دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
این سردرد را جدی بگیرید زیرا منجر به سکته‌ مغزی می‌شود
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
این سردرد را جدی بگیرید زیرا منجر به سکته‌ مغزی می‌شود- سردرد - سکته‌ مغزی -سکته- سر درد تاندر کلاب-سینوس های مغزی-خون های وریدی

دکتر فرهاد عصارزادگان یکی از علل بروز سردردهای تاندرکلاب یا برق‌آسا را سینوس‌های مغزی عنوان کرد و اظهار داشت: سردردهای برق‌آسا از زمان شروع تا حداکثر شدت کمتر از یک دقیقه به طول می‌انجامد و فرد مبتلا احساس می‌کند که سرش در حال ترکیدن است. این سردردها آنقدر مهم و جدی هستند که باید به آنها توجه ویژه‌ای کرد.

وی افزود: سینوس‌های مغزی درون حوضچه‌هایی در اطراف مغز هستند که خون‌های وریدی را تخلیه و به بیرون از مغز هدایت می‌کند. گاهی تحت تأثیر برخی شرایط کند شده و دچار لختگی می‌شوند.

این سردرد را جدی بگیرید زیرا منجر به سکته‌های مغزی می‌شود

* سردردی که منجر به سکته‌های مغزی می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: لخته شدن خون درون حوضچه‌ها منجر به افزایش فشار داخل مغز می‌شود که در نهایت سردرد را در پی دارد این فرآیند چنانچه ادامه یابد می‌تواند موجب تشنج یا سکته‌های مغزی شود.

* گرمای هوا موجب ترومبوز سینوس‌های مغزی می‌شود

این نورولوژیست گفت: هوای گرم به ویژه در فصل تابستان که موجب کم شدن آب بدن می‌شود می‌تواند تورمبوز سینوس‌های مغزی را در پی داشته باشد چرا که خشک شدن بدن به رگها نیز انتشار یافته و موجب افزایش غلظت خون و لخته شدن آن می‌شود.

* نخوردن آب به مدت طولانی ترومبوز سینوس‌های مغزی را در پی دارد

این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: چنانچه فردی به مدت طولانی آب ننوشد مستعد ابتلا به ترومبوز سینوس‌های مغزی می‌شود.

این سردرد را جدی بگیرید زیرا منجر به سکته‌های مغزی می‌شود

* تأثیر مصرف قرص‌های ضدبارداری در ابتلا به سکته‌های مغزی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف قرص‌های ضدبارداری مخصوصاً چنانچه با عامل دیگری مانند ننوشیدن آب برای مدت طولانی همراه شود موجب تشدید سینوس‌های مغزی شده که علایمی مانند دوبینی، تاری دید، تشنج و سکته‌های مغزی را در پی دارد.

* اختلالات ژنتیکی شانس لخته شدن خون را افزایش می‌دهد

این نورولوژیست با بیان ژنتیک به عنوان یکی از علل ابتلا به ترومبوز سینوس‌های مغزی گفت: برخی افراد ذاتاً مستعد لخته شدن خون هستند در واقع اختلالات ژنتیکی شانس لخته شدن خون و ابتلا به ترومبوز سینوس‌های مغزی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: چنانچه هر یک از این عوامل به سایر فاکتورها اضافه شود شانس ابتلا نیز بیشتر خواهد شد مثلاً مصرف قرص‌های ضدبارداری، ننوشیدن آب به مدت طولانی در فصل تابستان شانس ابتلا را بیشتر می‌کند.

* افزایش ابتلا به ترومبوز سینوس‌های مغزی با برخی بیماری‌های روماتیسمی

این جراح مغز و اعصاب ادامه داد: برخی بیماری‌های روماتیسمی که به واسکولیت‌های معروف هستند شانس انعقاد و لخته شدن خون را افزایش می‌دهند که در نتیجه این فرآیند ممکن است ترومبوز سینوس‌های مغزی رخ دهد.

* سایر علل ابتلا به ترومبوز سینوس‌های مغزی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: ضربات وارده به سر و کم‌خونی‌های فقر آهن در صورتی که شدید باشد می‌تواند موجب ابتلا به ترومبوز سینوس‌های مغزی شود.

* درمان ترومبوز سینوس‌های مغزی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سردرد ناشی از ترومبوز سینوس‌های مغزی به داروهای حل‌کننده و ضدلخته شدن خون مانند هپارین و وارفارین به خوبی پاسخ می‌دهد در این حالت بیمار باید بستری شده و تحت درمان با آمپول‌های وریدی و متعاقب آن قرص‌های ضدلخته قرار گیرد.

وی ادامه داد: مدت درمان به علت ایجادکننده بستگی دارد یعنی چنانچه فرد زمینه ژنتیکی جدی داشته باشد درمان آن مادام‌العمر خواهد بود و اگر علل گذرا مانند مصرف قرص‌های ضدبارداری داشته باشد در کوتاه‌مدت که معمولاً بین ۳ تا ۶ ماه است درمان می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: در صورت تشخیص به موقع و درمان مناسب و بهنگام پیش‌آگهی این بیماران خوب است ولی در صورتی که اختلال دیر تشخیص داده شود و فرآیند جدی و قوی باشد یا درمان ناکافی انجام شود سکته‌های مغزی، کما و مرگ در انتظار فرد مبتلا خواهد بود.

منبع:طبنا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits