دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه زمانی لرزش دست ها علامت خطر است؟
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علت لرزش دست و انگشتان دست بصورت ناخوداگاه : در قسمت بیماری های شغلی٫ ما صدمات دست را از بیماری شغلی به این دلیل جدا می کنیم که بیماری ها و مشکلات مربوط به دست بیشترین حادثه های شغلی را تشکیل می دهند.

علت لرزش دست و انگشتان دست چیست؟

بارها پیش آمده که در زمان عصبانیت یا روبرو شدن با مشکلات دست شما به لرزه در آید. این امر که باعث به لرزه در آمد دست شما می آید برای شما غیر عادی است.

و چه راهکارهای را میتوان برای مقابله با لرزش دست پیش آید باید انجام داد.این لرزش در تمامی این انسان ممکن است در هر سنی بروز آید.برخی از موارد که باعث ایجاد لرزش دست میشود را میتوان در زمان عصبانیت، اضطراب، خستگی بیش از حد، ورزش‌های پراسترس و کار زیاد روزمره اشاره کرد.با دلگرم همراه باشد تا روش های درمانی این لرزش را بررسی کنیم.

لرزش دست ناشی از چیست؟

  • لرزش دست در انسان از جمله مشکلاتی است که ممکن است انسان را در هر سنی گرفتار کند، لرزش دست‌ها هنگام عصبانیت ، اضطراب و خستگی بیش از حد، ورزش‌های پراسترس و کار زیاد روزمره از موارد شایعی است که در اکثر بیماران مراجعه‌کننده به پزشکان به چشم می‌خورد.
  • لرزش دست می‌تواند در اثر بیماری‌های عمومی مثل سوءتغذیه یا ضعف عمومی باشد یا در اثر مشکلات غددی مثل پرکاری تیروئید رخ دهد که لرزش و تعریق دست‌ها از علائم آن است.
  • همچنین لرزش دست می‌تواند جنبه خانوادگی داشته باشد که این نوع لرزش در سنین پایین‌تر شروع شده و در شرایط خستگی و استرس بیشتر می‌شود و با دارودرمانی مناسب قابل کنترل است.
  • لرزش دست می‌تواند در اثر بیماری‌های عمومی مثل سوءتغذیه یا ضعف عمومی باشد یا در اثر مشکلات غددی مثل پرکاری تیروئید رخ دهد که لرزش و تعریق دست‌ها از علائم آن است.
  • معمولا منشأ لرزش انگشتان دست با سیستم عصبی در ارتباط است و علل مختلفی دارد از جمله بیماری های تروئید مثل داشتن گواتر و یا بیماری عصبی که می تواند لرزش ایجاد کند که در صورت ادامه دار بودن حتما باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.
  • همچنین لرزش دست می‌تواند جنبه خانوادگی داشته باشد که این نوع لرزش در سنین پایین‌تر شروع شده و در شرایط خستگی و استرس بیشتر می‌شود و با دارودرمانی مناسب قابل کنترل است.
  • این افراد معمولا زمانی که چیزی دست می گیرند لرزش بیشتر می شود و این لرزش نسبتا ریز با حرکات دامنه ای خیلی کوچک است که با حالاتی شبیه عصبانیت، خستگی، شب بیداری و مصرف مواد کافئین دار این لزرزش معمولا بیشتر می شود.

دلیل لرزش دست هنگام عصبانیت:

  • لرزش دیگری به نام لرزش فیزیولوژیک وجود دارد که به عنوان یک عکس العمل طبیعی شناخته می شود. این لرزش در مواقع استرس و فشارهای روانی اجتماعی ـ ترس و اضطراب و مواجهه با صحنه های تکان دهنده و مصاحبه و امتحان دیده می شود.
  • بنابراین لرزش می تواند علل طبیعی داشته باشد و یا اینکه به علت بیماری ایجاد شود و تشخیص علت و درمان به موقع و مناسب آن اهمیت ویژه ای دارد.

چه زمانی باید لرزش دست را جدی گرفت؟

  • در بیماری‌های ارثی یا اکتسابی مانند بیماری‌های تحلیل برنده مغز مثل MS یا بیماری‌های مخچه‌ای یا پارکینسون این نوع لرزش‌ها دیده می‌شود.
  • نوعی از لرزش دست که هم درمیانسالی و هم کهنسالی دیده می‌شود انواع بیماری پارکینسون است که این بیماری به علت کم شدن رنگدانه‌های غدد قاعده‌ای مغز می‌باشد و همراه با کندی حرکات بدن، سفتی و خشکی اندام‌ها بوده و به لحاظ ماهیت پیشرونده آن باید تحت درمان متخصص مربوط قرار بگیرد.

درمان لرزش دست و انگشتان دست

رعشه های طبیعی با کاهش استرس و فراگیری تکنیکهای تن آرامی درمان می شوند. رعشه های خفیف نیز تا آنجایی که در فعالیت های روزمره فرد تداخل ایجاد نکرده باشند نیازی به درمان ندارند.

برای درمان رعشه های شدید موارد زیر متداول است:

  • تجویز آرام بخشها، بلوک کننده های بتا، ضد تشنج ها (پروپرانولول، پریمیدون، کلونازپام).
  • تزریق بوتوکس درون عضلات درگیر که باعث فلجی آنها می شود.

رژیم غذایی برای لرزش دست:

  • برای پیشگیری از لرزش دست باید از نظر تغذیه ای، به مقدار کافی پروتئین، میوه‌ و سبزیجات تازه مصرف کنید و از مصرف چای، قهوه، محرک‌های مغزی، داروهای روان‌گردان و خواب‌آور به صورت خودسرانه اجتناب کنید.
  • اگر لرزش دست مربوط به پرکاری تیروئید است تغذیه مناسب این بیماریها را مصرف کنید. مثلا در بیماری پرکاری تیروئید باید ویتامین‌های گروه B بخصوص ویتامین B۱، B۲، B۶، B۱۲ و ویتامین‌های A و C ویتامین‌های مورد نیاز هستند که باید به شکل مکمل دریافت شوند.

لرزش دست همیشه نشانه‌ی یک بیماری نیست:

دست‌های مرتعش و لرزان همیشه به معنای بیمار بودن شما نیست. گاهی‌ اوقات لرزش، واکنش بدن‌تان نسبت به چیزی است.

داروها: رایج‌ترین آنها، داروهایی هستند که از انتشار یک ماده‌ی شیمیایی در مغز به نام دوپامین جلوگیری می‌کنند. این ماده‌ی شیمیایی اطلاعات را از یک قسمت مغز به قسمت دیگر منتقل می‌کند. این داروها برای متعادل نگه داشتن خُلق‌وخو تجویز می‌شوند. با توقف مصرف این داروها، لرزش‌های شما از بین خواهند رفت.

کمبود ویتامین B12: سیستم عصبی ما بدون ویتامین B12 آن طور که باید، کار نخواهد کرد. شما می‌توانید این ویتامین را در گوشت، ماهی، مرغ، تخم‌ مرغ، شیر و فرآورده‌هایی که از آن به دست می‌آیند پیدا کنید. اگر دریافت ویتامین B12 شما آن قدر کم است که دچار لرزش دست می‌شوید، پزشک آمپول B12 را برای شما تجویز خواهد کرد.

استرس: از اضطراب‌های مالی و شغلی گرفته تا سلامتی و روابط عاطفی، استرس لرزش را بدتر می‌کند. خشم و گرسنگی شدید یا کمبود خواب، همگی می‌توانند سبب لرزش دست شوند. این گونه لرزش به عنوان لرزش فیزیولوژیک شناخته شده است.

اُفت قند خون: این وضعیت در پزشکی هیپوگلیسمی نام دارد. اُفت قند خون باعث می‌شود بدن به طور طبیعی به این وضعیت واکنش نشان دهد و به لرزه بیفتد.

پُرکاری غده‌ی تیروئید: این غده در گردن، درست بالای استخوان ترقوه قرار دارد. وقتی تیروئید بیش از مقدار طبیعی، هورمون ترشح کند، سرعت کارکرد کل بدن افزایش می‌یابد. ممکن است در اثر بیماری غده‌ی تیروئید با خوابیدن مشکل پیدا کنید، ضربان قلب‌تان تند شود و دست‌تان به لرزه بیفتد.

آسیب عصبی: جراحت، بیماری یا مشکل در سیستم عصبی مرکزی، می‌توانند سبب بروز لرزش شوند. این وضعیت در پزشکی نوروپاتی محیطی نام دارد و می‌تواند دست‌ها و پاها را درگیر کند.

از آنجا که دلایل و درمان‌ انواع لرزش‌های دست بسیار متنوع هستند، صحبت درباره‌ی پیشینه و نشانه‌های لرزش‌ دست‌تان با پزشک، بسیار مهم است.

همچنین بخوانید:

بهترین و سریع ترین راه درمان لرزش دست

علت لرزش دست چیست؟

ترمور یا لرزش دست چیست؟!

علت لرزش یک دفعه و ناگهانی بدن در هنگام خواب

علت لرزش بدن از داخل بطور ناگهانی را میدانید؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits