دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مخدر پان پراگ (بی تی BT) چیست و چه عوارضی دارد ؟
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پان پراگ ماده ای است که به عنوان خوشبوکننده دهان و با اسامی مختلف مثل تایتانیک ،آدامسی و ....

مخدر پان پراگ

پان پراگ (بی تی BT) چیست ؟

پان پراگ ماده ای است که به عنوان خوشبوکننده دهان و با اسامی مختلف مثل تایتانیک ،آدامسی ، جی ال ،بی تی ، پان پراگ ، بزاق ، نسوار ، مست کننده ، راجا ، ناس بهداشتی یا خارجی ، پان عربی ، راجا عربی ، پان پتی ، دپی ، کوپر هندوستان ، ناس افغانی ، دندان سفت کن ، ملوان زبل ، پان اسفناج ، پان چایی ، سرحال کننده ، سیگار چرس ، ناس کابلی ، ویتامین ، پاستیل و پودر هایی با طعم نعنا و پرتقال و لیمو و ….. عرضه می شود.

پان پراگ در کشورهای مختلف از جمله :چین ، تایوان ، ویتنام ، لانوس ، هندوستان ، پاکستان و …. قرنهاست به عنوان یک ماده نشئگی آور ودر عین حال خوشبو کننده دهان مصرف می شود، چهارمین ماده پر مصرف جهان بعد از تنباکو ، الکل و کافیین است .

ترکیبات و اجزای تشکیل دهنده پان پراگ

برای تهیه مخدر پان پراگ، دانه‌های قرمز و درشت درخت بتل را در برگ درخت مذکور پیچیده و به همراه تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه جات معطر، ساخارین و اسانس‌های مختلف و افزودنی‌های غیرمجاز مخلوط و با بسته‌بندی‌های مختلف توزیع می‌شود.

در این مواد از طعم‌هایی مانند نعناع نیز استفاده می‌شود ترکیباتی همچون آرسنیک، کبنات، منیزیم و سرب نیز در این مواد مشاهده شده است.

حتی در بعضی از انواع آن، جهت افزایش قدرت گیرایی و نشئه‌کنندگی و سرخوشی کاذب، ترکیبات مخدر و یا توهم‌زای دیگری از جمله تریاک و حشیش و در مواردی ترکیبات شیمیایی خطرناک افزوده می‌شود، متاسفانه در برخی موارد افزودن داروهای روانگردان از قبیل اکستازی نیز در پان پراگ گزارش شده است.

پان پراگ چگونه عرضه می شود ؟

این مخدر در بسته بندی های آلومینیومی و کوچک با عکس هنرپیشه های هندی و پاکستانی وارد می شود.

شیوه تهیه ماده مخدر پان پراگ از دانه های قرمز و درشت درخت بتل در برگ درخت بتل پیچیده می شود با تنباکو ، آهک ، خاکستر ، ساخارین و اسانس های مختلف مخلوط می شود .

حتی در بعضی از انواع این ماده مخدر برای افزایش قدرت گیرایی و سرخوشی ترکیبات مخدر یا توهم زایی دیگر از جمله تریاک ، حشیش و در مواردی ترکیبات شیمیایی دیگری از جمله ارسینک و منیزیم و سرب و حتی داروهای روانگردان اگس به آن اضافه می شود .

آدامسها و خوشبو کننده ای پان پراگ هر چند بار با اسم زیبا و فریب دهنده ای وارد بازار کشور ما شده است اما در حقیقت ترکیبی شبیه همان ماده مخدر ناس دارد

اثرات احتمالی مصرف پان پراگ چیست ؟

پان پراگ مخدر بی صدا و کم شناخته شده ، علاوه بر ایجاد وابستگی و اعتیاد روحی و روانی به سلولهای مغزی ، دستگاه تنفسی و قلب و عروق آسیب جدی فراوانی می رساند و موجب افت تحصیلی ، از دست دادن تعادل روحی -رفتاری و حرکتی می شود ، احساس سبکی ، گیجی و سر خوشی ، ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشمها ، تغییرات محسوس در فشار خون ، افزایش ضربان قلب ، دندان قروچه ، لرزش ، اختلال خواب ، اضطراب و بی قراری ، افزایش درجه حرارت بدن ، بیماری لثه ، سرطان لثه ، پوسیدگی شدید دندانها ، سرطان دهان و حنجره ، سرطان روده بزرگ و همچنین نارسایی های کلیوی از عوارض مصرف این ماده مخدر خطرناک می باشد .

خطرناک بودن این ماده زمانی بیش تر به چشم می خورد که کودک بدون اطلاع از عواقب و عوارض و خطرات این ماده با قیمتی ارزان و نسبتا راحت آن را تهیه می کند و آن را برای خوشبو کردن دهان یا لذت بردن استفاده می کند و چون در بسته بندیهایی شیک همانند آدامس ، پاستیل و ….. است .

والدین با تصور اینکه بسته ای که فرزند شان مصرف می کند پاستیل هست و نه مواد مخدر نگرانی یا ممانعتی به خرج نمی دهند !

این ماده که در حال آلوده کردن و نابود کردن جوانان و دانشجویان و به ویژه دانش آموزان است، بیش از دو سال است که در کشور وارد شده و روند استفاده از آن در حال گسترش است .

با توجه به عوارض و اثرات بسیار خطرناک این ماده مخدر و نا آشنایی و بی اطلاعی خانواده ها و جوانان با این ماده باعث گسترش مصرف آن بین دانش آموزان ، خرد سال ، نوجوانان و جوانان و دانشجویان شده است و علاوه بر وابستگی جسمی باعث اعتیاد روانی و رفتاری شدید در بین جوانان شده ، پس با دادن آموزشهای لازم به خانواده ها و اقشار جوان و نوجوان جامعه از طریق مراکز تخصصی و معتبر توسط روانشناسان با تجربه و مجرب باعث کاهش آسیب های جدی در بین خانواده ها و جوانان و …… می شود .

عوارض پان چیست ؟

عوارض پان در دو بعد جسمی و روانی گسترده شده است نیکوتین موجود در آن از طریق مخاط دهان جذب و باعث بدرنگ شدن دندان‌ها شده و به مغز آسیب می‌رساند و باعث سرطان دهان و حنجره می‌شود و یا به علت تضعیف قدرت دفاعی سلول‌های بدن در مقابل باکتری‌ها باعث ایجاد بیماری‌های لثه می‌گردد.

ساخارین موجود در آن عامل بیماریهای کلیه و سرطان روده بزرگ می‌باشد و عوارض گوارشی متنوعی برای فرد ایجاد می‌کند.

همچنین باعث ایجاد عارضه در دستگاه تنفسی، قلب و عروق می‌شود و از آنجایی که با مصرف این ماده ترشح بزاق بیشتر می‌شود و فرد مجبور است دائماً آب دهانش را بیرون بریزد می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های عفونی مثل سل، هپاتیت گردد.

فرد در اثر مصرف ممکن است تعادل رفتاری و حرکتی خود را از دست بدهد. باعث احساس سبکی و سرگیجی و ضعف می‌شود.

با توجه به این که در کودکان سنین مدرسه مصرف آن زیاد است (به عنوان خوشبو کننده‌ دهان) با ایجاد سرگیجه و نئشگی باعث افت تحصیلی در آنها می‌گردد و در بزرگسالان نیز تاثیر عقیم‌کنندگی در مردان دارد .

گذشته از موارد فوق، مهم‌ترین عارضه پان پراگ ایجاد وابستگی و اعتیاد به آن و تمایل فرد به استفاده از موادمخدر قوی‌تر می‌باشد.

باورهای غلط در مورد پان

متاسفانه چند باور غلط که بین جوانان و نو جوانان وجود دارد مبنی بر اینکه پان باعث استحکام دندانها و لثه همچنین افزایش قدرت بدنی و بهبود بیماریهای ریوی و گوارشی می‌گردد و از طرفی به علت ایجاد احساس سرخوشی و لذت در مصرف کنندگان و عدم باور آن به عنوان یک ماده مخدر موجب استفاده روزافزون از آن شده است.

بیشتر بخوانید :

همه چیز در مورد ماده مخدر شیشه + عکس

اثرات مصرف ماده مخدر فلاکا (جوکر) چیست؟

تاثیر و خطرات مواد مخدر بر روی سلامتی و بدن

آشنایی با ماده مخدر جوینت ( ماده توهم زای ماری جوانا ) و عوارض مصرف آن

ماده مخدر دستمال چیست؟

حشیش : آشنایی با تمام عوارض ماده مخدر حشیش

حشیش و علائم مصرف حشیش در افراد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits