دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا آرنج دست درد میگیرد؟چگونه درد آرنج را درمان کنیم؟
145
زمان مطالعه: 8 دقیقه
درد آرنج؛چرا آرنج دست درد میگیرد؟چگونه درد آرنج را درمان کنیم؟ساییدگی و آرتروز آرنج میتواند از علل دردهای مزمن آن باشد. بدجوش خوردن شکستگی های آرنج و یا آسیب مزمن بافت های آن بدنبال ضربات وارده میتواند در دراز مدت موجب ساییدگی و آرتروز آرنج شود.

درد آرنج یکی از مشکلاتی است که امروزه گریبان گیر بسیاری از افراد شده است که درد آرنج دلایل مختلفی دارد .در این مقاله از دلگرم شما را با آرنج درد و درمان آن آشنا میکنیم با ما همراه باشید.

آرنج درد

آرنج درد

مقدمه ای در مورد درد آرنج

درد آرنج یکی از مشکلاتی است که امروزه گریبان گیر بسیاری از افراد شده است که درد آرنج دلایل مختلفی دارد در این مقاله از دلگرم شما را با آرنج درد و درمان آن آشنا میکنیم با ما همراه باشید.

ساییدگی و آرتروز آرنج میتواند از علل دردهای مزمن آن باشد. بدجوش خوردن شکستگی های آرنج و یا آسیب مزمن بافت های آن بدنبال ضربات وارده میتواند در دراز مدت موجب ساییدگی و آرتروز آرنج شود.

استفاده بیش ازحد و فشارهای مکرر بر روی تاندون های اطراف مفصل آرنج میتواند باعث ازبین رفتن این بافت ها مخصوصا درناحیه ای که تاندون ها به استخوان ها متصل شده است بشوند.

با از بین رفتن این بافت ها دراطراف آرنج مخصوصا هنگام حرکت دست و مچ، درد ایجاد میشود دوره ریکاوری کامل بیمار براساس محل و میزان درد چند ماه طول می کشد.

یکی از رایجترین درد های این ناحیه اختلال آرنج تنیس بازان است . اختلال آرنج گلف بازان کمتر از اختلالات دیگر ایجاد می شود اما مانند آسیب دیدگی هایی است که براثر استفاده بیش ازحد ازمفصل ایجاد می شود. .

آرنج درد

درد آرنج چیست؟

آرنج درد چیست؟

معمولا درد آرنج خیلی جدی نمیباشد اما به دلیل اینکه شما از آرنج خود درزندگی بسیار استفاده میکنید درد در این ناحیه میتواند در زندگی روزمره وفعالیت ها ی شما تاثیرگذار باشد.

مفصل آرنج مفصل پیچیده ای می باشد که به شما کمک میکند تا بتوانید ساعد خود را بکشید و خم کنید و هم چنین بتوانید دست وساعدخود را بچرخانید. بیشتر حرکت ها ترکیبی از این اقدام میباشد وشما ممکن است به دنبال پیدا کردن علل درد آرنج باشید.

آرنج درد

علت درد آرنج دست چیست؟

آرنج منشا بسیاری از عضلات ساعد است. تانون اکثر عضلات ساعد به سمت داخلی و یا خارجی آرنج میچسبند. عضلات اکستانسور یا بازکننده ساعد به قسمت خارجی و عضلات خم کننده یا فلکسور ساعد به سطح داخلی آرنج اتصال میابند.

گاهی اوقات تاندون این عضلات در محل اتصال به استخوان های آرنج دردناک میشود.

درد در محل اتصال عضلات اکستانسور یا بازکننده به سطح خارجی آرنج را تنیس البو Tennis elbow یا آرنج تنیس بازان و درد در محل اتصال عضلات خم کننده یا فلکسور به سطح داخلی آرنج را گلف البو Golf elbow یا آرنج گلف بازان میگویند.

در پشت استخوان آرنج و بین آن و پوست، کیسه بافتی ظریفی وجود دارد که به آن بورس اوله کرانون میگویند. التهاب و تورم این بورس میتواند موجب بورسیت اولکرانون و بروز درد در پشت آرنج شود.

سندورم تونل کوبیتال بیماری است که به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب اولنار در حین عبور از آرنج ایجاد میشود. این بیماری میتواند موجب درد در قسمت داخلی آرنج و احساس گزگز و بیحسی در انگشت کوچک دست شود.

در سندروم تونل رادیال عصب رادیال در حین عبور از آرنج در بین عضلات آن تحت فشار قرار میگیرد. این بیماری میتواند موجب درد در سطح خارجی آرنج و ضعف عضلانی ساعد شود.

گاهی اوقات بیماری هایی که منشا آنها در ناحیه گردن است (مانند آرتروز مهره های گردن و یا هرنی دیسک بین مهره ای) میتواند موجب درد آرنج شود.

عفونت های مفصل آرنج و یا بافت های اطراف آن، تومورهای آرنج و بعضی از بیماری های روماتیسمی میتوانند موجب درد آرنج شوند.

شکستگی های آرنج، دررفتگی های آرنج و پارگی عضله دوسر بازویی در آرنج هم میتوانند موجب درد آن شوند.

آرنج درد

تشخیص درد آرنج چیست؟

تشخیص درد آرنج چیست؟

تشخیص درد آرنج در ابتدا با اطلاع از شرح حال سلامت کامل بیمار و بعد از آن با انجام معاینه فیزیکی انجام میشود. بیشتر دردها آرنج نیازی به آزمایشات بیشتر ندارند و در همان مرحله اولیه قابل تشخیص میباشند و برای بعضی از بیماران خاص انجام اشعه ایکس وام آر آی ،آرتروگرام واستنشاق مواد لغزنده به داخل مفاصل ضروری میباشد.

پزشک در معاینات خود موارد زیادی را در نظر می گیرد این موارد شامل علائمی است که باعث تشدید درد آرنج می شود، مانند شغل و فعالیت های ورزشی که با انجام آنها باعث ایجاد این عارضه شده است پزشک درمورد فعالیت هایی که باعث ایجاد این علائم درد آرنج شده اند و ناحیه ای از بازو که علائم ایجاد می شود با شما صحبت کرده و اطلاعاتی کسب می کند.

آرنج درد

افراد در معرض خطر درد آرنج

  • این بیماری غالبا در بزرگسالان رخ می دهد.
  • مردان بیشتر از زنان دچار این بیماری می شوند.
  • افراد 30 تا 50 ساله، بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.
  • دستی که بیشتر از آن استفاده می شود، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارد.

آرنج درد

راه و روش درمان آرنج درد

از روش های مختلفی برای درمان درد آرنج میتوان استفاده کرد. انتخاب شیوه درمانی با توجه به تشخیص پزشک از دلیل درد آرنج صورت می پذیرد .

در ابتدا روش های درمانی غیر جراحی برای درمان به کار گرفته می شوند و در صورت عدم پاسخ دهی بیمار به روش های غیر جراحی پس از مدت زمان طولانی مداخله های جراحی صورت خواهد گرفت.

برخی از متداول ترین روش های درمانی غیر جراحی به قرار زیر هستند :

مسکن و دارو

مصرف مسکن هایی مانند پاراستامول وداروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند ایبوپروفن میتواند باعث کاهش دردهای خفیف و التهابات ناشی ازعارضه تنیس البو شود داروهای ضدالتهاب بدون استروئید علاوه برقرص درنوع کرم وژل هم وجود دارد این کرم وژل ها به صورت مستقیم بروی مفصل مانند مفصل ساعد و آرنج استفاده می شوند.

برای بیماری های ماهیچه ای مانند عارضه تنیس البو استفاده ازکرم ها وژل های موضعی رایج تر از مصرف قرص است این مواد موضعی به دلیل نداشتن عوارض جانبی مانند تهوع،اسهال کاربرد بیشتری دارد

فیزیوتراپی

انجام تمرینات خاص باعث استقامت ماهیچه های بازو می شود پزشک فیزیوتراپ دراین روش درمانی ازروش های دیگری مانند فرا درمانی،ماساژ با یخ،تحریک الکتریکی ماهیچه ها از راه عصب برای بهبودی بیمار استفاده می کنند.

تزریق استروئید

داروهای استروئیدی مانند کورتیزون یک داروی موثر ضدالتهاب است پزشک با تزریق این دارو درمفصل آسیب دیده باعث کاهش علائم بیماری میشود.

آتل‌ها و محافظ‌ها

در این روش از بازو بند یا باند مخصوص استفاده می‌شود تا حمایت و حفاظت لازم از بازو تا زمان برطرف شدن علائم به عمل آید. گزینه دیگر، بستن آتل (محافظ) مچ دست است که با کمک به استراحت کردن عضله‌های حرکت دهنده‌ی آرنج تسکین درد را به ارمغان می‌آورند.

عمل جراحی

اگر علائم مشکل شما به درمان های غیر از عمل جراحی پس از 6 تا 12 ماه واکنش مناسب نشان نداد، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد از عمل جراحی برای درمان مشکل خود استفاده کنید. اکثر روش های جراحی مورد استفاده برای مشکل آرنج تنیس بازان شامل برداشتن عضلات آسیب دیده و متصل کردن مجدد عضلات سالم به استخوان است.

انتخاب روش درمانی جراحی مناسب برای شما بستگی به فاکتورهای متعدد دارد. این فاکتورها شامل نوع آسیب وارد شده، وضعیت سلامت عمومی بدن، و نیازهای شخصی شما است. به این ترتیب لازم است درباره این انتخاب ها با پزشک خود صحبت کنید.

در جلسه ملاقات درباره نتایج قبلی درمان های انجام شده و هر گونه ریسک و خطر مربوط به روش های درمانی مختلف با پزشک خود صحبت نمایید.

آرنج درد

برخی از روش های جراحی قابل استفاده در این حالت به شرح زیر هستند:

عمل جراحی باز

رایج ترین روش برای درمان آرنج تنیس بازان استفاده از عمل جراحی باز است. در این درمان یک شکاف در محل آرنج ایجاد شده و از طریق آن ترمیم های لازم انجام می شود. عمل جراحی باز آرنج معمولاً یک عمل جراحی سرپایی است. به این ترتیب به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای انجام این عمل جراحی وجود دارد.

عمل جراحی آرتروسکوپی

امکان درمان مشکل آرنج تنیس بازان با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک خاص و ایجاد شکاف های به نسبت محدود در بازو وجود دارد. مشابه عمل جراحی باز، این عمل جراحی در طول یک روز و به صورت سرپایی انجام می شود.

توانبخشی

پس از انجام عمل جراحی، بازوی شما باید بطور موقت با استفاده از یک اسپلینت بی حرکت شود. در حدود یک هفته بعد از عمل جراحی، بخیه های زده شده کشیده می شوند و اسپلینت بیمار باز می گردد. پس از برداشتن اسپلینت، برنامه تمرینی برای انجام حرکت های کششی بازو و بازیابی انعطاف پذیری آن شروع می شود. همچنین تمرین های حرکتی سبک برای تقویت عضلات بازو در حدود 2 ماه پس از عمل جراحی برای بیمار آغاز می گردد.

آرنج درد

آرنج درد

آرنج درد

آرنج درد

آرنج درد

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (145 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ستاره | ۷ سال پیش
ممنون.
0
0
بانو | ۷ سال پیش
مجلتون واقعا خوبه.خسته نباشید.
0
0
امید | ۷ سال پیش
ممنون از مجله ی خوب دلگرم.بابت فیلم ها ممنون دکتر دقاق زاده عالیه.
0
0
رضا | ۷ سال پیش
خخخخیلی خوب بود مرسی از شما.
0
0

hits