دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با روش های طبیعی از سرماخوردگی پیشگیری کنید
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پیشگیری از سرماخوردگی-با روش های طبیعی از سرماخوردگی پیشگیری کنید-انتقال ویروس های سرماخوردگی-ویروس سرماخوردگی-ورزش های هوازی

با چندین راه طبیعی و آسان میتوایند از سرماخوردگی مداوم پیشگیری کنید. پس برای خواندن این آیتم ها با دلگرم همراه باشید.

پیشگیری از سرماخوردگی

پیشگیری از سرماخوردگی

هیچ روش درمانی شناخته شده ای برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا وجود ندارد، لذا بهتر است هدف خود را بر روی پیشگیری قرار دهید. یک رویکرد کلی، پیشگیرانه و موثر برای سرماخوردگی و آنفولانزا این است که سبک زندگی خود را سالمتر کنید. موثرترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا دریافت واکسن آن است.

این کار از هر کار دیگری بهتر است. اما استراتژی های دیگری نیز برای پیشگیری از سرما خوردگی و آنفولانزا وجود دارد. در ادامه به 8 راه حل طبیعی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا می پردازیم.

پیشگیری از سرماخوردگی

1. دستهای خود را بشویید

بسیاری از انتقال ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا از طریق تماس مستقیم منتقل می شوند. فرد مبتلا به بیماری بر روی دستهای خود عطسه می کند و سپس اشیایی که شما نیز با آنها تماس دارید (مانند گوشی تلفن، کیبورد کامپیوتر و …) را لمس می کند.

میکروب ها می توانند تا چند ساعت خارج از بدن بیمار به زندگی خود ادامه دهند و از طریق لمس اجسام به فرد سالم منتقل شوند.

با توجه به توضیحات بالا بهتر است دستهای خود را زود به زود بشویید. اگر به دستشویی دسترسی ندارید می توانید از مایع های شستشویی که پایه ی الکلی دارند استفاده کنید. این مواد تمیز کننده نیازی به آب ندارند و فقط کافیست آن را بر روی دست های خود بمالید.

پیشگیری از سرماخوردگی

2. در هنگام سرفه و عطسه کردن دهان و بینی خود را با دستهایتان نپوشانید

اگر سرماخورده اید، از آنجا که در هنگام سرفه و عطسه مقدار قابل توجهی میکروب از دهان و بینی شما خارج شده، لذا پوشاندن دهان و بینی با دست باعث می شود این میکروب ها به دستهای شما چسبیده و به فرد سالم منتقل شود.

بهتر است قبل از اینکه سرفه و یا عطسه بکنید یک بسته دستمال تمیز را کنار خود گذاشته و هنگامی که احساس کردید نزدیک به سرفه یا عطسه کردن هستید، بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید و سپس دستمال را دور بیاندازید. اگر در هنگام عطسه یا سرفه به دستمال دسترسی نداشتید بهتر است داخل آرنج خودتان این کار را انجام دهید.

پیشگیری از سرماخوردگی

3. صورت خود را لمس نکنید

ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا از طریق چشم ها، بینی و یا دهان می توانند وارد بدن شوند. دست زدن به صورت یکی از اصلی ترین راه های انتقال ویروس سرماخوردگی به کودکان و از کودکان به بزرگسالان است.

پیشگیری از سرماخوردگی

4. به صورت منظم ورزش های هوازی انجام دهید

ورزش های هوازی باعث می شوند که قلب خون بیشتری را پمپاژ کند و سرعت تنفس بالاتر برود که همین قضیه باعث می شود که اکسیژن بیشتری از ریه ها به خون منتقل شود.

همچنین باعث می شود که با بالاتر رفتن دمای بدن، شما عرق بیشتری بکنید. این ورزش ها به بدن شما کمک می کند که تعداد سلول های ویروس کش بیشتری تولید کند.

پیشگیری از سرماخوردگی

5. مواد غذایی حاوی فیتو کمیکال ها مصرف کنید

“فیتو” به معنی گیاهان و مواد شیمیایی موجود در آنها است که ویتامین های مورد نیاز بدن ما را تامین می کنند. لذا بهتر است قرص های ویتامین خود را دور بریزید و به جای آنها از سبزیجات و میوه های سبز تیره، قرمز و زرد استفاده کنید.

پیشگیری از سرماخوردگی

6. سیگار نکشید

آمار ها نشان می دهد که افرادی که سیگاری هستند و مصرف بالایی دارند نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر و شدیدتر سرما می خوردند.

فراموش نکنید که حتی بودن در کنار افراد سیگاری نیز می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی شما شود. دود مجاری بینی شما را خشک کرده و مژک های داخل آن را فلج می کند.

این مژک ها، اندامک های کوچکی هستند که در مخاط بینی و ریه ها قرار دارند و با حرکت موجی خود باعث خارج شدن ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا از طریق بینی می شوند.

کارشناسان معتقدند که یک عدد سیگار می تواند مژک ها را به مدت 30 تا 40 دقیقه فلج کند.

پیشگیری از سرماخوردگی

7. الکل مصرف نکنید

مصرف زیاد الکل، از طرق مختلفی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. افرادی که مقدار زیادی الکل می نوشند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های اولیه و عوارض جانبی ثانویه آن هستند. الکل باعث دفع مقدار بیشتری آب از بدن شما می شود که ممکن است باعث کم آبی بدن شود.

پیشگیری از سرماخوردگی

8. آرام باشید

اگر شما بتوانید روش های ریلکسیشن را فرا بگیرید و عمل کنید می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد انجام تمرین های ریلکسیشن باعث افزایش گردش خون شده و باعث می شود واکنش سیستم ایمنی بدن شما به ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر شود.

تکنیک های ریلکسیشن را برای چند ماه و هر روز 30 دقیقه انجام دهید. فراموش نکنید که تمرینات ریلکسیشن کاملا تخصصی و یاد گرفتنی هستند.

لذا فقط قرار گرفتن در وضعیتی که آرام باشید کافی نیست و این حالت به تنهایی نمی تواند تاثیری بر روی سیستم ایمنی بدن شما داشته باشد. لذا سعی کنید این تکنیک ها را فرا بگیرید و از آنها استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits