دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت درد معده چیست؟
53
زمان مطالعه: 18 دقیقه
معده درد چیست؟چگونه درمان میشود؟بروز درد معده اغلب به دلیل مشکلاتی از جمله سندروم بی قراری روده، سوءهاضمه یا مشکلات ماهانه زنان است.

درد معده : پیش می آید که بسیاری از مواقع دچار معده درد میشویم ولی آیا اگرمعده درد ادامه دار شود خطرناک نیست؟

در این بخش از دلگرم شما را با علامت های هشدار دهنده ی معده درد آشنا میکنیم با ما همراه باشید.

معده درد

درمان درد معده

مقدمه ای در مورد معده درد

بروز درد معده اغلب به دلیل مشکلاتی از جمله سندروم بی قراری روده، سوءهاضمه یا مشکلات ماهانه زنان است. بیشتر مردم براین باورند علت درد معده از خود معده ناشی می شود در حالی که ناراحتی های دیگری نیز ممکن است منشاء آن باشد. معده در قسمتی از بدن که انشعابات زیاد عصبی قرار گرفته است، قرار دارد بنابراین درد در قسمت های دیگر بدن مانند قلب، ریه یا گلو ممکن است به صورت معده درد بروز کند.

خوشبختانه، در بیشتر موارد درد معده قابل درمان است اما در صورت مشاهده درد ناگهانی، شدید و طولانی همراه با دفع خون یا سرفه یا استفراغ باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

درمان درد معده

درد معده نشانه چيست ؟

اگر خوردن يک غذاي تند معده تان را به درد آورده است ، تعجب نکنيد . چيز مهمي نيست ، احتمالاً دچار دل به هم خوردگي شده ايد و حداکثر بعد از چند روز حالتان خوب مي شود . اما اگر با خوردن غذاي معمولي برنج و غلات و مراقبت از معده هنوز هم ناراحتيد و درد معده داريد ، احتمالاً دچار زخم گوارشي شده ايد .

اين زخم ها که درون لوله گوارشند ،‌به هر شکل و اندازه و در هر جا ممکن است پديدار شوند . در واقع ، دردي که با خوردن غذا کمي آرام بگيرد ممکن است علامت زخم معده يا دوازدهه باشد. برخلاف درد دل به هم خوردگي معده ، ‌درد زخم گوارش باز مي گردد .

گر چه هنوز علت دقيق زخم گوارشي نامعلوم است ( تحقيقات اخير باکتريهايي را که نام هليکوباکترپيلوري دارند مسئول ايجاد اين زخم ها مي داند )‌، اما مشخص است که خوردن چيزهايي مثل آسپيرين و قهوه زخم را بدتر مي کند . برخي داروها ، مثل آسپيرين ، توانايي معده را براي التيام خود مانع مي شود .

اما گاهي زخمي در کار نيست و درد معده داريد .

در اين حالت ممکن است دچار سوء هاضمه شده باشيد ، يعني پوشش دروني معده هر غذايي را تحمل نمي کند که شايع ترين اينها غذاهاي پرادويه است . نشانگان کولون تحريک پذير هم دستگاه گوارش را به تنگ مي آورد . در اينجا روده در به جلو راندن غذا دچار اشکال شده است .

علامت مشخصه نشانگان کولون تحريک پذير درد شکم همراه با اسهال يا يبوست و نفخ است . درد با اجابت مزاج تسکين مي يابد ،‌ ولي باز هم برمي گردد . مسموميت غذايي هم درد معده مي آورد . ممکن است ساندويچ کهنه اي را نادانسته خورده باشيد ، ولي روده شما کهنگي آن را تشخيص مي دهد .

متأسفانه، تعداد بیماری‌های گوارشی که می‌توانند ایجاد درد ناگهانی شکم بکنند زیاد است. از جملهٔ اینها التهاب زخمی قولون، بیماری کرون، بیماری کیسهٔ صفرا، التهاب آپاندیس، التهاب دیورتیکولی، و التهاب لوزالمعده است.

درمان درد معده

علت های درد معده

احساس نفخ هنگام خوردن

ممکن است دیابت علت این ناراحتی باشد. در چنین شرایطی عصب های دستگاه گوارش تحت تاثیر قرار می گیرد و این امر موقعی رخ می دهد که میزان بالای گلوکز تغییراتی در بدن به وجود می آورد و در نتیجه باعث تحریک عصب های معده می شود.

عطسه و سرفه های دردناک در افراد مبتلا به دیسک کمر

دیسک به عنوان ضربه گیر ستون مهره ها عمل می کند و با ترک خوردن آن، ماده ای ژل مانند داخل آن نشت می کند و با فشار وارد کردن روی ستون فقرات، درد ایجاد می کند.

ریشه های عصبی در این قسمت از بدن به معده و دنده ها پخش می شود بنابراین هر فشاری روی آن، در قسمت های دیگر بدن نیز ایجاد درد می کند. با انجام دادن فیزیوتراپی، ورزش و ماساژ همراه با مصرف داروهای مسکن می توان این ناراحتی را رفع کرد. اما در موارد شدید، فرد به جراحی نیاز پیدا می کند.

مصرف نوشیدنی های گازدار:اگر چه نوشیدنی های گازدار و رژیمی و آدامس های بدون قند در کنترل وزن بدن موثر است. اما مصرف آن عوارض نامطلوبی دارد. مقدار کمی به اندازه ۵ گرم سوربیتول (ماده شیرین کننده) نفخ و معده درد ایجاد می کند. سوربیتول که نوعی کربوهیدرات است، در روده جذب نمی شود.

درد پس از مصرف قهوه

کافئین عملکرد محرک دارد و باعث افزایش ضربان قلب، جریان خون و دمای بدن می شود. علاوه بر آن روند انقباض و شل شدن روده را کند می کند. علاوه بر آن مصرف قهوه باعث ناراحتی جداره معده نیز می شود.

گلودرد

گلودرد بر اثر باکتری استرپتوکوکوس،شایع ترین عفونت باکتریایی است که در کودکان ۵تا۱۵ سال دیده می شود. این عفونت معمولا همراه با معده درد است. علت آن نیز راه پیدا کردن میکروب به جریان خون و واکنش پذیری غدد لنفاوی در معده است.به طور کلی این حالت بدون مصرف دارو از بین می رود اما در موارد شدید، استفاده از آنتی بیوتیک ضروری است. زنانی که از معده درد و نفخ رنج می برند، بهتر است به پزشک مراجعه کنند زیرا در موارد نادر علایم ذکر شده نشانه سرطان تخمدان است.

ناراحتی روده

استرس علت شایع سندروم روده تحریک پذیر است. هنگام احساس خطر مغز روند هضم را کند می کند تا بدن بتواند روی تهدید تمرکز کند. استرس های ناشی از بحث کردن یا رانندگی کردن در ترافیک در ایجاد این حالت نقش دارد.

سختی در نفس کشیدن

سرفه های خشک و سختی در نفس کشیدن شایع ترین علایم ذات الریه است اما در یک از هر ۱۰۰بیمار معده درد ایجاد می کند. ذات الریه، التهاب بافت در یک یا هر ۲ ریه است که بر اثر عفونت ایجاد می شود. معده درد بر اثر فشار وارد شده بر قسمت تحتانی ریه به وجود می آید. درمان این بیماری، معده درد را نیز التیام می بخشد.

پیچ خوردگی بیضه

این حالت در مردان زیر ۳۰ سال دیده می شود. عصب هایی که از قسمت تحتانی کمر به بیضه ها می رود به معده راه پیدا می کند و معده درد به وجود می آورد.این ناراحتی ممکن است بر اثر آسیب دیدن بیضه بر اثر حادثه ورزشی به وجود بیاید اما در اغلب موارد بدون علت است. درد اغلب با حالت تهوع، استفراغ و تورم بیضه ها همراه است. طی ۶ ساعت از زمان حادثه، باید به این امر رسیدگی کرد تا از هر گونه آسیب دائمی پیشگیری شود.

درمان درد معده

درمان درد معده


برای تشخیص علت هر درد شدید و تند شکم نزد پزشک بروید. چون علت این دردها معمولاً نیاز به درمان هرچه سریع‌تر طبی دارند. اما برای رفع درد و ناراحتی جزئی شکم کارهائی می‌توانید بکنید. چای بخورید. اسید تانیک موجود در یک فنجان چای دم‌کرده ظاهراً به دفع برخی باکتری‌ها و مواد شیمیائی عامل درد معده کمک می‌کند، مخصوصاً اگر اسهال هم داشته باشید.

ظرف یک ساعت پس از خوردن چای درد باید تسکین یابد. ضد اسید بخورید. تمام داروهای ضد اسید ماده‌ای دارند که زیادی اسید معده را خنثی می‌کنند. (به بخش سوزش دل، مراجعه کنید).


درمان درد زخم گوارشی


گرچه علت دقیق زخم گوارشی معلوم نیست، ولی راه‌های درمانی خوبی برای آن دارند. دارو بخورید. انواعی از داروها وجود دارند که با تأثیر بر گیرنده‌های H۲ توان معده را برای تولید یا ترشح اسید مهار می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که در ۹۵ تا ۹۸ درصد موارد استفاده از این داروهای قوی زخم التیام یافته است. بیشتر پزشکان معتقدند که این دارو باید جزء اصلی درمان باشد. سایمتیدین بخورید. داروهائی مثل سایمتیدین و رانیتیدین تولید اسید معده را که باعث زخم می‌شود متوقف می‌کنند.


آنتی‌بیوتیک بخورید. اگر درد مقاوم شکم و اسهال دارید، احتمالاً برای از بین بردن باکتری‌های جای گرفته در معده باید آنتی‌بیوتیک بخورید. شیر بخورید. خوردن یک لیوان شیر بدون چربی در حملهٔ درد زخم معده تسکین سریع آن را به‌دنبال دارد. شیر مانند یک ضداسید عمل می‌کندو با خنثی کردن اسید درد را هم از بین می‌برند. اما مواظب باشید: برخی از کسانی که برای تسکین درد معده شیر خورده‌اند، بعد از مدت کوتاهی دچار درد شدیدتر گشته‌اند.


غذای محرک نخورید. پزشکان مدت‌ها قبل متوجه شده‌اند که غذاهای پرادویه ایجاد زخم گوارش نمی‌کند، ولی درد زخم را شدت می‌بخشد. بافت زخم بسیار حساس‌تر است و وقتی غذای تند یا اسیدی خورده شود، درد ایجاد می‌شود. پس، از خوردن غذاهای محرک زخم خودداری کنید. قهوه نخورید. دلیلی وجود ندارد که نشان دهد خوردن قهوه زخم معده می‌آورد، ولی کافئین قهوه زخم را تحریک می‌کند. به‌هر حال، هیچ‌وقت بیش از دو یا سه فنجان قهوه در روز نخورید.


زیاد آسپیرین نخورید. تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد آسپیرین پوشش معده را آسیب رسانده و باعث خونریزی آن می‌شود. اگر برای رفع سرماخوردگی یا سردرد دو سه روز آسپیرین می‌خورید، اشکالی ندارد، ولی اگر بیش از سه ماه خورده‌اید، ممکن است دچار گرفتاری شوید. در این مورد، پزشک می‌تواند داروی دیگری جایگزین آن کند. سیگار نکشید. نیکوتین سیگار پوشش معده را آسیب رسانده و زخم آن را تشدید می‌کند.


درمان درد نشانگان قولون تحریک‌پذیر


متأسفانه هنوز علت نشانگان قولون تحریک‌پذیر کاملاً معلوم نیست، ولی خوشبختانه با تشخیص آن می‌توان تمام ناراحتی‌ها را از بین برد. وحشت نکنید. چون اغلب تشخیص علت نشانگان قولون تحریک‌پذیر سخت است، در برابر معاینه و آزمایش صبور باشید. وقتی تمام آزمایش‌ها منفی باشند و کسی نتواند علت را به شما بگوید، نگران شدن چیزی عادی است. فیبر بخورید. سبزیجات و غلات سبوس نگرفته نه تنها حاوی مواد مغذی هستند، بلکه از یبوست هم جلوگیری کرده و قولون تحریک‌پذیر را آرام می‌کنند.


چربی نخورید. غذاهایچرب تحریک‌پذیری قولون را بیشتر می‌کنند. غذاهای محرک نخورید. غذاهای پر ادویه هم در تحریک‌پذیری قولون شرکت دارند. غذاها را امتحان کنید. گرچه همهٔ پزشکان معتقد نیستند، ولی برخی می‌گویند که نشانگان قولون تحریک‌پذیر ممکن است ناشی از حساسیت به برخی غذاها باشد.

شما می‌توانید با حذف یک‌به‌یک موادی که می‌خورید درستی یا نادرستی آن را نیز امتحان کنید. شیر، تخم مرغ، گندم، ذرت، سویا، بادام زمینی، مرکبات، نوشابه‌های گازدار، و شکلات از شایع‌ترین مواد ایجاد کننده، واکنش‌های حساسیتی روده هستند. هر بار گروهی از مواد را برنامهٔ غذائی خود حذف کرده و ببینید آیا درد تسکین می‌یابد یا نه. اگر علائم ناراحتی از بین برود، معلوم می‌شود که به آن ماده حساسیت دارید.
دارو بخورید.

اگر از ناراحتی‌های نشانگان قولون تحریک‌پذیر در رنج هستید، پزشک ممکن است برایتان داروهای ضدگرفتگی روده تجویز کند که ماهیچه‌های روده را شل می‌کنند. این داروها را فقط در دوره‌های شدید با درد باید مصرف کرد.

درمان درد معده

درمان درد معده

درمان‎های خانگی بیماری‎های گوارشی

  • مصرف عرق نعناع یا دم نوش نعناع و بابونه البته افراد توجه داشته باشند مصرف بیش از حد عرق نعناع خود موجب سوزش معده می‎شود چرا که دهانه معده را گشاد می‎کند و باعث تحریک دهانه معده می‎شود.
  • گذاشتن کیسه آب گرم یا کیسه‎ای که محتوی سیاه‎دانه یا جو, روی معده برای رفع درد معده مفید است.
  • استفاده از کیسه آب گرم در درمان معده درد
  • مواد غذایی مفید برای درمان معده درد
  • مصرف زیره سیاه و سبز در غذاها
  • مصرف نان زیره
  • مصرف رازیانه یک ضد التهاب بسیار خوب است و برای رفع ناراحتی‎های گوارشی مفید است.
  • مالیدن روغن سیاه‎دانه و کیسه جو گرم شود و روی معده گذاشته شود.
  • مصرف چای بومادران, چای دارچین, دم نوش گشنیز, شربت یا دم نوش گیاه افسنتین
  • زنجبیل پرورده مقوی معده است, مانند مرباها دیگر تهیه می‎شود و می‎توان زنجبیل تازه را رنده کرد و با عسل به قوام مربا درآورند.
  • لیمو قند بسیار برای معده مفید است,می‎توان لیمو را به دلخواه ورقه ورقه کرده و داخل یک شیشه ریخته به نحوی که یک لایه لیمو و یک لایه شکر ریخته شود و به همین ترتیب شیشه را پر کنند.
  • مصرف آناناس و پوست کیوی

درمان درد معده

تمامی درد هایی که معده را تهدید میکند


سوزش معده مساوی زخم معده نیست



سوء هاضمه عبارتی کلی است و می تواند شامل درد معده، سوزش معده، تهوع، استفراغ و ریفلاکس باشد. سوء هاضمه علل مختلفی دارد که شایع ترین علت آن، سوء هاضمه بدون زخم (یا به اصطلاح Non Ulcer dyspepsia یا Functional dyspepsia) است که ۶۰ درصد از موارد سوء هاضمه را شامل می شود.

افراد مبتلا به این وضعیت به ۲گروه تقسیم می شوند؛ یک عده افرادی هستند که به دلیل بالا بودن اسید معده دچار درد و سوزش می شوند که برای درمان آنها داروهای پایین آورنده اسید تجویز می شود. گروه دیگر افرادی هستند که به دلیل حساسیت بیش از حد گیرنده های معده و اختلالات حرکتی، هنگام صبح با حالت تهوع، استفراغ و نفخ بیدار می شوند که خانم های جوان بیشتر دچار این حالت می شوند.

نتیجه آندوسکوپی این افراد معمولا طبیعی است و می توان با استفاده از داروهای پروکینتیک (داروهایی که اختلالات حرکتی معده را بهبود می بخشند) این وضعیت را درمان کرد.



داروهایی که معده دوست شان ندارد


مصرف برخی از داروها می تواند در ایجاد یا تشدید سوءهاضمه تاثیرگذار باشد. در درجه اول می توان به آنتی بیوتیک ها اشاره کرد. برای مثال مصرف اریترومایسین معمولا با درد معده همراه است.

علاوه براین، داروهای مسکن، قرص های ضد بارداری، برخی از داروهای قلبی و مصرف قرص های آهن یا کلسیم با شکم خالی می تواند بدون ایجاد زخم باعث سوءهاضمه شود. همچنین بارداری یکی از مواردی است که سوزش یا ریفلاکس معده را تشدید می کند.

از یک سو، افزایش فشار شکم در بارداری باعث باز ماندن دریچه بین مری و معده می شود و از سوی دیگر، افزایش ترشح هورمون پروژسترون هم باعث شل شدن این دریچه می شود.



این درد ریفلاکس است نه سکته قلبی!


یکی از دلایل شایع سوزش معده، ریفلاکس است. ریفلاکس بر اثر شل شدن دریچه بین معده و مری ایجاد می شود که این شل شدن دریچه باعث ورود اسید معده از معده به داخل مری می شود. این اسید باعث می شود فرد دائما احساس سوزش کند. حتی ممکن است ریفلاکس با درد قلبی اشتباه گرفته شود. بسیاری از مواقع بیمارانی که ریفلاکس دارند به علت درد شدید پشت جناغ سینه در ICU بستری می شوند و زمانی که پزشک قلب، تست ورزش انجام می دهد یا از آنژیوگرافی و اسکن قلبی استفاده می کند متوجه می شود که فرد مشکل قلبی ندارد.



این ۲ زخم با هم فرق دارند


از عوامل دیگر درد و سوزش معده، زخم معده و زخم اثنی عشر است. بیشتر اوقات افراد در تشخیص میان این دو زخم دچار اشتباه می شوند اما این دو بیماری از علائم متفاوتی برخوردارند. برای مثال هنگامی که افراد مبتلا به زخم معده هستند در حالت سیری کامل در ناحیه معده احساس درد می کنند اما در موارد ابتلا به زخم اثنی عشر فرد در حالت گرسنگی درد معده دارد.

مهم ترین روش برای تشخیص زخم معده و زخم اثنی عشر، آندوسکوپی است به خصوص اگر بیمار بیشتر از ۴۵ سال داشته باشد. در زخم های معده بهتر است بیوپسی یا نمونه برداری نیز انجام گیرد. زیرا یک درصد از علائم سوء هاضمه ممکن است بر اثر سرطان معده ایجاد شده باشد. اما در زخم های اثنی عشر معمولا نیازی به بیوپسی وجود ندارد. یکی دیگر از علل سوء هاضمه سرطان معده است. در واقع شایع ترین سرطان دستگاه گوارش در ایران سرطان معده است و یک در صد از موارد سوءهاضمه به این دلیل ایجاد می شود. مهم ترین عامل در مورد سرطان، سن بیمار است.

اگر فردی بالای ۴۵ سال دچار سوزش و درد معده شود، بهتر است آندوسکوپی انجام دهد یا حتی اگر فرد کمتر از ۴۵ سال داشته باشد و علاوه بر درد و سوزش معده در بلع غذا مشکل داشته، مدفوعش سیاه، کم اشتها ولاغر شده باشد یا در آزمایش ها مشخص شود کم خون شده است باز هم لازم است آندوسکوپی انجام شود.



اگر صبح ها صدای تان می گیرد



گاهی اوقات ممکن است ریفلاکس با علائمی مانند پوسیده شدن دندان ها خودش را نشان دهد. درواقع افرادی که ریفلاکس دارند بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند. علاوه براین، ریفلاکس ممکن است باعث تشدید آسم و توقف تنفس در خواب شود. بسیاری از افرادی که هنگام شب دچار ریفلاکس می شوند در زمان بیدار شدن صدایشان می گیرد وکم کم در طول روز باز می شود. زمانی که متخصص گوش و حلق و بینی از ناحیه حلق این بیماران «لارنگوسکوپی» می کند، متوجه می شود که حنجره و قسمت خلفی گلویشان متورم است.



خانم ها! از گن استفاده نکنید



پیشنهاد اول برای مبتلایان به ریفلاکس این است که حجم وعده های غذایی خود را کم کنند و هنگام غذا خوردن از نوشیدن آب، نوشابه های گازدار و دوغ پرهیز کنند، زیرا هرقدر معده بیشتر حالت اتساع پیدا کند، برگشت اسید بیشتر خواهد بود.

چربی و غذاهای پرچرب معمولا باعث شل شدن دریچه بین معده، مری و تشدید ریفلاکس می شوند. علاوه براین، ترشی​ها، ادویه، سرکه، خیارشور، پیتزا، گوجه فرنگی، سس کچاب، مرکبات ترش، پرتقال، سیگار، قهوه و شکلات از جمله مواردی هستند که ریفلاکس را تشدید می کنند. افراد مبتلا نباید بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز بکشند و باید بین زمان غذا خوردن و خواب شان فاصله کافی وجود داشته باشد.

همچنین بهتر است زمانی که می خواهند بخوابند سرشان روی شانه شان با زاویه ۳۰ درجه قرار بگیرد. بیشتر مواقع، گذاشتن بالش زیر سر کافی نیست و لازم است که از تخت های بیمارستانی با قابلیت تغییر زاویه استفاده شود. اگر بیمار اضافه وزن دارد، حتما باید وزنش را کم کند. علاوه براین، استفاده از گن در خانم ها و سفت بستن کمربند در آقایان می تواند این وضعیت را تشدید کند.

این افراد نباید بلافاصله بعد از خوردن غذا فعالیت های سنگین انجام دهند. گاهی اوقات هم ضرورت دارد که برای کاهش اسید معده تحت نظر پزشک از قرص هایی مثل امپرازول، لانزوپرازول یا پنتوپرازول استفاده شود. بهترین زمان برای مصرف این قرص ها نیم ساعت قبل از صبحانه است و اگر هنگام غذا خوردن مصرف شوند تاثیری نخواهند گذاشت.

مصرف خودسرانه دارو برای تسکین درد و سوزش معده به هیچ عنوان توصیه نمی شود. بیمار ابتدا باید توسط پزشک بررسی شود تا مشخص شود که آیا دلیل دردهای او ریفلاکس است یا خیر. همانطور که گفته شد سوءهاضمه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ریفلاکس تنها یکی از این دلایل است.



نخوردن صبحانه باعث زخم معده نمی شود



ثابت نشده که خوردن یا نخوردن یک غذای خاص باعث ایجاد زخم​معده شود. گاهی اوقات در اخبار شایع می شود که مثلا خوردن فلفل و ادویه باعث ایجاد زخم​معده می شود درصورتی که می دانیم در کشور هند تمام غذاهایشان پر از ادویه و فلفل است. طب امروز این قضیه را قبول ندارد. ممکن است خوردن برخی از مواد سوءهاضمه را تشدید کند اما موجب به وجود آمدن یا بزرگ و کوچک شدن زخم​معده نمی شود.

مهم ترین حسن صبحانه جلوگیری از ایجاد یبوست است. زمانی که غذا وارد معده می شود ریفلاکس گاستروکولیت رخ می دهد و روده بزرگ شروع به فعالیت می کند. در افرادی که صبحانه نمی خورند ریفلاکس گاستروکولیت رخ نمی دهد و از آنجایی که بهترین زمان برای اجابت مزاج بعد از شروع این ریفلاکس است، این افراد معمولا دچار یبوست می شوند، بنابراین خوردن یا نخوردن صبحانه در ایجاد زخم معده هیچ تاثیری ندارد و فقط باعث ایجاد یبوست می شود.


قلیان؛ دشمن معده



سیگار و قلیان کشیدن از ۲ جهت بر دستگاه گوارش تاثیر منفی می گذارد؛ اول اینکه دریچه بین مری و معده را شل کرده و باعث برگشت اسید معده و سوزش معده می شود. از طرف دیگر، کشیدن سیگار ترشحات لوزالمعده را کاهش داده و محیط را اسیدی می کند. درواقع این ترشحات که حاوی بی کربنات است وارد لوله اثنی​عشر( ابتدای روده باریک) می شود.

حسن بی کربنات این است که Ph داخل اثنی عشر را قلیایی می کند. اگر ترشحاتی که از معده وارد اثنی عشر می شود توسط بی کربنات خنثی نشود باعث ایجاد زخم خواهد شد. کسانی که زخم معده و اثنی​عشر دارند زمانی که سیگار می کشند ترمیم زخم شان به تاخیر می افتد.



عرق نعناع نخورید



مصرف عرق نعناع در کاهش نفخ موثر است اما شدیدا ریفلاکس را تشدید می کند، به همین دلیل کسانی که دچار ریفلاکس هستند باید از خوردن عرق نعناع حتی در مقادیر بسیار کم پرهیز کنند. اما افراد مبتلا به نفخ می توانند از عرق نعناع و زیره استفاده کنند. برای مثال این افراد می توانند هنگام پخت برنج یا کباب به آن زیره سیاه اضافه کنند تا دچار نفخ نشوند.

برخی ها نیز معتقدند خوردن موز و شیر می تواند به درمان ریفلاکس کمک کند اما چنین چیزی حقیقت ندارد به خصوص اگر شیر پرچرب باشد، می تواند ریفلاکس را تشدید کند.

درمان درد معده

ویدئو مربوط به درمان معده درد با طب سنتی

درمان درد معده

پزشک مربوط به درمان معده درد

دکتر سید امیر منصور رضا دوست

فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی و معده

آدرس :تهران، خیابان شریعتی، خیابان شهید دستگردی (ظفر)، بعد از نفت شمالی، پلاک 177، ساختمان شمس، واحد17

تلفن تماس:88931392

درمان درد معده

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (53 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۱۵ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    محمد | ۳ سال پیش
    من سوزش معده دارم وقتی غذا میخورم خوبه بعدش یجوری میشم دیگه غذای تند یا نوشابه نمیتونم بخورم نوشابه بخورم حالم بد میشه
    0
    1
    Samir | ۵ سال پیش
    سلام،از درد معده رنج مبرم هر وقت برنج بخورم دردش بیشتر میشود گرسنه که باشم درد کمتری احساس میکنم
    0
    1
    behrooztehrani | ۵ سال پیش
    سلام من ۶سال که معده درد دارم .۶سال پیش که سرباز بودم معده دردم شروع شد .رفتم بیمارستان بقیه الله تو ونک .دکتر بهم گفت مراقب باش دار زخم میشه .یسری قرصا داد بهم میخوردم خوب میشودم .اما ۶ماه بعد ۳ماه بعد باز معده درد میگرفتم .خلاصه تو این ۶ سال دارم با درد معدم اینجوری کنار میام .ولی سیرابی زیاد میخوردم میگفتن خوبه. الان چند روزیه درد میکنه دردشم زیاد شده .با قرصایی که میشناختم از قبل رو گرفتم .استفاده میکنم .سیرابی رفتم گرفتم از گشتارگاه دارم استفاده میکنم .اما دردش نمیخوابه اصلا فقط شکمم پر درد نمیگیر .یه ترسی افتاده تو وجودم که دکترم نمیرم .ترس از اندسکوپیم دارم .بعد سیگارم میکشم .کسی میتونه کمک کنه.که چی بخورم بهتر شم
    0
    0
    Mahsa | ۵ سال پیش
    من 5ساله معده درد دارم البته این بیماری ارثی هست چند باری دکتر رفتم ولی فایده نداشت.امسال دارو گیاهی مصرف کردم خیلی خوب بود تا دوماه اصلا درد نداشتم ولی بعد دو ماه باز درد معده ام برگشت.شب ها همش بیدارم نمیتونم بخوابم از معده درد وقتی معده ام درد میگیره میزنه به سینه چپم و کمرم و کلا بدنم درد میگیره ولی الان یکمی بهتر شدم.میشه بگید مشکل اصلی من از کجاست؟؟؟
    0
    3
    جاوید | ۶ سال پیش
    لطف کنید راه درمان رو برای من جیمیل کنید ممنون میشم.
    0
    0
    جاوید | ۶ سال پیش
    سلام خسته نباشید مادر بزرگ من 2روز هست ک معدش شدید درد گرفته کمر درد همراه با نفس تنگی. مادر بزرگ من سالم سالم بود! شما میدونید علت یا درمانش چی هستش؟ مرسی و تشکر
    1
    2
    فاطمه | ۶ سال پیش
    سلام من چند روزه پیش معدم درد گرفت بعد از اون مری و گلوم درد گرفت بعد الان تو ناحیه ستون فقرات بالاییم درد میگیره
    دلیلش چیه؟
    0
    2
    پانيذ | ۶ سال پیش
    من شب خانه شكلاتي خوردم الان چند روزه ناراحتي معده دارم بعد هر غذا بايد حتما اب بخورم چه كار كنم؟
    0
    0
    پاسخ کارشناس:
    سلام. اگر حجم زیادی شکلات را یکباره مصرف کرده اید , احتمالا معده یا روده بزرگ شما دچار اسپاسم شده و می بایست به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.
    زهرا | ۷ سال پیش
    من برادم معده درد داشت ، الان چند ماهی میشه از کپسول بره موم استفاده میکنه،از وقتی استفاده میکنه درداش خیلی کمتر شده وتقریبا رو به بهبودیه،ما که خودمون از طریق سایت اینترنتی "ایران عسل" تهیه میکنیم،
    پیشنهاد میکنم حتما از این کپسول استفاده کنید
    0
    0
    لیلا احمدی | ۷ سال پیش
    علت من شکم درداستفراق میکنم خیلی هم دکتررفتم نتیجه نگرفتم لطفا راهنمایی کنید.
    0
    0
    roznod | ۷ سال پیش
    الان سه ساله معده درد دارم هرکاری کردم فایده نداشت. به نظرم این داروهای گیاهی هم تاثیر آنچنانی نداره.
    0
    1
    میلاد | ۷ سال پیش
    ممنون از مجله ی دلگرم خیلی خوب بود.
    0
    0
    منیر | ۷ سال پیش
    سلام.دمتون گرم .یه سوال داشتم :وقتی که پشت کتف راست احساس سوزش میشه و معده درد میگیره باید چیکار کرد؟
    0
    0
    ملیحه | ۷ سال پیش
    خیلی خوب بود ممنون...ببخشید سر معده ی من چند روزه تیر میکشه تا عرق نعنا میخورم خوب میشه به محضیکه نخورم درد شروع میشه دقیقا چیکار کنم؟
    0
    0
    مسعود | ۷ سال پیش
    نشکر از مجله ی خوبتون
    0
    1
    
    hits