دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سلامت ناخن‌هایتان را حفظ کنید
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سلامت ناخن‌هایتان را حفظ کنید,سلامت ناخن‌ها, ناخن, ناخن سالم ,آناتومی ناخن, مراقبت از ناخن, بیماریهای ناخن

به آناتومی ناخن توجه كنید و درباره حالت‌های ناخن و مراقبت‌های مناسب از آن پی ببرید.

سلامت ناخن

با وجوداینكه ناخن‌های شما كوچك هستند اما نقش بسیار مهمی را در بدن ایفا می‌كنند. تلاش كنید كه به خوبی از انگشت‌هایتان مراقبت كنی و با این كارتان بر چالاكی و زبردستیتان بیفزایید. انگشتان همچنین ممكن است كه در سلامتی عمومی بدن شما هم اثراتی از خود نشان دهند.

با دقت به ناخن‌هایتان نگاه كنید. آیا آنها محكم و سالم به نظر می‌رسند؟ یا اینكه برامدگی‌ها، تورفتگی‌ها، یا قسمت‌هایی با رنگ و شكل غیر عادی در آن می‌بینید؟
بعضی از حالت‌های غیر عادی ناخن را می‌توان با توجه و مراقبت‌های مناسب به حالت اولیه خود برگرداند در صورتی كه بعضی از این علایم نشانگر بیماری هستند كه به توجه و مراقبت نیاز دارند.

ساختمان یك ناخن سالم

سلامت ناخن

این توضیح مولفه‌های یك ناخن سالم را نشان دهد:

ناخن‌های شما ساخته شده از لایه‌های روی هم قرار گرفته‌ای از پروتیینی با نام كراتین می‌باشند كه این پروتیین در موها و پوست شما هم دیده میشود. هر ناخن قسمت‌های مختلفی را در بر می‌گیرد كه این قسمت‌ها شامل:

صفحه ناخن (NAIL PLATE): صفحه ناخن قسمتی از ناخن شماست كه به طور كامل قابل رویت می‌باشد، بخش سختی كه وقتی به ناخن‌هایتان نگاه می‌كنید آن قسمت را مشاهده می‌کنید.

قسمت چند لا ناخن (NAIL FOLDS): این قسمت پوستی است كه هر كدام از صفحه‌های ناخن شما را در سه طرف تنظیم می‌كند.

بستر ناخن (NAIL BED): بستر ناخن شما پوستی پایین‌تر از صفحه ناخن می‌باشد. سلولها در پایه ناخن شما، ناخن انگشتان دست یا پا را ایجاد می‌كنند و مسئول نگه داشتن صفحه ناخن می‌شوند.

پوست (CUTICLE): پوست شما بافتی است كه صفحه ناخن‌تان را در پایه ناخن روی هم قرار می‌دهد. این قسمت، از سلول‌های جدید كراتین كه به آرامی ازقسمت بستر ناخن نمایان میشوند، محافظت می‌كنند.

لانولا (LUNULA): لانولا یك شكل هلالی نسبتا سفید می‌باشد كه در پایه ناخنتان در قسمت تحتانی صفحه قرار دارد.
چگونه ناخن‌هایتان را سالم و محكم نگه دارید
این شکل اجزای یک ناخن سالم را نشان می‌دهد.

سلامت ناخن‌هایتان را حفظ کنید

ناخن‌های شما از ناحیه‌ای در زیر پوستتان (MATRIX) كه جای آن در پایه ناخن می‌باشد، رشد می‌كنند. زمانی كه سلول‌های جدید رشد میكنند، سلول‌های قدیمی‌تر سخت و فشرده‌تر می‌شوند تا جایی كه از سر انگشتان بیرون می‌زنند.
ناخن‌ها در یك روز در حدود یك دهم میلیمتر رشد می‌كنند به این معنی كه در حدود چهارتا شش ماه طول میكشد تا یك ناخن به طور كامل از نو ساخته شود.
ناخن انگشتان پا ممكن است با سرعت نسبتا كمتری نسبت به ناخن‌های دست رشد كنند. ناخن‌های سالم، نرم هستند بدون اینكه برامدگی یا خراشی روی آنها دیده شود. آنها دارای رنگ و استحكام یكسان هستند و بدون لكه یا رنگ پریدگی می‌باشند.

حالتهای ناخن معمولی: علایم را بخوانید

بعضی از حالتهای ناخن بی‌ضرر هستند این حالات شامل برامدگی‌های عمودی كه بیشتر با افزایش سن دیده می‌شوند و خطوط یا لكه‌های سفید رنگ می‌باشند.

سلامت ناخن

لكه‌ها معمولا در نتیجه آسیب رسیدن به صفحه ناخن یا بستر ناخن صورت می‌گیرد. در زمانی كه این لكه‌های سفید گسترده میشوند، میتوانند نشانگر بیماری باشند.

سلامت ناخن

حالتهای دیگری نیز در ناخن وجود دارد كه نشانه‌هایی از بیماریست. برای مثال، تغییر رنگ ناخن به رنگ زرد، ممكن است كه نشات گرفته از یك بیماری تنفسی مثل برنشیت مزمن، یا از تورم دستان شما (LYMPHEDEMA) یا از مخمر یا عفونت باكتریایی در زیر ناخن‌ها ‌باشد.

اگر ناخنتان از بستر ناخن عقب‌نشینی كرد، می‌تواند نشانگر پسوریازیس (PSORIASIS) یا حساسیت به نوعی دارو باشد.

سلامت ناخن

فرورفتگی‌هاییكه در اطراف ناخن‌هایتان می‌بینید این فرورفتگی‌ها كه به خطوط كلاه كج (BEAU LINES) معروف هستند، زمانی كه رشد، در ناحیه‌ای در زیر پوست متوقف میشود، ظاهر میگردند. این مورد ممكن است به دلیل آسیب یا بیماری شدید رخ دهد.

اگر مشكلی در ناخن‌هایتان دارید كه شبیه به علایمی است كه گفته شد، به پزشكتان مراجعه كنید تا شما را ویزیت كند. معاینه پزشك معمولا شامل دیدن ناخن‌ها به همراه انجام آزمایش در جهت تجویز دارو می‌شود.


برامدگی‌های عمودی ناخن كه از پوست تا نوك ناخن امتداد دارند، معمولا شایع هستند. این برامدگی‌ها به طور تیپیك با بالا رفتن سن برجسته‌تر می‌شوند. برآمدگی‌های عمودی نشانگر بیماری خطرناكی نیستند.

مراقبت از سر(نوك) ناخن‌ها

هیچ محصول مراقبت از ناخنی وجود ندارد كه به تنهایی از ناخن‌هایتان محافظت كند. اما پیروی كردن از این رهنمون‌های ساده میتواند به شما كمك كند تا كاری كنید كه ناخن‌هایتان به بهترین شكل ممكن دیده شوند.

از ناخن‌هایتان سوء استفاده نكنید. برای جلوگیری از آسیب دیدگی ناخن، از آنها برای برداشتن، فشار آوردن و كنكاش كردن در چیزها استفاده نكنید.

ناخن‌هایتان را با دندان گاز نگیرید و پوست كنار آن را نخورید. این عادت‌های بد به بستر ناخن آسیب شدید وارد میكند. حتی یك برش كوچك در كنار ناخن شما میتواند به باكتری‌ها یا قارچها فرصت وارد شدن دهند و باعث عفونت (paronychia) گردند. چون ناخن‌های شما به كندی رشد می‌كنند، یك ناخن آسیب دیده، آثار یك آسیب را برای مدت‌ها در خود نگاه می‌دارد.

از ناخن‌هایتان محافظت كنید. در هنگام استفاده از صابون و آب برای مدت طولانی و یا استفاده از مواد شیمیایی حتما دستكش‌های لاستیكی با رگه‌های نخی بپوشید.

مرتب به نظافت ناخن‌هایتان بپردازید. ناخن‌هایتان را آراسته كنید و مرتب زیر آن را تمیز كنید. از یك تیزبر یا قیجی تیز استفاده كنید. و از یك سوهان سنباده‌ای برای صاف كردن لبه‌های تیز بهره جویید. هرگز ناخن را از ریشه نچینید.
با كرم آن را مرطوب كنید. ناخن‌ها هم مانند پوست بدن نیاز به كرم دارند. زمانی هم كه به روی دست‌تان لوسیون میمالید حتما روی ناخن‌ها هم بزنید، مخصوصا بعد از كوتاه كردن و صیقل دادن ناخن از لوسیون استفاده كنید.
سلامت ناخن

توجه مخصوص: مانیكور كردن و ناخن‌های ضعیف و كم استحكام

اگر شما به مانیكورها اعتماد دارید كه به شما ناخن‌هایی با شكل و شمایل زیبا ارایه می‌دهد، سخت در اشتباه هستید. پوست خود را تغییر ندهید. این كار میتواند به عفونت ناخن منجر شود.

همچنین اطمینان حاصل كنید كه تكنسین ناخن شما تمامی وسایلی را كه استفاده میكند، ضد عفونی كرده باشد. استفاده از وسایل استرلیزه نشده، باعث انتقال عفونت‌های ویروسی مانند هپاتیت ب یا زگیل‌ها می‌شود.

با اندكی كار كردن روی ناخن‌های ضعیف و شكننده، می‌توان در جهت محكم كردن آن گام برداشت. نکات زیر می‌تواند در محافظت از آنها شما را یاری دهد تا ناخن‌هایتان از آن حالت شكنندگی و سستی خارج شوند.

سلامت ناخن

ناخن‌هایتان را كوتاه، به شكل مربعی، و در قسمت بالا نسبتا مدور نگه دارید. بعد از هر حمام یا بعد از اینكه دست به مدت پانزده دقیقه در حمام روغن و زیر آب بود ناخن‌های شكننده را پیرایش كنید. سپس از مرطوب کننده (کرم) استفاده کنید.

زمانی كه می‌خواهید بخوابید، با استفاده از كرم، پوست و ناخن‌های دست را ماساژ دهید و سپس آن را با دستكش کتانی بپوشانید.

از یك سفت كننده یا مستحكم كننده ناخن استفاده كنید. اما استفاده از محصولاتی كه در تركیباتشان سولفو آمید تلوئن (toluene sulfonamide ) یا فرم آلدهید (formaldehyde) به كار برده شده، بپرهیزید. این مواد شیمیایی می‌تواند باعث قرمزی و سوزش پوست گردد.

سلامت ناخن

از مواد رنگ‌بر (استون) بیشتر از دو بار در ماه استفاده نكنید. به جای آن نحوه براق كردن و آراستن ناخن‌ها را تغییر دهید.

زمانی كه شما به یك ماده برای از بین بردن رنگ روی ناخن نیاز دارید، از آن نوع موادی كه در تركیب آن از ماده شیمیایی استون استفاده شده اجتناب كنید كه استفاده از آن باعث خشك شدن ناخن‌ها می‌شود.

ترك‌ها و چاك‌های موجود را با چسب ناخن یا پالیش تمیز مرمت كنید.

سلامت ناخن


تغییراتی در رژیم غذایی كه به طور فرضی باعث مستحكم كردن ناخن بشود، هیچگونه نتیجه‌ای را به دنبال ندارد. اضافه كردن پروتیین یا كلسیم به رژیم غذایی باعث افزایش استحكام ناخن نمی‌شود مگر اینكه دارای كمبود پروتیین باشید. و مشابه آن فرو بردن ناخن در ژلاتین هم هیچ تاثیری در استحكام ناخن ندارد.

به سادگی می‌توان مراقبت از ناخن‌ها را نادیده گرفت اما یك مراقبت خیلی كم اما اساسی می‌تواند باعث داشتن ناخن‌های سالم برای مدت طولانی شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits