دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خطرات ترکیدن آپانتیس
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خطرات ترکیدن آپانتیس:علائم؛تشخیص و درمان درد آپانتیس/با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان درد آپانتیس آشنا شوید.

علائم؛تشخیص و درمان درد آپانتیس

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان درد آپانتیس آشنا شوید.

علت و درمان درد آپانتیس

علت و درمان درد آپانتیس

آپاندیس یا روده کور یک زائده باریک است که از روده بزرگ منشعب می‌شود و به خاطر ظاهر شبیه کرم آن به نام آپاندیس شناخته می‌شود. این عضو در سمت راست شکم (در ناحیه پایین سمت راست ناحیه شکم) قرار گرفته در حدود (۱۰ سانتیمتر) چهار اینچ طول دارد و قطر آن تقریباً برابر با نیم سانتیمتر (یک چهارم اینچ) است.

مشابه سایر مسیر گوارش، آپاندیس از یک لایه داخلی مخاطی تشکیل شده که شامل لایه زیر مخاطی، پوشش عضلانی و لایه‌های غشایی اطراف آن است. به هر حال، بر خلاف بقیه بخش‌های روده بزرگ، لایه زیر مخاطی اپاندیس از تعداد زیادی بافت‌های غدد لنفاوی تشکیل شده است. وجود غدد لنفاوی در این ناحیه نشان می‌دهد که احتمالاً آپاندیس بر خلاف آن چه که به نظر می‌رسد دارای نقشی در سیستم ایمنی بدن و نیز سیستم گوارشی است.

علت و درمان درد آپانتیس

خطرات پاره شدن آپاندیس

علت و درمان درد آپانتیس

دکتر محمدرضا تفضلی، جراح عمومی به جام‌جم می‌گوید: آپاندیس هیچ عملکرد شناخته‌شده‌ای در بدن ندارد، اما بخشی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهد و سلول‌های لنفاوی این منطقه باعث ترشح پادتن‌هایی در روده می‌شود. از طرفی آپاندیس زائده‌ای یکطرفه است و دهانه باز دارد که اگر به علت وجود مدفوع یا مواد زائد دیگر، مجرای آن بسته شود، رشد میکروب‌ها به عفونت آپاندیس منجر خواهد شد. پس مهم‌ترین علت ابتلا به آپاندیس، انسداد دهانه آن است.

اگر این عفونت برطرف نشود، ممکن است کیسه آپاندیس پاره و عفونت در محوطه شکم پخش شود. پاره شدن آپاندیس خطرناک است و اگر بموقع درمان نشود، به ایجاد عفونت شدید در شکم منجر خواهد شد و مرگ بیمار را رقم خواهد زد. برخلاف باور بسیاری، برداشتن آپاندیس عوارض جانبی ندارد و بدن بدون وجود این عضو به کارکردهای حیاتی خود ادامه می‌دهد.

دکترها معمولاً در صورت التهاب آپاندیس آن را از بدن فرد خارج می‌کنند و در این حالت حتی یک آپاندیس سالم نیز ممکن است در طول عمل جراحی شکم همچون مثل عمل جراحی خارج کردن رحم برداشته شود. تشخیص پزشک برای خارج کردن آپاندیس مربوط به احتمال ایجاد عفونت باکتریایی در اپاندیس است که می‌تواند باعث آپاندیسیت شود.

آپاندیسیت یکی از التهاب‌های رایج و خطرناک در بین افراد می‌باشد. در اکثر مواقع اولین علائم آپادنیس درد و حساس شدن ناحیه سمت راست ناف است که این درد معمولاً با حرکت به سمت گوشه پایین سمت راست شکم شدیدتر شده و بیشتر احساس می‌شود.

این درد می‌تواند در طول چند ساعت به سرعت افزایش پیدا کند و این افزایش می‌تواند تا زمانی ادامه پیدا کند که امکان حرکت راحت و بدون درد برای بیمار وجود نداشته باشد. با فشار دادن ناحیه مورد نظر و رها کردن آن می‌توان متوجه شد که این درد پس از این کار افزایش پیدا می‌کند و در اصطلاح به این پدیده درد و حساسیت ارتجاعی گفته می‌شود، هر چند این حالت ممکن است در همه موارد مشاهده نشود. سایر علائم رایج مربوط به این مشکل شامل حالت تهوع، استفراغ، تب و نشانه های مشابه دیگر است.

علت و درمان درد آپانتیس

درد ناشی از آپاندیسیت

علت و درمان درد آپانتیس

در شکم و از نواحی ناف، به صورت اندک شروع می شود و در حرکتی به سمت راست شکم به سوی قسمت های زیرین و تا نزدیکی جلوی کشاله ران می رود. در این زمان مشخصا می توان مکان دقیق و پردردتر آن را روی زائده آپاندیس حس کرد. درد با سرفه، عطسه، لمس، راه رفتن و حتی تنفس بدتر می شود.
در برخی افراد ممکن است با تهوع، استفراغ، تب خفیف و حتی ناتوانی در دفع گاز معده همراه شود. در صورت مراجعه دیرهنگام به پزشک و انجام اقدامات اورژانسی، فرد مبتلا ممکن است با پارگی آپاندیس، گسترش عفونت در احشاء، ورود سموم به خون و پخش سریع در بدن و در نتیجه تب شدید، گیجی و سردرد، کاهش و از دست رفتن هوشیاری و در نهایت مرگ روبه رو شود.


از هنگام آغاز درد ناشی از آپاندیسیت در منطقه ناف، چهار پنج ساعت وقت دارید که به پزشک مراجعه کرده، از التهاب یا عفونت آپاندیس مطمئن شوید و آن را درمان کنید. درمان آپاندیسیت با خارج کردن آپاندیس عفونی یا ملتهب به دو شیوه لاپاراسکوپی یا جراحی باز انجام می شود.
تشخیص و درمان آن در زنان (به سبب وجود شباهت با تظاهرات بیماری های زنانه) و افراد چاق (به سبب وجود لایه های زیاد چربی) سخت تر است؛ اگر جزو این افرادید بیشتر احتیاط کنید و به دردهای شکمی سریع تر مشکوک شوید.


هنوز درباره زائد بودن یا مفید بودن آپاندیس توافق جمعی میان دانشمندان شکل نگرفته. برخی دلیل وجودی آن را مربوط به مراحل اولیه فرگشت می دانند که اکنون کاربرد خود را از دست داده، و برخی آن را همچون کارخانه تولید باکتری مفید در روده و سبب تقویت این باکتری ها در دستگاه هاضمه بویژه برای مقابله با بیماری هایی چون وبا می پندارند.


هیچ راه دارویی یا پرهیزی برای درمان آن نیست و اقدامات باید به صورت اورژانسی و جراحی صورت گیرد. درمان هر چه زودتر انجام شود خطرات آن کمتراست و بهبود پس از عمل سریع تر و راحت تر به دست می آید.

علت و درمان درد آپانتیس

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

کامی | ۷ سال پیش
من مشکل اپاندیس داشتم ولی متاسفانه دکتردیر تشخیص دادن و باعث شد اپاندیسم بترکه ولی با عمل جراحی الان بهترم
0
0
مریم | ۷ سال پیش
مادر من ۱۰ روزه درد داشتن دکترها نتونستن تشخیص بدن تا اپاندیسشون ترکیده و عفونت پخش شده الان دارن بستری میشن
پزشک گفته یا باید سریع عمل شین که خطرناکه یا باید داروهای انتی بیوتیک مصرف کنید تا عفونت کم شه بعد ۲ ماه عمل کنید چه کاری بهتره؟
ترخدا راهنمایی کنیذ
0
0
حسین | ۷ سال پیش
سلام.یکی از اشناهام اپاندیسش ترکیده بود عملش کردن و اپاندیسش رو برداشتند اما بعد دوماه یهو حالش بعد شد و رفت تو کما.بعد یک ماه هم فوت کرد.
1
0
0
سهیلا | ۷ سال پیش
سلام من سال 83 که 11سالم بود 10روز درد شدید شکمی داشتم رفتم دکتر گفتن مسمومیته یعنی در واقع تشخیص ندادن بعد از ده روز که رفتم بیمارستان به صورت اورژانسی و فوری منو بردن اتاق عمل و زمانی که داشتم وارد اتاق عمل میشدم دست و پام بی حس شده بود و آپاندیسم پاره شده بود ولی به لطف خدا خوب شدم ولی زجر زیادی در طول درمانم کشیدم
0
0

hits