دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درباره ويتامين D و کمبود آن در بدن
8
زمان مطالعه: 4 دقیقه
همه چیز درباره ويتامين D و کمبود آن در بدن-ويتامين D -کمبود ویتامین D-علائم کمبود-راشیتیسم-هورمون استروئید- تست هورمون

کمبود ويتامين D در آمريکا به طور غير قابل باوري رواج دارد، اما بسياري از افراد آمريکايي اين موضوع را بي خطر مي پندارند چرا که ميزان مصرف غذاهاي تقويتي اين ويتامين (مانند شير) در آنها بالاست. اما در کشور ما متاسفانه سرانه مصرف شیر بسیار ناچیز است .

ويتامين D

در حال حاضر ميزان ويتامين D طبيعي موجود در غذاها پائين بوده و حتي غذاهاي تقويتي نيزويتامين مورد نياز بدن را تامين نمي کنند.

با همه اين صحبت ها، ويتامين D يک ويتامين با قاعده نيست. در واقع يک هورمون استروئيد بوده که افراد بيشترين مقدار آن را از طريق آفتاب به دست مي آورند.

پيش از سال 2000، تعداد اندکي از پزشکان مطرح کردند که کمبود ويتامين D ممکن است شايع باشد، اما با آمدن تکنولوژي هاي جديد براي اندازه گيري اين ويتامين، شايع بودن آن به طور قطعي ثابت شد.

علائم کمبود ویتامین دی در بسیاری اوقات مبهم و غیر اختصاصی است و به همین علت در بسیاری اوقات دیر تشخیص داده میشود. علائم کمبود در بچه ها و بزرگسالان قدری متفاوت است.

تنها راه تشخيص کمبودويتامين D آزمايش خون است. اگرچه علائمي براي تشخيص کمبود اين ويتامين موجود است اما در نهايت هرچه سريع تر بايد تست لازم داده شود.

ويتامين D

علائم کمبود ویتامین Dدر کودکان

-دیر راه افتادن بچه و کوتاه قدی وی میتواند از علائم کمبود ویتامین دی باشد

-بچه مبتلا به کمبود ویتامین دی دیر دندان درمیاورد

-تحریک پذیری بچه ها میتواند نشانه ای از کمبود ویتامین دی باشد

-کمبود ویتامین دی موجب افزایش استعداد بچه به عفونت میشود

-در کمبود شدید ویتامین دی بچه دچار کرامپ یا اسپاسم عضلانی، تشنج و مشکل تنفسی میشود. این علائم به علت کمبود کلسیم ایجاد میشود

-بندرت در کمبود شدید ویتامین دی ضعف عضله قلب (کاردیومیوپاتی) ایجاد میشود

همه چیز درباره ويتامين D و کمبود آن در بدن

7 علامتي که نشان مي دهد کمبود ويتامين D داريد:

1. رنگ پوست تيره

آفريقايي ها به شدت در معرض خطرند. افراد با رنگ پوست تيره، 10 برابر بيش تر از افراد با رنگ پوست روشن بايد در معرض آفتاب قرار بگيرند.

طبق نظر دکتر Holick رنگدانه هاي پوست افراد به عنوان يک کرم ضد آفتاب طبيعي عمل مي کند، لذا لازم است افراد براي تامين اين ويتامين بيشتر در معرض نور آفتاب باشند.

2. حوصله نداشتن

سروتونين، هورمون مغزي که به ميزان حوصله و خلق افراد بستگي دارد، در معرض نور روشن افزايش و در زمان نزول نور آفتاب کاهش مي يابد.

3. سن 50 سال يا بالاتر

با افزايش سن، ميزان دريافتي ويتامين D پوست از طريق آفتاب کم مي شود. در اين سنين افراد بيشتر وقت خود را در خانه سپري کرده و ميزان دريافتي اين ويتامين در آنها کم خواهد بود.

4. افراد چاق ( همراه با توده بزرگ عضلاني)

ويتامين D مانند هورمون ويتامين، محلول در چربي است.يعني چربي بدن افراد مانند يک مخزن جمع کننده اين ويتامين عمل مي کند، لذا افراد چاق نسبت به افراد لاغرتر نياز به ويتامين D بيشتري دارند.

5. استخوان درد

طبق گفته دکتر Holick بسياري از افرادي که براي درد (به ويژه درد همراه با خستگي) به دکتر مراجعه مي کنند، دچار فيبروميالژيا يا سندرم خستگي مزمن هستند. بسياري از اينها نشانه هايي از کمبود ويتامين D مي باشد.

6. عرق کردن سر

بر اساس گفته پزشکان، تعريق سر يکي از علائم اوليه در کمبود ويتامين D است. در واقع، پزشکان سوالات متعددي را در اين زمينه از مادراني که نوزادشان تازه متولد شده اند، مي پرسند. تعريق بيش از حد در نوزادان تازه متولد شده که به طور متداول ناشي از تحريک پذيري عصبي-عضلاني مي باشد، از علائم اوليه کمبود اين ويتامين به شمار مي رود.

7. مشکل روده

به ياد داشته باشيد که ويتامين D يک ويتامين محلول در چربي است. اگر افراد يک عارضه گوارشي داشته باشند که بر روي جذب چربي بدنشان اثر بگذارد، ممکن است در جذب ويتامين هاي محلول در چربي (نظير ويتامين D) نيز اختلال داشته باشند. اين شامل عوارض روده اي چون کرون، سلياک و حساسيت به گلوتن غير سلياک، بيماري التهابي روده مي باشد.

هشدار:

اگر ویتامین دی زیاد مصرف شود ممکن است علائم مسمومیت با آن ایجاد گردد که مهمترین آن افزایش سطح کلسیم خون و بروز علائمی مانند تشنگی، ادرار زیاد، تهوع و استفراغ، گیجی و سردرد است.

منبع :آریا -ایران ارتوپد

گردآوری:مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits