دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۰ روش خانگی قدرتمند برای درمان کم خونی
12
زمان مطالعه: 9 دقیقه
درمان کم خونی با روش های طبیعی امکان پذیر است. شما میتوانید با روش های خانگی کم خونی را درمان کنید. در این مقاله شما را با 20 راهکار خانگی درمان کم خونی آشنا میکنیم

مجله دلگرم | درمان کم خونی روش های زیادی دارد. کم خونی یکی از بیماری های شایع است که عدم وجود کافی گلبول قرمز یا هموگلوبین در خون را نشان میدهد. این بیماری در زنان شایع تر از مردان بوده و پیگیری نکردن آن میتواند گستره وسیعی از مشکلات را به همراه داشته باشد. بیشتر پزشکان برای درمان کم خونی به نسخه پیچی قرص های آهن متوصل میشوند. اما در کنار این دارو ها میتوان از چند ماده خوراکی مفید نیز استفاده کرد تا کم خونی را در زمان کوتاهی از بین برد.

در ادامه این مقاله شما را با 20 روش درمان کم خونی آشنا میکنیم.

چگونه میتوان کم خونی را درمان کرد؟

۱. شلیل

آهن یکی از مواد معدنی است که به رفع کم خونی کمک می‌کند. شلیل منبع غنی از آهن نیست، ولی ویتامین C. موجود در آن به دلیل کمک به جذب آهن در بدن می‌تواند به درمان کم خونی کمک کند.

هرچه ویتامین C. موجود در مواد غذایی بیشتر باشد، آهن بهتر جذب می‌شود، ولی اکثر غذا‌ها از ویتامین C. زیادی برخوردار نیستند؛ بنابراین مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین مانند شلیل بسیار ضروری است. اگر برای از بین بردن مشکل کم خونی خود از مکمل آهن استفاده می‌کنید، می‌توانید برای جذب بهتر آن را همراه یک لیوان آب شلیل مصرف نمایید.

۲. موز

موز سرشار از آهن بوده و یکی از مواد غذایی عالی برای کم خونی است. آهن موجود در موز به تولید هموگلوبین و گلبول قرمز کمک نموده و برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفید است.

۳. کیوی

کیوی نیز یکی از میوه‌های حاوی آهن است و به افراد دارای کم خونی کمک می‌کند که سطح هموگلوبین خود را افزایش دهند. یک فنجان کیوی حاوی ۰.۵۶ میلی گرم آهن است که ۳ درصد نیاز روزانه آهن بدن یک خانم سالم را تامین می‌کند. آهن در تولید و حفظ سلول‌های قرمز خون و سوخت و ساز انرژی مورد نیاز بدن نقشی اساسی دارد و به رشد عصبی نیز کمک می‌کند.

برای دریافت بهتر آهن موجود در کیوی بهتر است آن را با مواد غذایی که به جذب آهن کمک می‌کنند مصرف نمود و از غذا‌هایی که مانع جذبآهن می‌شود پرهیز کرد.

۴. انار

مقادیر زیاد آهن موجود در انار به تولید هموگلوبین خون کمک نموده و موجب رفع کم خونی می‌شود؛ بنابراین مصرف انار برای افراد مبتلا به کم خونی خفیف یا شدید از اهمیت زیادی برخوردار است. انار سرشار از کلسیم، آهن، قند، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، پتاسیم و مس است و یک ابر غذا نامیده می‌شود. گنجاندن انار در رژیم غذایی نشانه‌های کم خونی خفیف مثل سرگیجه و خستگی را کاهش می‌دهد.

۵. هلو

هلو سرشار از آهن بوده و توصیه می‌شود که افراد مبتلا به کم خونی در رژیم غذاییشان از این میوه استفاده نمایند. همچنین مقادیر زیاد ویتامین C. موجود در هلو، به بهبود جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

6. سبزیجات با برگ های تیره

دو نوع آهن در غذاها وجود دارد- هِم (خون زا)- که برای کم خونی بهتر است- و غیر هِم. 70% آهن هِم (که در منابع حیوانی یافت می شود) می تواند توسط بدن جذب شود در حالیکه تنها حدود 30% آهن غیر هِم (که در منابع گیاهی یافت می شود) توسط بدن جذب می شود. بنابراین اگر فقط به آهن غیر هِم تکیه کنید ممکن است مجبور شوید اندازۀ خوراکتان را افزایش دهید، زیرا میزان کمتری از آهن آن، نسبت به غذاهای حیوانی، جذب بدن می شود. گیاهانی با برگ های سبز تیره (مانند اسفناج) منبعی سرشار از آهن هستند. دکتر ها توصیه می کنند اسفناج را بپذید و کمی آبلیمو به آن اضافه کنید.

7. آجیل ها و دانه ها

تا کنون می دانستیم که آجیل ها و دانه ها جزء مغذی ترین خوراکی هایی هستند که می توانیم به عنوان میان وعده از آنها استفاده کنیم. این خوراکی ها دارای چربی سالم، پروتئین و مواد مغذی دیگر هستند. طبق گفتۀ پزشکان، تخم کدو (و پسته) گزینه های سرشار از آهن و عالی هستند و گزینه هایی هستند که می توانید کنار میز مطالعه تان بگذارید. تنها 30 گرم پسته، 6.1% از مقدار آهن روزانه را فراهم می کند.

8. گوشت قرمز کم چرب

برای میزان بیشتر آهن و 22% میزان توصیه شدۀ مصرف روزانه، برش باریکی از گوشت گاو که مقدار زیادی از چربی هِم دارد را امتحان کنید. دکتر ها توصیه می کنند که برای به حداکثر رساندن جذب آهن، این غذا را با غذاهای سرشاز از ویتامین c مانند گوجه، فلفل قرمز، توت فرنگی، پرتقال، بروکلی و جوانۀ بروکسل همراه کنید.

9. دانۀ سویا طبیعی

طبق گفتۀ مورکویتز، دانۀ سویا (که توصیه شده نمونۀ اورگانیک آن را بخرید) منبع عظیمی از آهن غیر هِم برای گیاهخواران است. به علاوه این گیاه سرشار از پروتئین است و برای وعده های اصلی و همچنین میان وعده ها گزینۀ خوبی است.

10. صدف خوراکی

طرفداران غذاهای دریایی توجه کنند! پزشکان میگویند که اگر کم خون هستید ماهی، به ویژه حلزون های صدف دار، یکی از بهترین راه های تکمیل رژیم غذایی تان با آهن است. آنها توصیه می کنند که در وقت غذا 100 گرم ماهی را وارد غذایتان کنید. (و باز هم می تولنید یک لیموترش را در آن بفشارید تا ویتامین c آن جذب آهن را بالا ببرد.) اگر به اندازۀ کافی شجاع باشید و از طرفداران نرم تنان صدف دار باشید، ماهی ساردین هم گزینۀ بسیار عالی برای مکمل آهن است.

کم خونی ، درمان کم خونی

11. کوینولا

اگرچه وقتی به دنبال تقویت سطوح آهن بدنتان هستید غلات، دانه ها و رشته های غنی شده از آهن گزینه های خوبی هستند، اما ما پیشنهاد می کنیم که مسیرتان را به سمت گزینه های طبیعی تر مانند کوینولا که سر شار از آهن غنی شده است، تغییر دهید. و البته دانه های دیگر مانند گل همیشه بهار، جو دوسر و گندم هم گزینه های بسیار خوبی هستند.

12. سینۀ مرغ کباب شده

گوشت قرمر و غذاهای دریایی دوست ندارید؟ خیلی خوش شانس هستید. یک کارشناس پزشکی برجسته می گوید “در صورتی که بتوانید پروتئین هِم از گوشت حیوانی را مصرف کنید، برش کوچکی از گوشت سفید، مانند گوشت مرغ، هم می تواند در رأس غذاهایی باشد که کم خونی را کاهش می دهند. برای داشتن یک وعدۀ غذایی سرشار از آهن، 100 گرم مرغ را به همراه اسفناج سرخ شده، بروکلی و گوجه میل کنید.

13. شیره

یک حقیقت کمتر شناخته شدۀ تغذیه: شیره در واقع یک غذای فوق العاده و قوی است که خاصیت آن بنا به دلایلی مسکوت مانده است. به خاطر آهن بالایی که دارد این خوراکی را به عنوان یکی از بهترین غذاهای مناسب برای کم خونی است، بلکه وقتی حرف بر سر کلسیم، منیزیم، ویتامین B6 و سلنیوم است این خوراکی به یک مرکز قدرمند غذایی تبدیل می شود. و این تنها بخشی از ماجرا است. اضافه کردن نان تست یا جو دو سر را به دستور غذای خوشمزه تان اضافه کنید. (همچنین این می تواند کمی شیرینی به طعم غذایتان اضافه کند، فقط در ذهن داشته باشید که یک تغییر کوچک می تواند اثر چشمگیری داشته باشد.)

14. حبوبات

حبوبات به ویژه عدس، تنها به مقدار 1/2 پیمانه، بیش از 3.3 میلی گرم آهن که حدود 20% نیاز روزانه بدنتان است را فراهم می کند، و از این رو یک گزینۀ عالی برای کم خونی است. به علاوه یک منبع عالی فیبر هستند که احساس گرسنگی را فرو می نشانند. نکتۀ دیگری که این کارشناسان تغذیه با ما به اشتراک گذاشته اند این است که برخی از این خوراکی ها مانند قهوه و چایی می توانند فرایند جذب آهن را مختل کنند. به عبارت دیگر از خوردن آن ها همراه با ناهارتان جداً خودداری کنید. یا حداقل نگاهی به میزان اهن بدنتان بیاندازید و میزان مصرف کافئین مایعتان را به حداکثر 1 تا 2 فنجان در روز کاهش دهید.

15. تخم مرغ محلی

آخزین مورد که از اهمیت کمی هم برخوردار نیست: تخم مرغ. علاوه بر اینکه تخم مرغ یکی از صبحانه های مورد علاقه و چاشنی خوبی برای سالاد است، به خاطر سطح آهن بالای طبیعی اش، اتفاقاً یکی از بهترین غذاها برای افراد کم خون است. آن را به عنوان یک ناهار سبک همراه با اسفناج سرخ شده میل کنید یا با گذاشتن تخم مرغ روی نان تست، کرۀ گیاهی و گوجه ای کبابی، یک صبحانۀ غنی از آهن برای خودتان آماده کنید.

16. خرمالو

یکی دیگر از میوه‌های مفید برای کم خونی خرمالو است که به دلیل داشتن مقادیر زیاد مس که به جذب آهن کمک می‌کند، محرک خوبی برای تولید گلبول‌های قرمز خون است.

17. آلو زرد

آلو زرد سرشار از ویتامین C. بوده و موجب افزایش جذب آهن در بدن می‌شود. افزایش جذب آهن در بدن به درمان کم خونی کمک می‌نماید.

18. گوجه سبز

جذب آهن در بدن با مصرف گوجه سبز بالا رفته و جریان خون در بدن بهتر می‌شود. وجود ویتامین C. نیز در گوجه سبز به درمان بیماری‌های کم خونی کمک می‌کند.

19. انبه

یکی از میوه‌های مفید برای کم خونی انبه است. انبه منبع غنی از آهن بوده و بهتر است در رژیم غذایی افراد قرار گیرد. مصرف انبه در خانم‌ها پس از یائسگی ضروری است، زیرا از ضعیف شدنشان جلوگیری می‌کند و خانم‌های بارداربهتر است در دوران بارداری از مصرف بیش از اندازه انبه پرهیز کنند. انبه سبز تازه و نارس انعطاف پذیری رگ‌های خونی را افزایش داده و موجب افزایش تولید گلبول‌های قرمز در خون می‌شود درنتیجه برای اختلالات خونی بسیار مفید است. انبه سطح ایمنی بدن در مقابل کم خونی، سل، دیسانتری و وبا افزایش می‌دهد.

20. انجیر

انجیر سرشار از آهن و ویتامین C. بوده یک میوه عالی برای مبارزه با کم خونی است. افرادی که از کم خونی فقر آهن رنج می‌برند با مصرف این میوه می‌توانند به بهبودی خود کمک شایانی نمایند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits