دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت سیاه شدن ناخن پا چیست؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علت سیاه شدن ناخن پا چیست؟:هر مشکلی در ناخن نشانه چیست؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت سیاهی ناخن پا آشنا شوید.

هر مشکلی در ناخن نشانه چیست؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت سیاهی ناخن پا آشنا شوید.

Blackened toenails.

مقدمه ای در مورد ناخن سیاه پا

بیشتر دوندگان با ناخن سیاه پا آشنا هستند. مشکلی که شامل کبودی، تاول یا خونریزی زیر ناخن ناشی از ترومای تکراری است. اما همه موارد سیاه شدن ناخن مربوط به تروما نخواهد بود و در موارد خاص، تیرگی ناخن می تواند نشانه ی خطرناکی باشد. در این مطلب به دلایل خوش خیم و بدخیم این حالت اشاره خواهیم کرد.
ناخن‌ها از اجزای مهم بدن هستند که علاوه بر اثرات حفاظتی، از جهات دیگری نیز اهمیت دارند، بنابراین رشد مناسب و سلامت ناخن‌ها باید همواره مورد توجه قرار گیرد. ظاهر نامناسب ناخن‌ها می‌تواند حاکی از بیماری‌های مهم جسمی باشد. همانند سلامتی استخوان، سلامت ناخن نیز به تغذیه مناسب بستگی دارد.

ناخن سالم و بیمار

برخی بیماری‌ها را از روی رنگ و شکل ناخن می‌توان تشخیص داد، مانند موارد زیر:

- نـاخـن رنگ پریده، نشانه کم خونی است.

- ناخن قرمز، نشانه بیماری قلبی است.

- ناخن‌های سفـیدرنگ، نشانه بیماری کبدی است.

- ناخن ضخیم و زرد رنگ، نشانه بیماری ریوی است.

- سرخـی مختصر در ته ناخن، نشانه دیابت است.

- ناخن‌های دو رنگ (نیمی سفید و نیمی صورتی)، نشانه بیماری کلیه است.

هر مشکلی در ناخن نشانه چیست؟

علل خونریزی زیر ناخن

  • آسیب ناخن مثل برخورد ضربه : در این حالت، خونریزی بسیار شبیه به کبودی می باشد.
  • آندوکاردیت قلب: آندوکاردیت، عفونت دریچه قلب است که باعث التهاب در غشای داخلی قلب می شود. میکروب ها از طریق برخی اندام ها از قبیل دهان وارد بدن می شوند و قلب را دچار عفونت می کنند. آندوکاردیت معمولا در بیماران قلبی و یا در جراحی های دندان مشاهده می شود.
  • اسکوربوت (کمبود ویتامین C)
  • سیروز کبدی
  • واسکولیت (التهاب رگ های خونی) : واسکولیت می تواند از طریق واکنش های آلرژیک، رگ های خونی را تخریب کند و باعث شود خطوط زیر ناخن قرمز رنگ شوند.
  • میکرو آمبولی : لخته خون کوچکی که مویرگ های خونی زیر ناخن را تخریب می کند.
  • اگر تمام ناخن درگیر شده باشد، ممکن است به دلیل آلودگی با تریشین و یا کرم گوشت خوک باشد.
  • تزریق مواد مخدر و داروها نیز می توانند باعث خونریزی زیر ناخن شوند.

هر مشکلی در ناخن نشانه چیست؟

محل خونریزی زیر ناخن

  • محل خونریزی می تواند علت را مشخص کند.
  • اگر خونریزی در وسط و یا یک سوم ناخن و دور از بستر ناخن باشد، می تواند در اثر آسیب فیزیکی مثل ضربه رخ داده باشد.
خونریزی زیر ناخن در اثر ملانوم

سیاه شدن ناخن می تواند به دلیل ملانوم (خطرناک ترین نوع سرطان پوست) باشد. لذا باید در اسرع وقت به نزد پزشک بروید.این سرطان در زیر ناخن رشد می کند و ممکن است رنگ تیره ای را بر جای بگذارد.خونریزی ناشی از ملانوم از بستر ناخن شروع می شود، در حالی که، دیگر خونریزی ها در هر قسمتی از ناخن ممکن است ظاهر شوند.خونریزی ناشی از ملانوم بیشتر در ژاپنی ها و یا آمریکایی های آفریقایی تبار شایع است.

در موارد خفیف هیچ درمانی نیاز نیست و ناخن به مرور زمان رشد می کند. ولی در موارد شدید، تاول زیر ناخن باعث جدا شدن بخشی از ناخن یا کل آن می شود. اگر کل ناخن جدا شود، بخش مرده به حساب می آید و نباید تلاش کنید تا آن را دوباره سرجایش قرار دهید. این حالت بسیار دردناک خواهد بود. اگر جدا شدن ناخن در انگشت بزرگ پا باشد، رشد ناخن به زمان طولانی تقریبا یک ساله نیاز دارد، اما اگر جدا شدن ناخن مربوط به انگشت کوچک پا باشد، رشد آن حدود 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد.

عفونت قارچی انگشتان پا مانند مشکل پای ورزشکار، می تواند به ناخن پا گسترش یافته و سایه هایی از رنگ زرد، قهوه ای، بنفش، آبی، سبز و سیاه ایجاد کنداگر ترومای تکراری مجددا پیش بیاید، ناخن جدید نیز ممکن است کبود شده و به طور کامل جدا شود. برای جلوگیری از این مشکل به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند ناخن مرده را تمیز کند و یا کاملا بردارد تا فضای کافی برای رشد ناخن جدید فراهم شود. همچنین اگر پوست اطراف ناخن قرمز و ملتهب شد و ترشحاتی داشت، باید نزد پزشک بروید.این ممکن است نشانه ای از عفونت باشد.

هماتوم زیر ناخن

افتادن یک جسم سنگین روی پا می تواند رگ های خونی زیر ناخن را پاره کند و خون در زیر ناخن جمع شود. این نوع سیاهی ناخن که به آن هماتوم زیر ناخن می گویند، به آسانی قابل تشخیص است، چون بلافاصله بعد از حادثه ظاهر می شود.

جمع شدن خون در زیر ناخن، باعث ایجاد احساس تپش دردناک می شود که می توان توسط پزشک با یک شی مانند یک سوزن نازک این خون را خارج کرد. این کار، فشار و درد و سیاهی ناخن را از بین می برد و همیشه باید توسط یک پزشک انجام شود. انجام این کار در خانه مشقت بار و غیربهداشتی است.

عفونت های قارچی

عفونت قارچی انگشتان پا مانند مشکل پای ورزشکار، می تواند به ناخن پا گسترش یافته و سایه هایی از رنگ زرد، قهوه ای، بنفش، آبی، سبز و سیاه ایجاد کند. این محدوده رنگ منحصر به قارچ است که در زیر ناخن ایجاد می شود. قارچ مانند یک ماده ی سفید گچی در خطوط بستر ناخن قرار می گیرد و اغلب بوی بدی به همراه دارد.

اگر فکر می کنید دچار عفونت قارچی شده اید، با پزشک صحبت کنید. او می تواند با برش و نمونه برداری از بخشی از ناخن مشکل را تأیید کند. گزینه های درمانی بسته به شدت عفونت متغیر می باشد. در موارد خفیف، اغلب با داروهای موضعی درمان صورت می گیرد، در حالی که در مورد قارچ های تهاجمی تر نیاز به داروهای خوراکی و یا حتی درمان با لیزر وجود دارد.

سرطان پوست

ملانوم (خطرناک ترین نوع سرطان پوست) می تواند در زیر بستر ناخن بر روی صفحه ناخن رشد کند و باعث افزایش رنگدانه های پوست شود. یکی از نشانه های این سرطان، تغییر رنگ است که فراتر از ناخن و روی کوتیکول گسترش می یابد.گاهی تغییر رنگ ناخن صرفا یک مشکل پوستی است. معمولا این نوع تغییر رنگ در انگشتان متعددی از پا دیده می شود.اگر شما هیچ ترومایی ندارید و ناخن تان به آهستگی شروع به تغییر رنگ کرد، به خصوص اگر رنگ فراتر از ناخن تان پیش رفت، باید به پزشک مراجعه کنید. در حالی که ملانوم می تواند کشنده باشد، ولی اگر زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.

رنگ پوست

گاهی تغییر رنگ ناخن صرفا یک مشکل پوستی است. در زیر ناخن نیز مانند هر قسمت دیگر بدن پوست وجود دارد و می تواند در هر زمانی دچار تغییر رنگ شود. معمولا این نوع تغییر رنگ متقارن است و در انگشتان متعددی از پا دیده می شود، برای مثال انگشت کوچک هر دو پا ممکن است تغییر رنگ دهند و شبیه هم شوند.

یکی دیگر از نشانه های بارز، تغییر رنگ مشابه در هر دو انگشت شست دست است. این علائم می تواند به تشخیص ناخن های خوش خیم سیاه از آنهایی که بدخیم هستند و معمولا فقط در یک ناخن دیده می شوند، کمک کند. با این حال توصیه می شود با مشاهده ی هر گونه تغییر رنگ ناخن به پزشک مراجعه کنید.

هر مشکلی در ناخن نشانه چیست؟

راه های تشخیص علت خونریزی زیر ناخن

  • معاینه بدنی برای اطمینان از سالم بودن قلب و سیستم گردش خون
  • کشت خون
  • آزمایش کامل خون ( CBC)
  • سرعت رسوب گلبول قرمز ( ESR)
  • عکسبرداری با اشعه X
  • ثبت الکتریکی ضربان قلب (الکتروکاردیوگرام)
  • بررسی عملکرد قلب توسط امواج اولتراسوند (اکوکاردیوگرام)

درمان خونریزی زیر ناخن

رگه های قرمز رنگ زیر ناخن می توانند نشان دهنده عفونت دریچه قلب باشد. اگر ناخن شما ضربه ای ندیده است، ولی رگه های قرمز رنگ زیر ناخن وجود دارد، نزد پزشک روید.برخی موارد، برای کاهش درد و فشار، پزشک سوراخ کوچکی در ناخن ایجاد می کند تا خون از طریق این سوراخ خارج شود

هر مشکلی در ناخن نشانه چیست؟

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حسن | ۶ سال پیش
سلام.من روی ناخن های دستم سوراخ هی ریز ریز مثل جای سوزن ایجاد شده. وکم کم اون یکی ناخن هام هم اینطوری میشه علت چیست؟ممنون از دلگرم
0
0
لیلا | ۶ سال پیش
سلام من روی ناخن دستم سوراخ های ریز ریز ی مثل جای سوزن ایجادشده ممنون میشم بگیدعلتش چیه
0
0
پیام | ۶ سال پیش
سلام یکی از ناخونام از پوستش جدا شده چی کار کنم
0
0
هلن | ۶ سال پیش
سلام من الان حدودا 6 ماه هستش که زیر ناخن شصت دستم زخم شده و خوب شدنی هم نیست نمی دونم چکار کنم
0
0

hits