دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت رگ به رگ شدن گردن و درمان این عارضه
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن از علل مهم گردن درد است؛کشیدگی و رگ به رگ شدن از علل مهم درد گردن است.

کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن از علل مهم گردن درد است

کشیدگی و رگ به رگ شدن از علل مهم درد گردن است. کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن به علت کشیده شدن و یا آسیب رباط های اطراف ستون مهره گردنی ایجاد میشود.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با درمان کشیدگی، رگ به رگ شدن و گرفتگی عضلات گردن آشنا شوید.

کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن از علل مهم گردن درد است

 کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن از علل مهم گردن درد است

علت رگ به رگ شدن عضلات گردن

گاهی اوقات گردن یک حرکت شدید و ناگهانی میکند. مثلاً در حین یک تصادف اتومبیل یا در حین زمین خوردن یا موقع انجام ورزش های شدید مثل ورزش های رزمی . در حین این حرکت شدید، مهره های گردن نسبت به هم جابجا میشوند. البته لیگامان ها و عضلات اطراف مهره ها اجازه نمیدهند مهره ها از حد مشخصی بیشتر نسبت به هم حرکت کنند.

اگر نیرو آنقدر زیاد باشد که لیگامان ها و عضلات نتوانند در مقابل جابجایی بیشتر مهره ها مقاومت کنند، در این لیگامان ها و عضلات پارگی بوجود میاید. این پارگی ممکن است بسیار جزئی و میکروسکوپی باشد و یا ممکن است پارگی کامل باشد. در پارگی کامل مهره ها نسبت به هم دررفته و کاملاً جابجا میشوند و در پارگی میکروسکوپی به علت خونریزی و التهاب بوجود آمده در محل، درد و خشکی در حرکات گردن ایجاد میشود که آنرا اسپرین Sprain مینامند.

پنج تا از استخوانهای ستون مهره ها درناحیه گردن توسط لیگامنت ،ماهیچه وبافت های قوی که شبیه به یک باند کشی عمل میکند به یکدیگر متصل شده اند. رگ به رگ شدن کمر و کشیدگی یاپارگی میتواند دریک یا چندتاازاین بافت ها بایک حرکت ناگهانی مانند تصادف با موتورسیکلت ویاافتادن شدید روی زمین رخ دهد. آناتومی وساختمان مهره های سرویکال cervicalبه گونه ای است که به صورت شگفت انگیزی نخاع گردن رامحافظت میکند وباعث ایجاد حرکت های شدید مفصل گردن وافزایش دامنه حرکتی آن میشوداما همین مهره هایی که باعث حرکت گردن میشود میتواند دچار آسیب دیدگی شود.

بیماران مبتلا به بیماری افتادگی گردن به جلو معمولا بدون درد و به صورت عادی می توانند سر و گردن خود را حرکت دهند. علائم تنها زمانی ظاهر می شوند که طرز نشستن یا ایستادن نامناسب برای مدتی طولانی حفظ شود. این اتفاق در هر وضعیت، نشسته، ایستاده یا خوابیده و غیره پیش می آید.

 کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن از علل مهم گردن درد است

علائم کشیدگی یا رگ به رگ شدن گردن

مهمترین علائم کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن عبارتند از

• درد بخصوص در پشت گردن که با حرکت گردن شدیدتر میشود
• دردی که بعد از دوسه روز از ضربه ایجاد میشود نه بلافاصله بعد از آن
• درد در بالای شانه
• سردرد در پشت سر

این درد میتواند همراه با علائم زیر باشد

• افزایش تحریک پذیری و خستگی. بدخوابی و اختلال تمرکز
• گزگز در اندام فوقانی
• خشکی در حرکات گردن
• ضعف در حرکات اندام فوقانی

 کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن از علل مهم گردن درد است

رگ به رگ شدن دو علت دارد

 کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن از علل مهم گردن درد است

به طور كلي در عامه چيزي كه به عنوان رگ به رگ شدن گفته مي شود دو دليل دارد يكي كشيدگي تاندونها و عضلات مربوط به آنهاست و ديگري هم كشيدگي ربات ها است كه لازم به ذكر است رباتها عناصري هستند كه دو استخوان را به هم وصل مي كنند.اين دو اصطلاحاتي هستند كه گاها جابه جا به كار برده مي شوند در واقع ضرب ديدگي بيشتر ناشي از ضربه مستقيمي است كه به عضو وارد مي شود و مي تواند موجب صدمه عضله ربات و استخوان شود ولي رگ به رگ شدن در اثر كشيدگي عضو است.كشيدگي هاي عضو مي تواند در اثر حركت ورزش ناجور و پيچ خوردن اندام باشد كه اين مشكلات مي تواند ناشي از فشاري كه به صورت نامتقارن روي مچ دست يا شانه مي آيد باشد.

 کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن از علل مهم گردن درد است

تشخیص گرفتگی عضلات گردن

پزشک بوسیله معاینه فیزیکی بیمار،مانندطرز قرارگرفتن بدن، توانایی حرکت ، موقعیت پیشانی وشانه او بیماری اورا ارزیابی میکند.پزشک نبض ورگ های گردن را بوسیله گوشی پزشکی بررسی میکند. همچنین درمورد آسیب هایی که برای گردن اتفاق افتاده است سوال میکند ودامنه حرکتی گردن را بررسی وهرگونه نشانه ضعف دراین قسمت را کنترل میکند.

 کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن از علل مهم گردن درد است

پزشک موارد زیر را در بیمار کنترل میکند

1-دامنه حرکتی گردن بیمار

2-کشیدگی ماهیچه های بازو

3- واکنش های مفصل گردن

4- کنترل حس بیمار

در صورت لزوم تست های عکس برداری مانند اشعه ایکس ، سی تی اسکن ، ام آرآی ، برای تشخیص بیماری انجام میگیرد، امادربیمارانی که مشکوک به رگ به رگ شدن گردن هستند نیازی به انجام این تست هاندارند.ام آرآی یکی ازتست هایی است که کاملابدون درد است و بدون نیاز به اشعه ایکس تصاویر واضحی از بدن بیمارنشان میدهد.ام آرآی بااستفاده از نیروی مغناطیسی وامواج رادیویی وکامپیوترتصاویری از مفصل های بدن نشان میدهد. سی تی اسکن هم یکی ازتست هایی است که بااستفاده ازاشعه ایکس وکامپیوترتصاویر واضحی ازبدن نشان میدهد.

 کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن از علل مهم گردن درد است

درمان رگ به رگ شدن گردن

 راهكارهاي خانگي درمان رگ به رگ شدن

استفاده از كمپرس يخ براي هر آسيب ديدگي ارتوپدي

مهمترين راهكار در مراحل اول هر آسيب ارتوپدي استفاده از كمپرس يخ است به اين شكل كه يخ خرد شده را در داخل يك كيسه بگذارند و در يك حوله نازك بپيچند و روي آن قسمت از بدن كه آسيب ديده است به مدت 20 دقيقه قرار دهند و 20 دقيقه استراحت دهند و اين كار را به فواصل 20 دقيقه انجام دهند.اين كار بايد در 24 ساعت تا 48 ساعت شروع اين عارضه انجام شود چون ميزان خونريزي و التهاب را كم مي كند ودر نتيجه تورم كم خواهد شد و ترميم آن عارضه در آينده بهتر خواهد بود.

قرار دادن عضو آسيب ديده بالاتر از سطح قلب راه حل دوم

براي مراحل اول عارضه ضرب ديدگي و رگ به رگ شدن يك راه حل ديگري است به اين ترتيب كه آن قسمت از بدن كه صدمه ديد طوري قرار دهند كه از سطح قلب بالاتر باشد مثلا اگر مچ پا آسيب ديده دراز بكشند و زير پا چند بالش قرار دهند كه پا از سطح قلب بالاتر بيايد و يا اگر مچ دست مشكل پيدا كرده است را طوري به گردن آويزان كنند كه مچ دست از ناحيه آرنج بالاتر باشد درواقع اين حركات به تخليه وريدي اندام و كاهش التهاب و ورم درعضو كمك مي كند.اين آسيب ديدگي رازماني جدي بگيريد كه درد ادامه داشته باشد و شخص نتواند از عضو آسيب ديده بدن استفاده كند و يا علائمي مانند خون مردگي يا كبودي ديده شود كه در اين صورت بايد به پزشك مراجعه كنند كه اين مشكل بررسي شود.

  • درمان کشیدگی یا رگ به رگ شدن گردن
  • درمان کشیدگی در هر جایی از بدن که اتفاق بیفتد تقریباً یکسان است.
  • در کشیدگی گردن یک گردنبند طبی نرم دور گردن ببندید.
  • داروهای مسکن ضد التهابی مانند آسپرین یا بروفن درد را کم میکنند.
  • استفاده از بالشت مناسب موجب کاهش فشار به گردن میشود
  • در 3-2 روز اول از سرمای موضعی روزی چند بار و هر بار 30-15 دقیقه میتوان استفاده کرد. گرمای موضعی هم میتواند درد را کم کند ولی معمولا از گرمای موضعی بعد از گذشت 3-2 روز از ضربه اولیه استفاده میکنند.
  • پزشک ممکن است از داروهای شل کننده عضلانی برای کاهش اسپاسم عضلات استفاده کند. گاهی اوقات از روش های دیگری مثل ماساژ، اولتراسوند و تراکشن هم برای کمک به درمان استفاده میشود. اغلب کشیدگی های گردن در عرض 6-4 هفته خوب میشوند. البته کشیدگی های شدیدتر ممکن است برای بهبودی کامل به زمانی بیش ار این نیاز داشته باشند.

کاربر گرامي لطفا نظرات خود را در مورد مطالب دلگرم بيان نماييد.

منبع:ایران ارتوپد

 کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن از علل مهم گردن درد است

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits