دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان سوت ممتد گوش از نگاه طب سنتی
46
زمان مطالعه: 8 دقیقه
درمان سوت ممتد گوش از نگاه طب سنتی:برای درمان سوت کشیدن گوش باید چه کرد؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راهکارهایی برای خداحافظی با وِز وِزهای آزاردهنده گوش آشنا شوید.

برای درمان سوت کشیدن گوش باید چه کرد؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راهکارهایی برای خداحافظی با وِز وِزهای آزاردهنده گوش آشنا شوید.

علت سوت کشیدن گوش چیست ؟

علت سوت کشیدن گوش چیست ؟

وزوز گوش یعنی شنیدن صدای خاصی شبیه صدای زنگ در گوش که ممکن است در یک ، هر دو گوش و یا حتی در سر احساس شود. این صدا فرکانس های متفاوتی دارد و به صورت زنگ زدن، صدای باد، غرش، سوت و ... درک می شود. وزوز در گاهی موارد شدت زیادی دارد که سبب آشفتگی و پریشانی شده و زندگی طبیعی فرد را مختل می کند . گاهی هم خفیف و موقتی بوده و پس از مدتی کوتاه برطرف می شود.

برای مثال هنگامی که فرد در معرض صداهای بلند قرار می گیرد ممکن است برای چند دقیقه دچار وزوز گوش شود که خود به خود برطرف می شود؛ اما در برخی موارد هم وزوز گوش دائمی است و در تمام طول زندگی همراه فرد است. جالب است بدانید که در برخی موارد صدای وزوز توسط دیگران نیز قابل شنیدن است . این موارد غالباً به دلیل مشکلات عروقی در گوش خارجی یا اسپاسم عضلانی ایجاد می شود.

-----------------------------------------------------------------------------------

صدای وزوز را می‌شنوی؟

یكی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد وزوز گوش، زندگی پرتنش و همراه بااسترس است و با توجه به پیرتر شدن جمعیت كشور و تاثیر آلودگی صوتی و آلودگی هوا بر حواس مختلف، احتمال بروز اختلالات عصبی شناختی ازجمله وزوز گوش بیشتر می‌شود.

تعریف وزوز گوش

وزوز گوش، احساس شنیدن صدایی در گوش‌ها یا سر، بدون وجود منبع صدای خارجی محسوب می‌شود و ممكن است هر یك از ما تاكنون صداهایی مثل وزوز صوت و همهمه را در گوش‌ها یا در سر احساس كرده باشیم كه البته در صورت كوتاه بودن زمان احساس چندان اهمیتی ندارد، ولی اگر بیش از 5 دقیقه طول كشیده و در هفته چند بار تكرار شود و بخصوص با علامت‌هایی چون كم‌شنوایی، سردرد و سرگیجه شدید همراه باشد، توجه به آنها از جنبه مراجعه به متخصص گوش، حلق، بینی یا شنوایی‌شناس برای مشاوره و ارزیابی اولیه ضروری است.

شنیدن این صدای همیشگی، چرا؟

علت سوت کشیدن گوش چیست ؟

جالب است بدانید كه وزوز گوش در تمام گروه‌های سنی حتی در كودكان نیز وجود دارد. البته از آنجا كه تجربه صوتی كودكان كم است، نسبت به شنیدن چنین صدایی ابراز شكایت نمی‌كنند، اما با بالا رفتن سن افراد، احتمال بروز كم‌شنوایی و وزوز گوش بیشتر می‌شود.

-----------------------------------------------------------------------------------

تاثیر سبك زندگی در بروز وزوز گوش

تاثیر بسیار زیاد سبك زندگی و رعایت نكردن بهداشت صوتی در بروز وزوز گوش را نیاید دست کم گرفت. سبك بد زندگی مانند عادت كردن به محیط‌های خیلی ساكت یا خیلی شلوغ باعث تشدید بروز وزوز در گوش می‌شود و در واقع برخلاف تصور، كسانی كه خود را ایزوله كرده و در محیط‌های خیلی ساكت زندگی می‌كنند نیز از خطر ابتلا به این عارضه به دور نبوده و در برخی موارد حتی بیشتر و شدیدتر دچار وزوز گوش می‌شوند.

در واقع اگر وزوز گوش ناشی از مصرف دارو، فشار خون بالا و تومورهای سیستم شنوایی نباشد، ناشی از اثرات محیطی و سبك زندگی ناسالم است.

شما محكوم به ابتلای وزوز گوش هستید

شاید برایتان جالب باشد كه بدانید حداكثر سطح شدت صدای مداوم در محیط‌های صنعتی و شلوغ در طول یك روز كاری 80 دسی‌بل است. این در حالی است كه متأسفانه بیشتر كارگران در محیط‌های صنعتی در معرض صدای بیش از 80 دسی‌بل و به صورت ممتد و روزانه بین شش تا هفت ساعت قرار می‌گیرند كه این امر آنها را مستعد كم‌شنوایی و وزوز گوش می‌كند كه متاسفانه این نوع كم‌شنوایی و وزوز گوش از نوع حسی ـ عصبی بوده و قابل‌درمان و برگشت‌پذیر نیست.

البته اگر در كارخانجات ما شدت صوت اندازه‌گیری شود و كارگران از محافظ‌های صوتی استفاده كنند، كمتر شاهد بروز این عارضه در میان آنها خواهیم بود. به بیان دیگر راهكار مناسب برای جلوگیری از ابتلا به وزوز گوش در چنین شرایطی استفاده از گوشی‌های مخصوص برای حفاظت گوش‌ها یا استفاده از پلاگ‌های كوچكی است كه در لاله گوش قرار می‌گیرد.

همچنین افرادی كه علاقه دارند موسیقی را با صدای بسیار بلند و از طریق گوشی یعنی هدفون و موبایل گوش كنند، بیشتر در معرض كم شنوایی و وزوز گوش هستند.

-----------------------------------------------------------------------------------

مراقب مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها باشید

فراموش نكنید كه مصرف برخی داروها برای گوش بخصوص در صورت وجود مواردی از كم شنوایی، وزوز در شخص و اقوام درجه یك وی باید با محدودیت صورت بگیرد. بر این اساس متخصصان علوم اعصاب نسبت به استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها از خانواده «مایسین‌ها» همچون جنتامایسین هشدار می‌دهند. این داروهای كنترل‌كننده عفونت می‌تواند در افراد مستعد، آسیب‌های شنوایی به جا گذارد. پس با بروز هر نوع اختلال شنوایی باید بلافاصله مصرف این داروها راقطع و با پزشك مشورت كرد.

به كم‌شنوایی عادت می‌كنید

افراد مثبت‌نگر، آرام و غیرمضطرب با سرعت بیشتری با تنش‌های زندگی روزمره و شرایط پیش‌بینی‌نشده كنار می‌آیند و حتی می‌توانند كنترل بهتری بر اعصاب و روان خود در صورت بروز هر نوع كم‌شنوایی و وزوز گوش داشته باشند. برعكس، افراد زود رنج، مضطرب و منفی‌نگر آسیب‌پذیری و سطح پذیرش‌شان نسبت به تنش‌ها بسیار بیشتر است.

بر این اساس، به افراد دچار وزوز گوش برای كنترل بیشتر بر این عارضه توصیه می‌شود: اگر دچار وزوز گوش هستید تا حد ممكن از محیط‌های پر سر و صدا دوری كنید، داروها را بسیار كنترل‌شده مصرف كنید و از مشاوره‌های روان‌شناسی و آرامش ذهن بهره بگیرید.

گرچه مصرف برخی ویتامین‌ها چون ویتامین C، A و E كنترل دستگاه اعصاب را غنی‌تر می‌كند، اما دارویی برای از بین بردن وزوز گوش تلقی نمی‌شود. البته مصرف نوعی مكمل گیاهی برای تقویت حافظه به افراد بالای 45 سال توصیه می‌شود (با نام تجاری تاناكان) كه اثرات مثبت آن در كاهش وزوز گوش نیز دیده شده است. البته بهره‌گیری از روش‌های نوین بازآموزی نیز می‌تواند در كنار دوری از تنش و اضطراب برای كنترل و كاهش اثرات آزاردهنده وزوز گوش موثر باشد.

-----------------------------------------------------------------------------------

درمان وز وز گوش

استفاده ازسمعک

اغلب افرادی که از وزوز رنج می برند دچار کم شنوایی نیز هستند. استفاده از سمعک سبب بلندتر شدن اصوات و راحت شنیده شدن آنها می شود. اگر فرد گفتگوی مردم یا موسیقی دلخواهش را به راحتی بشنود، کمتر به وزوز توجه می کند.

استفاده از وسیله تولید کننده صوت رقابتی ( ماسکر)

معمولاً وزوز در محیط ساکت، آزار دهنده تر است. ماسکرها، ابزارهای الکترونیکی هستند که روی گوش قرار گرفته و شبیه سمعک هستند . این وسایل اصوات دائم با شدت کم و باند فرکانسی وسیع تولید می کنند که سبب کاهش توجه فرد به صدای وزوز می شود. بیشتر مردم در صورت استفاده از ماسکر راحت تر به خواب می روند. گوش کردن به رادیو با صدای کم نیز به فرد کمک می کند که وزوز را فراموش کرده و راحت تر به خواب رود. برخی از افراد که از ماسکر استفاده می کنند، می گویند وزوز حتی چندین ساعت پس از استفاده از ماسکر نیز شدت کمی دارد.

دارو درمانی

برخی از داروها سبب بهبود نسبی وزوز می شوند، اماعوارض جانبی آن را نیز نباید فراموش کرد.

بازدرمانی

بازدرمانی استفاده توام از ماسکر( محو کننده) و مشاوره است . در این روش بیماران از یک وسیله داخل گوشی تولید کننده صوت استفاده می کنند. این وسیله به مدت ۱ تا ۲ سال هر روز ۸ ساعت مورد استفاده قرار می گیرد. سپس فرد یاد می گیرد که چطور از فکر کردن به وزوز دوری کند ، اگر چه این روش طولانی مدت است، اما اغلب مفید واقع می شود.

تمرکز و آرامش

آرامش سبب کنترل عضلات و عروق شده و شدت وزوز را در بیشتر افراد کاهش می دهد.

-----------------------------------------------------------------------------------

کسانی که دچار وزوز گوش هستند چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

۱- اجتناب از قرارگرفتن در معرض اصوات بلند.

۲- بررسی فشار خون و کنترل آن در صورت وجود مشکل.

۳- کاهش مصرف نمک، مصرف زیاد نمک به جریان خون آسیب می رساند.

۴- پرهیز از مصرف بیش از حد چای، قهوه و استعمال دخانیات.

۵- ورزش روزانه برای بهتر شدن جریان خون.

۶- استراحت کافی و جلوگیری از خستگی.

سعی کنید به صدای وزوز بی توجه باشید ، فکر کردن به مسائلی که مورد علاقه شماست در این امر به شما کمک خواهد کرد. گوش کردن به موسیقی دلخواه خود عاملی برای کاهش توجه به این صدای آزار دهنده است. همچنین موسیقی می تواند صدای وزوز را بپوشاند. در هر حال توجه به وزوز و نگرانی درباره آن تنها شرایط را بدتر می کند.

-----------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (46 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فریده | ۶ سال پیش
ممنون از راهنماییتان
0
0
کمیل | ۶ سال پیش
سلام..من توصیه میکنم که اگر وزوز گوش دارید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید...چون ممکنه خطرناک باشه...و خود درمانی هم نکنید
0
1
پیمانسروش | ۶ سال پیش
مدتی است از وزوز گوش رنج می برم به پزشک مراجعه کردم وگفته از عصب گوشت است و هر آزمایشی که بگید انجام دادم اماطی دوسال است که هنوز خوب نشدم و در شنوایم اثر گذاشته وتاالان هم تحت درمان هستم ولی وزوز گوشم خوب نشده چکار باید کنم.
0
0
پاسخ ها:
... | ۴ سال پیش
سلام ببین مامان من هم یکسره صدای سوت تو گوشش هست یک لحظه هم قطع نشده شما هم همینجوری؟؟
1
7

hits