دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی چگونه اند؟
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی چگونه اند؟,اختلال شخصیت وسواسی, وسواسی ها ,درمان وسواسی ها ,افسرد گی وسواسی ها ,اضطراب وسواسی ها

عبدالله امیدی روانشناس، اختلال شخصیت وسواسی را الگوهای نافذ و تکراری از نظر شناختی، رفتاری و هیجانی عنوان کرد که موجب انعطاف‌ناپذیری مبتلایان می‌شود.

وسواس

* مبتلایان به سختی به دیگران اعتماد می‌کنند

این روانشناسی بالینی اظهار داشت: مبتلایان به اختلاف شخصیت وسواسی از نظر هیجانی کنترل شده رفتار می‌کنند و به ظاهر افرادی خشک به نظر می‌رسند. این افراد معمولاً به سختی می‌توانند به دیگران اعتماد کنند و کارهای‌شان را خودشان انجام می‌دهند چرا که معتقدند انجام درست امور تنها توسط خود آنها انجام می‌شوند.

وی افزود: این ویژگی سبب می‌شود تا معمولاً‌ امور را به زیردستان خود محول نکنند از طرفی مبتلایان به اختلال شخصیتی وسواسی ترجیح می‌دهند همواره ناظر باشند آنها مسئولیت پذیری افراطی داشته و انعطاف کمی به خرج می‌دهند.

*شخصیت‌هایی که از دور انداختن اشیا فرسوده ناتوانند

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت:‌ مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی از دور انداختن اشیا فرسوده ناتوانند چرا که معتقدند هر چیزی به درد می‌خورد و روزی به کار می‌آید معمولاً برخی از مبتلایان کیسه‌های بزرگ حاوی قبض‌های حامل‌های انرژی را در خانه نگه می‌دارند همچنین آنها معمولاً خست به خرج داده و این موضوع می‌شود تا با کسی صمیمی نشوند تا بخواهند چیزی را به او بدهند.

وسواس

* مبتلایان از آینده می‌ترسند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی در زندگی دنبال پیش‌بینی و کنترل امور هستند زیرا و مدام سعی می‌کنند اشیا و اموال را جمع‌آوری کنند چرا که آنها از آینده می‌ترسند و برای کنترل اوضاع این رفتارها را انجام دهند.

* درمان اختلال شخصیت وسواسی سخت است

این متخصص حوزه بهداشت روان با بیان اینکه مبتلایان به اختلالات شخصیت به ویژه اختلال شخصیت وسواسی دیگران را سر به هوا بی‌نظم می‌‌دانند نیازی به درمان خود نمی‌بینند.

مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی چگونه اند؟

* اختلال در عملکرد شغلی و خانوادگی نتیجه ابتلا به اختلال شخصیت وسواسی

این روانشناس بالینی اظهار داشت: مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی ممکن است دچار اختلال در عملکرد شغلی و خانوادگی شوند چرا که زندگی با این افراد بسیار سخت است هرچند ممکن است آنها به لحاظ اجتماعی تحصیلکرده باشند اما به دلیل غیر قابل انعطاف‌پذیری در سازگاری با محیط و اطرافیان دچار مشکل می‌شوند.

آنها نظم و انضباط خاصی در ذهن خود دارند که اگر چیزی را خارج از ذهن خود ببینند دچار خشم می‌شوند و به همین دلیل سراغ درمان می‌روند.

* افسردگی و اضطراب در انتظار مبتلایان اختلال شخصیت رفتاری

وی افزود: علاوه بر خشم ممکن است مبتلایان دچار افسردگی و اضطراب شوند و این موضوع آنها را وادار به درمان می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان کرد: در روان‌درمانی مبتلایان اختلال شخصیت وسواسی به آنها کمک می‌شود تا در دیدگاه‌شان انعطاف‌پذیری داشته باشند.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits