دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان تومورهای مفصلی(استخوان)
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
درمان تومورهای مفصلی(استخوان):اگر سلولهای استخوان ساز بدن که به آنها استئوبلاست نیز گفته میشود شروع به تکثیر غیرعادی و غیرقابل کنترل بکنند توده استخوانی در محل ایجاد میگردد که به آن تومور استخوانی گفته میشود .

درمان تومور های مفصلی

با دلگرم همراه باشید تا علت و درمان تومورهای مفصلی آشنا شوید.

درمان تومور های مفصلی

تومور استخوانی چیست ؟

اگر سلولهای استخوان ساز بدن که به آنها استئوبلاست نیز گفته میشود شروع به تکثیر غیرعادی و غیرقابل کنترل بکنند توده استخوانی در محل ایجاد میگردد که به آن تومور استخوانی گفته میشود . بیماران برحسب محل توده و یا قابلیت دست اندازی آن به نقاط دیگر بدن از خود علائم خاص آن بیماری را نشان می دهند .ومور یعنی یک توده بافتی که بر اثر رشد ناهنجار و غیرقابل کنترل دسته ای از سلول ها بوجود میاید و وقتی این توده بافتی در استخوان باشد به آن تومور استخوان میگویند. در اثر رشد تومور، استخوان با بافتی جایگزین میشود که ممکن است به اندازه آن محکم نبوده و نتیجه آن ممکن است شکسته شدن استخوان باشد.

بعضی از تومورهای خوش خیم استخوانی نیاز به درمان نداشته و وجود آنها در بدن مشکلی ایجاد نمیکنند. بعضی دیگر هم ممکن است به مرور زمان خودبخود خوب شوند و بعضی دیگر نیاز به درمان دارند. تشخیص نیاز به درمان یک تومور استخوانی به عهده متخصص ارتوپدی است.برای درمان تومورهای استخوان از روش های گوناگونی استفاده میشود. ذکر این نکته ضروری است که برای درمان بعضی از این تومورها بخصوص تومورهای بدخیم از بیش از یک روش درمانی و بصورت همزمان یا پشت سرهم استفاده میشود.

مهمترین روش های درمانی تومورهای استخوانی عبارتند از :

رادیوتراپی Radiation therapy

از این روش معمولاً در درمان تومورهای بدخیم استخوان استفاده میشود. تاباندن اشعه گاما به بافت سرطانی یکی از روش های موثر برای از بین بردن این سلول ها است. تابش این اشعه در بدن ایجاد مولکول هایی بنام رادیکال های آزاد میکند و این مولکول ها موجب آسیب DNA سلول های سرطانی و از بین رفتن آنها میشود. البته این اتفاق میتواند برای سلول های سالم هم بیفتد ولی چون در سلول های سرطانی به علت سرعت زیاد تکثیر، سرعت ساختن DNA بیشتر از سلول های سالم است تاثیر اشعه روی سلول های سرطانی بیشتر است.

رادیوتراپی نمیتواند سلول های سرطانی را کاملا نابود کند بلکه فقط تعداد آنها را کاهش میدهد با این حال همین کمک کافی است تا بتواند درد استخوانی بیمار را کاهش دهد. درد بیمار معمولاً بعد از 2-1 هفته از انجام رادیوتراپی کاهش میابد ولی حداکثر کاهش درد بعد از چند ماه است. رادیوتراپی ممکن است همراه با عمل جراحی بکار رود.
تابش اشعه گاما معمولاً به توسط دستگاه هایی انجام میشود که منبع آنها در نزدیک بدن بیمار قرار گرفته و پزشک متخصص رادیوتراپی میتواند مقدار مناسبی از اشعه را به نواحی از استخوان های بدن که حاوی سلول های سرطانی هستند بتاباند.

اهی اوقات و در موارد انتشار وسیع سلول های سرطانی روش دیگر تزریق مواد رادیواکتیو به بدن است. موادی که حاوی مولکول های رادیواکتیو بخصوصی هستند از طریق جریان خون به بدن بیمار تزریق میشوند. این مواد بیشتر جذب استخوان میشوند و بنابراین تابش گاما بیشتر در نواحی استخوانی صورت میگیرد.

تومور استخوان ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد

اکثر تومورهای استخوانی غیرسرطانی هستند. به این تومورها خوش خیم Benign tumor میگویند و به تومورهای سرطانی، تومورهای بدخیم Malignant tumor میگویند. تومورهای خوش خیم معمولاً کشنده نیستند.سلول های تومورهای بدخیم استخوان ممکن است از طریق جریان خون یا سیستم لنفاتیک منتشر شده و به نواحی دیگر بدن بروند. به این پدیده متاستاز Metastasis میگویند.

وقتی در استخوانی از بدن تومور رشد میکند ممکن است منشا این تومور از خود استخوان باشد یا ممکن است منشا آن از بافت دیگری بوده ولی به علت رشد یا متاستاز سلول ها، تومور به استخوان رسیده است. اگر منشا توموری خود استخوان باشد آن را تومور اولیه استخوان میگویند.

درمان تومورهای استخوانی

انواع تومورهای مفصلی

درمان تومورهای استخوانی

مهمترین تومورهای خوش خیم مفصل عبارتند از :

  • Vilionodular Synovitis
  • Synovial Chondromatosis
  • همانژیوم
  • لیپوم و فیبروم

از مهترین تومورهای بدخیم مفصل :

1-Synovial Sarcom

2-Synovial angio Sarcoma

3-لوسمی و لنفوم

4- کارسینوم های متاستاز دهنده به مفصل : کارسینوم ریه ، پستان ، GI و ملانوم

درمان تومورهای استخوانی

علائم تومور استخوان

اکثر بیماران مبتلا به تومورهای استخوانی در محل استخوان، درد دارند. درد بیشتر گنگ و مبهم است. شدت درد طوری است که اغلب، بیمار را از خواب بیدار میکند. استخوان ممکن است براثر تومور ضعیف شده و سپس براثر ضربه خفیفی دچار شکستگی شود. گاهی تومور درد نداشته و بیمار فقط متوجه یک برجستگی در اندام خود میشود. تومورهای مختلف برحسب نوعشان و محلی را که درگیر میکنند علائم متفاوتی دارند.

سینویت ویلوندولر پیگمانتر PVNS یکی از تومورهای مفصلی

سینویت ویلوندولر پیگمانترPVNS یکی از تومورهای مفصلی خوش خیم است که بیشتر در بالغین جوان رخ می دهد و در دهه های سوم و چهارم عمر بیشتر ظاهر می شود . طبق بعضی از آمارها در مردان شایعتر از زنان است . ولی آمارهای دیگری شیوع آن را در زن و مرد مساوی می کنند . تابلوی کلاسیک بیماری ، فردی جوان و بیشتر مذکر است که دچار مونوآرتریت مرمن زانو است و از درد و تورم خفیف و متناوب مفصل رنج می برد .

شایعترین مفصل گرفتار زانو بوده که در 880% موارد درگیر است . به گزارش آسان طب سایر مفاصل مبتلا عبارتند از : هیپ ، مچ پا و ... این تومور به طور نادر درگیری بورس می دهد : بورس پوپلیته ، ایلئوپکتینال و anserine bursa در آسپیراسیون مفصل مایع قهوه ای متمایل به قرمز مشاهده می شود . آنالیز مایع ، قند پایین و پروتئین مختصرا افزایش یافته و WBC پایین را نشان می دهد ولی specific نیست و فقط رنگ مایع مفصلی اختصاصی است .

رادیوگرافی ساده تنها تورم نسج را نشان میدهد و کمک دیگری نمی کند . در آرتروگرافی ، filling Deffect مشاهده می شود . گفتیم که سینوویوم به صورت ویلوس و ندول به داخل فضای مفصلی برجسته شده است ، پس از تزریق ماده حاجت وجود ندارد و اثر آن به صورت filling defect دیده می شود ، یعنی در این قسمتها ماده حاجب دیده نمی شود و از نظر رادیوگرافی negative است . در Arteriography به طور غیر معمول واسکولاریتی بارز تومور مشخص است . MRI و CT Scan به خوبی رسوبات هموسیدرین و چربی را در داخل ضایعه نشان می دهد .

درمان تومورهای استخوانی

شیمی درمانی

از این روش معمولاً برای درمان تومورهای بدخیم استفاده میشود. یک روش مهم درمان دارویی تومورهای بدخیم شیمی درمانی Chemotherapy است. در این روش داروهایی به بیمار داده میشود که موجب اختلال در تکثیر سلولی میشوند و چون تکثیر سلولی در سلول های سرطانی بیش از سلول های طبیعی بدن است این داروها بیشتر روی سلول های سرطانی تاثیر مخرب دارند تا روی سلول های سالم.

مشخص است که هم رادیوتراپی و هم شیمی درمانی روی سلول ها و بافت های طبیعی هم اثر مخرب دارند و به همین علت است که این روش های درمانی عوارض فراوانی دارند. از این روش معمولاً در مواردی استفاده میشود که سلول های سرطانی استخوان متاستاز داده اند یعنی در مناطق مختلفی از بدن پراکنده شده اند و این مناطق آنقدر متعدد و گاهی کوچک هستند که خارج کردن همه آنها بوسیله جراحی عملاً مقدور نیست.

در اکثر اوقات تومور بدخیم استخوانی نیاز به عمل جراحی دارد و از رادیوتراپی و شیمی درمانی برای کمک به جراحی و کوچک کردن تومور قبل از انجام عمل و یا برای از بین بردن باقیمانده سلول هایی که ممکن است بعد از جراحی در بدن مانده باشند استفاده میشود. گاهی اوقات از هورمون ها برای درمان بعضی تومورها استفاده میکنند.


بطور مثال هورمون های ضد استروژن میتوانند رشد سلول های سرطانی پستان و پروستات را کم کنند و در این موارد بکار برده میشود. همچنین گاهی اوقات از دسته از داروها به نام بی فسفونات ها برای درمان بعضی تومورهای متاستاتیک مثل سرطان های پستان و پروستات استفاده میشود. این داروها میتوانند فعالیت سلول هایی به نام استئوکلاست ها را که مسئول جذب کلسیم از سلول های سالم هستند کاهش دهد.

درمان تومورهای استخوانی

جراحی تومورهای استخوانی

از این روش در درمان اکثر تومورهای خوش خیم و تعداد زیادی از تومورهای بدخیم استخوان استفاده میشود. اکثر تومور های خوش خیم بصورت بافتی در داخل استخوان هستند. در درمان جراحی این تومورها معمولاً پزشک ارتوپد محتویات بافت تومورال را از داخل استخوان خارج کرده و سطح داخلی حفره ایجاد شده را کاملاً میتراشد و سپس حفره خالی را با پیوند استخوان پر میکند.در تومورهای بدخیم وضعیت کمی متفاوت است.

این تومورها میتوانند بتدریج استخوان را ضعیف کنند و این روند ممکن است آنقدر ادامه یابد که بالاخره استخوان بر اثر ضربه خفیفی میشکند. شکسته شدن استخوان در محل تومور یک فاجعه است. این شکستگی ها یا اصلاً جوش نمیخورند و یا به سختی جوش میخورند. پس تمام سعی پزشک معالج اینست که وقتی میبیند تومور آنقدر رشد کرده که شکستگی قریب الوقوع است مانع از آن شود. این کار با انجام عمل جراحی و تقویت استخوان با کارگذاری ابزارهای فلزی در استخوان انجام میگیرد.

مسلماً اگر استخوان آنقدر ضعیف شود که بشکند هم معمولاً پزشک ارتوپد راهی بجز انجام عمل جراحی ندارد. معمولاً وقتی تومور آنقدر پیشرفت کرد که در محل استخوان مبتلا درد ایجاد شد این به معنای قریب الوقوع بودن شکستگی است و بیمار در این مواقع معمولاً نیاز به جراحی پیشگیرانه دارد. این اعمال جراحی درد بیمار راهم تا حدود زیادی از بین میبرند چون موجب کاهش فشار به استخوان در محل تومور میشوند. در مواردی هم که پیشرفت تومور به حدی بوده که بیش از نصف محیط استخوان بر اثر تومور از بین رفته نیاز به جراحی وجود دارد.


جایگزینی قسمتی از بافت تومورال استخوان بازو با وسیله فلزی

نوع عمل جراحی که برای بیمار انجام میشود بسته به محل درگیری استخوان متفاوت است. وقتی انتهای استخوان های بلند درگیر میشود ( مثلاً بالای استخوان بازو یا ران) درمان بصورت تعویض مفصل است به این صورت که کل استخوان درگیر خارج شده و آنرا با مشابه فلزی جایگزین میکنند. وقتی درگیری در قسمت های وسط استخوان است ( مثلاً در وسط ران یا بازو) یک نیل Nail ( یک میله بلند فلزی) را در داخل کانال مرکزی استخوان قرار میدهند تا استخوان شکسته نشود. بندرت در درگیری قسمت های وسط استخوان از پیچ و پلاک استفاده میشود.

گاهی در حین جراحی پزشک ارتوپد تومور را خارج کرده و محل خالی شده را با سیمان استخوانی پر میکند ولی معمولاً این کار انجام نمیشود و با رادیوتراپی بعد از جراحی سعی در از بین بردن توده تومورال میشود. گاهی اوقات وسعت رشد تومور استخوانی آنقدر زیاد است که به مناطق زیادی از اندام منتشر شده و یا عروق و اعصاب اندام را به شدت آسیب زده است. در این موارد ممکن است بهترین راه برای بیمار قطع عضو باشد.

درمان تومورهای استخوانی

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۴ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    کیمیا | ۷ سال پیش
    سلام من نامزدم تقریبا ده روزه ک ی غده رو زانوش دراومده فقط گفته سرطان استخوانه روحیشو باخته ... همیشه میگفت خیلی پادرد میشه ولی توجهی نمیکرد
    برامون دعا کنید اگر از نوع استیو سارکوم باشه با دارو درمان میشه؟؟
    عاجزانه التماس دعا دارم.
    0
    1
    مهدیس | ۷ سال پیش
    پدرم یکسال پیشه دکتر شفیعی فوق تخصص در ساری رفت و فقط با وجود نگرانی های ما میگفت کیسته. چربی هست. تا ب تهران آمدیم و دیدیم که چقدر دیر شده...مممنون از دلگرم
    0
    0
    امین | ۷ سال پیش
    سلام من خواهر زادم یازده سالشه یونیگ سارکوم توی لگنش هست تود ه را برداشت کردن الان شیمی درمانی میکنه آیا امیدی به زنده بودنش هست یا نه با تشکر
    0
    0
    لیلا | ۷ سال پیش
    سلام.من تومور سارکوم یوئینگ داشم فمور پای چپ ۶ جلسه شیمی کردم بعد عمل و ۲۰ س استخوان برداشت شد .و ۱۰ جلسه بعد عمل شیمی درمانی شدم. الان ۶ سال گذشته . میخواستم بدونم پیوند استخوان زنده انجام میشه ک این گرافت بخوایم برداریم یا نه ؟ خدا همه مریض ها رو شفا بده
    0
    0
    
    hits