، بلکه مدتی استراحت کند و مطمئن شود که آیا تعادل خود را به دست آورده است یا نه.

3- به افرادی که سابقه حملات بیماری منیر را دارند توصیه می شود که در محیط های تاریک وارد نشوند و هنگام خواب، نور کمی را در اتاق خود روشن کنند تا اگر حمله سرگیجه صورت گرفت، احتمال افتادن و آسیب های وارده کاهش پیدا کند.

4- اگر در حین حملات بیماری منیر تعادل بدنی خود را از دست می دهید، سعی کنید از عصا استفاده کنید تا آسیب های احتمالی وارده به خود را کاهش دهید.

5- اگر مبتلا به بیماری منییر می باشید و شغلی دارید که با ماشین آلات سنگین و خطرناک کار می کنید، توصیه می شود که نوع فعالیت خود را تغییر دهید، زیرا احتمال آسیب رساندن به خود و دیگران با این ماشین آلات وجود دارد.

6- اگر سابقه حملات منیر را دارید، به کارفرمای خود بگویید. به افرادی که با آنها ارتباط دارید مانند همسر، فرزند، همکاران و .. بگویید که چه کارهایی را می توانند در جهت بازگرداندن شما به شرایط عادی بعد از حمله منییر انجام دهند. البته در درجه اول خونسردی خود را حفظ کنند و سپس به کمک شما بیایند.

7- اگر سابقه ابتلا به منییر را دارید، از قرار گرفتن در بلندی، روی نردبان و غیره خودداری کنید.

8- از رفتن به ورزش هایی مانند شنا به صورت تنهایی جدا خودداری کنید. حتما کسی را همراه خود ببرید و او را از بیماری خود آگاه کنید و شیوه مواجهه صحیح با حمله منییر را به او آموزش دهید تا در صورت نیاز، شما را یاری دهد.

9- حتی المقدور رانندگی نکنید، اما اگر مجبور به رانندگی هستید، در صورت مشاهده علایم حمله منییر، ماشین را متوقف کنید و از فرد دیگری بخواهید رانندگی کند.

10- مکان زندگی خود را از وجود اشیای ناامن پاک کنید مثل شیشه برنده، زیرا اگر حمله به شما دست دهد، زمان کافی برای دوری از اشیای خطرناک وجود نخواهد داشت و ممکن است به شما آسیب جدی وارد شود.

بین ابتلا به بیماری میگرن و بدتر شدن علائم منیر رابطه وجود دارد. بنابراین با کنترل میگرن، احتمال ابتلا به بیماری منیر را کاهش دهید

11- توصیه می شود به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا رژیم غذایی متناسب با بیماری تان را برای شما تجویز کند و اصول لازم برای بهبود کیفی غذای شما را برایتان بگوید.

12- رعایت اصول رژیم غذایی مناسب و پیروی از تغذیه اصولی می تواند گام موثری در جهت کاهش حملات تکرار شونده این بیماری باشد، مثلا مصرف نمک باید در این بیماران کنترل شود و از غذاهای آماده و بیرونی کمتر استفاده کنند.

13- از مصرف کافئین خودداری کنند، زیرا علائم این بیمای را بدتر می کند و علاوه بر آن صدای وزوز گوش ایجاد شده را بدتر می کند .

14- از مصرف سیگار جدا خودداری کنند، زیرا نیکوتین سیگار، علائم بیماری منیر را بدتر می کند.

15- استرس و اضطراب خود را کنترل کنید. مطالعات مختلف نشان داده که هر چقدر میزان استرس را در خود بهتر مدیریت کنید، شدت علائم بیماری کاهش می یابد. اگرچه سخت به نظر می رسد، اما روش هایی برای کنترل استرس وجود دارد.

16- به صورت منظم ورزش کنید. علاوه بر به دست آوردن شادابی و سلامتی، استرس خود را می توانید با ورزش کردن کنترل کنید.

17- از مواد آلرژی زا دوری کنید. برخی از مطالعات رابطه مستقیمی بین مواد آلرژی زا و بیماری منییر را نشان می دهد. اگر موادی را که به آنها آلرژی دارید را تا حدی می شناسید باید از آنها دوری کنید.

18- درباره بیماری میگرن اطلاعات کلی به دست آورید و سعی کنید با شناخت علایم آن، از ابتلا به بیماری میگرن پیشگیری کنید. بین ابتلا به بیماری میگرن و بدتر شدن علائم منیر رابطه وجود دارد. بنابراین با کنترل میگرن، احتمال ابتلا به بیماری منیر را کاهش دهید.

19- اگر الکل مصرف می کنید، حتما نسبت به ترک آن اقدام کنید، زیرا مصرف الکل محرک قوی برای ابتلا به بیماری منییر و تشدید علایم آن محسوب می شود.

علائم و نشانه های بیماری منیر

هشدارها

علائم و نشانه های بیماری منیر

1- اگر پس از انجام اقدامات کنترل کننده بیماری منیر و تغییر سبک زندگی، باز هم فرد از مشکلات این بیماری رنج می برد، بنا به صلاحدید پزشک گزینه جراحی برای او ارائه می شود. روش جراحی برای موارد شدید این بیماری به کار می رود.

2- متاسفانه هیچ راه پیشگیری شناخته شده ای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری منییر وجود ندارد، اما درمان سریع عفونت گوش و سایر اختلالات مرتبط با گوش داخلی می تواند مفید باشد.

3- عوارض استفاده از برخی داروها می تواند علایم مشابه با بیماری منییر را ایجاد کند و یا نشانه های بیماری منییر را بدتر نماید، برای مثال، برخی داروهای ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد روان پریشی و آرام بخش ها این گونه هستند. بنابراین اگر با مصرف این داروها علایم مشابه با منییر به شما دست داد، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت صلاحدید او، داروی دیگری را برای شما تجویز کند.

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان دچار علایم‌ بیماری‌ منیر باشید.

بروز موارد زیر در طی‌ درمان‌:

کاهش‌ شنوایی‌ درهریک‌ از دو گوش‌استفراغ‌ مقاوم‌تشنج‌غش‌ کردن‌تب‌ 3/38 درجه‌ سانتیگراد یا بالاتراگر دچار علایم‌ جدید و غیرقابل توجیه شده اید‌. داروهای‌ تجویزی‌ ممکن‌ است‌ با عوارض‌ جانبی‌ همراه‌ باشند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب بیماری منییر در ذهن شما باقي

مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:تبیان

علائم و نشانه های بیماری منیر

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits