دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و درمان استفراغ صفراوی
22
زمان مطالعه: 18 دقیقه
علل استفراغ صفراوی و درمان های آن/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان بیماری صفرا و استفراغ صفرا آشنا شوید.

علل استفراغ صفراوی و درمان های آن

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان بیماری صفرا و استفراغ صفرا آشنا شوید.

علل استفراغ صفراوی و درمان های آن

بالا آوردن صفرا نشانه چیست؟

هیچ کس دوست ندارد بالا بیاورد، اما استفراغ صفراوی یک تجربه بسیار ناخوشایند است. استفراغ صفراوی رنگ زرد مایل به سبز دارد که طعم بسیار ترش در دهان به جای می گذارد. دلایلی برای استفراغ صفراوی وجود دارد، اما معمولا، دلیل آن این است که هیچ چیز دیگری در معده باقی نمانده تا بالا بیاورید. با این حال، استفراغ صفراوی می تواند نشانه ای از یک مشکل بهداشتی جدی مانند انسداد روده باشد. صفرا مایعی است که در کبد تولید و در کیسه صفرا ذخیره می شود. به گفته پزشکان مرکز ملی پزشکی ایالات متحده، صفرا حاوی کلسترول، اسیدهای صفراوی و بیلی روبین (محصول سلول های قرمز خون) می باشد. وظایف اصلی صفرا عبارتند از:

  • کمک به هضم و تجزیه چربی ها به اسیدهای چرب
  • کمک به بدن برای دفع مواد زائد از طریق خون

معمولا، استفراغ حاوی هیچ صفرایی نمی باشد دلیل آن است که صفرا در روده کوچک نگه داری می شود و با کمک دریچه پیلور در پایین معده از وارد شدن آن به معده جلوگیری می شود. با این حال، برخی از بیماری ها می تواند باعث شود که دریچه اجازه ورود مقداری صفرا به داخل معده را بدهد.

در این قسمت نگاهی داریم به علل مختلف استفراغ صفراوی و روش های خانگی طبیعی که می توانید از آن ها برای درمان علائم استفاده کنید.نوزادان زیاد استفراغ می‌كنند (وقتی كه زیاد سرفه می‌كنند، وقتی به سختی گریه می‌كنند، وقتی زیاد می‌خورند و ...) اگر استفراغ آنها همراه با خروج زردآب باشد، نشانه خطرناكی است. استفراغ‌هایی كه رنگ كاكائویی تیره دارند نیز خطرناك هستند. زردآب نشان می‌دهد كه روده مسدود است و باید سریعاً نوزاد درمان شود. استفراغ‌هایی كه به رنگ كاكائویی تیره هستند نیز نشانه خونریزی داخلی می‌باشند.

استفراغ كردن بعد از آسیب‌دیدگی سر نیز نیاز به بررسی دارد؛ زیرا ممكن است مغز آسیب دیده باشد. در هر صورت آسیب‌دیدگی‌های ناحیه سر (چه با استفراغ و چه بدون استفراغ) باید مورد توجه قرار بگیرند. سلامت نوزاد تازه رسیده بیش از هر چیز دیگری ذهن پدر و مادر كم تجربه را به خود مشغول می‌كند. رفتار اطرافیان نیز اضطراب آنها را افزایش می‌دهد. تنها با كمی آگاهی و داشتن اعتماد به نفس بیشتر این نگرانی‌ها بسیار كاهش می‌یابد.

گاهی اوقات دمای اتاق پایین می‌آید كه اگر طفل شما در خواب باشد، این كاهش دما خطرناك می‌شود؛ بنابراین همیشه به دمای متعادل اتاق توجه كنید. اغلب نوزادان در حالت خواب وقتی كه احساس گرسنگی كنند، از خواب بیدار می‌شوند. نیازی نیست شما او را از خواب بیدار كنید، می‌توانید به این علائم توجه كنید و به او شیر بدهید.خواب نوزادان روزهای اول پس از تولد، بسیار زیاد است؛ اما به تدریج كاهش می‌یابد. به خصوص اگر حمام كرده باشند، بیشتر به خواب احتیاج دارند. نوزادان در صورت گرسنگی از خود علائمی نشان می‌دهند كه از نوع و نحوه گریه آنها می‌توان پی به گرسنگی‌شان بُرد.

برخی نوزادان سرخود را به این طرف و آن طرف می‌چرخانند، برخی دست‌ها و حتی مچ دست‌هایشان را به سمت دهان می‌برند، برخی به سمت سینه مادر خیز برمی‌دارند و ... شما نیز با مشاهده این علائم می‌توانید پی به علت آن برده و هر چه زودتر به او شیر بدهید. گاهی اوقات كمبود آهن می‌تواند به بد‌خوابی او منجر شود.نوزادان در حال رشد هستند و نیاز به ویتامین‌ها و املاح و مواد معدنی بیشتری دارند؛ بنابراین بعد از آنكه نوزاد شما شش ماهه شد، سعی كنید كم‌كم به او غذاهایی كه حاوی آهن بیشتر هستند، بدهید؛ مثل گوشت، ماهی، انواع حبوبات، سبزی و میوه‌ها. برای نوزاد خود حتماً از صابون، شامپو و مواد شوینده‌ای كه خاصیت قلیایی ضعیف دارند، استفاده كنید تا از ایجاد هر گونه حساسیت و خارش پوستی جلوگیری شود.

*********************************************

تشخیص

درباره ی زمان شروع، طول مدت و شدت استفراغ سؤال کنید. عواملی تشدید کننده و تسکین دهنده آن را تعیین کنید. درباره تهوع، درد شکمی، بی اشتهایی، کاهش وزن، تغییر در عادات دفع روده، آروغ زدن و نفخ شکم یا احساس پری سؤال کنید. تاریخچه پزشکی بیما را درباره ابتلا به اختلالات گوارشی، غدد درون ریز و متابولیک، عفونت ها و سرطان، شیمی درمانی و پرتودرمانی ثبت کنید. درباره مصرف رایج داروها و الکل سؤال کنید. درباره احتمال بارداری مطلع شوید.

برری جسمی

شکم را از لحاظ اتساع مشاهده کنید. شکم را از لحاظ وجود صداهای روده ای و برویی سمع کنید. سفتی و سختی و حساسیت شکم و حساسیت برگشتی را بررسی کنید.با دق و لمس، کبد را از لحاظ بزرگیبررسی کنید. مخاط دهان و تورگور پوست را از لحاظ مایعات کافی بدن بررسی کنید.

انواع استفراغ

موقعی که شما نمونه ای از استفراغ بیمار را جمع آوری می کنید، برای شناسایی اختلال زمینه ای آن را به دقت مشاهده کنید. آنچه این عارضه ممکن است نشان دهد:

  • صفراوی (سبز رنگ): به دلیل انسداد در قسمت تحتانی پیلور ناشی از وجود یک ضایعه در دوازده می باشد.
  • خونی: خونریزی قسمت فوقانی دستگاه گوارش (اگر روشن باشد، ناشی از گاستریت یا زخم گوارشی باشد و اگر قرمز تیره باشد ناشی از واریس های مری یا معده می باشد).
  • قهوه ای با بوی مدفوع: انسداد روده ای یا انفارکتوس روده.
  • استفراغ با مزه تلخ و سوزان: وجود اسید هیدروکلرید بیش از حد در محتویات معده.
  • استفراغ با زمینه قهوه ای: خون هضم شده به دلیل خونریزی آهسته ضایعات معدی یا دوازده می باشد.
  • استفراغ غذای هضم نشده: به دلیل انسداد دهانه خروجی معده ناشی از زخم یا تومور معده ایجاد می شود.

*********************************************

علل

علائم و درمان استفراغ صفراوی

1- عدم کفایت غده فوق کلیه: به طور شایع استفراغ، بی اشتهایی و اسهال وجود دارد. ضعف، خستگی، کاهش وزن، پوست برونزه، کاهش فشار خون وضعیتی و نبض نامنظم از سایر علائم و نشانه هاست.

2- سیاه زخم (گوارشی): استفراغ، بی اشتهایی، تهوع و تب بعد از خوردن غذای آلوده وجود دارد. ممکن است به سمت ایجاد درد شکمی، اسهال خونی شدید و استفراغ خونی پیشرفت کند.

4- التهاب آپاندیس: استفراغ و تهوع یا همراه با درد شکمی وجود دارد. ناراحتی مبهم اپیگاستر یا اطراف ناف که به سرعت در جهت ایجاد درد شدید و خنجری در ربع تحتانی راست شکم پیشرفت می کند. علامت مک بورنی مثبت: درد و حساسیت شدید با لمس نقطه مک بورنی (روی خط خار فوقانی- قدامی استخوان خاصره راست و ناف با پنج سانتی متر فاصله از خار قرار دارد). سفتی و سختی و حساسیت شکمی، بی اشتهایی، یبوست یا اسهال، افزایش حساسیت پوست نسبت به حس درد، تب، افزایش تعداد ضربان قلب و ناخوشی سایر علام و نشانه ها می باشد.

5- گرسنگی بیش از حد: پرخوری متعاقب روزه داری، اسهال و یا استفراغ عمدی ایجاد می شود. بی اشتهایی، ترس مرضی از چاق شدن و کالوس ناکل ناشی از این عارضه سایر علائم و نشانه ها می باشد.

6- التهاب حاد کیسه صفرا: تهوع و استفراغ خفیف بعد از درد شدید ربع فوقانی راست شکم ایجاد می شود که ممکن است به پشت یا شانه ها منتشر شود. سایر علائم و نشانه ها حساسیت شکم و احتمالاً سفتی و سختی و اتساع شکم، تب و تعریق مفرط می باشد.

7- سنگ صفراوی: تهوع و استفراغ همراه با درد شدید اپیگاسستر یا در ربع فوقانی راست بعد از هضم غذاهای چرب ایجاد می شود. حساسیت و گاردینگ شکمی، نفخ، آروغ و سوزش اپیگاستر، سوزش سردل، افزایش تعداد ضربان قلب و بی قراری سایر یافته ها می باشد.

8- سیروز: در مرحله اول: تهوع و استفراغ، بی اشتهایی و درد شکمی، یبوست یا اسهال وجود دارد. در مرحله بعدی زردی، بزرگی کبد و اتساع شکمی ایجاد می شود.

9- وبا: بروز این عارضه همراه با اسهال آبکی و ناگهانی. سایر یافته ها شامل: تشنگی، ضعف، کرامپ عضلانی، کاهش تورگور پوست، کاهش حجم ادرار، افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش فشار خون به دلیل از دست دادن شدید آب و الکترولیت می باشد.

10- اشرشیاکولی: علائم و نشانه ها شامل: استفراغ، اسهال آبکی یا خون آلود، تهوع، تب و کرامپ های شکمی است. نارسایی حاد کلیوی در بچه های کمتر از پنج سال و بیماران مسن رخ می دهد.

11- بارداری نابجا: یک اختلال تهدید کننده حیات است. استفراغ، تب، خونریزی از مهبل و درد در قسمت های تحتانی شکم وجود دارد. سایر علائم و نشانه ها وجود یک توده حساس شکمی و تاریخچه یک تا دو ماهه قطع خونریزی ماهانه می باشد.

12- عدم تعادل الکترولیت: تهوع و استفراغ به طور مکرر همراه با بی نظمی در تعداد ضربان قلب، لرزش، تشنج، بی اشتهایی، ناخوشی و ضعف می باشد.

13- مسمومیت با غذا: علائم و نشانه های شایع شامل: استفراغ، اسهال، درد شدید و کرامپی شکم، ناتوانی و تب می باشد.

14- التهاب معده: تهوع و استفراغ موکوس یا خون شایع است. درد اپیگاستر، آروغ و تب سایر نشانه ها می باشد.

15- التهاب معده و روده: تهوع، استفراغ (اغلب غذاهای هضم نشده)، اسهال و کرامپ شکمی شایع است. تب و ناخوشی افزایش صداهای روده، درد و حساسیت شکمی سایر علائم و نشانه ها می باشد. نارسایی قلبی: تهوع و استفراغ به ویژه در نارسایی طرف راست قلب وجود دارد. افزایش تعداد ضربان قلب، گالوپ بطنی، خستگی، تنگی نفس، رال، ادم محیطی و اتساع سیاهرگ گردنی سایر علائم و نشانه ها می باشد.

16- التهاب کبد: در مرحله اول تهوع و استفراغ، خستگی، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، ترس از نور، بی اشتهایی، التهاب حلق، سرفه و تب وجود دارد.

17- استفراغ شدید بارداری: تهوع و استفراغ پیوسته و مداوم تا بعد از سه ماهه اول بارداری ادامه دارد. در ابتدا غذای هضم نشده، موکوس و مقادیر کم صفرا در مواد استفراغ شده وجود دارد و سپس ظاهر آن با زمینه ی قهوه ای خواهد بود. سایر علائم و نشانه های کاهش وزن، سردرد و دلیریوم می باشد.

18- افزایش فشار داخل جمجمه: استفراغ جهنده که با تهوع همراه نمی باشد. علائم و نشانه ها شامل: کاهش سطح هوشیاری، کاهش تعداد ضربان قلب، افزایش فشار خون و تغییرات الگوی تنفس می باشد. سردرد، افزایش فشار نبض، آسیب حرکتی، اختلالات بینایی، تغییرات مردمک و ادم پاپی سایر علائم و نشانه ها می باشد.

19- انسداد روده ای: تهوع و استفراغ (صفراوی یا مدفوعی) شایع است. معمولاً درد کولیکی شکم وجود دارد که ممکن است شدید و پایدار شود. در انسداد روده بزرگ یبوست از نشانه های زودرس بیماری و در انسداد روده باریک یبوست از نشانه های دیررس بیماری است. یبوست شدید و مقاوم در انسداد کامل وجود دارد. در انسداد نسبی افزایش صداهای روده ای با فرکانس بالا و در انسداد کامل کاهش یا ناپدید شدن صداهای روده وجود دارد.

20- التهاب لایبرنت: علائم و نشانه ها شامل: تهوع، استفراغ، سرگیجه شدید، کاهش شنوایی پیشرونده حرکات سریع و غیر ارادی چشم و احتمالاً ترشح از گوش می باشد.

21- ابتلا به میکروب لیستریا: پس از مصرف غذاهای آلوده شده با لیستریامونوسیتوژنز استفراغ، تب، درد شکمی، درد عضلانی، تهوع ایجاد می شود.

22- بیماری منیر: حملات ناگهانی، کوتاه و عود کننده تهوع و استفراغ، غش، سرگیجه، ناشنوایی، وزوز گوش و حرکات غیر ارادی و سریع چشم از علائم و نشانه های بیماری است.

23- ایسکمی شریان مزانتریک: یک اختلال تهدید کننده حیات است. تهوع و درد شدید و کرامپی شکم به ویژه بعد از مصرف غذا وجود دارد. اسهال یا یبوست حساسیت شکمی و نفخ، بی اشتهایی، کاهش وزن و برویی شکم سایر علائم و نشانه ها می باشد.

24- ایجاد لخته در ورید مزانتریک: علائم و نشانه ها شامل: تهوع، استفراغ و درد شکم همراه با اسهال یا یبوست، اتساع شکم، استفراغ خونی و مدفوع قیری رنگ است.

25- اسیدوز متابولیک: علائم و نشانه ها شامل: حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال، تنفس کاسمال و کاهش سطح هوشیاری است.

26- سردرد میگرن: علائم و نشانه ها شامل: تهوع و استفراغ هشداردهنده، خستگی، ترس از نور، مشاهده جرقه های نور در جلو چشم، افزایش حساسیت به صدا و احتمالاً کاهش نسبی دید و احساس ذهنی بی حس و سوزن سوزن شدن می باشد.

27- بیماری حرکت: تهوع و استفراغ با سردرد، سرگیجه، غش، تعریق فراوان، خستگی و تنگی نفس همراه است.

28- سکته قلبی: تهوع ممکن است رخ دهد؛ اما نشانه اصلی درد شدید در زیر جناغ است که ممکن است به بازوی چپ، فک یا گردن منتشر شود. تنگی نفس، رنگ پریدگی، پوست چسبناک، تعریق مفرط و بی قراری ممکن است رخ دهد.

29- التهاب حاد لوزالمعده: در مرحله اول، استفراغ معمولاً پس از تهوع ایجاد می شود. درد شدید و مداوم اپیگاستر یا ربع فوقانی چپ شکم وجود دارد که ممکن است به پشت منتشر شود، سفتی و سختی و حساسیت شکمی، کاهش صداهای روده ای، بی اشتهایی و تب سایر علائم و نشانه ها می باشد. در موارد شدید، افزایش تعداد ضربان قلب، بی قراری، کاهش فشار خون، پوست خال خال یا لکه لکه و اندام های سرد و خیس عرق وجود دارد.

30- زخم گوارشی: تهوع و استفراغ ممکن است به دنبال درد تیز و سوزشی یا سایشی اپیگاستر ایجاد شود. درد به ویژه موقعی ایجاد می شود که معده خالی است یا درد بعد از مصرف الکل، کافئین یا آسپرین ایجاد می شود. همچنین استفراغ خونی یا مدفوع قیری شکل ممکن است رخ دهد.

31- التهاب صفاق: حالت تهوع معمولاً با درد حاد شکمی همراه است. تب بالا همراه با لرز، افزایش تعداد ضربان قلب، کاهش یا فقدان صداهای روده ی، اتساع، سفتی و سختی و حساسیت شکمی، ضعف و رنگ پریدگی، پوست سرد و تعریق فراوان، کاهش فشار خون، علائم کم آبی و تنفس سطحی سایر علائم و نشانه ها می باشد.

32- مسمومیت بارداری: تهوع و استفراغ با افزایش سریع وزن، درد اپیگاستر، ادم، افزایش فشار خون، کاهش حجم ادرار، سردرد شدید و تاری دید یا دوبینی همراه است.

33- تب کیو: در این عفونت ریکتزیایی، استفراغ با تب، لرز، سردرد شدید، ناخوشی، درد در قفسه سینه، تهوع و اسهال همراه است.

34- رابدومیولیز: استفراغ همراه با ضعف یا درد عضلانی، تب و تهوع، ناخوشی و ادرار تیره رنگ وجود دارد.

35- طوفان تیروئیدی: تهوع و استفراغ با یافته های اصلی پرکاری تیروئید شامل: اضطراب شدید، عدم تحمل گرما، کاهش وزن، افزایش اشتها، تعریق فراوان، اسهال، لرزش، افزایش تعداد ضربان قلب و طپش قلب همراه است. بیرون زدگی چشم ها، گالوپ دهلیزی یا بطنی و بزرگی تیروئید وجود دارد.

36- کولیت زخمی: حالت تهوع و بی اشتهایی، اسهال عود کننده همراه باخون و چرک و موکوس وجود دارد. تب، لرز و کاهش وزن سایر علائم و نشانه ها می باشد.

37- پیچ خوردگی قوسی از روده باریک: تهوع همراه با اتساع مشخص و سریع شکم و درد شکمی شدید و ناگهانی است. پیچ خوردن روده حداقل 180 درجه منجر به فشردگی عروق خونی و ایسکمی می شود. در بالغین پیچ خوردگی قوس سیگموئید و در بچه ها در روده باریک شایع است. همچنین می تواند در معده یا سکوم باشد.

سایر علل

38- داروها: داروهای بیهوشی، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد سرطان، مواد حاوی کلرید، استروژن هاف فروس سولفات، لوودوپا، مخدرها، پتاسیم خوراکی، کینیدین و سولفاسالازین موجب استفراغ می شوند. استفاده از شربت ایپکاک موجب بروز این عارضه می شود.

39- پرتودرمانی و جراحی: پرتودرمانی؛ اگر مخاط معده آسیب ببنید. تهوع و استفراغ به طور شایعی بعد از عمل به ویژه بعد از جراحی شکمی ایجاد می شود.

*********************************************

درمان هاي موثر براي کاهش رفلاکس صفرا

متخصص گوارش دکتر دانيل سيفريم مي گويد که نشانه هاي ريفلاکس صفرا و رفلکس اسيد مشابه است و مي تواند به طور مشابه درمان شود. او مي گويد که "هر چيزي که مي تواند ريفلاکس اسيدي را کاهش دهد مي تواند ريفلاکس صفرا را نيز کاهش دهد." نوشيدن 1/4 فنجان آب آلوئه ورا 30 دقيقه قبل از مصرف غذا براي کاهش ريفلاکس صفرا و جلوگيري از استفراغ صفراوي موثر مي باشد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا داراي خواص ضد التهابي و آنتي اکسيداني بسياري است که مي تواند به تسکين علائم ريفلاکس کمک کند. در يک مطالعه انجام شده در سال 2015 نشان داد که شربت آلوئه ورا به کاهش سوزش سر دل، نفخ، آروغ زدن، استفراغ، و اسيد معده در افرادي که ريفلاکس معده به مري (GERD) دارند، که يک شکل جدي تر از رفلاکس اسيد مي باشد، کمک مي کند.

جوش شيرين

جوش شيرين به دليل کمک به خنثي سازي اسيد در معده موثر است. يک دوم قاشق چاي خوري جوش شيرين را در يک ليوان آب مخلوط کنيد و قبل از غذا بنوشيد تا سبب کاهش نشانه هاي ريفلاکس صفرا و رفلکس اسيد شود.

تشخيص ريفلاکس صفرا از ريفلاکس اسيد معده

تشخيص ريفلاکس صفرا از ريفلاکس اسيد معده سخت است، زيرا علائم هر دو يکسان است و ممکن است به طور همزمان رخ دهند.

علائم ريفلاکس صفرا عبارتند از:

  • درد بالاي شکم که مي تواند شديد باشد.
  • سوزش سر دل مکرر: احساس سوزش در ناحيه قفسه سينه که گاهي به طرف گلو پيش مي رود و با احساس مزه اسيدي (ترشي) در دهان همراه است.
  • حالت تهوع
  • استفراغ مايع زرد مايل به سبز (صفرا)
  • گاهي اوقات سرفه يا گرفتگي صدا
  • کاهش وزن
  • اسهال و استفراغ (آنفلوآنزاي معده)

ورم معده و روده، وقتي معده شما به علت يک عفونت باکتريايي يا ويروسي تحريک و ملتهب مي شود، اتفاق مي افتد. اين بيماري گاهي اوقات به نام آنفلوانزاي معده ناميده مي شود و باعث حملات اسهال و استفراغ مي گردد. شما مي توانيد آنفلوانزاي معده را از کسي است که با روتاويروس، نورو ويروس و يا با خوردن مواد غذايي آلوده، مبتلا شده است، بگيريد. هم چنين، عفونت هاي باکتريايي مانند اشرشيا کولي و سالمونلا مي توانند موجب استفراغ و اسهال شوند. اگر استفراغ شما ادامه يابد و تمامي محتويات معده شما خالي شود، شما شروع به بالا آوردن استفراغ زرد مايل به سبز مي کنيد که صفرا مي باشد.

راه حل: براي متوقف کردن بالا آوردن و جلوگيري از استفراغ صفراوي، شما مي توانيد کپسول روغن نعناع مصرف کنيد که معده را آرام مي کند و رفلکس استفراغ را متوقف خواهد کرد. مطالعات نشان داده اند که روغن نعناع مي تواند فرکانس و شدت استفراغ را کاهش دهد.

مسموميت

مسموميت غذايي نيز مي تواند سبب حملات شديد استفراغ شود که مي تواند منجر به بالا آوردن صفرا شود.راه حل: شما مي توانيد چاي زنجبيل را براي جلوگيري از تهوع، استفراغ، و ساير علائم مسموميت غذايي امتحان کنيد. از طرف ديگر، شما مي توانيد يک تکه زنجبيل را جويده و اجازه دهيد آب آن وارد معده شما گردد تا به جلوگيري از استفراغ کمک کند.

الکل بيش از حد

افراد در صورت نوشيدن نوشيدني الکلي در صبح، صفراي زرد رنگ بالا مي آورند. الکل بيش از حد مي تواند بدن شما را مسموم کند و بدن با استفراغ از شر اين موضوع خلاص مي شود. الکل بيش از حد در سيستم گوارشي شما موجب تحريک معده مي شود که منجر به استفراغ، و ديگر علائم کلاسيک نوشيدن بيش از حد الکل مي گردد. هيچ راهي براي سرعت بخشيدن به مدت زماني که الکل در سيستم گوارشي شما باقي مي ماند، وجود ندارد و تلاش براي استفراغ کردن، بدن شما را سريع تر از شر الکل خلاص نمي کند.

راه حل: تنها راه براي جلوگيري از عواقب بيش از حد مصرف الکل، عدم مصرف الکل بخصوص با شکم خالي مي باشد. در ضمن مصرف زياد الکل شايع ترين علت آسيب کبدي مي باشد، بنابراين بسيار مهم است که از نشانه هاي اوليه آسيب کبدي آگاه باشيد.

سندرم استفراغ گردشي

سندرم استفراغ گردشي (CVS) يک بيماري نادر است که باعث مي شود، فرد دوره هاي عود تهوع و استفراغ شديد را تجربه کند. پزشکان دقيقا مطمئن نيستند که چه چيزي باعث سندرم استفراغ گردشي مي گردد، اما محققان در سازمان ملي بيماري هاي نادر معتقدند که اين بيماري با سيگنال هاي غير طبيعي که مغز به روده مي فرستد، مرتبط است. سندرم استفراغ چرخه اي باعث دوره هاي استفراغ مداوم مي شود و هنگامي که محتويات معده به طور کامل خالي شود، يک فرد مي تواند بالا آوردن صفراي سبز يا زرد، سرفه يا تنگي نفس خشک، تب و کمبود انرژي را تجربه کند.

راه حل: زماني که دوره استفراغ شروع مي شود، فرد در رختخواب در يک اتاق تاريک و ساکت باقي بماند. هم چنين مهم است که آب به اندازه کافي بنوشيم تا رطوبت بدن در سطح درستي باقي بماند و پس از توقف استفراغ، خوردن يک رژيم غذايي عادي را از سر بگيريم.

استفراغ سياه صفرا

برخي از دلايلي که يک فرد مي تواند صفراي سياه استفراغ کند، خونريزي در دستگاه گوارش، زخم گوارشي، و يا عفونت هليکوباکتر پيلوري مي باشد.راه حل: اگر متوجه شديد که مايع سياه رنگي بالا مي آوريد، شما بايد به سرعت به پزشک مراجعه کنيد.

ساير عواملي که مي توانند سبب استفراغ صفراوي شوند:

  • اگر شما يک عمل باي پس معده داشته ايد، شما ممکن است استفراغ صفراوي داشته باشيد. عمل جراحي معده، هم چنين مي تواند سبب ريفلاکس صفرا در بسياري از افراد شود.
  • يکي ديگر از علل ريفلاکس صفرا که باعث استفراغ صفراوي است داشتن زخم معده مي باشد. زخم هاي گوارشي با عملکرد دريچه پيلور تداخل دارند، و صفرا مي تواند به معده نفوذ کند.
  • افرادي که کيسه صفراي خود را برداشته اند نيز ممکن است از حملات استفراغ صفراوي رنج ببرند زيرا آن ها به طور کلي بيشتر از سايرين مستعد ابتلا به ريفلاکس صفرا هستند.

*********************************************

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (22 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits