دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان حالت تهوع: ۲۸ روش خانگی برای درمان سریع حالت تهوع
29
زمان مطالعه: 14 دقیقه
درمان حالت تهوع راه های زیادی دارد. همه باید روش های رفع حالت تهوع را بدانند. در این مقاله 28 روش آسان و قدرتمند درمان حالت تهوع را به شما آموزش خواهیم داد

مجله دلگرم | حالت تهوع مشکلی بسیار شایع است که هم در آقایان و هم در خانم ها مشاهده میشود اما معمولا در بین خانم ها رایج تر است. هنگامی که حالت تهوع داشته باشید ممکن است احساس کنید غذایی که میخورید بخوبی هضم نمیشود. در برخی مواقع این مسئله میتواند صادق باشد اما در اغلب موارد مشکل چیز های دیگری است. برخی از علائم حالت تهوع عبارت است از سرگیجه، اضطراب، دل درد، ضعف، بی حوصلگی و بطور کلی احساس ناراحتی.

بنابراین اگر میخواهید به سرعت از شر حالت تهوع راحت بشید میتوانید از راهکار های خانگی که در ادامه برای شما آورده ایم استفاده کنید.

چگونه حالت تهوع را درمان کنیم؟

1. زنجبیل

استفاده از زنجبیل به شکل چای به عنوان یکی از بهترین روش های درمان حالت تهوع محسوب میشود. مواد شیمایی موجود در زنجبیل میتواند به شکل موثری به درمان حالت تهوع کمک کند.

جهت استفاده از زنجبیل برای درمان حالت تهوع چند تکه تازه از آن را درون آب داغ رنده کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را آبکشی کرده و کمی جوز هندی به آن بیافزایید. این محلول را باید روزانه 2 مرتبه بنوشید تا تاثیرگذار باشد.

در تحقیقات علمی بسیار معتبر و گسترده ای مشخص شده است که زنجبیل در درمان حالت تهوع خانم های باردار بسیار موثر تر است. بنابراین اگر باردار هستید و زیاد دچار حالت تهوع میشوید، میتوانید از زنجبیل استفاده کنید تا به سرعت حالت تهوع شما درمان شود.

در مطالعات علمی گسترده ای مشخص شده است که زنجبیل در درمان حالت تهوع صبحگاهی نیز بسیار موثر میباشد.

اگر به مدت 4 روز، روزی 1 گرم زنجبیل مصرف کنید، تاثیرات شگرف آن در درمان حالت تهوع بارداری کاملا مشخص میشود.

زنجبیل همچنین میتواند به درمان حالت تهوع ناشی از حرکات سریع (مثلا حالت تهوع ناشی از نشستن در خودرو) حالت تهوع پس از عمل جراحی و حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی کمک کند.

2. سرکه سیب

یکی دیگر از روش های درمان حالت تهوع سرکه سیب میباشد. کمی سرکه سیب را به 8 اونس آب اضافه کرده و بنوشید تا حالت تهوع تان خیلی سریع خوب شود.

سرکه سیب بطور مشخص به درمان حالت تهوع صبحگاهی و همچنین درمان مسمومیت غذایی کمک بسیاری میکند چراکه دارای مواد آنتی باکتریال بسیار قوی میباشد.

البته خواص سرکه سیب در درمان حالت تهوع از نظر علمی تایید نشده است و تنها بصورت تجربی کاربرد های آن اثبات شده است.

3. تمشک

اگر صبح ها یک کاسه کوچک تمشک بخورید دیگر دچار حالت تهوع نخواهید شد مخصوصا اگر حالت تهوع صبحگاهی دارید.

خانم هی باردار بطور کلی نیاز به ویتامین سی زیادی دارند. تمشک سرشار از ویتامین سی میباشد و به همین دلیل به رفع حالت تهوع در خانم های باردار نیز بسیار موثر میباشد.

4. موز

موز باعث میشود یک لایه بزاق دهان دور تا دور معده و مجاری گوارشی را پوشش داده و از تماس مستقیم اسید معده با بافت های اندام های گوارشی جلوگیری میکند. تماس اسید با معده و دیگر قسمت های گوارشی از جمله عوامل ایجاد کننده حالت تهوع میباشد.

موز بطور ویژه در درمان حالت تهوعی که ناشی از آنفلونزا و یا دل درد و دل پیچه باشد موثر است.

5. لیمو

لیمو و نمک یکی از بهترین ترکیب ها برای درمان حالت تهوع میباشد. درون یک لیوان آب، یک عدد لیمو تازه را آب گرفته و کمی نمک به آن اضافه کنید.

هر زمانی که احساس حالت تهوع داشتید میتوانید این ترکیب را میل کنید. اضافه کردن نمک به این ترکیب باعث میشود که الکترولیت های موجود در بدن تقویت شده و احتمال ابتلا دوباره به حالت تهوع کاهش پیدا کند.

همچنین میتوانید آبلیمو را به تنهایی میل کنید. یک عدد لیمو را قاچ کرده و آب آن را بمکید.

طی یک بررسی علمی مشخص شده است که بخور روغن لیمو میتواند به شکل موثری حالت تهوع در زنان باردار را درمان کند.

6. آب برنج

آب برنج در درمان حالت تهوع بسیار موثر است مخصوصا حالت تهوعی که ناشی از مسمومیت غذایی باشد.

درست مانند سرکه سیب، خواص آب برنج نیز تنها از لحاظ تجربی اثبات شده است.

7. دانه زیره

کمی دانه زیره را له کرده و بخورید. تنها پس از چند دقیقه متوجه خواهید شد که حالت تهوع شما بهبود پیدا کرده است.

علاوه بر دانه زیر میتوانید از روغن زیره نیز استفاده کنید. روغن زیره نه تنها به درمان حالت تهوع کمک میکند بلکه در درمان بسیاری از مشکلات گوارشی همچون دل درد نیز موثر است.

8. جوانه گندم

جوانه گندم یکی دیگر از روش های خانگی درمان حالت تهوع میباشد. درون یک لیوان شیر کمی عصاره (روغن) جوانه گندم ریخته و روزی 2 مرتبه آن را میل کنید.

جوانه گندم در درمان حالت تهوع ناشی از پریود های دردناک تاثیرگذاری بیشتری دارد.

مطالعات علمی نشان داده است که جوانه گندم واقعا در درمان درد قاعدگی و همچنین سرگیجه و سایر علائم حاصل از آن بسیار موثر است.

9. کمپرس سرد

میتوانید برای انجام کمپرس سرد از یک پلاستیک پر از یخ، یک کیسه آب سرد و یا و یک تکه پارچه ای که در آب سرد قرار گرفته است استفاده کنید.

اگر خوابیده اید، کمپرس سرد را روی گردن تان قرار دهید و اگر در حالت نشسته قرار دارید باید کمپرس سرد را دور قسمت پشتی گردن خود بگذارید. اگر آن را روی پیشانی خود قرار دهید هم موثر است.

تاثیرگذاری کمپرس آب سرد در درمان حالت تهوع از دیدگاه علمی هم اثبات شده است.

حالت تهوع ، درمان حالت تهوع

10. فشار درمانی

فشار درمانی روشی مشابه طب سوزنی است که به جای سوزن از فشار انگشت ها استفاده می شود.

با فشار وارد کردن به نقطه P6 (که در کف پا قرار دارد) میتوانید حالت تهوع را درمان کنید. میتوانید برای انجام اینکار از کش های مخصوصی که جهت انجام اینکار وجود دارد استفاده کنید. البته برای اینکه این روش موثر باشد باید حتما بدرستی محل وارد کردن فشار را بدانید که نیاز به مهارت دارد.

بررسی های علمی نشان داده است که فشار درمانی میتواند به درمان حالت تهوع کمک کند اما نمیتواند در درمان استفراغ موثر باشد.

11. ورزش کردن

انجام کمی حرکات ورزشی که کمر و گردن را درگیر میکند میتواند در درمان حالت تهوع به شدت موثر است.

روی زمین دراز کشیده و بالاتنه خود را بالا و پایین ببرید. در عین حال باید به گونه ای چانه خود را پایین ببرید که با سینه تماس پیدا کند. این حالت را باید 10 تا 15 ثانیه نگه داشته و پس از مدت چند مرتبه دیگر نیز انجام دهید.

- اگر دلیل حالت تهوع اسید معده زیاد باشد، انجام تمرینات تنفس عمیق میتواند کمک زیادی به شرایط شما داشته باشد.

یک تحقیق علمی نشان داده است که انجام حرکات ورزشی که موجب ریلکس شدن ماهیچه ها میشود و همچنین ایروبیک و حرکات یوگا تاثیرات زیادی در درمان حالت تهوع و خصوصا درمان حالت تهوعی که ناشی از شیمی درمانی باشد دارد. اینگونه حرکات به درمان استفراغ نیز کمک میکند.

12. هوای تازه

شاید تعجب کنید اما این راهکار واقعا موثر است. زمانیکه حالت تهوع دارید، بجای خوابیدن درون تخت و استراحت مطلق، از خانه خارج شوید و کمی در هوای تازه قدم بزنید (اگر در پارک و یا فضای سبز باشد که بهتر است.)

حتی باز کردن در و پنجره ها نیز میتواند موثر باشد.

13. جوش شیرین

نصف قاشق مرباخوری جوش شیرین درون یک فنجان آب ریخته و آن را بنوشید. این محلول طعم چندان خوشایندی ندارد اما کاملا تاثیرگذار است.

جوش شیرین به پیشگیری و درمان استفراغ هم کمک میکند.

اگر میخواهید از جوش شیرین برای درمان استفراغ استفاده کنید 1 قاشق چایخوری از آن را با سه چهارم قاشق چایخوری نمک در 4 فنجان آب گرم بریزید. این محلول را درون دهان خود بگردانید و بیرون بریزید.

14. حمام

حمام با آب گرم مغز را تحریک کرده و باعث میشود که احساس نشاط و شادابی پیدا کنید و حالت تهوع ر درمان میکند.

اگر وان داشته باشید و مدتی درون آبگرم ریلکس کنید که فوق العاده است. آب گرم ماهیچه ها را تسکین داده و استرس و اضطراب را نیز کاهش میدهد.

این روش در درمان حالت تهوع صبحگاهی و همچنین حالت تهوعی که ناشی از اوردوز مواد مخدر باشد موثر تر است.

15. آب سیب

اگر در طول روز چند مرتبه آب سیب همراه با کمی زنجبیل بنوشید، باعث میشود هرگز دچار حالت تهوع نشده و اگر از قبل چنین مشکلی دارید نیز به درمان آن کمک میکند. البته هر بار باید کمی آب سیب بخورید چراکه زیاده روی در مصرف هر چیزی میتواند مضر باشد.

شربت سیب نیز میتواند به درمان حالت تهوع کمک کند. این متد در طب سنتی کشورمان نیز دیده میشود.

16. مصرف غذا های آبدار

هنگامیکه حالت تهوع دارید سعی کنید مصرف غذا هایی آبدار مثل سوپ را افزایش دهید. مصرف آب بیشتر باعث رقیق شدن اسید معده شده و همین امر به درمان حالت تهوع کمک میکند.

17. میخک

1 قاشق غذاخوری پودر میخک را درون یک فنجان آب درحال جوشیدن بریزید. پس از 5 دقیقه آن را آبکشی کرده و بنوشید. اگر طعم دمنوش میخک را دوست ندارید میتوانید یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید.

همچنین میتوانید 1 یا 2 عدد میخک نیز در دهان خود گذاشته و به آرامی آن را بجوید.

روش دیگر این است که چند قطره روغن میخک را روی یک دستمال ریخته و آن را تنفس کنید.

طبق تحقیقات علمی مشخص شده است که میخک و روغن آن به شکل کاملا موثری میتواند حالت تهوع را درمان کند.

18. رازیانه

یک فنجان آب داغ تهیه کرده و نصف فنجان قاشق چایخوری دانه رازیانه به آن بیافزایید. اجازه دهید که دانه ها به مدت 10 دقیقه درون آب باقی بماند. 1 قاشق چایخوری عسل و چند قطره آبلیمو نیز به آن اضافه کنید. روش دیگر آن است که 1 قاشق غذاخوری دانه رازیانه بجوید.

رازیانه نیز یکی از گیاهان دارویی میباشد که تاثیرات آن در درمان حالت تهوع از لحاظ علمی اثبات شده است. این گیاه دارویی به درمان قاعدگی دردناک نیز کمک میکند.

19. انیسون

به نصف فنجان آب جوش یک چهارم قاشق چایخوری دانه انیسون (بادیان رومی) اضافه کرده و پس از 5 دقیقه آن را آبکشی کنید. این محلول را باید حداقل یکبار در روز بنوشید.

همچنین میتوانید دانه های انیسون را آسیاب کرده و آن را روی سالاد و غذا بریزید.

بادیان رومی یکی از قدیمی ترین دارو های گیاهی است که در طب سنتی ایران از آن برای درمان انواع مشکلات گوارشی استفاده شده است.

20. آب زغال اخته

نوشیدن خوراکی ها و نوشیدنی های ترش مزه میتواند حالت تهوع را کاهش دهد. آب زغال اخته نیز یکی از بهترین نوشیدنی های ترش مزه میباشد و نه تنها به درمان حالت تهوع کمک میکند بلکه خواص و فواید بسیار دیگری هم دارد.

21. شربت شکر

نصف فنجان شکر سفید را درون یک چهارم فنجان آب حل کنید. محلول را روی حرارت قرار دهید و آنقدر هم بزنید تا شکر بطور کامل حل شود. سپس اجازه دهید تا خنک شده و به دمای اتاق برسد. 1 تا 2 قاشق چایخوری از آن را هنگامیکه حالت تهوع داشتید بخورید.

حالت تهوع ، درمان حالت تهوع

دارو های گیاهی برای درمان حالت تهوع

22. سیب زمینی شیرین

پزشکان از قرن 18 و 19 از سیب زمینی شیرین (که به نام سیب زمینی هندی نیز معروف است) برای درمان حالت تهوع صبحگاهی و استفراغ استفاده میشده است.

عصاره سیب زمینی شیرین را به شکل پودر نیز میتوانید استفاده کنید. البته اگر میخواهید از پودر سیب زمینی شیرین استفاده کنید حتما در رابطه با دوز مناسب با پزشکتان مشورت کنید چراکه دوز مناسب با توجه به سن و شرایط پزشکی هر فرد میتواند متفاوت باشد.

توجه! این گیاه دارویی را تنها تحت نظارت پزشک میتوانید مصرف کنید. همچنین توسط خانم های باردار و شیرده، کودکان و افرادی که از سرطان های هورمونی رنج میبرد نیز نباید استفاده شود.

23. چای بابونه

یکی دیگر از راه های موثر در درمان حالت تهوع نوشیدن چای بابونه میباشد. چند برگ بابونه را درون یک ظرف آبجوش ریخته و اجازه دهید به مدت 5 تا 10 دقیقه دم کشیده و آن را بنوشید. بابونه یکی از قوی ترین دارو های گیاهی برای درمان حالت تهوع میباشد.

24. دارچین

در یک فنجان آب جوش نصف قاشق پودر دارچین اضافه کرده و اجازه دهید که چند دقیقه دم بکشد. پس از اینکه دارچین بخوبی دم کشید آن را آبکشی کرده و دمنوش خود را جرعه جرعه میل کنید تا حالت تهوع بهبود پیدا کند.

در یک مطالعه علمی که در سال 2014 انجام شد اثبات شد که دارچین در کاهش استفراغ و حالت تهوع نقش بسیار موثری دارد.

دارچین یکی از قدرتمند ترین گیاهان دارویی بوده و به همین دلیل برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشود.

توجه! خانم های باردار نباید دارچین مصرف کنند.

25. روغن های طبیعی

آروماتراپی یکی از بهترین راه های درمان استفراغ و حالت تهوع میباشد.

خیلی راحت و با استفاده از یک دستگاه بخور و یک روغن طبیعی میتوانید از خواص شگفت انگیز این روغن ها بهره برده و خیلی سریع حالت سردرد و تهوع و استفراغ را درمان کنید. روغن های طبیعی طیف بسیار گسترده ای دارند و شما میتوانید بنابر سلیقه خود یکی را انتخاب کنید. روغن هایی همچون روغن لاوندر، روغن نعناع، روغن قاصدک و روغن لیمو انتخاب های خوبی هستند.

تاثیرات شگفت انگیز آروماتراپی از نظر علمی نیز کاملا تایید شده میباشد.

26. چای نعناع

2 قاشق چایخوری پودر نعناع را درون یک لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 تا 20 دقیقه دم بکشد. همچنین میتوانید کمی دارچین به دمنوش خود اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

27. ریحان مقدس

میزان مساوی عصاره گیاه ریحان مقدس و عسل را با یکدیگر مخلوط کرده و این ترکیب را بخورید تا استفراغ خیلی سریع درمان شود.

اگر احساس حالت تهوع و استفراغ برای شما مداوم است و تبدیل به یک وضعیت مزمن شده میتواند بطور مرتب و روزانه چند عدد برگ ریحان را بجوید.

ریحان مقدس یک گیاه دارویی بسیار پر خاصیت است که از زمان های دور در تب سنتی بسیاری از کشور ها کاربرد داشته است.

28. برگ تمشک

1 تا 2 قاشق چایخوری پودر برگ تمشک را درون یک فنجان آب ریخته و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. پس از اینکه بخوبی دم کشید آن را بنوشید. ماده ای به نام تانین در برگ تمشک وجود دارد که میتواند به سرعت حالت تهوع و استفراغ را درمان کند.

در ادامه باید و نباید هایی که برای درمان حالت تهوع باید بدانید را آورده ایم.

برای رفع حالت تهوع چکار هایی باید انجام دهید؟

- روزانه حداقل 6 لیوان آب بنوشید. آب خنک (و نه خیلی سرد) انتخاب بهتری است.

- مصرف کافئین را کاهش دهید.

- غذای خود را آهسته و در لقمه های کوچک صرف کنید.

- به اندازه کافی استراحت کرده و ورزش کنید.

- اگر بوی غذای داغ باعث میشود احساس بدی پیدا کنید، غذای خود را خیلی داغ نکنید.

- برنج، سیب و موز را حتما در برنامه غذایی خود قرار داده و سعی کنید این مواد غذایی را قبل از خواب مصرف کنید.

- آبنبات بمکید.

از انجام چه کارهایی باید پرهیز کرد؟

- هنگام خواب و یا قبل از خواب از نوشیدن مایعات (مخصوصا مایعات خنک) بپرهیزید. همچنین مصرف نوشیدنی هایی که یخ زیادی در آن ها وجود دارد خودداری کنید. اگر حالت تهوع صبحگاهی داشته باشید، این امر اهمیت دوچندانی پیدا میکند.

- از مصرف غذا هایی که به سختی هضم شده و باعث نفخ و دل درد میشود بپرهیزید.

- از مصرف غذا های تند و پرچرب همراه با مواد لبنی همچون شیر، مرغ، گوشت و دیگر پروتئین های حیوانی پرهیز کنید.

- مصرف نوشیدنی های الکلی را قطع کنید.

- سعی کنید در محیطی قرار داشته باشید که بو های تند در آن وجود نداشته باشد و همچنین از نشستن طولانی مدت در مکان هایی که دمای بالایی دارند اجتناب کنید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (29 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits