دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و درمان بیماری ابولا
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
علائم و درمان بیماری ابولا:نشانه های بیماری ابولا/آیا بیماری ابولا قابل درمان است؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا همه چیز را راجع به بیماری ابولا بدانید.

نشانه های بیماری ابولا

آیا بیماری ابولا قابل درمان است؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا همه چیز را راجع به بیماری ابولا بدانید.

http://www.delgarm.com/

مقدمه ای در مورد بیماری ویروسی ابولا Ebola virus disease

یا تب هموراژیک ابولا (به انگلیسی: Ebola hemorrhagic fever) نوعی بیماری انسانی است که از ویروس ابولا ناشی می‌شود. نام ویروس این بیماری از یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده است. این بیماری برای اولین بار در کشور کنگو دیده شد. نشانه‌های این بیماری معمولاً دو روز تا سه هفته بعد از تماس با ویروس و به صورت تب، گلودرد، دردهای ماهیچه‌ای و سردرد ظاهر می‌شوند. معمولاً حالت تهوع، استفراغ و اسهال و همچنین کاهش عملکرد کبد و کلیه ها به دنبال این موارد می‌آیند. در این زمان، مبتلایان دچار خونریزی می‌شوند.

بیماری ابولا

ابولا چیست؟

در واقع نام نوعی ویروس است. تب خونریزی دهنده ابولا، یک بیماری شدید و کشنده است که نخستین بار در سال ۱۹۷۶میلادی شناخته شد.نام ویروس این بیماری از یکی از رودخانه های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده. این بیماری برای اولین بار در کشور کنگو دیده شد.

پژوهشگران بر این باورند که ویروس ابولا از طریق حیوانات به انسان سرایت میکند و معمولا در بدن جانوری زندگی میکند که در قاره آفریقا سکونت دارد.اکثر افرادی که ابتلای آنان به ابولا تا کنون تأیید شده اهل کشورهای آفریقایی بودهاند.تب خونریزی دهنده ابولا معمولا به صورت شیوع ناگهانی بروز میکند و شیوع آن هم از یک بیمارستان یا درمانگاه آغاز میشود.

بیماری ابولا


ابولا چگونه منتشر می شود؟

بیماری ابولا

  • تب خونریزی دهنده ابولا از بیماریهای مشترک بین انسان و دام به شمار میرود.
  • این بیماری فقط انسان، میمون و شامپانزه را مبتلا میکند.
  • محل زندگی ویروس ابولا احتمالا در بدن گروهی از همین حیوانات است.
  • انسانها ناقل ویروس نیستند و بهطور تصادفی به ویروس آلوده میشوند.
  • اینکه چگونه ویروس ابولا از بدن حیوانات به بدن انسان وارد میشود بهطور کامل مشخص نیست.
  • پس از آنکه فردی به این ویروس آلوده شد، انسانهای دیگر را آلوده میکند.
  • یکی از راههای انتقال عفونت بین انسانها، تماس مستقیم با خون و ترشحات بدن فرد آلوده است که معمولا در بین اطرافیان بیمار که سعی در نگهداری و پرستاری او دارند، رخ میدهد.
  • یکی دیگر از راههای شایع گسترش این ویروس انتقال آن در بین بیماران و کارکنان یک بیمارستان یا درمانگاه است .
  • از راههای انتقال عفونت بین انسانها، تماس مستقیم با خون و ترشحات بدن فرد آلوده است.

بیماری ابولا

با نامیدن شیوع ابولا در غرب آفریقا به عنوان یک وضعیت اضطراری توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO ) ، گمانه زنی‌های شدیدی در مورد این ویروس در اینترنت و دیگر رسانه‌ها ایجاد شده است.ابولا ویروسی است که به بیماری ویروسی ابولا می‌انجامد که به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری (CDC) میتواند آمار مرگ و میر به بالایی ۹۰ درصد داشته باشد.

ریشه این ویروس ناشناخته است. اما دانشمندان تصور میکنند که شیوع بیماری معمولا از حیوانات آلوده مانند میمون‌ها آغاز میشود.علی رغم بیانیه‌های رسمی متعدد WHO ، CDC و دیگر سازمان‌های بهداشتی، تصورات غلط بسیاری درباره ابولاوجود دارد. در ادامه تعدادی از این مفاهیم غلط آمده است.ابولا از طریق هوا شیوع پیدا میکندشما از هوا ، آب یا غذا به ابولا مبتلا نمی‌شوید.

به گزارش CDC تنها راه برای گرفتن ابولا، تماس با مایعات بدنی آلوده است. مایعات بدن که میتوانند ویروس ابولا را گسترش دهند شامل خون، بزاق و ادرار میشود.اگر یک شی مانند یک سوزن و یا دیگر لوازم پزشکی در معرض مایعات بدن یک بیمار مبتلا به ابولا قرار گیرد، آن شی میتواند ویروس را گسترش دهد.حتی تماس فیزیکی تا زمانی که فرد غیر مبتلا با مایعات بدنی فرد مبتلا تماس پیدا نکند نمیتواند ویروس را گسترش دهد.

بیماری ابولا

بیماری ابولا چه علایمی دارد؟

  • علایم این بیماری در همه بیماران یکسان نیست.
  • پژوهشگران هنوز نمیدانند چرا تعدادی از افراد پس از ابتلا به این بیماری بهبود مییابند و برخی دیگر کشته میشوند.
  • به هر حال میتوان گفت پاسخ ایمنی بیمارانی که در اثر ویروس ابولا کشته میشوند، چندان قوی نیست.
  • در چند روز اولی که انسان به ویروس آلوده میشود، تب بالا، سردرد، درد عضلات، دل درد، اسهال و خستگی بروز میکند.
  • بعضی از بیماران در این مرحله دچار گلودرد، سکسکه، قرمزی و خارش چشم، بثورات پوستی، اسهال خونی و استفراغ خونی میشوند.
  • با گذشت یک هفته از آلودگی، درد قفسه سینه، شوک و مرگ اتفاق میافتد. بعضی از بیماران در این مرحله کور شده و خونریزی میکنند.

بیماری ابولا

روش توصیه شده

  • برای پیشگیری از ابولا شبیه به ویروس‌های دیگر است: دست‌های خود را به صورت منظم بشویید و فرد آلوده را لمس نکنید.
  • افراد آلوده خون اسپری میکنند
  • نام سابق بیماری ویروس ابولا، تب هموراژیک ابولا بود.
  • خونریزی ( پارگی رگ یا عروق و خونریزی) تداعی تصویری از اسپری شدن خون از هر روزنه دارد، که ممکن است به همین دلیل تلویزیون و دیگر رسانه‌های تصویری اغلب ابولا را اینچنین به تصویر بکشند.
  • بر طبق گفته WHO ابولا قطعا مرگبار است، اما خونریزی داخلی تنها در برخی از موارد ابولا رخ میدهد. و خون از بدن بیماران مبتلا اسپری نمیشود.

از ابتلا تا امروز بیماران آمریکایی زنده مانده‌اند، به گفته دونالد آلگرا صاحب کرسی کنترل عفونت و دارو/درمان در مرکز پزشکی در نیوتن ان جی، ابولا به کشندگی که یک زمانی بود نیست.

دکتر الگرا به دیلی ار ایکس نیوز گفت "قبلا تصور میشد که این بیماری عموما منجر به مرگ میشود ، اما در حالا حاضر دو امریکایی در حال بهبودی در اتلانتا داریم؛ این مورد می‌تواند نوید بخش ضعیف‌تر شدن این ویروس در سال‌های اخیر باشد.دکتر دانیل باش در یک مصاحبه با صدای آمریکا گفت در حالی که شیوع از لحاظ فنی میتواند در هر نقطه رخ دهد ، این احتمال در آمریکا نسبت به کشورهای در حال توسعه مانند سیریالیون و لیبریا کمتر وجود دارد.

بسیاری از بیمارستان‌ها در قلب منطقه شیوع ابولا شامل کشورهای غرب آفریقا مانند گینه، سیرالئون ، لیبریا و نیجریه برای تجهیزات پزشکی و دارو و کارگران مراقبت سلامت مشکل دارند این موارد مهار این ویروس را مشکلتر کرده است.در مقابل، مردی که در بیمارستان کوه سینا بود سریعا در قرنطینه قرار داده شد و تا زمان تایید شدن بیماری‌اش تحت مراقب‌های ثابت پزشکی قرار گرفت.

بیماری ابولا

ابولا قابل درمان است؟

در حال حاضر هیچ واکسن یا درمانی برای ابولا وجود ندارد. علی رغم این واقعیت شایعات و افسانه‌هایی در مورد درمان ابولا وجود دارد.

WHO تعدادی از روش‌ها که قبلا به غلط به عنوان درمان ابولا برچسب گذاری شده بود را لیست کرده است : خوردن پیاز خام، نوشیدن شیر تغلیظ شده و مصرف انتی بیوتیک از جمله موارد غلط درمان بیماری ابولا هستند که برای مبارزه با باکتری‌ها میباشند و نه ویروسها.با این حال زمزمه‌هایی از یک درمان امیدبخش برای ابولا شنیده می‌شود اما اثربخشی آن هنوز تایید نشده است.این دارو با عنوان "زمپ " شناخته میشود. و فرض بر این است که از گسترش ابولا در بدن جلوگیری میکند.

برای درمان این بیماری ویروسی هیچ درمان مشخصی وجود ندارد. در حال حاضر اکثر درمانهایی که به بیماران داده میشود، درمانهای تقویتی هستند.این درمانها شامل کمک به حفظ فشار خون بیمار، حفظ مایعات بدن و نیز کمک به تنفس بیمار هستند.چند سال پیش در شیوع ابولا در کیکویت، پزشکان راه جدیدی را برای درمان بیماران امتحان کردند.آنها به ۸ نفر از بیماران، خون افرادی را که به ابولا مبتلا شده و از آن جان سالم بهدر برده بودند، تزریق کردند. نتیجه رضایت بخش بود.

7 نفر از بیماران زنده ماندند.هر چند این نتیجه امیدوار کننده است اما چون پژوهش مذکور فقط روی ۸ نفر انجام شد، نمیتوان آن را برای درمان همه بیماران تعمیم داد!

بیماری ابولا

چگونه میتوان پیشگیری کرد؟

بیماری ابولا

پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده ابولا در آفریقا با دشواریهای چندانی روبهروست.
به دلیل آنکه هویت و محل زندگی حیواناتی که مخزن ابولا هستند ناشناخته است، تنها چند راه ابتدایی برای پیشگیری از بیماری پیشنهاد شده. اصل مهم در پیشگیری از آلوده شدن پرهیز از تماس مستقیم با بیمار است.

اگر مواردی از بیماری مشاهده شود، اولین کسانی که باید بسیار مراقب خطر باشند، کارکنان مراکز بهداشتی- درمانی هستند.این افراد باید از پوشش کامل، ماسک، دستکش و عینک استفاده کنند. هدف از این کار ممانعت از آلوده شدن با خون و ترشحات بدن فرد مبتلاست. همچنین اگر بیمار بمیرد، باید از تماس با بدن مرده نیز خودداری کرد.

بیماری ابولا

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مستانه | ۷ سال پیش
ممنون خیلی اطلاعات مفیدی بود مرسی از زحماتتون.
0
0
حسن | ۷ سال پیش
سلام من اسهال خونی دارم.و خارش چشم میتونه از علائم این بیماری باشه؟
0
0
مروارید | ۷ سال پیش
ممنون از سایت خوب دلگرم و اطلاع رسانی مفیدتون موفق باشید.
0
0

hits