دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیرات انواع مواد مخدر و لزوم ترک اعتیاد به آنها
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اعتیاد فقط به مواد مخدر و قرص های مختلف نمی باشد بلکه اعتیاد به معنای یک وابستگی شدید است که می تواند برای هر چیزی رخ دهد. در اینجا ما می خواهیم به بررسی اعتیاد به انواع مواد مخدر بپردازیم و با ذکر مضرات این مواد روش های مختلف ترک اعتیاد را نیز را...

ترک اعتیاد به معنای خروج از حالت روحی و وابستگی شدید به یک ماده یا وسیله می باشد. هر اندازه که اعتیاد می تواند باعث گیجی، سردرگمی، خستگی و بی حوصلگی یک نفر شود ترک اعتیاد نیز می تواند شادی و نشاطی دوباره به روح فرد ببخشد.

ترک اعتیاد

بسیاری از مواد مخدر بر روی جسم و روح انسان اثر می گذارند و صدمات زیادی به اندام های مختلف بدن وارد می کنند. اما برخی دیگر از مواد فقط به روح انسان لطمه وارد کرده و فرد را از نظر روحی یک فرد بیمار جلوه می دهند. روش های مبارزه با این مواد و ترک اعتیاد به آن ها با هم متفاوت است.

مشاوره برای ترک اعتیاد

تاثیرات انواع مواد مخدر و لزوم ترک اعتیاد به آنها

تنها چیزی که برای ترک اعتیاد تقریباً بین همه ی روش ها مشاوره و راهنمایی مناسب از طرف متخصصان در این زمینه می باشد. افراد معتاد در ذهن خود یک اصل دارند که فقط فرد معتاد می تواند بیماری یک فرد معتاد دیگر را درک کند. این جمله تا حدود بسیار زیادی درست است و کسانی که به بیماری اعتیاد مبتلا بوده و با تلاش های بسیار ترک کرده اند می توانند بهترین مشاوران برای افرادی باشند که هنوز در دام این مواد گیر افتاده اند و به دنبال راهی برای نجات خود هستند تا بتوانند به زندگی عادی برگشته و ارزش و منزلت اجتماعی از دست رفته خود را به دست آورند.

امروزه برنامه های مختلفی در صدا و سیما و همچنین دیگر منابع رسانه ای کشور برای ترک اعتیاد مواد ساخته و پخش می شود اما می توان گفت هیچ کدام نمی تواند به اندازه مشاوره مستقیم برای یک فرد معتاد تأثیر گذار باشد. مشاوری که در تمام طول درمان این افراد در کنار آن ها حضور دارد علاوه بر یک قوت قلب و اعتماد به نفس بالا، می تواند یک همدم و همنشین خوب نیز باشد.

در ادامه مطلب شما را با تاثیرات انواع مواد اعتیادآور بر روی بدن از نظر مضرات روحی و جسمی مورد بررسی قرار می دهیم و روش های مناسب برای ترک هر کدام از این مواد را معرفی می کنیم.

بررسی تاثیرات انواع مواد اعتیاد آور بر روی بدن

مواد اعتیادآوری زیادی وجود دارند که افراد برای منظور های مختلفی به سمت این مواد رفته و به آن ها اعتیاد پیدا می کنند. لازمه ترک اعتیاد به هر کدام از این مواد شناخت کامل تاثیرات این مواد بر روی بدن است.

مضرات مواد مخرب از لحاظ روحی و روانی

تقریباً می توان همه ی مواد اعتیادآور از نظر روحی برای انسان ضرر داشته و باعث تاثیرات روانی مختلف بر فرد می شوند. در بین مواد مخدر گل ماده ای است که از نظر جسمی ضرری نداشت و تنها بر روی روان انسان انسان تاثیر می گذارد. برای ترک اعتیاد گل، باید ابتدا فرد از نظر روحی مضرات این ماده را قبول کرده و با روش های مناسب و مختلف ترک اعتیاد گل از این ماده استفاده نکند تا زندگی منظم تر و ارزشمند تری داشته باشد.

تاثیرات انواع مواد مخدر و لزوم ترک اعتیاد به آنها

درست است که ترامادول ابتدا ممکن است برای مشکلات جسمی توسط پزشک تجویز شود اما مطمئن باشید اعتیاد به ترامادول فقط از لحاظ روحی است. برای ترک ترامادول نیز باید از نظر روحی فرد را آماده ترک این ماده کرد و پس از ترک ترامادول نیز مشاوره های لازم به فرد داده شود تا در مقابل وسوسه های بی شمار این ماده اعتیادآور مقاومت کند.

این به آن معنی نیست که گل و ترامادول بر روی جسم انسان تاثیر مخرب ندارند بلکه می توان گفت تاثیرات روحی و روانی آن ها بیشتر است.

مضرات مواد مخدر از دو جنبه جسمی و روانی

تریاک یکی از مواد مخدری است که هم بر روی روح انسان و هم بر روی جسم او تاثیر زیادی می گذارد. بعد از مدتی مصرف تریاک باعث می شود فرد علاوه بر مشکلات روحی، از نظر جسمی نیز ضعیف شده و نقص های کبد این فرد مشکلات بسیاری را برای دیگر اعضای بدنش ایجاد کند. ترک اعتیاد تریاک با روش های مختلفی انجام می گیرد. روش مشاوره به تنهایی نمی تواند در ترک اعتیاد تریاک موثر بوده و باید از روش درمانی دارویی و سنتی استفاده نمود.

تاثیرات انواع مواد مخدر و لزوم ترک اعتیاد به آنها

شیشه جز مواد اعتیاد آوری است که مضرات بسیاری بر روی بدن دارد و فرد معتاد بعد از چند سال مصرف متوجه تغییرات زیاد در اعضای بدن خود می شود. برای ترک اعتیاد شیشه حتما باید از روش های دارویی استفاده کرد زیرا این ماده به راحتی پس از مصرف باعث اختلالات کارکرد درست اعضای بدن می شود.

ترک اعتیاد هروئین می تواند باعث شود که کبد کلیه شما از خطر نابودی کامل نجات یابند. برای ترک اعتیاد هروئین روش های مناسبی وجود دارد اما روش های دارویی می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند تا بتواند راحت تر سموم وارد شده به بدن را دفع نماید.

ترک اعتیاد الکل از آن جهت بسیار حساس و حیاتی است که از دو جنبه به انسان ضرر می زند. اعتیاد به الکل علاوه بر مشکلات جسمی مانند اسید معده می تواند بر روی روحیه فرد و معاشرت های او نیز تاثیر گذاشته و بسیاری از چیزهای باارزش در زندگی برای او بی ارزش شوند. برای ترک اعتیاد الکل روش های دارویی در کنار مشاوره برای دوری جستن از این ماده می تواند موثر باشد.

حشیش جز مواد اعتیاد آوری است که معمولاً تاثیرات گذرایی دارد اما می تواند در بلند مدت روی مغز فرد تاثیر گذاشته و آن را در کارکرد درست دچار نقص کند. برای ترک اعتیاد حشیش فرد مورد نظر می تواند به راحتی با روش های روانشناسی مناسب از این ماده دور شده و دیگر آن را مصرف نکند. ترک اعتیاد حشیش به دلیل وابستگی کمتری که به دنبال دارد معمولاً آسانتر از بقیه مواد بوده و خود فرد می تواند به راحتی اعتیاد به این ماده را از خود دور کند.

separator line

مددجویان عزیز می‌توانند برای برقراری ارتباط با مرکز خانه سپید با تلفن ‌های زیر تماس حاصل نموده ویا با پست الکترونیکی contact@khanesepid.ir مکاتبه نمایند.

تلفن ثابت: 34408046 026 – 65296704 021 – 65296701 021

آدرس: استان البرز- کرج -محمدشهر-بعد از میدان شهدای جعفرآباد-خیابان شمس-خانه سپید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits