دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از پیشگیری تا درمان بیماری خطرناک دیسکس
17
زمان مطالعه: 19 دقیقه
از پیشگیری تا درمان بیماری خطرناک دیسکس:کنترل بیماریهای دیسکس/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با دلایل ایجاد دیسکس و درمان این عارضه آشنا شوید.

کنترل بیماریهای دیسکس

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با دلایل ایجاد دیسکس و درمان این عارضه آشنا شوید.

 بیماری ، دارو ، درمان دیسکس

بیماری شایع دیسکس (Hexomita)

بی شک یکی از شایع ترین بیماریهایی که دیسکاس دچار آن می شود هگزومیتا است.هگزومیتا شناخته شده ترین نوع تاژکدار شکمی ست که در دیسکاس به وفور دیده شده و با وجود اینکه روش درمان آن بسیار راحت می باشد اما عدم اطلاع از روش درمان معمولا موجبات مرگ ماهی توسط این بیماری ا فراهم می آورد.

بسیاری از عزیزان هگزومیتا را با بودوموناس (Bodomonas ) که آن نیز از معروفترین تاژکداران شکمی ست اشتباه می گیرند .زیرا تشخیص این دو نوع تاژکدار بسیار از یکدیگر مشکل و شیوه درمان نیز کاملا متفاوت است اما از آنجا که احتمال وجود هگزومیتا بسیار بسیار بیشتر از بودوموناس در ماهی دیسکاس می باشد و تجربه نیز این مطلب را ثابت کرده است بنابراین از هگزومیتا معمولا به عنوان شایع ترین بیماری دیسکاس نام برده می شود.هگزومیتا که به آن اکتومیتوس (octomitus ) نیز گفته می شود به روده ها و کیسه صفرا حمله می کند و نیز گاهی در خون یافت می شود. ماهی هایی که به این جاندار آلوده میشوند معمولا از بقیه ماهی ها جدا و لاغر میشوند .

مدفوع آنها سفید و لزج می گردد . همچنین رنگ آنها تیره و اکثرا تمایلی به خوردن غذا ندارند و اغلب در گوشه ای از آکواریوم در حالی که رنگ آنها سیاه شده است ثابت می مانند.بنده به شخصه توصیه میکنم که اگر ماهی دیسکاسی یافتید که از بقیه ماهی ها جدا شده و رنگ آن سیاه شده است و همچنین نسبت به غذا عکس العملی نشان نداده و غذا نمی خورد اولین احتمال را وجود هگزومیتا بدانید و نسبت به درمان آن اقدام نمایید

توجه

دیسکس ها نشانه های مشابهی را برای بیماری های مختلف مانند مسمومیت نشان میدهند.این نشانه ها میتوانند تشخیص بیماری را خصوصا برای افراد نا آشنا مشکل سازند.
پس فکر میکنم که از چند روز اخیر تا کنون چه تغیراتی در محیط آکواریوم رخ داده که نتیجه ی این نشانه ها میباشد.

مثال

وجود یک گیاه جدید در آکواریوم برای ماهی احتمالا بیماری ایجاد کرده است؟

تعویض نکردن آب بعد از هفته ها و سپس یک تعویض کم باعث بالا رفتن ph و علت تشدید آمونیاک شده است؟
برهم زدن پوشش کف آکواریوم،تمیز کردن و یا تزیین مجدد آن باعث افزایش گاز سمی سولفوریک شده است؟

تاثیرات بیرونی مانند گاز رنگ نقاشی و حشره کش؟

اب مانند اسفنج عمل میکند و سموم را (از طریق مرز بین آب و هوا) جذب میکند.

بیش از حد غذا دادن؟ غذای تازه یا غذای مانده به ماهی داده اید ؟

رفتارهای نادرست،مشکلات بدی بوجود می آورند.اگر مشکلی با مسمومیت با گاز سولفور در شن بوجود آید یا آمونیاک از بالا رفتن ph حاصل شود،تارهای تنفسی ماهی آسیب میبینند
اضافه کردن هر دارویی در این زمان ،مانع از توانایی دیسکس برای جذب اکسیزن از طریق تارهای تنفسی آسیب دیده میشود.

بیماری شایع دیسکس (Hexomita) بیماری شایع دیسکس (Hexomita)

بیماری شایع دیسکس (Hexomita) بیماری شایع دیسکس (Hexomita)

1- نقاط سفید کوچک بر روی پوست و باله ها ---- ایک ----- اگزالات مرمر سبز- انتقال - حرارت درمانی

2- پوشش مایل به زرد بر روی پوست و باله ها ----- مخملک ماهی ----- اگزالات مرمر سبز

3-نقاط سفید و یا خاکستری پنبه ای ( پوست و دور دهان ) ------ بیماری قارچی ----- متیلن بلو – داروهای ضد قارچ – قرص گریسوفولوین

4- حرکات سریع در مخزن ----- انگل ----- انواع داروهای ضد انگل

5 – برآمدگی های سیاه یا قرمز در زیر پوست ----- انگل ----- انواع داروهای ضد انگل

6- کدر شدن پوست – پوسته پوسته ( شیری رنگ ) ( موضعی یا کلی ) ------------ کوستیا –کیلودونلا -------- آکریفلاوین – سولفات مس

7- پوسیدگی و فساد باله ------- بیماری فساد باله ---------- نیتروفیورانتیون

8- رگه های قرمز بر روی پوست -------- پوسیدگی – انگل -------- تتراسایکلین ها –آکریفلاوین – پنی سیلین –

9- برامدگی زرد و سیاه بر روی پوست ----- ناشی از ایک ------ مورد 8

10 – زخم های کوچک ------ ناشی از درگیری و ... ------- مورد 8

11 – لاغری همراه با زخمهای ریش ریش ---- سل ---- تمام ماهی های آکواریوم از بین برود

12- باد کردن قسمتی از بدن ( یکدفعه ) --- استسقا ء --- آنتی بیوتیک ها ( فقط در مراحل اولیه جواب می دهد )

13- باد کردن قسمتی از یدن ( با بدن نرمال ) --- ورم پوستی یا شکمی مورد 12

14- بیرون زدن و برآمدگی چشم ---- بیماری چشمی --- پنی سیلین - آموکسی سیلین

15 – کدر شدن چشمها --- عوامل باکتریایی ------ آنتی بیوتیک – ضد باکتری – افزایش ویتامین آ

16- وجود لکه و سوراخ در نواحی سر و کله -------- بیماری حفره -------- افزایش ویتامین سی و داروی مترونیدازول

17- بی اشتهایی . سیاهی بدن . لاغر شدن . مدفوع سفید------- هگزامیتا --------- مترونیدازول

18- بی اشتهایی . سیاهی بدن . لاغر شدن . مدفوع سفید------- سایر تاژکداران شکمی و روده ای ---- گابروکول

19- شپش بر روی پوست ---- آرگولوس . اراگسیلوس ------- جداسازی . پنبه و الکل - ضد انگل ها ( آکریفلاوین - و .. )

20 - انگل بر روی آبشش و پوست ---- انگل ---- ضد انگل ها

21- کرم های آویزان از مقعد ------------ نماتود ------ ضد انگلها

22- کرم های قلبی شکل بر روی پوست -------- زالو - روش 19 به صورت همزمان

23 - نقاط ورم کرده سفید بر روی باله ها و پوست --- لیمفوکیست ها --- معمولا درمانی وجود ندارد

24 - مالیدن بدن به سنگ ها --- ایک - انکل پوستی و ... ---- اگزالات سبز . انواع ضد انگل ها

25 - تنفس بر سطح آب -- کمبود اکسیژن . افزایش دی اکسید کربن . توکسین .استرس --- پایین آوردن دما - افزایش هوادهی

26 - بیرون پریدن از سطح آب -- توکسین بالا . پی هاش بالا یا پایین --- تعویض مقدار زیادی از اب

27- زخم شدن باله ها . ابشش ها . پوست و.... - زخم --- پماد نیستاتین . اکریفلاوین - متیلن بلو - و......

بیماری شایع دیسکس (Hexomita) بیماری شایع دیسکس (Hexomita)

مسلما آکواریوم داران می خواهند ماهی های خود را حفظ کنند و به همین منظور اقدام به خرید برخی دارو ها می کنند و در بعضی مواقع این دارو ها موثر واقع می شود.ولی یک هشدار قبل از مصرف این دارو ها باید مورد توجه قرار گیرد:بعضی از دارو ها می توانند در مدت طولانی زیان آور باشند. درمان توسط "مالاشیت گرین" و "متیلن بلو" می تواند موثر باشد ولی متاسفانه همین داروها برخی از باکتری های مفید را نیز از بین می برند. برخی از دارو ها در طول مدت درمان موجب می شوند کربن و زئولیت از بین بروند. و این امر عامل موثری است که با از دست دادن این باکتری ها(مواد) نیم چرخه ی کربن/ زئولیت ناقص بماند.

حمام نمک

یکی از راه های موثر در درمان بیماری ماهی ها حمام نمک است که کزیت آن از بین نبردن باکتری های کفید می باشد. حمام نمک یکی از بهترین دارو های ضد عفونی کننده و ضد قارچ است.اگر می خواهید برای درمان از غلظت زیاد نمک استفاده کنید بهتر است به تدریج مقدار نمک مورد نظر را اضافه کنید تا به ماهی ها هم فشار وارد نشود و دچار اختلال نگردند.در بعضی از مواقع استفاده از حمام نمک برای مدت کوتاه می تواند بسیار مفید و موثر باشد.برای این منظور از مفدار بیشتری نمک استفاده می کنیم.(10 گرم بر لیتر برای مدت 30 دقیقه)

بیماری با تغییر در شكل بدن و یا تغییر در رفتار ماهی حاصل می گردد. بیماری، كیفیت ماهی را پائین آورده و در پاره ای از مواقع مشكل ساز می شود. عفونت های ناشی از وجود باكتری، قارچ و پروتوزوئرها سبب مرگ و میر در مقیاس بالا می گردد. در بسیاری مواقع محیط آب مسئول ایجاد بیماری در ماهی است اما گاهی هم غذا موجب ایجاد بیماری می گردد. پس بمنظور جلوگیری از ایجاد بیماری در ماهی، محیط زیست ماهی و سلامتی ماهی ها می بایست بطور مرتب مورد ارزیابی قرار گیرد مثلا اگر ماهی به سطح آب آمده و دهان و سرپوش آبششی را به دفعات زیاد باز و بسته كند و یا اگر نسبت به محرك خارجی عكس العمل زیادی نشان ندهد و یا به كف آب رفته و در آنجا كم تحرك باقی بماند و ...

اینها همه می تواند دلیل بر وجود بیماری در ماهی باشد و یا تغییراتی كه در ظاهر بدن ایجاد می گردد كه می بایست در این زمینه اطلاعاتی داشته باشیم تا بتوانیم عامل ایجاد بیماری و روش درمانی آن را تشخیص دهیم. در زیر بصورت خلاصه برخی از بیماری های مختلف را همراه با علائم و روش درمانی آن عنوان می كنیم: بیماری های ناشی از

عوامل زنده و انگلی

  • بیماری های ویروسی و باكتریائی:
  • پوسیدگی دم و باله: پیدایش خطوط سفید در حاشیه باله و شكنندگی شعاع باله ها و خونریزی پوست كه با بیرون زدگی یك یا دو طرف چشم همراه است . بمنظور درمان این بیماری از افزایش كیفیت آب و غوطه وری بمدت 1 دقیقه در 500 قسمت در میلیون محلول سولفات مساستفاده میگردد.
  • آبله پوستی: پیدایش زخم یا آبله سرباز در بدن همراه با برآمدگی فلس ها می باشد و برای درمان از غوطه وری بمدت 1 دقیقه در غلظت 1 در 2000 از محلول سولفات مس در طول 3 تا 4 روز استفاده می گردد.
  • استسقاء عفونی(تجمع مایعات در بدن یا آب آوردگی شكم): با تجمع مایعات در محوطه شكمی ، بیرون زدگی فلس ها و خونریزی های كوچك زیر جلدی در باله ها همراه بوده و بمنظور درمان این بیماری از غوطه وری به مدت 2 دقیقه در 5 قسمت در یک ملیون محلول پر منگنات پتاسیم استفاده میگردد.
  • بیماری چشمی: قرنیه چشمی پر خون شده و بعد مات می گردد و كره چشمی تخریب می شود. راه درمان این بیماری استفاده از حمام 8 تا 10 میلی گرم در لیتر از محلول كلرومیستین در مدت 1 ساعت در طول 2 تا 3 روز می باشد.
  • بیماری های قارچی: بیماری كپك آبی: عفونت قارچی معمولا توام با عفونت ثانویه در اثر انگل ها، باكتریها و صدمات مكانیكی و یا تغییرات ناگهانی درجه حرارت آب حاصل می گردد. این بیماری كه كپك آبی یا ساپرولیگنیازیس نام دارد بعد از زخم های پوستی حاصل شده و همراه با رشته های پنبه ای شكل سفیدرنگی نمودار می گردد. بمنظور درمان آن از غوطه وری بمدت 3 ثانیه در غلظت 1 در 10000 از محلول مالاشیت گرین استفاده می شود. لازم به ذكر است به علت اثرات سرطانزائی این ماده مصرف آن در ماهیان پرورشی توصیه نمی شود ولی در ماهیان زینتی مصرف آن بلا مانع است. همچنین می توان برای درمان از محلول نمك معمولی 3 درصد بمدت 5 تا 10 دقیقه و یا محلول پرمنگنات پتاسیم با غلظت 1 در 1000 استفاده كرد
  • بیماری حاصله از تك یاخته ایها ( پروتوزوئرها ) ایكتیوفتیروس مولتی فیلیس: سبب ایجاد بیماری لكه سفید می شود كه همراه با سیست های سفید كوچكی به قطر 1 میلیمتر روی پوست، آبشش ها و باله ها می باشد و خارش و تنفس سریع و بی اشتهائی در ماهی نمودار شده كه برای درمان آنها از حمام 5 روزه محلول متیلن بلو در غلظت 2 میلی گرم در لیتر و یا از محلول فرمالین بصورت غوطه وری در غلظت 1 در 15000 بمدت 1 ساعت در طول 7 تا 10 روز استفاده می شود.
  • اسپورزوا: ایجاد بیماری كوكسیدوز دانه ای را می كند كه همراه با بروز لكه های شیری رنگ كوچكی در حد 1 تا 2 میلی متر در پوشش روده می باشد و برای درمان از تزریق داخل صفاقی با 1 میلی لیتر از محلول 1 در صد از تركیبات آرسنیكی استفاده می شود.
  • كاستیا: سبب بروز بیماری كاستیازیس می شود كه پوشش آبی رنگی روی پوست بصورت لكه های نا منظم پدیدار شده و راه درمانی آن حمام 3 درصدی نمك معمولی و یا محلول 1 در 2500 از فرمالین در مدت 10 دقیقه می باشد.
  • كورك انگلی: جوش های بزرگی با اندازه های متفاوت(به اندازه یك مهره كوچك تا اندازه تخم مرغ) بر روی بخش هائی از بدن را حاصل می كند و راه درمانی آن حمام 3 درصدی از نمك معمولی و یا محلول 1 در 2500 از فرمالین بمدت 10 دقیقه می باشد.
  • میكسوسوما سربرالیس: ایجاد بیماری چرخش را می كند كه با انحنای دمی و تغییر محوطه دهان و ایجاد لكه های سیاه در دم ماهی همراه است و راه درمانی ندارد و می بایست به منظور ضدعفونی استخر از آهك زنده به میزان 2 تن در هكتار استفاده شده و همه ماهیان مبتلا نابود گردند.
  • انگل های كرمی شكل(ترماتودها)1) ژیروداكتیلوس: انگلی كه سبب شنای غیرطبیعی و كمرنگی پوست و ریزش فلس و بلند شدن پوست می گردد. برای درمان از غوطه وری در محلول 5 درصدی از نمك معمولی و یا محلول 1 در 5000 از فرمالین بمدت 5 دقیقه استفاده می شود.
  • داكتیلوژیروس: انگلی كه سبب شنای غیر طبیعی با برآمدگی های غیر طبیعی در آبشش ها و خونریزی آبشش می شود و راه درمانی آن مشابه ژیروداكتیلوس غوطه وری در محلول 5 درصدی از نمك معمولی و یا محلول 1 در 5000 از فرمالین بمدت 5 دقیقه می باشد.
  • دیپلوستوموم: سبب بیماری كوری انگلی می شود و به شكل برآمدگی های كوچك سیاهی در حد 1 تا 5 میلیمتر در پوست و بروز تیرگی چشم نمودار می گردد. درمان با غوطه وری در محلول 3 در 100000 از اسید پیكریك در مدت 1 ساعت و یا استفاده از دی ان بوتیل اكسید قلع به میزان 250 میلی گرم یه ازای هر كیلوگرم ماهی می باشد.
  • كرم های نواری پهن( سستودها)1) لیگولا: این انگل سبب كمی تحرك ماهی و متورم شدن قسمت هایی از كانال غذائی یا مسدودیت كامل توسط سیست های سستودی می گردد و راه درمانی غوطه وری در محلول 3 در 100000 از اسید پیكریك در مدت 1 ساعت و یا استفاده از دی ان بوتیل اكسید قلع به میزان 250 میلی گرم یه ازای هر كیلوگرم ماهی می باشد.
  • كرم های نخی(نماتودها)1) فیلومترا: این انگل سبب كمی تحرك ماهی و متورم شدن قسمت هایی از كانال غذائی یا مسدودیت كامل توسط این كرم های گرد می گردد و راه درمانی غوطه وری در محلول 3 در 100000 از اسید پیكریك در مدت 1 ساعت و یا استفاده از دی ان بوتیل اكسید قلع به میزان 250 میلی گرم یه ازای هر كیلوگرم ماهی می باشد.
  • كامالانوس: با كمی تحرك و تحلیل شكم و پریدگی رنگ و انحنا در قسمت قدامی ستون مهره ها همراه است و راه درمانی غوطه وری در محلول 3 در 100000 از اسید پیكریك در مدت 1 ساعت و یا استفاده از دی ان بوتیل اكسید قلع به میزان 250 میلی گرم یه ازای هر كیلوگرم ماهی می باشد .
  • آكانتوسفال(كرم سر خاردار)كه سبب كمی تحرك ماهی شده و در انتهای خلفی روده جایگزین شده و چشم ها هم بیرون زده می شود. و راه درمانی غوطه وری در محلول 3 در 100000 از اسید پیكریك در مدت 1 ساعت و یا استفاده از دی ان بوتیل اكسید قلع به میزان 250 میلی گرم یه ازای هر كیلوگرم ماهی می باشد.
  • هیرودینا (زالوی انگلی)بدلیل تغذیه این انگل از خون میزبان، ماهی میزبان دچار تحرك غیر عادی می شود. بمنظور درمان از غوطه وری در حمام 1 در 1000 از محلول اسید استیك استفاده می شود.
  • سخت پوستان انگلی(كپه پودها)1) آرگولوس: جانوری خرچنگ مانند است كه سبب ریزش فلس ها و ایجاد لكه های قرمز و آسیب به آبشش ها می شود و راه درمانی آن درمان نیم تا یك ساعته با محلول 500 میلی گرم در لیتر از فرمالین و برداشتن مكانیكی این انگل ها توسط انبركها و بعد قرار دادن ماهی ها در محلول پرمنگنات پتاسیم درمدت 2 تا 3 دقیقه می باشد همچنین برای درمان این انگل از حمام 1 در 1000 اسید استیك در مدت 5 دقیقه و یا محلول 1 درصدی از نمك معمولی در مدت 1 ساعت استفاده می شود و بمنظور استریل كردن استخر از لیندن به میزان 8 میلی لیتر به ازای هر 1000 لیتر آب استفاده می شود.
  • كرم قلابدار لرنه آ: در عضلات ماهی فرو رفته و از پوست ماهی آویزان می گردد و در ماهی های كوچك از پوست و عضلات رد شده و وارد اندام های داخلی مثل كبد می گردد. درمان مشابه آرگولوس می باشد. بیماری های ناشی از عوامل محیطی1) خفگی: در اثر كمبود اكسیژنی حاصل شده(زیر 6 میلی گرم در لیتر) و ماهی به سطح آب آمده و تنفس سریع دارد و راه حل مناسب، افزایش میزان هوادهی و كاهش تراكم ماهی و كاهش درجه حرارت و در آكواریوم ها رعایت فاصله مناسب از منابع حرارتی می باشد.
  • بیماری تغذیه ای: این بیماری كه بدلیل نبود غذا و یا جیره غذائی نامتعادل ایجاد می شود كه با فرورفتگی شكم و بی اشتهائی و ساییدگی باله ها و رشد ضعیف و سستی و بی حالی همراه است. راه حل مناسب استفاده از جیره متعادل و كافی و استفاده از غذای زنده در تغذیه و افزودن مولتی ویتامین و مواد كمكی به جیره غذائی می باشد.
  • اسیدی شدن آب: در اثر كاهش پی اچ به زیر 6.5 حاصل می گردد. ماهی دارای شنای غیر طبیعی است بطوری كه در مسیری كوتاه شنا كرده و سپس متوقف می شود و نیز ماهی به سطح آب آمده و هوا را می بلعد و موكوس زیاد در آبشش ترشح می شود و نقاط سفید و خاكستری در سر پدیدار شده و سستی و بی حالی و تنفس سریع و خونریزی های نقطه ای زیر جلدی حاصل می گردد. راه حل مناسب كنترل میزان پی اچ و بالا بردن آن از طریق افزودن محلول آهك به آب میباشد.
  • قلیایی شدن آب: در اثر افزایش پی اچ به بالاتر از 8.4 حاصل می گردد كه با خوردگی باله ها و تغییر رنگ قهوه ای در آبشش ها و نداشتن تعادل و بروز نقاط سفید خاكستری در اطراف سر و موكوس زیاد پوستی و نیز خونریزی نقطه ای زیر جلدی همراه است و راه حل مناسب تعویض قسمتی از آب می باشد و اگر پی اچ آب ‌مصرفی بالاست از آب ذخیره استفاده گردد.
  • ضربه: در اثر استرس حمل و نقل و دستكاری ماهی و برخورد ماهی با اشیا و ... حاصل گردیده كه با بی اشتهایی و از بین رفتن شعاع باله ها و تیرگی كامل باله ها و تیرگی قرنیه و جراحت روی بدن و خونریزی چشمی و سستی و بی حالی و ریزش فلس ها و ماندن در كف آب همراه است و درمان به نوع ضربه بستگی دارد اما می بایست معرفی ماهی جدید به مكان جدید، شب هنگام و هنگام حضور سایه باشد و كاهش میزان تراكم ماهی در یك آكواریوم یا مخزن هم یك اصل مهم است.
  • مسمومیت آمونیاكی: بدلیل وجود لاشه های تجمع یافته در كف استخر و اختلال در كاركرد صافی های زیستی و غذادهی بیش از حد، این نوع مسمومیت ایجاد می شود كه با شنای غیر طبیعی ماهی و تنفس در سطح آب و خوردگی باله و پرش ماهی و سستی و بی حالی و باز بودن دهان و سرپوش آبششی در ماهی و ترشح موكوس زیاد پوستی حاصل می شود. رفع این مسمومیت با كاهش میزان پی اچ و تعویض آب و استفاده از زئولیت در سیستم مدار بسته و آكواریوم ها برای اصلاح وضعیت آمونیاكی توصیه می گردد.
  • مسمومیت با دی اكسید كربن: در پی اچ كمتر از 6.5 و اكسیژن كمتر از 6 و دی اكسید كربن بیشتر از 60 میلی گرم در لیتر این مسمومیت حاصل می گردد. بی اشتهائی و به پهلو افتادن ماهی و سستی و بی حالی و كندی تنفس در ماهیان دیده می شود و برای جلوگیری از این مسمومیت می توان در قلیائیت پایین آب از مواد بافری استفاده كرد.
  • مسمومیت با كلر: در میزان كلر بیشتر از5/0 میلی گرم در لیتر حاصل می شود كه ماهی برای تنفس به سطح آب آمده و با كمرنگی ماهی و نداشتن تعادل و رنگ پریدگی آبشش ها و تنفس آهسته و گود افتادگی چشم ها همراه است و می بایست از تعدیل كردن آب و مواد خنثی كننده كلر(تیوسولفات سدیم) استفاده گردد.

پس به منظور جلوگیری از بروز بیماری های متنوع در ماهیان می بایست آب و غذای عاری از عوامل عفونی را فراهم ساخته و در همه زمینه ها بهداشت را رعایت كرده و اصول درست در جابجایی ماهیان را رعایت كرده و ماهیان را مورد بررسی های منظم قرار داده و از ایجاد استرس در ماهیان جلوگیری كرده تا بتوان از ایجاد این نوع از بیماری های عنوان شده و یا هر نوع از بیماری دیگر پیشگیری كنیم.

بیماری شایع دیسکس (Hexomita) بیماری شایع دیسکس (Hexomita)

درمان دیسکس

روزانه به مدت 10 روز استفاده شود و بعد مقداری آب تعویض شود.
به میزان 400 میلی گرم به ازای هر 38 لیتر (25%) مصرف شود.تاثیرات مترونیدازول تا حد زیادی بعد از 8 ساعت کاهش میابد ، بنابراین برای شروع درمان ،دوز اول و دوم را به فاصله 8 تا 10 ساعت از یکدیگر مصرف کنید و البته با تعویض مقداری آب که از قبل انجام داده اید.

دمای آب باید اندکی از 88 تا 90 فارنهایت یا 31 تا 32 درجه سانتی گراد بالا رود،تا سوخت و ساز ماهی بالا رود.
کاهش نور ،استرس ماهی را کم میکند و به بهبودی آن کمک میکند،در ضمن هنگامیکه مترونیدازول در معرض نور
باشد خاصیت درمانی اش را از دست میدهد.دما و بخاری را چک کنید،بخاری باید در وضعیت روشن باشد و خصوصا دمایش بالا باشد.در تانک بیمارستان شما مطمئن شوید که مقدار توان برق بخاری مناسب باشد،پس اگر بخاری در وضعیت روشن بود نگران پخته شدن ماهی ها نشوید.برای بهبودی بهتر،هنگامیکه ماهی در حال غذا خوردن است شما میتوانید بطور مستقیم مترونیدازول را به غذای آن اضافه کنید.

همچنین با خیساندن غذای زنده در مخلوط آب و مترونیدازول (من کرم های سفید را در یک شات لیوان با این مخلوط دارویی به مدت 15 دقیقه قبل از غذا دادن به ماهی می خیسانم) و یا با اضافه کردن مستقیم دارو به مخلوط یخ زده ی قلب گاو (یک قاشق سوپخوری از مخلوط دل منجمد گاو را گرم کنید و با 200 میلی گرم دارو خوب مخلوط کنید و مجددا غذا را منجمد کنید) میتوانید بهبودی را تسریع کنید.

دو بار در روز به ماهی غذا دهید.دومین عامل بیماری زا،به دلیل کرم های روده ای میباشد: رنگ مدفوع زرد مایل به سفید و رشته ای میشود و دیسکس شما علی رغم اینکه اشتهایش افزایش میابد وزن کم میکند و لاغر میشود .گونه های مختلفی از کرم های روده ای وجود دارند و هر گونه میتواند تاثیرات متفاوتی از لحاظ نشانه های بیماری بر ماهی داشته باشند مانند بی میلی به غذا خوردن. تعدادی داروهای انگلی وجود دارندکه برخی ار آنها موثرتر از بقیه هستند،که بستگی به نوع کرم روده دارد.

این دارو بر علیه بیشتر کرمهای روده ای موثر میباشد و بسیار ملایم است و کوچکترین سوزشی ندارد.دو بار مصرف این دارو در چند هفته ی جداگانه تاثیر بهتری دارد.پیش از مصرف هر داروی انگلی،تصفیه را تمیز کنید و 50 % آب را نیز تعویض کنید. در بعضی موارد ممکن است لازم باشد که داروی انگل را مستقیما به غذا اضافه کنید.

بیماری شایع دیسکس (Hexomita) بیماری شایع دیسکس (Hexomita)

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سجاد | ۵ سال پیش
سلام خسته نباشین ببخشین دیسکس من از اون بیماری گرفته غذا نمی خوره بالای اکواریوم چپکی می ماند چیکار کنم لطفاااا زود راهنمایی بکنین
0
4

hits