دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات جرم گیری دندان
33
زمان مطالعه: 12 دقیقه
مضرات جرم گیری دندان:باورهای متفاوتی دررابطه با جرم گیری دندان وجود دارد. برخی می گویند جرم گیری دندان راضعیف وحساس می کند و برخی دیگر معتقدند که جرمگیری دندان برای سلامت و زیبایی مفید است.

آیا جرمگیری دندان مفید است؟مضرات جرم گیری دندان چیست؟

مقدمه ای در مورد جرم گیری دندان

باورهای متفاوتی دررابطه با جرم گیری دندان وجود دارد. برخی می گویند جرم گیری دندان راضعیف وحساس می کند و برخی دیگر معتقدند که جرمگیری دندان برای سلامت و زیبایی مفید است. بهتراست نظر متخصصان را بدانیم.این سوالی است که گاهی بیماران از ما می پرسند که آیا اگر جرم گیری کنم به مینای دندانهایم آسیبی نمی رسد؟ یا، شنیده ایم جرم گیری ضرر دارد! با دلگرم همراه باشید تا بدانیم آیا جرم گیری مضر است یا نه؟!!!

خوب برای جواب این سوال، اول باید دانست:

جرم دندان چیست؟

هرگاه برای مدت کوتاهی مسواک نزنیم همه روزه یک لایه چسبنده بر روی دندان ها بخصوص در خط لبه لثه رسوب می کند که این لایه پلاک نام دارد.

اگر پلاک دندانی روزانه با مسواک و نخ دندان از روی دندان ها و لثه برداشته نشود بعد از مدتی به رسوبات آهکی سفید، زرد یا تیره رنگی تبدیل می شود که با مسواک قابل برداشتن نیست. به این رسوبات آهکی در اصطلاح دندانپزشکی جرم می گویند.

جرم هایی که در بالای لثه بر روی دندان ها تشکیل می شوند قابل رویت هستند بیشتر در اطراف طوق دندان ها نمایان می شوند. ولی جرم هایی که در نواحی زیر لثه تشکیل می شوند بمراتب خطرناکترند.

جرمی که بر روی دندانها تشکیل میشود چیزی شبیه جرم های دور جدار داخلی سماور است . با این تفاوت که ترکیباتی پیچیده تر داشته و روند تشکیل آن اندکی متفاوت است . بزاق ما به طور معمول دارای املاح زیادی است که قدرت رسوب کردن را دارند . این املاح معمولا در جاهائی که با غذا و مسواک کمتر در تماس است رسوب میکنند.

رسوب این املاح همراه است با ایجاد بستر مناسب برای جایگزینی میکروبهائی که به طور طبیعی در دهان وجود دارد و رشد و تکثیر آن است . اضافه شدن پروتئین های موجود در غذا و بذاق و همچنین لاشه سلولهای مرده بافت های مختلف دهان در مجموع باعث افزایش حجم این رسوبات شده و به مرور جرم تشکیل میشود.

این جرم های تشکیل شده پر از میکروب های مختلف است و با مسواک زدن هم تمیز نمیگردد و بافت چسبنده لثه را که محکم به دندان چسبیده را بمرور تخریب کرده و بافت نگهدارنده حیاتی لثه را تخریب کرده و باعث سست شدن پایه های دندان میشود .

با جرم گیری و تمیز کردن این جرم های تشکیل شده بر روی دندان، از روند تخریب لثه جلو گیری می کنیم .

این موضوع که جرم گیری ضرر دارد کاملا اشتباه است و ریشه یابی علت این نوع افکار این است که جرم های تشکیل شده بر روی دندان به مرور لثه را خراب کرده و خود جایگزین میشود . این امر چون به مرور اتفاق میفتد و بیمار متوجه عقب نشینی لثه نمیشود و لثه ای که عقب نشینی کرده با جرم جایگزین میشود فضای خالی که بین دندانها در اثر عقب نشینی لثه هم که ایجاد میشود از دید بیمار پنهان میماند .

موقعی که بیمار برای جرم گیری مراجعه میکند وقتی این جرم ها را تمیز می شود لثه تحلیل رفته در معرض دید بیمار قرار میگیرد و چنین احساسی بدست می دهد که جرم گیری باعث از بین رفتن لثه شده است در صورتی که تمام این اتفاقات قبلا صورت گرفته بوده ولی از دید بیمار پنهان بوده است.

پس نتیجه می گیریم که: این جرم است که ضرر دارد نه جرم گیری.

جرم به صورت فیزیکی، بین لثه و دندان شما فاصله می‌اندازد و چسبندگی لثه به دندان را از بین می‌برد، بنابراین لثه‌ها شل شده و تحلیل می‌روند. به همین علت است که خیلی اوقات پس از جرم‌گیری تصور می‌کنید از بلندی لثه‌هایتان کاسته شده و بین دندان‌ها فاصله افتاده است، اما حقیقت این است که این فاصله تا به حال توسط جرم پُر شده بود و قابل رویت نبود.

وقتی جر‌م‌ها را بر می‌دارید، تازه متوجه می‌شوید که لثه‌های شما بر اثر وجود جرم تا چه ‌اندازه تحلیل رفته‌اند.

جرم ، کانونی برای رشد و فعالیت میکروب‌های بیماری‌زاست که محصولات سمی ‌این میکروب‌ها لثه‌ها را بیمار می‌کند.

یک لثه سالم، صورتی رنگ و براق بوده و محکم به سطح دندان می چسبد، اما ‌ترشحات و مواد‌ زاید ناشی از فعالیت این میکروب‌ها، موجب التهاب و عفونت لثه می‌شود و به همین دلیل است که لثه در مجاورت جر‌م‌ها، قرمز، شل و اسفنجی است.

اثرات مضر جرم به همین جا ختم نمی‌شود. به دنبال التهاب لثه، استخوان اطراف دندان نیز تحلیل رفته و دندان با از دست دادن بافت‌های نگه دارنده خود به مرور زمان لق خواهد شد.

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان

ما معمولا عادت داریم که به هر تغییر رنگی که در روی دندانمان مشاهده میکنیم آن را جرم نامیده و این تصور را داریم که با جرم گیری بایستی این لکه ها رفع گردد .... در حالی که اصلا اینجوری نیست برای شروع بحث لازم است که انواع لکه های رنگی که در روی دندان ممکن است مشاهده کنیم را برای شما برشمارم

1- یكسری از تغییر رنگ‌ها بر روی دندان در واقع پوسیدگی هایی هستند كه معمولاً به صورت سیاه رنگ مشاهده می شود و در حالت‌های پیشرفته به صورت حفره در می آیند و در نهایت به پیشرفت پوسیدگی دندان درد شروع می شود.

یك راه تشخیص قطعی این تغییر رنگ‌ها این است كه در پوسیدگی های پیشرفته در دندان حفره ایجاد می شود. برخلاف جرم كه معمولاً بر روی دندان می نشیند و حجم اضافی را اشغال می كند.

2- یكسری از تغییر رنگها در ساختمان خود دندان وجود دارند و معمولاً این تغییر رنگها دائمی بوده و با جرم گیری از بین نمی رود.

در ضمن با تراش آن معمولاً در زیر هم همین لكه ها را دارد و این تغییر رنگها یا ناشی از مصرف دارو در زمان رشد جوانه دندان، یا ناشی از نقص تكاملی دندان ها و كمبود املاح مختلف در زمان تشكیل دندان و یا ناشی از افزایش فلوراید آب مصرفی و ... می باشد.

3- نوع سوم تغییر رنگها ناشی از موادی است كه به طور معمول مصرف می كنیم و رسوباتی كه بر روی دندان تشكیل می شود. این رسوبات یا به صورت رنگدانه هستند و یا به صورت جرم كه بحث اصلی ما را تشكیل می دهد. این جرم ها بخوبی با جرم گیری از بین می روند.

و همین جرم ها هستند كه لثه را تخریب كرده و در نهایت باعث لق شدن دندانها می شود بدون اینكه خود دندان مشكلی داشته باشد.

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان ضرر دارد ؟

بسیاری از افراد بر این باورند که جرم گیری برای دندان ضرر دارد و باعث ساییده شدن و ایجاد حساسیت دندانی می شود، حال آنکه جرم گیری در زمان مناسب، علاوه بر برداشتن جرم از سطح دندان و بهبود ظاهر افراد، به سلامت لثه نیز کمک می کند. البته گاهی جرم گیری می تواند عوارضی را نیز به همراه داشته باشد. وجود جرم دندانی باعث تحلیل لثه می شود.

در اثر این تحلیل، فضایی بین دندان ها ایجاد می شود که توسط جرم دندانی پر می شود. پس از برداشت جرم های دندانی، این فضاها نمایان می شود و بیماران می گویند که جرم گیری باعث آسیب به لثه و ایجاد فاصله بین دندان هایشان شده است. در واقع این مشکلات از قبل وجود داشته، اما به خاطر وجود جرم های دندانی، قابل رویت نبوده است.

آیا جرم گیری ضرر دارد؟

جرم گیری دندان

چرا مردم فكر می كنند كه جرم گیری دندان را خراب می كند؟

جرم های تشكیل شده بر روی دندان به مرور باعث آزردگی لثه شده و خود جایگزین می شود. این امر چون به مرور اتفاق می افتد و بیمار متوجه عقب نشینی لثه نمی شود و لثه ای كه عقب نشینی كرده با جرم گیری جایگزین می شود و فضای خالی كه بین دندانها در اثر عقب نشینی لثه هم كه ایجاد می شود از دید بیمار پنهان می ماند.

موقعی كه بیمار برای جرم گیری مراجعه می كند وقتی این جرم ها را تمیز می كنیم لثه تحلیل رفته در معرض دید بیمار قرار می گیرد و چنین احساسی بدست می دهد كه جرم گیری باعث از بین رفتن لثه شده است؟ و بقول خودشان هم لثه پایین رفته و هم لای دندانها باز شده. در صورتی كه تمام این اتفاقات قبلاً صورت گرفته بوده و لی از دید بیمار پنهان بود.

دو مسئله هم چنین افكاری را تشدید می كند: اول اینكه موقع جرم گیری در هر صورت خونریزی اتفاق می افتد و این امری طبیعی است ولی بیمار این امر را دلیل صدمه دیدن لثه هایش می داند و فكر می كند همین خونریزی ها به علت كنده شدن لثه ها از روی دندان است.

دومین مسئله این است كه موقعی كه جرم به ضخامت كافی روی دندان می نشیند مانع رسیدن سرما و گرما به دندان می شود و به طور طبیعی كه دندانهای ما در معرض سرما و گرمای متعادلی در محیط دهان واقع است با وجود این جرمها و عدم رسیدن سرما و گرما به دندان، دندان به مرور حساسیت خود را از دست داده و موقعی كه با جرمگیری این جرمها را پاك می كنیم ناگهان دندان در معرض سرما و گرما قرار می گیرد و بیمار تفسیر غلط خود را تكمیل می كند كه چون دندانم تراشیده شده به آب سرد و گرم هم حساس شده، جرم گیری كردم لثه هایم پایین رفت.

بین دندانهایم فاصله افتاد، دندانم تیر می كشدو ... مجموع این افكار بیمار را به این نتیجه می رساند كه جرم گیری دندان را خراب می كند.

جرم گیری دندان

جرمگیری و لق شدن دندان‌ها؟

یکی از باورهای نادرست درباره جرمگیری این است که این اقدام درمانی، لق‌شدن دندان‌ها را به همراه دارد. به گفته دکتر صادقی با تجمع تدریجی جرم روی دندان‌ها و لثه و بی‌توجهی به این موضوع، مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می‌رود. در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق شده ولی به علت انباشتگی جرم و چسباندن دندان‌ها به هم، بیمار لق شدن آنها را احساس نکرده است، اما بعد از برداشتن جرم‌ها فرد متوجه آن می‌شود. البته این در مورد همه افرادی که جرمگیری می‌کنند، صادق نیست. مثلا فردی که دندان‌های سالمی دارد بعد از جرمگیری مشکلی نخواهد داشت و اتفاقا از این که بوی بد دهانش از بین رفته و دندان‌های تمیزتری دارد، بسیار راضی و خوشحال است.

جرم گیری دندان

جرمگیری چگونه انجام می‌شود؟

در جرمگیری با ابزارهای دستی، دندانپزشک از یک جرمگیر دندان استفاده می‌کند و به‌صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را از بین می‌برد، اما این نوع جرمگیری سطحی و مناسب افرادی است که جرم دندانی زیادی ندارند. در جرمگیری با ابزارهای التراسونیک، پزشک به کمک یک دستگاه کوچک و سر فلزی آن پلاک‌ها را از روی سطح دندان‌ها و لثه پاک می‌کند و از اسپری آب برای شستن جرم و سرد نگهداشتن سر دستگاه کمک می‌گیرد.

البته سوال بسیاری از متقاضیان جرمگیری از دندانپزشک‌ این است که آیا جرمگیری درد دارد؟به گفته دکتر صادقی بیمار در حین جرمگیری هیچ دردی را احساس نمی‌کند، چون نوک قلم دستگاه جرمگیری با ایجاد لرزش و ضربه‌های بسیار کوتاه روی جرم‌ها آنها را از بین می‌برد، اما دندان را نمی‌تراشد که باعث ایجاد درد شود.

جرم گیری چیست؟و چگونه انجام میشود؟

جرم گیری دندان

آیا استفاده از خمیر دندانهای ضد جرم مفید می باشد؟

خیر، جرم با مسواک و خمیر دندان پاک نمی شود و برای این منظور از دندانپزشکان باید کمک گرفت، ضمناً خمیر دندانهایی که به عنوان ضد جرم معرفی شده اند دارای مقادیر زیادی از مواد ساینده بوده و فقط رنگ و لکه های رسوب نموده بر دندان را که زنگ( Stain) نام دارد، تمیز می کنند و استفاده همیشگی از آنها توصیه نمی گردد. این خمیردندانها، بعلت دارا بودن مواد ساینده زیاد،ایجاد خراشهای بسیار ظریف بر سطح دندانها نموده و زمینه را برای تجمع و چسبندگی بیشتر پلاک میکروبی فراهم می آورند.

جرم گیری دندان

چند وقت به چند وقت باید جرم‌گیری کنیم؟

مینای دندان با داشتن بیش از 96 درصد مواد معدنی، یکی از سخت‌ترین مواد موجود در جهان است که تنها الماس آن را ‌تراش می‌دهد. ابزارهای جرم‌گیری از آلیاژهایی ساخته شده‌اند که به سختی الماس نیستند و نمی‌توانند مینای دندان را برداشته و به آن آسیب برسانند.

در عین حال هنگام جرم‌گیری، نوک وسیله فقط با جر‌م‌ها در تماس است و با رعایت اصول صحیح جرم‌گیری توسط دندانپزشک، هیچ خطری دندان و مینای آن را تهدید نمی‌کند.

فواصل جرم‌گیری برای افراد مختلف، متفاوت است. اگر بهداشت دهانی شما مناسب باشد، بیماری‌های لثه نداشته باشید و میزان مواد معدنی بزاقتان کم باشد، احتمالاً در فواصل زمانی بیشتری نیاز به جرم‌گیری خواهید داشت.

هر 6 ماه به دندانپزشک مراجعه کنید تا نیاز شما به جرم‌گیری را با توجه به شرایط تان پیش بینی کند.

جرم گیری دندان

چند نكته در مورد جرم گیری:

  • حتماً سالی یك بار جرم گیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید.
  • مطمئن باشید كه با دقت در صحیح مسواك زدن ، تشكیل جرم به حداقل خواهد رسید.
  • اگر موقع مسواك زدن دیدید كه از ناحیه ای از لثه هایتان خون می آید، بدانید كه آن ناحیه دچار مشكل است و به دندانپزشك خود مراجعه كنید. ناحیه ای كه خون می آید بیشتر مسواك بزنید و از خونریزی آن نترسید. مطمئن باشید با خوب مسواك زدن و بیشتر مسواك زدن آن ناحیه خونریزی خیلی كاهش پیدا خواهد كرد .
  • در صورتی كه جرم زیادی داشتید و بعد از جرم گیری دندانهایتان به سرما و گرما حساس شده زیاد نگران نباشید به مرور رفع خواهد شد.
  • بعد از جرم گیری حتماً از دهانشویه مناسب استفاده نمایید تا در بهبود زخمهای به جا مانده از جرم موثر افتد. استفاده مداوم از دهانشویه ها زیاد توصیه نمی شود و یك هفته بعد از جرم گیری می توانید استفاده از دهانشویه را قطع نمایید.
  • هیچ آنتی بیوتیكی قبل و بعد از جرمگیری نیاز نیست. در موارد خاص حتماً دندانپزشكتان تجویز خواهد كرد.

جرم گیری دندان

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (33 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سجاد م | ۴ سال پیش
با سلام واقعا توضیحاتتون خیلی کامله من جوابم رو گرفتم حتمآ جرم گیری میکنم
0
0
مهسا | ۵ سال پیش
سلام خسته نباشیدعالی بود مرسی از مجله خوبتون دلگرم
0
0
فرزانه | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشید ببخشید من رفتم برا جرم گیری دندان هایم بعد دکتر خودش دو تا از دندونامو پر کرده خیلی ناراحتم چون اصن نیاز بهرکردن نداشت ظاهر دندونام خیلی بد شد بعد یکی از دندوناموهم شکسته با این حال که سالم بود بعد چهارتا از دندونای پایینمم از جلو خراشیده شده که اصلا احساس خوبی ندارم خواهش میکنم راهنمایی کنید من الان چیکا کنم این دندونایی هم که پر کردن وقتی میخوام چیزی بخورم رو هم که میان یه حالت لیزی میشه خیلی چندشم میشه ممنون میشم راه حلی بهم معرفی کنید
0
0
محمد | ۷ سال پیش
خسته نباشید مجلتون عالیه
0
0
المیرا | ۷ سال پیش
تشکر از مجله ی خوب دلگرم خوب بود
0
0
ناهید | ۷ سال پیش
من یه بار جرم گیری کردم ولی باز برگشت.یه نقطه رو دندونم
0
0
الی | ۷ سال پیش
لثه هام موقع نخ دندان زدن خون میفتن ایا باید جرم گیری انجام بدم؟؟؟؟؟؟؟
0
0

hits