دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت عارضه اسپوندیلوز گردن + درمان
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
علت عارضه اسپوندیلوز گردن + درمان:داروهای خانگی برای اسپوندیلوز گردن/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت اسپوندیلوز گردن آشنا شوید.

داروهای خانگی برای اسپوندیلوز گردن

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت اسپوندیلوز گردن آشنا شوید.

 اسپوندیلوز گردن

مقدمه ای در مورد اسپوندیلوز گردن

هرنوع بیماری تخریبی مهره‌های ستون فقرات را مُهراک با اسپوندیلوز (به انگلیسی: Spondylosis) می‌گویند. مهراک از آسیب‌های غیر التهابی در ستون مهره‌های بدن است.اسپوندیلوز عبارت است از آرتریت فرسایشی مفاصل بین تنه ستون مهره‌ها. در این بیماری زائده‌های مفصلی درگیر نیستند. در حالت پیشرفته بیماری به دلیل فشار بر ریشه اعصاب درد و پارستزی (گزگز شدن و بی حسی) اندام‌ها روی می‌دهد.هنگامیکه فاصله بین دو مهره کنار هم تنگ شود فشار بر ریشه عصب می‌تواند موجب آسیب ریشه شود.

علائم حسی و حرکتی آسیب ر یشه مانند درد و ضعف عضلانی بسته به محل عصب‌دهی دارد. بیماری عموماً در سنین بالا دیده می‌شود.در مهراک گردن (cervical spondylosis) به دلیل فشار مستقیم به کانال نخاعی ما ممکن است ضعف عمومی، عدم تعادل، اختلال در کنترل اسفنکترهای روده و مثانه و کاهش جریان خون اندامها را داشته باشیم.

درد گردن

علایم‌ شایع‌ اسپوندیلوز گردن

درد گردن

هر کدام‌ از موارد زیر:

  • درد در گردن‌، که‌ به‌ کتف‌ها، بالای‌ شانه‌ها، قسمت‌ فوقانی‌ بازوها، دست‌ها، یا پشت‌ سر تیر می‌کشند.
  • صدای‌ سایش‌ به‌ هنگام‌ حرکات‌ گردن‌ یا عضلات‌ شانه‌
  • بی‌حسی‌ یا گزگز در بازوها، دست‌ها، و انگشتان‌؛ مقداری‌ از دست‌ رفتن‌ حس‌های‌ مختلف‌ در دست‌ها؛ و اختلال‌ در بازتاب‌ها (رفلکس‌ها).
  • ضعف‌ عضلانی‌ و تحلیل‌ رفتن‌ عضلات‌؛ کاهش‌ بازتاب‌ها
  • گیجی‌؛ راه‌ رفتن‌ نامتعادل‌
  • با پیشرفت‌ بیماری‌، بی‌اختیاری‌ ادرار و عدم‌ کنترل‌ مثانه‌، و نیز ضعف‌ در پاها به‌ وجود می‌آید.
  • خشکی‌ گردن
  • سردرد

درد گردن

علل‌ گردن درد

  • آرتریت (التهاب‌ مفصل‌)

صدماتی‌ مثل‌ تصادفات‌ اتومبیل‌ که‌ باعث‌ به‌ جلو پرتاب‌ شدن‌ و سپس‌ به‌ عقب‌ برگشتن‌ ناگهانی‌ گردن‌ و ایجاد آسیب‌ می‌شوند، صدمات‌ ورزشی‌، کشیدن‌ شدن‌ ناگهانی‌ بازوها، زمین‌ خوردن‌ و سقوط‌

  • آرتروز (ناشی‌ از آسیب‌ فرسایشی‌ مفاصل‌ در اثر پیری‌)

رشد غیرطبیعی‌ استخوان‌ که‌ گاهی‌ در سنین‌ پیری‌ رخ‌ می‌دهد.

درد گردن

تشخیص آرتروز گردن

پزشک طیف وسیعی از حرکات را بر روی گردن برای پیدا کردن فشار بر اعصاب نخاعی یا نخاع انجام می دهد همچنین رفلکس ها و قدرت ماهیچه ها را بررسی می کند.
و سپس دستور انواع تصویر برداری و آزمایشات لازم را برای تشخیص می دهد برای مثال:
X-ray گردن - اشعه X ممکن است اختلالاتی مانند استخوان اضافی در گردن، اسپوندیلوز گردن، تومور، عفونت یا شکستگی را نشان دهد.توموگرافی کامپیوتری (CT اسکن) - سی تی اسکن می تواند جزئیات بسیار ظریف استخوان ها فراهم کند.تصویربرداری رزونانس مغناطیسی MRI - MRI با استفاده از امواج مغناطیسی می تواند تصاویر با جزئیات و مقطعی از هر دو استخوان و بافت نرم را نشان دهد.

میلوگرام - این آزمون شامل تولید تصاویر با استفاده از اشعه X یا CT اسکن پس از تزریق ماده حاجب به داخل کانال نخاعی می باشد. این رنگ باعث می شود زمینه های ستون فقرات بیشتر قابل مشاهده شود.تست های عملکرد عصب - در برخی موارد، ممکن است برای تعیین اینکه آیا سیگنال های عصبی به درستی به ماهیچه ها می رسد مفید است تست های عملکرد عصب عبارتند از:

الکترومایوگرام (EMG) - این تست فعالیت الکتریکی در اعصاب برای انتقال پیام به ماهیچه ها زمانی که عضلات در انقباض و زمانی که آنها در حال استراحت هستند را نشان می دهد. هدف از EMG ارزیابی سلامت عضلات و اعصاب است.مطالعه هدایت عصبی - برای این آزمون، الکترودها به پوست در بالای عصب مورد مطالعه قرار داده می شود و سپس شوک کوچکی می دهند و قدرت و سرعت سیگنال های عصبی را اندازه گیری می کنند.

درد گردن

در اینجا ۱۰ داروی خانگی برای اسپوندیلوز گردن را بیان می کنیم:


۱. ورزش منظمیکی از علل اصلی اسپوندیلوز گردن ورزش نکردن است.بنابراین، می توانید درد و سفتی گردن و شانه ها را با ورزش منظم کاهش دهید.سر خود در هر دو جهت عقربه های ساعت و ضد جهت عقربه های ساعت می چرخانیم، تا مهره های گردن به سمت شانه طرف دیگر برود.

این کار را برای ۱۰ دقیقه ۲ یا ۳ بار در روز انجام می دهیم. این برای درمان درد گردن بسیار مفیدست .حتی می توانید دستهای خود را در جهت عقربه های ساعت و ضد جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا حدی درد را کنترل میکند همچنین، ورزشهای هوازی مانند شنا یا پیاده روی سریع به مدت ۳۰ دقیقه حداقل ۵ بار در هفته توصیه می شود. همچنین می توانید دوچرخه سواری کنید ولی باید درهنگام دوچرخه سواری کمر خود را صاف نگه دارید

توجه: اگر منع ممنوعیت ورزشی دارید انجام ندهید


۲. کمپرس گرم و سردیکی دیگر از راههای آسان مقابله با درد گردن ناشی از اسپوندیلوز کمپرس متناوب سرد و گرم است. کمپرس گرم گردش خون را بهبود می بخشد و عضلات را شل میکند. کمپرس سرد هم تورم و التهاب را کاهش می دهد.

طریقه کمپرس کردن

برای کمپرس گرم، کیسه آب گرم در یک حوله نازک قرار دهید.برای کمپرس سرد، چند تکه یخ در یک حوله نازک قرار دهید. اول با کمپرس گرم بر روی منطقه آسیب دیده به مدت ۲ تا ۳ دقیقه قرار دهید. بعد از آن کمپرس سرد برای ۱ دقیقه قرار دهید چند بار در روز این کار را انجام دهیدتوجه: اگر منطقه آسیب دیده قرمز شد از این کار اجتناب کنید. همچنین اگر مشکلات گردش خون دارید از کمپرس آب سرد بپرهیزید.

۳ حمام سولفات منیزیمیکی دیگر از درمانهای خوب برای کاهش اسپوندیلوز گردن حمام نمک است.منیزیم در سولفات منیزیم سطوح pH بدن را تنظیم میکند، و همین باعث کاهش سفتی، تورم و درد در گردن و شانه می شود.
طریقه استفاده:کمی آب را در ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری نمک فرنگی بریزید تا خمیر سفتی شود. آن را در منطقه آسیب دیده به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید تا درد تسکین یابد هر روز این کار را ا انجام دهید.روش دیگر، ۲ فنجان نمک فرنگی اصل به مقداری آب حمام گرم بریزید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خیس کنید. این حمام ارامش بخش است ۲ یا ۳ بار در هفته انجام دهید.توجه: کسانی که مشکلات کلیوی، مشکلات قلبی یا دیابت دارند باید از این شیوه درمانی اجتناب کنند.


۴. سیر

سیر هم برای اسپوندیلوز گردن بسیار مفید است. خواص ضد التهابی و ضد درد آن درد ، تورم و التهاب گردن و مناطق اطراف آن را از بین می برد
شیوه استفاده:هر روز صبح یک حبه سیر خام با معده خالی با آب بخورید. همچنین می توانید از کپسول سیر پس از مشاوره با دکتر استفاده کنید.

۲ تا ۳ حبه سیر خرد شده را در کمی روغن گیاهی بریزید و گرم کنید بعد از خنک شدن ناحیه درد را بمدت ۵-۱۰ دقیقه ماساژ بدهید سپس به حمام بروید ۲ بار در روز این کار را انجام دهید .
۵. زردچوبهبا توجه به خواص ضد التهابی آن، زردچوبه یکی دیگر از درمان های محبوب برای اسپوندیلوز گردن است. علاوه بر این، زردچوبه به بهبود گردش خون، کاهش سفتی عضله و درد کمک می کند.


شیوه استفاده:۱ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر بریزید ۵ دقیقه حرارت دهید وقتی خنک شد کمی عسل بریزید ۲ بار در روز بنوشید .روش دیگر، روزی ۳ عدد کپسول زردچوبه با مشورت پزشک بخورید۶. دانه کنجدیک درمان آیورودا برای مقابله با اسپوندیلوز گردن دانه کنجد است. چون سرشار از کلسیم، منیزیم، منگنز، مس، روی، فسفر و ویتامین K و D،است که برای استخوان های و سلامت عمومی بدن خویست. روغن کنجد نیز در کاهش درد گردن موثر است.شیوه استفاده:

روغن کنجد گرم را در منطقه آسیب دیده به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ داده سپس کمپرس گرم در این منطقه استفاده کنید روزی ۳-۴ بار این کار را انجام دهید .
همچنین می توانید چند قطره از روغن اسطوخودوس با روغن کنجد گرم مخلوط کنید و با استفاده از آن گردن را ماساژ دهید.
۱ قاشق دانه کنجد بو داده و در یک لیوان شیر گرم بریزید و ۲ بار در روز بنوشید یا دانه کنجد را در پخت و پز استفاده کنید
۷. زنجبیلزنجبیل یکی دیگر از داروها برای درمان اسپوندیلوز گردن است. این گیاه خواص ضد التهابی دارد و گردش خون را بهبود میدهد. بنابراین، به کاهش درد و التهاب در گردن و مناطق اطراف آن کمک میکند.نوشیدن چای زنجبیل ۳ بار در روز توصیه می شود. برای این کار ۱ قاشق غذا خوری از زنجبیل را در ۲ فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس عسل ریخته و بنوشید.همچنین می توانید منطقه آسیب دیده را با روغن زنجبیل چند بار در روز ماساژ دهید.

علت آرتروز گردن علائم اسپوندیلوز گردن شیوه های درمانی آرتروز گردن آرتروز گردن علت آرتروز گردن علائم اسپوندیلوز گردن شیوه های درمانی آرتروز گردن آرتروز گردن ۸. سرکه سیبسرکه سیب خواص ضد التهابی دارد ، همچنین یک درمان خوب برای اسپوندیلوز گردن است . درد و التهاب در منطقه گردن را تسکین می دهد. طریقه استفاده:حوله کاغذی را در سرکه سیب خیس کرده بر منطقه آسیب دیده برای چند ساعت قرا می دهیم. روزانه ۲ بار اینکار را انجام می دهیم.
یا
۲ فنجان سرکه سیب را به آب حمام ولرم می ریزیم . برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، یک بار در روز داخل ان می رویم.
یا
۱ قاشق غذا خوری از سرکه سیب و عسل را به یک لیوان آب اضافه کنید و یک بار در روز بنوشید.
علت آرتروز گردن علائم اسپوندیلوز گردن شیوه های درمانی آرتروز گردن آرتروز گردن علت آرتروز گردن علائم اسپوندیلوز گردن شیوه های درمانی آرتروز گردن آرتروز گردن علت آرتروز گردن علائم اسپوندیلوز گردن شیوه


۹. فلفل تند هندییکی دیگر از درمانهای خانگی موثر برای اسپوندیلوز گردن فلفل است. فلفل تند دارای کپسایسین است ، که ضد درد و ضد التهاب بوده و همچنین به کاهش درد و التهاب گردن کمک میکند.شیوه استفاده:1 قاشق چای خوری پودر فلفل و ۲ قاشق غذا خوری روغن زیتون ولرم را باهم ترکیب کرده در منطقه آسیب دیده می ریزیم. آن را برای چند ساعت پوشش میدهیم مثل پانسمان کردن یک بار در روز این کار را انجام دهید


روش دیگر


۱ قاشق چای خوری پودر فلفل به یک لیوان آب گرم بریزید. ۲-۳ بار در روز بنوشد
علت آرتروز گردن علائم اسپوندیلوز گردن شیوه های درمانی آرتروز گردن آرتروز گردن علت آرتروز گردن علائم اسپوندیلوز گردن شیوه های درمانی آرتروز گردن آرتروز گردن علت آرتروز گردن علائم اسپوندیلوز گردن شیوه های درمانی آرتروز گردن آرتروز گردن علت آرتروز گردن علائم اسپوندیلوز گردن شیوه های درمانی آرتروز گردن آرتروز گردن ۱۰.

یاس بنفش هند(چریش)یاس بنفش هند، که همان چریش است، ضد التهاب بوده و درد، التهاب و تورم در گردن را کاهش می دهد.شیوه استفاده:۱ قاشق غذا خوری پودر چریش را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی شود. در یک دیگ بخار برای چند دقیقه حرارت دهید. تا کمی گرم شود ولی داغ نشود بطوریکه قابل تحمل باشد در مناطق آسیب دیده زده نیم ساعت بعد با آب گرم می شوئیم. روزانه چند بار تکرار کنید.

یا

برگ و گل چریش را در ۱ فنجان آب جوش ریخته تا خنک شود دو بار در روز می نوشیم.همچنین می توانید با روغن چریش منطقه آسیب دبده را ، ۲ بار در روز ماساژ دهیدنکات اضافیهیچ چیزی مانند بلند کردن اجسام سنگین درد را بدتر، نمی کند.طوری بخوابید که به گردن فشار وارد نیاید. مثلا از چند بالش استفاده کنید. بر روی یک تشک سفت بخوابیدایستادن و نشستن صحیح داشته باشید.


مقدار زیادی سالاد با سبزیجات خام مانند گوجه فرنگی، هویج، کلم، خیار، تربچه و کاهو مصرف کنید.از غذاهای پرچرب و غذاهای ادویه دار و سرخ شده در روغن، کشک ,ترشی، شیرینی، شکر و قهوه بپرهیزید.
سیگار و توتون و تنباکو را کنار بگذاریدغذاهای با پروتئین بالا، ویتامین C، کلسیم و فسفر مصرف کنید.
بند گردن برای تسکین موقتی است آن را برای مدت طولانی استفاده نکنید.اگر با انجام این کارها درد گردن خوب نشد و بلکه بدتر هم شد و دچار بی حسی ناگهانی شدید با پزشک مشورت کنید

درد گردن

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits