دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد لاپاراسکوپی یا جراحی باز
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
لاپاراسکوپی یعنی دیدن اجزای شکم، همراه با جست و جوی دقیق و خاص در اعضای داخلی بدن.

لاپاراسکوپی و مینی لاپاراسکوپی و مزایای ان ها نسبت به عمل جراحی تهاجمی را بشناسید

با مجله اینترنتی دلگرم همراه شوید


برای کسانی که دچار چاقی مفرط هستند و نمی خواهند برش های عمیق و شدید در اعضای بدنشان بوجود بیاید و علاوه بر آن کسانی که قرار است عمل جراحی قفسه سینه را داشته باشند، می توانند از این عمل جراحی کم تهاجم یعنی لاپاراسکوپی استفاده کنند. لاپاراسکوپی در دو دهه اخیر در حقیقت انقلابی در جراحی بیماری های کلیه ها و مجاری ادرار ایجاد کرد. انچام جراحی از چند سوراخ کوچک در محوطه های بدن از جمله شکم انجام می شود.


هدف از لاپاراسکوپی چیست


1- یکی از اهداف لاپاراسکوپی به خصوص در جوانان از نظر زیباییست

برای این که پزشکان مجبور بودند برای عمل کلیه سه لایه عضلانی را از پهلو ببرند یا یک شکاف بزرگ از خط وسط شکم بدهند تا دسترسی به کلیه ها و دستگاه ادراری داشته باشند.


در صورتی که در لاپاراسکوپی با ایجاد چند سوراخ کوچک و یک سوراخ برای وارد کردن گاز به بدن، دسترسی بهتر و کامل تری را به پزشکان برای عمل می دهد و جراحی با نگاه کردن به تلویزیون بدون این که دست وارد شکم شود انجام می شود. شخصی که لاپاراسکوپی می شود پس از سه ماه هیچ علامتی بر روی بدن او نخواهد ماند.


2- دومین هدف و فایده لاپاراسکوپی عدم ایجاد معلولیت و مصدودیت های پس از عمل در افراد است

درد و دوره نقاهت بعد از عمل بسیار کوتاه است و فرد می تواند چند روز پس از عمل به خانه برود. فرد مدت زمان کمتری در اتاق عمل می ماند.


مسئله مهم این است که با لاپاراسکوپی می توان همه بیماری ها را امروزه تشخیص داد، مثلا برای درمان کودکانی که بیضه هایشان بیرون نیامده پزشکان مجبور بودند در گذشته شکاف های بزرگ ایجاد کنند اما امروزه با یک عمل لاپاراسکوپی ساده بیضه ها در شکم پیدا و پایین اورده می شوند.


مینی لاپاراسکوپی چیست


استفاده از مینی لاپاراسکوپی در اطفال و بیماری های ترمیمی صورت می گیرد. مینی لاپاراسکوپی با ایجاد شکاف های 3 میلی متری در فرد انجام می شود. اگرچه عمل با مینی لاپاراسکوپی از طریق سوراخ های بسیار ریز انجام می شود ولی انجام عمل با لاپاراسکوپی و مینی لاپاراسکوپی بسیار فوق تخصصی است.


این که بیمار جراحی باز شود یا این که لاپاراسکوپی شود بستگی به تشخیص پزشک دارد.

مهم ترین ویژگی لاپاراسکوپی

مهم ترین ویژگی لاپاراسکوپی و جراحی باز، نداشتن برش های عمیق و بلند است. برای همین است که روش های کم تهاجمی همیشه مورد استقبال بیماران قرار می گیرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

عمار | ۷ سال پیش
من دست تمامی پزشکان ومتخصصان عزیز کشورم را می بوسم/خسته نباشند.
0
0
مژده | ۷ سال پیش
درود بر علم آموز و درود بر سازندگان این دستگاه ها
0
0
پری ناز | ۷ سال پیش
شکر خدا که پزشکی انقدر پیشرفت کرده. ممنون از دلگرم
0
0

hits