دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ناخنک چشم (تریژیوم) چیست و راه درمان آن چگونه است؟
58
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ناخنک چشم چیست و راه درمان آن چگونه است؟-ناخنک چشم -درمان ناخنک-بیماری ناخنک-علت بیماری ناخنک-تریژیوم-رشد بافت همبند

ناخنك(تريژيوم), رشد بافت همبند همراه با بافت عروقي است كه قرنيه (لايه شفاف جلوي چشم) را مورد تهاجم قرار مي دهد. ناخنك در واقع فرايندي غيرطبيعي است كه طي آن ملتحمه (غشايي كه سفيدي چشم را مي پوشاند) به روي قرنيه رشد ميكند. ناخنك مي تواند كوچك باشد يا اين كه به اندازه اي رشد نمايد كه با بينايي تداخل پيدا كند.

ناخنک چشم

بافت گوشتی ناخنك، قرمز رنگ است و ممكن است با سوزش چشم همراه باشد، نورخورشید، وزش باد و ورود گرد‌وغبار به درون چشم وزمینه ارثی از مهمترین دلایل ایجاد ناخنك چشم است، به همین دلیل به افرادی كه در طول روز مدت زمانی طولانی را زیر نور مستقیم خورشید سپری می‌كنند توصیه می‌شود از كلاه لبه‌دار و عینك آفتابی استفاده كنند

دردرمان ناخنک بايد چهارگروه درماني را مشخص کنيم:

درمان طبي
درمان بااستفاده از روشهاي شيميايي و فيزيکي
در مان جراحي
درمانهاي کمکي

ناخنک چشم چیست و راه درمان آن چگونه است؟

درمان طبي

در قرون گذشته درمان طبي شامل تجويز موضعي محلولهاي گياهي براي جلوگيري از پيشرفت ناخنک يا براي تشکيل اسکار(جوشگاه) بعد از جراحي ضايعات بوده است. به هر حال هيچ نوع درمان طبي نتايج کافي وطولاني مدت نمي داد. در فرمهاي ملتهب ناخنک،با تجويز موضعي کورتيزون درجاتي از تأثيردرماني ديده مي شود. اما درپيشرفت کلينيکي بي تاثير است.

دردرمان انواع ملتهب ناخنک و پينگکولا قطره هاي چشمي ايندومتاسين درمقايسه با قطره هاي چشمي دگزامتازون تاثير درماني بهترواحساس ناراحتي کمتري دارند. اين پروتوکل شامل تجويز شش مرتبه در روز براي 3 روز وبدنبال آن چهار مرتبه در روز به مدت 11 روز ميباشد. بنابراين قطر ه چشمي ايندومتاسين به عنوان داروي خط مقدم در درمان ناخنک وپينگکولاي ملتهب يا در موارد منع استفاده کو رتيزون موضعي ميباشد.

درمانهاي شيميايي/ فيزيکي

براي انهدام بافتهاي فيبرو -واسکولار زير ملتحمه اي وسلولهاي ناخنک در گذشته ا ز مواد شيميايي يا روشهاي فيزيکي استفاده شده است.اين روشها براي درمان ناخنکهاي کوچک جايز ميباشد.نتايج اميدوار کننده نبوده و بسياري از اين تکنيکها منسوخ شده است.

در مان جراحي

آگاه کردن بيمار از اهداف جراحي و نتايج احتمالي، زيربناي جراحي است . در توضيح به بيمار، درصد موفقيت عمل نيز بايد بيان شود و درمورد اين مطلب که طبيعت ناخنک توام با احتمال عود است و ناخنک عود کننده نسبت به ناخنک اوليه ممکن است وخيم تر باشد ، بايد توضيح کامل داده شود.

جراحي درمان انتخابي براي ناخنک اوليه و عودکننده است ؛ و تکنيک هاي متعددي از برداشتن ساده تا تکنيک هاي پيچيده با پيوند غشاي مخاطي و کراتوپلاستي (پيوند قرنيه) وجود دارد. انتخاب تکنيک به هدف نهايي و شدت نماي بيماري بستگي دارد .

عمل جراحي درناخنک هاي کوچک که فقط مرز قرنيه را درگير کرده و باعث کاهش بينايي يا تحريک نمي شوند ،باهدف زيبايي انجام مي شود.اين عمل اغلب به درخواست بيمار صورت مي گيرد. هدف از جراحي برداشتن سر ناخنک و ترميم ملتحمه با بهم رساندن لبه هاي زخم است. زمانيکه عمل به طور صحيح انجام شود ، عود نادر بوده و نتايج زيبايي عالي است.

در ناخنک هاي پيشرفته تر، بخصوص در انواع پيشرونده که پيشرفت ضايعه منجر به رسيدن و تهاجم به ناحيه اپتيکي مي شود ،جراحي لازم است. جراحي به دو منظور انجام مي شود:برداشت ضايعه و جلوگيري ازظهور مجدد بيماري . در اين گروه از بيماران برداشت ساده به دليل خطرعود بالا که در80 %موارد اتفاق مي افتد ،انديکاسيون ندارد.

درناخنک هاي بزرگتر، زمانيکه ناحيه ا پتيکي مورد تهاجم قرار گرفته ،جراحي براي بازگرداندن بينايي هميشه ضروري است . هدف از جراحي ؛ برداشتن ناخنک از روي قرنيه، کاهش عود، درمان ناحيه اپتيکي و در خيلي از موارد ترميم ملتحمه بدليل برداشتن بافت فيبرو- واسکولار (همبندي - عروقي) زير ملتحمه است.

ناخنک چشم

درمانهاي کمکي

درمانهاي کمکي شامل : استفاده از داروهاي ضد ميتوزي (ميتو مايسين C) ، پيوند اتولگ سلولهاي بنيادي Stem Cells از ليمبوس چشم خود فرد و استفاده از پرده آمنيوتيک جنين است.

درمان خودسرانه ناخنک چشم با هرنوع قطره و دارو امکان پذیر نیست بلکه در بیشتر موارد این کار باعث تشدید این بیماری چشمی نیز می شودو باعث عوارض جبران ناپذیرچشمی نیز می شود

خود درمانی و استفاده از برخی داروها و قطره‌های چشمی موجب تشدید ناخنک شده و درمان این عارضه چشمی را با مشکل مواجه می‌کند.

گردآوری وتنظیم:مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (58 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مجید | ۵ سال پیش
نظرات ثبت وبه نمایش گزاشته شود
0
1
مجید | ۵ سال پیش
ضمن تشکر ازمدیرسایت انتظارداریم توضیحات بیشتری درمورد این بیماری داده شود وخدمات دولتی وبیمه های روستایی چگونه است...ممنونم
0
1
پاسخ کارشناس:
با سلام. کلی اطلاعاتی که در این باره داشتیم را در این مطلب قرار دادیم. مجددا اگر اطلاعات دقیق تری بدست , این مقاله بروز رسانی خواهد شد.

hits