دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان پلیپ بینی
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
درمان پلیپ بینی:پولیپ بینی چیست و چگونه درمان می شود ؟با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب درمان پلیپ بینی آشنا شوید.

پولیپ بینی چیست و چگونه درمان می شود ؟

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب درمان پلیپ بینی آشنا شوید.

درمان پلیپ بینی

درمان پلیپ بینی

مقدمه ای در مورد پلیپ بینی

پژوهشگران به تازگی به راه حلی طبیعی و بدون عارضه برای دفع یا کم کردن اثر پولیپ بینی دست یافته اند.پزشکان به تازگی دریافته اند که از چای نعناع می توان برای درمان پولیپ بینی استفاده نمود. پولیپ یا گرفتگی مسیر تنفسی در بینی که اغلب حالت غیر سرطانی دارد می تواند راه هوایی و تنفسی فرد را مسدود نموده، موجب بروز انواع آلرژی ها و حساسیت ها در فرد شود.

همینطور به دلیل کمبود اکسیژن ورودی قلب نیز با کمبود اکسیژن مواجه شده و ادرار به پمپاژ سریعتر خون می شود که در طولانی مدت می تواند باعث نارسایی قلبی و مشکلات قلبی-عروقی برای فرد گردد.

بررسی ها نشان می دهند پزشکان با آزمایش مصرف چای نعناع و دارونما بین داوطلبان دریافته اند که داوطلبانی که چای نعناع واقعی را خورده اند و پولیپ بینی داشته اند اثرات بسیار خوبی کسب کرده اند و التهابات پولیپ بینی در آنها کاهش یافته و حتی در مواردی منجر به خشک شدن توده ی پولیپ بینی آنها و از بین رفتن عارضه شده است.پزشکان مصرف چای نعناع را به افرادی که دچار پولیپ بینی هستند توصیه می کنند.

درمان پلیپ بینی

دلایل به وجود آمدن پولیپ بینی

در اکثر موارد، دلیل به وجود آمدن پولیپ بینی مشخص نیست. در کل این‌گونه پنداشته می‌شود که التهاب مداوم (مزمن) بینی منجر به تورم (ادم یا خیز) پوشش داخلی سوراخ بینی می‌گردد. این ورم به دلیل نیروی جاذبه رو به پایین (ورم وابسته) آویزان می‌شود و پولیپ شکل می‌گیرد. پولیپ‌ها معمولاً بر هر دو سوراخ بینی تأثیر می‌گذارند و به تدریج بزرگ‌تر می‌شوند و بینی را مسدود می‌سازند.


پولیپ‌ها می‌توانند درون سینوس‌ها هم به وجود بیایند. سینوس‌ها فضاهای سرشار از هوایی در جمجمه هستند که درون بینی تخلیه می‌شوند. بزرگ‌ترین سینوس‌ها را سینوس‌های آرواره‌ای می‌نامند که زیر چشم‌ها پشت گونه‌ها قرار دارند. مخاط پوشاننده سینوس‌ها و بینی به یکدیگر شباهت دارند، به همین علت است که پولیپ‌ها درون سینوس‌ها هم تشکیل می‌شوند.


رینوسینوزیت اصطلاح پزشکی التهاب بینی و سینوس‌ها است. غالباً دلیل رینوسینوزیت مشخص نیست، اما می‌تواند تا اندازه‌ای ریشه در عفونت داشته باشد. پولیپ‌های بینی جزیی از این عارضه به شمار می‌روند.
عارضه‌های خاصی احتمال التهاب پولیپ‌ها را بیشتر می‌کنند که از آن جمله می‌توان به آسم، حساسیت به آسپرین، سفتی مخاط (سیستیک فیبروز یا تارفزونی کیسه‌ای) و عارضه‌های نادر بینی چون سینوزیت قارچی آلرژیک و سندرم چرگ ـ اشتراوس اشاره نمود.

درمان پلیپ بینی

علایم پولیپ‌ ها کدامند؟

بیمار ممکن است یک یا چند مورد از این علایم را داشته باشد:

  • احساس گرفتگی و پری در بینی
  • وجود ترشحات بینی که ممکن است چرکی و یا غیر چرکی باشند
  • وجود ترشحات پشت حلق که با صاف کردن مکرر گلو همراه است
  • کاهش و یا از دست رفتن حس بویایی
  • احساس درد در صورت و یا سر
  • خرخر کردن
  • بوی بد دهان
  • خارش در بینی یا چشم

درمان پلیپ بینی


چه افرادی دچار پولیپ بینی می‌شوند ؟

از هر ۱۰۰ نفر، ۲ تا ۴ تن در مقطعی از زندگی دچار پولیپ بینی می‌شوند. پولیپ‌های بینی می‌توانند در هر فردی به وجود بیایند و منحصر به گروه سنی یا جنسیت خاصی نیستند، اما در سنین بالای ۴۰ سالگی رواج بیشتری دارند و مردان دو برابر بیش از زنان دچار پولیپ بینی می‌شوند، حال آن که این عارضه در کودکان چندان متداول نیست. در کودک مبتلا به پولیپ بینی باید احتمال سفتی مخاط را نیز در نظر داشت چون خود، عامل بروز پولیپ به شمار می‌رود. (از هر دو نفر مبتلا به سفتی مخاط یا سیستیک فیبروز یک نفر پولیپ بینی نیز دارد.)

درمان پلیپ بینی

تشخیص پولیپ

ممکن است پزشک داخلی با توجه به علائم شما احتمال دهد که مبتلا به پولیپ بینی هستید. در این صورت بخش پایینی سوراخ‌های بینی را معاینه خواهد کرد تا بتواند پولیپ بزرگ احتمالی را ببیند. وی معمولاً پس از تشخیص علائم پولیپ بینی، شما را به جراح گوش و حلق و بینی معرفی خواهد کرد.جراح گوش و حلق و بینی معمولاً پولیپ‌های بینی را بر مبنای علائم و معاینه بینی (و شاید سینوس‌ها) تشخیص می‌دهد.


پولیپ‌های بزرگ به راحتی از سوراخ بینی قابل رویت هستند. پولیپ‌های کوچک‌تر و پولیپ‌های سینوسی از راه سوراخ بینی به چشم نمی‌آیند؛ در چنین مواردی، جراح گوش و حلق و بینی طی فرایندی به نام اندوسکوپی بینی، تلسکوپ کوچک انعطاف‌پذیری را با یک دوربین روی آن (اندوسکوپ) داخل بینی می‌کند تا بتواند بزرگی و محل پولیپ‌ها را ارزیابی نماید.

درمان پلیپ بینی


درمان پولیپ بینی

تمام افراد مبتلا به پولیپ بینی باید پیش از روی آوردن به جراحی پولیپ بینی درمان دارویی را امتحان کنند، مگر آن که احتمال وجود عارضه‌ای جدی‌تر مانند تومور مطرح باشد. داروهای مورد استفاده برای درمان پولیپ بینی یا موضعی (مانند قطره‌ها یا اسپری‌ها) یا قرص هستند.


قطره‌های استروئیدی بینی

قطره‌های استروئیدی بینی درمان خط اول معمول برای پولیپ بینی محسوب می‌شوند.قطره‌های بینی حاوی داروهای استروئیدی التهاب بینی را کاهش می‌دهند. گرفتگی بینی به تدریج کمتر و پولیپ‌ها کوچک‌تر می‌شوند. تأثیرگذاری قطره‌ها و رفع علائم ممکن است یک تا دو هفته به طول بیانجامد. معمولاً توصیه می‌شود از این قطره‌ها دست‌کم ۴ تا ۶ هفته استفاده شود.


قرص‌های استروئیدی

گاهی اوقات یک دوره درمانی حدوداً یک هفته‌ای قرص‌های استروئیدی (پردنیزولون) برای کاهش التهاب بینی تجویز می‌شود. مصرف این قرص‌ها معمولاً نتیجه خوبی بر کوچک شدن پولیپ‌ها دارد. درمان با قرص‌های استروئیدی راه‌حلی کوتاه مدت است، چرا که مصرف درازمدت این قرص‌ها عوارض جانبی جدیی به دنبال دارد. بهتر است این داروها همراه با اسپری‌ها یا قطره‌های استروئیدی موضعی استفاده شوند.

درمان پلیپ بینی

چه مراقبت‌هایی پس از عمل پولیپ‌ بینی لازم است؟

همان گونه که ذکر شد پولیپ‌ ها در هر شرایطی احتمال عود دارند. در این میان نوع پولیپ و بیماری زمینه‌ای نقش مهمی درمیزان عود دارند. مثلا بیمارانی که بیماری آسم داشته باشند احتمال عود در آنها بیشتر است.

دومین مسأله مهارت جراح و دقت او در زمان جراحی است. هر چه تجربه و توانایی اودر برداشتن پولیپ‌ ها و باز کردن و تمیز کردن سینوسها بیشتر باشد احتمال عود کمتر است.
سومین عامل مراقبت های بعد از عمل است که این مورد نیز در کاهش میزان عود تأثیر به سزایی دارد. شستشوی مرتب بینی در هفته‌های اولیه بعد از عمل با سالین نرمال، مراجعات منظم به پزشک،و مصرف داروهای لازم به خصوص استروئیدهای استنشاقی و بر طرف کردن عوامل زمینه‌ای مثل آلرژی از جمله مراقبت‌های پس از عمل می‌باشد که در موفقیت و اخذ نتیجه مطلوب موثرند.

درمان پلیپ بینی


چگونه از ایجاد پولیپ پیشگیری کنیم؟

برای کاهش احتمالی ابتلا به پولیپ و عود آن پس از عمل جراحی بینی رعایت نکات زیر ضروری است:

  • درمان آسم و آلرژی
  • اجتناب از مواد محرک
  • رعایت بهداشت فردی
  • مرطوب نگاهداشتن محیط با استفاده از بخور
  • شستشوی بینی با سالین نرمال و یا آب معمولی به طور مکرر (روزی ۳ بار)

درمان پلیپ بینی


جراحی پلیپ بینی

در صورت بزرگ بودن پولیپ‌ها یا بی‌تأثیر بودن قرص‌ها و قطره‌های استروئیدی انجام عمل جراحی توصیه می‌شود.

  • پولیپکتومی

شامل برداشتن پولیپ‌ها به وسیله ابزار جراحی است. این عمل از راه سوراخ‌های بینی با استفاده از بی‌حسی موضعی یا تحت بیهوشی عمومی با توجه به تعداد و اندازه پولیپ‌ها، محل قرارگیری‌شان و شرایط جسمی بیمار انجام می‌شود.پولیپکتومی را می‌توان با استفاده از ابزارهای گوناگون از راه کانال‌های اندوسکوپ انجام داد.

  • روش‌های پولیپکتومی

برای اکثر پولیپ‌ها بندی (کمندی سیمی) اطراف پایه پولیپ قرار می‌گیرد و حین عبور جریان برق تنگ می‌شود. به این ترتیب پولیپ بریده می‌شود و رگ‌های خونی جهت جلوگیری از خونریزی سوزانده می‌شوند.


برداشتن پولیپ‌های تخت یا خیلی بزرگ دشوارتر است. گاهی اوقات پولیپ‌های تخت بزرگ با استفاده از روشی به نام EMR(برداشتن مخاط با اندوسکوپ) از بینی بیرون آورده می‌شوند. در این روش مایع درون جدار پوشاننده‌ی روده و زیر پولیپ تزریق می‌شود؛ در نتیجه برآمدگی‌ای زیر پولیپ پدید می‌آید و آن را از جدار روده بلند می‌کند و کمند سیمی حلقوی می‌تواند پولیپ را به دام بیاندازد.


برای پولیپ‌های بسیار کوچک، از پنس‌های (انبرک‌های) مخصوص برای نگه داشتن پولیپ استفاده می‌شود و همزمان جریان حرارتی برای تخریب بافت به کار برده می‌شود. بافت پولیپ رابه محض برداشتن آن برای تجزیه و بررسی در آزمایشگاه آسیب‌شناسی زیر میکروسکوپ حفظ کند.

  • جراحی سینوس با اندوسکوپ

جراحی سینوس با اندوسکوپ عملی جراحی است که برای برداشتن انسدادهای سینوس‌ها انجام می‌شود. این انسدادها موجب ابتلا به سینوزیت و عارضه‌های دیگری می‌شوند که در آنها سینوس‌ها ورم می‌کنند و مسدود می‌شوند و در نتیجه بیمار متحمل درد می‌گردد و تنفس‌اش با مشکل مواجه می‌شود. جراحی سینوس با اندوسکوپ تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.


۱٫ پزشک از اندوسکوپ، میله دوربین باریکی با یک منبع نور در انتهای آن برای دیدن و بزرگ کردن بافت‌های سینوس استفاده می‌کند.
۲٫ از تجهیزات خاصی برای برداشتن ایمن و مؤثر علل انسداد سینوس‌ها، برای مثال انسدادهای طبیعی، پولیپ‌های بینی و بافت همبند، استفاده می‌شود.
۳٫ در صورت لزوم، تجهیزات خاصی برای صاف کردن تیغه بینی و کوچک کردن شاخک‌ها به کار برده می‌شوند.
۴٫ چون تمام جراحی سینوس با اندوسکوپ از راه سوراخ‌های بینی انجام می‌شود، پوست اصلاً بریده نمی‌شود. بنابراین اکثر بیماران همان روز عمل به خانه برمی‌گردند.

درمان پلیپ بینی


مزایا


جراحی سینوس با اندوسکوپ برای برطرف کردن علائم همراه با عارضه‌های زیر انجام می‌شود:
• سینوزیت
• انحراف تیغه بینی یا بزرگ شدن بیش از اندازه شاخک‌های بینی
• پولیپ‌های بینی


جراحی سینوس با اندوسکوپ به منظور تخلیه سینوس‌ها و اصلاح جریان هوا از راه بینی طراحی شده است و اهداف آن از این قراراند:
• کاهش تعداد و شدن عفونت‌های سینوسی
• بهبود علائم همراه با سینوزیت
• بهبود جریان داشتن هوا از راه بینی
• در اکثر موارد حس بویایی بیمار نیز تقویت می‌شود.

درمان پلیپ بینی

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits