دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل گرایش زنان ایرانی به مصرف قلیان و پیامدهای زیان بار آن
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مصرف قلیان در ایران سابقه دیرینه دارد. در سال‌ های دور قلیان، وسیله سرگرمی بود و معمولا افراد مسن مرد یا زن از آن استفاده می‌کردند، اما اکنون قلیان پای ثابت شب‌ نشینی‌ ها در بسیاری از خانواده‌ های ایرانی شده است.

دلایل گرایش زنان ایرانی به مصرف قلیان

اگر چه ضرر‌های استعمال قلیان محدود به جنس زن و مرد نیست و این ماده دخانی سلامت هر دو را تهدید می‌کند، اما رواج مصرف قلیان میان زنان به دلایل فرهنگی و فیزیولوژیک و همچنین نقش زنان و دختران به عنوان مادر قابل تامل است.

گرایش زنان ایرانی به مصرف قلیان دلایلی دارد که عبارتند از:

1. کمبود مراکز تفریحی برای زنان

یک جامعه‌ شناس در گفتگو با همدلی استعمال قلیان زنان را به نبود امکانات تفریحی و محدودیت‌های بیشتر زنان گره زد و گفت: بسیاری از افرادی که قلیان مصرف می‌کنند به خوبی از زیان‌ های آن مطلع هستند، اما همچنان به مصرف آن ادامه می‌دهند.

دلیل آن حتی اگر بیکاری باشد یا نبود تفریح، ولی نشان می‌ دهد سیاست‌ های مقابله با این پدیده همچنان ناکار آمد است.

«فرناز آزادی» افزود: واقعیت این است که امکانات تفریحی و زمینه تفریحات سالم در کشور برای جوانان بسیار کم و محدود است، اما در این میان زنان از محدودیت‌های بیشتری برخوردارند. باید فضا‌هایی در شأن خانم‌ ها برای دور هم جمع کردن آن‌ ها ایجاد شود.

متاسفانه بسیاری از مراکز تفریحی ما غروب‌ ها به آقایان اختصاص دارد و در فضا‌های دانشگاهی نیز فضا‌های آزاد بیشتر به آقایان تعلق دارد و دختران دانشجو کمتر می‌ توانند به فعالیت ورزشی و تفریحی بپردازند.

صرف نظر از نبود یا ضعف امکانات برای استفاده زنان و دختران، باور‌های غلطی که قلیان را اعتیاد آور نمی‌ داند و آن را کم‌ ضرر دانسته‌اند، باعث گسترش مصرف قلیان در بین زنان شده است.

در صورتی که بررسی‌ های متعدد و مطالعه علمی در زمینه قلیان نشان داده که کشیدن کامل یک قلیان، معادل حجم ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار دود تولید می‌کند، ۱۲ برابر این مقدار نیکوتین و منو اکسید کربن وارد بدن کرده و تا ۲۰ برابر دود سیگار نیز برای انسان مضر است.

حتی درصد سرطان‌ هایی از نوع حاد آن در کسانی‌ که قلیان می‌کشند، بیش از افرادی است که معتاد سیگارند و بر خلاف تصوراتی که قلیان را اعتیاد آور نمی‌ پندارند، این پدیده به علت بالا بودن میزان نیکوتین در خون، خاصیت اعتیاد آوری دارد.

یکی از دلایلی که باعث استقبال از استعمال قلیان در میان زنان شده است، موضوع فرهنگی و تاریخی است. در گذشته در مصرف قلیان خانواده‌ های پادشاهان به خصوص در دوره قاجار این شیوه رواج داشته است. بسیاری از عکس و نقاشی‌ هایی که از آن زمان باقی مانده زنان دوران قاجار را در حال کشیدن قلیان نشان می‌ دهد.

اکنون نیز قلیان به عنوان یک هنجار در نزد اغلب افراد جامعه پذیرفته شده است و قبحی که در سیگار کشیدن است، در قلیان کشیدن نیست، همچنین دختران قلیانی مانند دختران سیگاری قضاوت نمی‌شوند.

همین موضوع‌ ها باعث شده است که قلیان که جزء مواد دخانی محسوب می‌شود، به راحتی در ملأ عام در رستوران‌ ها، تفرجگاه‌ ها، در کوه و دشت و... استعمال می‌ شود.

2. زنان از زیان‌ های قلیان خبر ندارند

یک پزشک زنان نیز با بیان این که اگر زنان و دختران از تاثیر منفی دود سیگار و قلیان بر سلامتی خود آگاه باشند، هرگز سمت آن نمی‌ روند، مصرف سیگار و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون‌ های جنسی می‌ شود که به تسریع پوکی استخوان می‌ انجامد.

زنانی که سیگار یا قلیان می‌کشند، زودتر به سن یائسگی نزدیک می‌ شوند و این امر موجب کاهش باروری در آن‌ها می‌ شود. احتمال سقط در این گونه زنان نیز بیشتر از افراد غیر سیگاری است و کودکان آن‌ ها نیز پس از تولد در معرض امراض گوناگون قرار می‌ گیرند و نیز دارای وزن کمتری در زمان تولد هستند.

صرف نظر از تاثیر دود بر ناباروری زنان، استعمال دود بر پوست هم تاثیر زیانباری می‌گذارد.

هر پک سیگار حدود ۷۰سی‌ سی و با هر پک قلیان حدود ۳۰۰ سی‌ سی دود وارد ریه‌ ها می‌شود. دود حاصل از استعمال دخانیات نه تنها پوست را خشک می‌کند بلکه با مسدود کردن رگ‌ های خونی، از میزان جریان خون در صورت کاسته شده و مواد مغذی ضروری و اکسیژن کمتری به پوست می‌رسد.

به این دلیل است که بسیاری از خانم‌ هایی که به طور مرتب از سیگار و قلیان استفاده می‌کنند، همیشه چند سال بیشتر از سن‌ شان نشان می‌ دهند، زیرا به عقیده متخصصان پوست سیگار کشیدن میزان ذخیره ویتامین A را در بدن کاهش می‌دهد و همین موضوع باعث بروز چین و چروک دور چشم و اطراف دهان می‌ شود.

همچنین سیگار و قلیان باعث کاهش کلاژن پوست شده، در نتیجه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و شل می‌شود. سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان ریه، گلو، دهان و مری بوده و ریسک ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد.

طبق مطالعاتی انجام شده، خطر ابتلا به دومین نوع از سرطان‌ های شایع پوستی در افراد قلیانی و سیگاری ۳ برابر بیشتر از افراد عادی است.

گرایش زنان ایرانی به قلیان

پیامدهای زیان بار قلیان برای زنان

  1. بیماری‌ های قلبی
  2. مشکلات تنفسی
  3. سرطان شش‌ ها
  4. رینیت آلرژیک و سرفه های مزمن
  5. عفونت های ریوی
  6. بیماری های عفونی مثل هپاتیت ب
  7. ابتلا به سرطان دهان و مثانه
  8. سرطان مری و معده
  9. سرطان روده
  10. عوارض بد‌ خیم و زخم‌ های گوارشی
  11. ریفلاکس معده

مضرات کشیدن قلیان و سیگار بر زنان باردار و جنین

از آنجا که لوله قلیان حاوی میکروارگانیسم های عفونی زیادی است و زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، احتمال گرفتن بیماری بیشتر خواهد بود. قلیان هم مانند سیگار می تواند احتمال وضع حمل پیش از موعد و حتی مرده به دنیا آمدن نوزاد و سایر مشکلات را افزایش دهد.

همچنین قلیان می تواند بر رشد جنین نیز تاثیر منفی داشته باشد. دود قلیان غلظت اکسیژن را در بدن مادر کاهش و نهایتاً موجب تنگی نفس جنین شده و او را به سمت مرگ می کشاند.

بیشترین تاثیر سوء مصرف سیگار بر روی جنین، در سه ماهه دوم و سوم بارداری است، زیرا در این زمان اندام های جنین به تدریج تشکیل می شوند و در صورت استعمال قلیان و سیگار، رشد اندام ها مختل و جنین با عقب ماندگی مواجه می شود.

استعمال قلیان و سیگار حتی پیش از بارداری هم مضر است و بر تخمک های زن تاثیر منفی دارد و قدرت باروری آن ها را کاهش دهد.استعمال سیگار موجب می شود تا هنگام زایمان، جنین با استرس مواجه شود و با آغاز درد زایمان، ضربان قلب جنین کاهش یابد و نتواند انقباضات رحم را تحمل کند.

به این ترتیب زایمان با مشکل مواجه شده و نوزاد باید به روش سزارین متولد شود. استعمال سیگار توسط اطرافیان مادر باردار هم اثرات سوئی بر جنین دارد و تنفس دود ناشی از سیگار اطرافیان نیز بسیار خطرناک است.

دود قلیان نیز برای جنین بسیار مضر است و به دلیل این که پیش از استعمال با بخار آب مخلوط می شود، بسیار خطرناک تر از دود سیگار است.

بیشتر بخوانید:

مضرات کشیدن قلیان

مصرف قلیان چه ضررها و اثراتی بر باروری مردان دارد؟

یافته های پزشکی درباره قلیان و ضررهای آن

آیا قلیان کشیدن فایده ای هم دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits