دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل شایع درد زیر دنده ها در سمت چپ شکم و درمان
93
زمان مطالعه: 10 دقیقه
علل شایع درد زیر دنده ها در سمت چپ شکم و درمان :Abdominal pain under the ribs on the left side/علت درد در سمت چپ شکم زیر دنده

Abdominal pain under the ribs on the left side

علت درد در سمت چپ شکم زیر دنده

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان درد در سمت چپ شکم آشنا شوید.

Abdominal pain in the left

درد شکم در سمت چپ و پایین نشانه چیست؟

قفسه سینه بخش مهمی از سیستم تنفسی بدن شما است و از اندام های حیاتی مانند قلب، ریه ها، معده، کلیه ها محافظت می کند. اکثر مردم، در برهه ای از زندگی خود، احساس درد زیر دنده را تجربه کرده اند. بیماری های مختلفی مانند مشکلات گوارشی، سنگ کلیه، التهاب بافت، آسیب، و یا حتی یک حمله ترس، وجود دارند که همگی می توانند علت درد در زیر قفسه سینه باشند. مهم است که هرگز از هیچ نوع درد زیر دنده ها چشم پوشی نکنید. زیرا آن درد می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی مانند حمله قلبی یا سرطان باشد.

گاهی اوقات درد در زیر دنده راست و یا دنده چپ می تواند نشانه ای از عفونت یا التهاب یک اندام خاص باشد. برای مثال، در زیر قفسه سینه سمت چپ، طحال و قسمتی از معده قرار گرفته است. کبد و کیسه صفرا در زیر قفسه راست سینه واقع شده است. اگر چه قلب نیز وسط قفسه سینه شما است، مشکلات مربوط به قلب معمولا زیر قفسه سینه سمت چپ درد خفیف تا شدید ایجاد می کند. با این حال، دلایل بسیاری دیگری، به جز مشکلات یکی از اندام ها وجود دارد که می تواند درد زیر دنده ایجاد کند.

در این مقاله علل مختلف درد زیر دنده ها و آن چه شما می توانید انجام دهید تا از علائم این درد رهایی پیدا کنید، آورده شده است.منطقه شکم در پایین و سمت چپ، محل معمول درد، به خصوص در میان زنان و افراد مسن است این منطقه شامل ساختاری واقع در سمت چپ با یک خط فرضی که به صورت عمودی در سطح ناف، و یک خط افقی فرضی در زیر دنده های تحتانی چپ است اندام ها و ساختارهای که ممکن است درد را در این منطقه ایجاد کند شامل بخش هایی از روده بزرگ، کولون سیگموئید و کولون نزولی، بخش هایی از روده کوچک، تخمدان و لوله فالوپ چپ و حالب چپ می باشد.

علائم درد پایین سمت چپ شکم ممکن است به عنوان یک نوع حاد یا مزمن از درد باشد درد ممکن است مبهم یا تیز، شبیه چاقوکشی یا سوزشی باشد درد ممکن است متناوب، خود به خود و یا مداوم باشد علاوه بر این، دردهای شکمی پایین سمت چپ ممکن است با علائم دیگری از جمله از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، حساسیت به لمس، تب، سنگینی و یا احساس پری و غیره همراه است بعضی از علل ممکن است بی ضرر باشد در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به توجه فوری پزشکی باشد.

درد شکم در سمت چپ و پایین نشانه چیست

درد زیر دنده

  • سوء هاضمه

سوء هاضمه یک دلیل بسیار شایع در بسیاری از افراد برای احساس درد و ناراحتی در زیر دنده ها است. برخی از دلایل سوء هاضمه سریع غذا خوردن، مصرف غذاهای چرب و یا غذاهای ادویه دار و یا سیگار کشیدن است. با این حال، می تواند با مشکلات زمینه ای سلامت مانند ورم معده، سنگ کیسه صفرا یا انسداد روده ایجاد می شود. متخصصان کلینیک مایو می گویند که سوء هاضمه باعث ناراحتی و درد در زیر استخوان سینه تا ناف می گردد.

شما هم چنین ممکن است تجربه احساس سوزش و نفخ در قسمت فوقانی شکم را داشته باشید. شما هم چنین ممکن است تجربه درد معده بعد از خوردن را داشته باشید. برای جلوگیری از سوء هاضمه از ایجاد درد در قسمت فوقانی شکم و قفسه سینه، دکتر دیوید تی در WebMD می گوید که شما باید وعده های غذایی کوچک تر بخورید. او هم چنین توصیه می کند که از مصرف غذاهای چرب، تند و غذاهای اسیدی جلوگیری کنیم و هم چنین الکل و نوشیدنی های کافئین دار کمتری مصرف کنید.

استرس نیز می تواند سوء هاضمه را آغاز کند. بنابراین سعی کنید در یک محیط آرام غذا بخورید و یاد بگیرید با استرس تان کنار بیایید. این کارها می تواند به شما در جلوگیری از درد زیر دنده ها، که توسط سوء هاضمه ایجاد می شود، کمک کند.

درد شکم در سمت چپ و پایین نشانه چیست

علل ایجاد درد سمت چپ و پایین شکم

یبوست

یبوست یکی از علل درد ربع سمت چپ و تحتانی شکم است. دکتر ملیندا ریتینی می گوید یبوست ممکن است علت درد و تورم شکم باشد. یبوست با برخی از علائم مشخص مانند درد هنگام دفع مدفوع، مدفوع سفت و یا کوچک و احساس عدم تخلیه کامل همراه است. علل یبوست می تواند متفاوت باشد، اما دلایل اصلی استرس، رژیم غذایی نامنظم و مصرف مقدار زیادی آرد سفید، محصولات فرآوری شده و مواد غذایی سرخ شده است.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت یکی از علل شایع برای درد سمت چپ و پایین شکم (درد LLQ) است. دیورتیکولیت یک بیماری دستگاه گوارش است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که کیسه فرم دیورتیکول آلوده شود. علائم آن شامل درد شکم، تهوع، تب، نفخ و اسهال یا یبوست است.

سیستم ادراری

اگر درد سمت چپ شکم با درد در هنگام ادرار همراه باشد ممکن است از یک مشکل مربوط به دستگاه ادراری رنج می برید. از آنجا که سیستم ادراری شامل اندام های مختلف است، تبیین های مختلفی وجود دارد.

سنگ کلیه

اولین علت احتمالی درد LLQ در سیستم ادراری سنگ کلیه است، حال اگر این درد در سمت چپ احساس شود ممکن است سنگ در کلیه چپ قرار داشته باشد. سنگ کلیه بسیار معمول است و معمولا افراد ۳۰ الی ۶۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. سنگ کلیه یک توده جامد است که از کریستال های ریز تشکیل شده و در کلیه ها از مواد معدنی که در رژیم غذایی وجود دارد ساخته می شود.

سایر علایم این بیماری وجود خون در ادرار است و شایان ذکر است که سنگ کلیه یکی از دلایل لکوسیت (سلول های سفید خون) در ادرار می باشد. اگر از بیماری سنگ کلیه رنج می برید سرکه سیب (ACV) می تواند یک راهکار مفید برای شما باشد.

عفونت کلیه

احتمال دوم درد سمت چپ و پایین شکم، عفونت کلیه (پیلونفریت) که یک نوع خاص از عفونت های دستگاه ادراری (UTI) است می باشد. این عفونت معمولا در مجرای ادرار یا مثانه شروع می شود و به کلیه ها سرایت می کند. اگر عفونت کلیه درمان نشود می تواند از طریق کلیه ها به جریان خون راه یافته و در سراسر بدن گسترش یابد.

سیستم تولید مثل

برای زنان، برخی از علل درد سمت چپ و پایین شکم عبارتند از:

میتل اشمرز

برخی از زنان در طول دوره قاعدگی خود زمانی که تخمک گذاری رخ می دهد درد سمت چپ و پایین شکم را تجربه می کنند. این درد به نام میتل اشمرز (یک کلمه آلمانی به معنی "درد متوسط") شناخته می شود. میتل اشمرز گاهی اوقات به عنوان "درد تخمک گذاری" یا "درد در اواسط چرخه" نیز نامیده می شود و یکی از علل درد تخمدان و پایین لگن است.

متخصص زنان و زایمان، دکتر جان جانسون، می گوید که درد همراه با میتل اشمرز می تواند بسیار تیز بوده و از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. او توصیه می کند که زنان در طی چرخه قاعدگی زمانی که درد اتفاق می افتد را به دقت در نظر داشته باشند و یافته های خود را به پزشک متخصصشان اعلام کنند.

کیست های تخمدان

کیست تخمدان، در شکل ساده خود، یک کیسه پر از مایع است که درون یا بر روی تخمدان ها وجود دارد. بسیاری از زنان حداقل یک کیست در هر ماه دارند، اما آنها بدون درد هستند و به سرعت ناپدید می شوند. هر جرم اضافی بر روی بافت باعث فشار شده، و بدن تلاش می کند تا ما را از این فشار، از طریق درد آگاه سازد.

دکتر سارا مارشال توصیه می کند اگر این درد شدت یافته، به مدت ۳ الی ۶ ماه امتداد دارد، دوره های قاعدگی نامنظم و نادر شده اند، با انجام فعالیت های روزانه شدت بیشتری می یابد یا در زمان نزدیکی درد بیشتری دارد باید به پزشک مراجعه شود.

آبسه تخمدان

چرکی که در طول یک عفونت لوله فالوپ و تخمدان به شکل یک آبسه در لوله و تخمدان ایجاد می شود آبسه تخمدان نامیده می شود. این مشکل نیاز به مداخله فوری پزشکی دارد و تنها توسط پزشک تشخیص داده می شود.

اندومتریوز

اندومتریوز، علت دیگری است که ممکن است به درد سمت چپ و پایین شکم منجر شود. آندومتر – – خارج رحم (آندومتر ایمپلنت) یک بیماری است که در آن بافت که به طور معمول در خطوط داخل رحم است در خارج آن رشد کند. اندومتریوز اغلب در تخمدان، روده و یا بافت پوشاننده لگن اتفاق می افتد.

آپاندیسیت

آپاندیسیت می تواند منجر به درد در سمت چپ پایین شکم و نزدیک ناف شود. آپاندیس معمولا با تب بالا، تهوع، تورم شکم و از دست دادن اشتها همراه است. مهم این است که شما بلافاصله پس از شک به آپاندیس به مراقبت های پزشکی دسترسی پیدا کنید زیرا پاره شدن آپاندیس عوارض جدی به همراه دارد. آپاندیس پاره شده نیاز به جراحی دارد که اغلب شامل حذف آن از بدن می شود.

پاره شدن روده بزرگ

پاره شدن روده بزرگ نیز می تواند دلیل دیگری برای ایجاد این درد باشد. با این وجود باید بدانید که بین درد پاره شدن روده بزرگ و آپاندیس تفاوت وجود دارد اما هر دوی این دردها مبهم هستند. علل بسیاری برای پاره شدن روده بزرگ وجود دارد که نیاز به بررسی پزشک دارد.

موارد مرتبط با روده

کرون

بیماری کرون و یا کولیت اولسراتیو که در مورد درد شکمی حاد به آن مشکوک می شوند و با علائمی نظیر اسهال شدید، و احتمالا استفراغ و خونریزی از رکتوم همراه است از علل درد سمت چپ و پایین شکم است. پیشرفت آن معمولا تدریجی و قابل توجه است.

سندوم روده تحریک پذیر

از سوی دیگر، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یکی از شایع ترین موارد درد سمت چپ و پایین شکم در فهرست علل مرتبط با روده است و متاسفانه محرک التهاب از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در بسیاری از نشانگرهای فیزیولوژیکی و روانی از بدن مشاهده می شود.

حاملگی خارج رحم

حاملگی خارج رحم هنگامی که تخمک بارور در جایی خارج از رحم شروع به رشد کند اتفاق می افتد. حاملگی اکتوپیک می تیز، درد کرامپی شکم، معمولا در قسمت تحتانی شکم (اغلب به صورت یک درد مبهم که منجر به اسپاسم و گرفتگی عضلات می شود) از علائم حاملگی خارج از رحم است.

حاملگی خارج از رحم، ممکن است علاوه بر درد شکم، درد واژن، سنکوپ (از دست دادن موقت هوشیاری)، و افت فشار خون (فشار خون پایین) را به همراه داشته باشد. این درد می تواند مداوم یا متناوب بوده، و ممکن است با حرکت، فشار روده ها و یا سرفه بدتر شود. حاملگی خارج از رحم یک بیماری تهدید کننده حیات است و نیاز به توجه فوری پزشکی دارد.

---------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (93 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

yaghob | ۵ سال پیش
سلام پدرم کلیه سنگ داشت بعداز چند روز سنگ بیرون اومد الان جای زیر دنده درد شدید دارد چندین بار دکتر بردیم زیاد تاثیری نکرده چکار باید کرد
0
8
مجتبی | ۵ سال پیش
خواهشمندم در مورد درد زیر قفسه کودکم کمی توضیح بدین ممنون
3
9
ریحانه | ۶ سال پیش
بسیار عالی بود. *** باشید
0
3

hits