دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مسواک زدن همراه با اشتباهات رایج آن
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مسواک زدن همراه با اشتباهات رایج آن-مسواک زدن صحیح | دانستنی های پزشکی-علت و ضرورت مسواک زدن قبل از خواب -چسبندگی پفک به دندان‌ها تا 7 بار مسواک زدن تمیز نمی‌شود-دانستنی های دهان و دندان

مسواک زدن همراه با اشتباهات رایج آن

مسواک زدن همراه با اشتباهات رایج آن

احتمالا از اینکه دندان هایتان زرد شده یا جرم گرفته و یا از لثه هایتان خون می آید، شکایت دارید، چون به طور مرتب مسواک می زنید، اما با این مشکلات نیز دست به گریبان هستید. برخی افراد تصور می کنند صرف اینکه مسواک را برداشته و روی دندان هایشان بکشند، برای سلامت دهان دندان شان کافیست. برای تضمین سلامت دهان و دندان خود لازم است که از انتخاب درست مسواک تا آب کشیدن دهان دقت کنید.در این مطلب اشتباهات رایج مسواک زدن را عنوان می کنیم:

- دهانتان را بیش از اندازه آب می کشید

از دیگر اشتباهات رایج هنگام مسواک زدن این است که همیشه مشکل دندان ها ناشی از نامناسب بودن خمیردندان یا مسواک نیست. اگر شما می خواهید که خمیردندان به خوبی دنداهایتان را تمیز کند، باید از شستشو و آب کشیدن زیاد دهان بپرهیزید. به خاطر اینکه شستشوی زیاد دهان به منظور پاک کردن خمیر اجازه نمی دهد که فلور آن روی دندان ها بماند و خاصیت پاک کنندگی و حفاظتی خود را به اجرا بگذارد. در نتیجه این کار در طولانی مدت به سلامت دندان ها آسیب می زند. بعد از مسواک زدن کافیست که کف خمیردندان را تف کنید و فقط با یک لیوان آب، دهان تان را بشویید.

- از نخ دندان استفاده نمی کنید

اگر دندان هایتان با فاصله است، مسواک زدن به تنهایی باعث تمیز شدن آنها نمی شود، به خاطر اینکه مسواک به تمام بخش های دندان ها نمی رسد. بقایای مواد غذایی بین دندان ها باقی می ماند و با مسواک تمیز نمی شود. در نتیجه امکان پوسیدگی های سطوح پروگزیمال دندان ها که به سختی قابل رویت است، ایجاد می شود. لذا متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند بعد از مسواک زدن، از نخ دندان استفاده کنید.مسواک زدن به تنهایی باعث تمیز شدن دندان نمی شود

مسواک زدن همراه با اشتباهات رایج آن

- روی زبان را تمیز نمی کنید

ایکی ذیکر از روش های صحیح مسواک زدن این است که روی زبانتان را تمیز کنید.در حین مسواک زدن، زبان تان را فراموش نکنید. تمیز کردن روی زبان باعث کاهش تجمع باکتری های حاصل از باقیمانده ی غذاها شده و احتمال ایجاد بوی بدن دهان را کاهش می دهد. بهتر است مسواک خودتان و یا مسواک های مخصوص زبان را با ملایمت روی سطح زبان بکشید تا تمیز شود. نیازی به فشار دادن نیست.

- استفاده از مسواک بیش از سه ماه

مسواک نیز تاریخ مصرف دارد.استفادهی بیش از سه ماه از مسواک جزو اشتباهات رایج هنگام مسواک زدن می شود. زمانی که مسواک را به مدت طولانی استفاده می کنید، فرسوده شده و به خوبی دندان ها را تمیز نمی کند. فرم و شکل فرچه ی مسواک با هدف خاصی طراحی می شود. در واقع فرم مسواک به منظور تمیز کردن همه ی قسمت های دندان ساخته می شود.

زمانی که به مدت طولانی از یک مسواک استفاده می کنید، شکل آن تغییر کرده و از فرم طبیعی خود خارج می شود. در نتیجه نمی تواند تمام قسمت های دندان ها را تمیز کند.بهتر است بدانید که بعد از سه ماه استفاده از مسواک، تاریخ مصرف آن تمام می شود، یعنی اینکه مسواک از شکل می افتد و نمی تواند دندان ها را به خوبی تمیز کند. متخصصان توصیه می کنند که سه ماه بعد از استفاده از هر مسواکی، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

مسواک نیز تاریخ مصرف دارد

- دندان ها را به صورت افقی مسواک می زنید

از اشتباهات رایج هنگام مسواک زدن ، این است که دندان ها را افقی مسواک می زنید. استفاده ی نادرست از مسواک، دندان ها را تمیز نمی کند. اگر نمی خواهید زود به زود کارتان به مطب دندانپزشکی و مته های آزار دهنده بکشد، روی شیوه و زمان مسواک زدن تان تمرکز و دقت داشته باشید. نباید دندانها را با حرکات افقی مسواک زد. زمانی که مسواک را از چپ به راست روی دندان ها می کشید،

مسواک به نقاطی که محل تجمع کثیفی است و نقاطی که در معرض بزاق زیاد و در نتیجه جرم هستند نمی رسد و به این ترتیب کلید پوسیدگی زده می شود.از دیگر راه های پیشگیری از اشتباهات رایج هنگام مسواک زدن، این است که مسواک را از بالا به سمت پایین روی دندان ها بکشید. برای سطوحی که برای جویدن استفاده می شود، استفاده از مسواک با حرکات افقی اشکالی ایجاد نمی کند.

مسواک زدن همراه با اشتباهات رایج آن

- دندان ها را با فشار زیاد می سابید

از دیگر اشتباهات افراد هنگام مسواک زدن این است که، دندان را با موکت یا فرش اشتباه می گیرند. در نتیجه تصور می کنند مسواک فرچه هست و دندان ها فرش. به این ترتیب به جان دندان ها می افتند و با قدرت زیادی آنها را می سابند. اما توجه داشته باشید که فشار دادن مسواک روی دندان ها، راه مناسبی برای تمیز کردن جرم ها نیست.

همین که مسواک را در جهات درست روی دندان ها بکشید و با ملایمت این کار را انجام دهید، برای سلامت دندان ها کافیست.زمانی که مسواک را با فشار زیاد روی دندان ها می کشید، احتمال آسیب به مینای دندان و عقب رفتن لثه ها وجود دارد. در این صورت نیز دندان ها نسبت به سرما حساس می شوند.بهترین روش این است که مسواک را به آرامی و از بالا به پایین روی سطح دنداها بکشید. حرکات افقی برای دندان های آسیا بلامانع است.

- از مسواک های سخت استفاده می کنید


اگر تصور می کنید هر چه فرچه ی مسواک سخت تر باشد، دندان ها را تمیزتر می کند سخت در اشتباهید. استفاده از مسواک های سخت (با موهای زبر) به اضافه خمیردندان زیاد و سابیدن زیاد دندان ها، باعث آسیب جدی به مینای دندان می شود. بهترین کار این است که از مسواک های نرم استفاده کنید و حین مسواک زدن، آن را با قدرت زیاد روی دندان ها نکشید این عمل باعث جلوگیری از اشتباهات رایج هنگام مسواک زدن می شود.

طبق تحقیقات جدید که از سال ۱۹۸۸ تا سال ۲۰۰۴ صورت گرفته است، پوسیدگی دندان در کودکان ۲ تا ۵ ساله از ۲۴ درصد به ۲۸ درصد افزایش یافته است. این آمار نشان می دهد اگرچه راهکارهای گسترده ای مبنی بر پیشگیری از خرابی دندان برای کودکان انجام شده است اما پوسیدگی دندان هنوز هم از مشکلات اساسی در میان این گروه سنی است و کودکان و والدین آنها باید توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان داشته باشند.

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های امریکا، عدم توجه به مراقبت از دندان به دلیل وضعیت اقتصادی ضعیف موجب شده است ۱۲ درصد از کودکان ۶ تا ۱۱ ساله تحت درمان قرار نداشته باشند در حالی که تنها ۴ درصد از کودکانی که از خانواده های با درآمد خوب هستند، تحت درمان قرار نمی گیرند.یکی از مهم ترین عواملی که در بهداشت دهان و دندان نقش دارد طرز صحیح مسواک زدن است که بسیاری از کودکان به دلیل عدم آگاهی یافتن کامل از انجام آن ناتوانند.

● ارائه راهکارهای زیر نقش موثری در پیشگیری از پوسیدگی دندان دارد


۱) مسواک خوب باید موهای صاف و یکنواخت داشته باشد. چنانچه موهای مسواک از حالت اولیه خارج شدند باید آن را عوض کرد.


۲) برای هر مرتبه شست وشو به اندازه یک نخود از خمیر دندان حاوی فلوراید را در موهای مسواک فرو ببرید.


۳) برای اینکه تمام دندان ها مسواک شوند بهتر است همیشه به یک ترتیب مسواک بزنید؛ مثلاً اول فک بالا از راست به چپ و بعد فک پایین از چپ به راست.


۴) دندان های فک بالا را با حرکت مسواک از مجاور لثه به سمت پایین تمیز کنید.


۵) با عمودی گرفتن مسواک و حرکت آن از بالا به پایین سطوح داخلی دندان های جلو را مسواک کنید.

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits