دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع دستکش یکبار مصرف و مقاومت آنها در برابر کرونا
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
 دستکش یکبار مصرف این روزها برای مقابله با کرونا و حفظ بهداشت شخصی بسیار مورد توجه قرار گرفته و افراد جامعه از انواع آن در محیط بیرون از منزل استفاده می کنند.

معرفی انواع دستکش یکبار مصرف

دستکش یکبار مصرف در انواع و جنس های مختلف برای مقاصد مختلف تولید و به بازار عرضه شده است. دستکش یکبار مصرف این روزها برای مقابله با کرونا و حفظ بهداشت شخصی بسیار مورد توجه قرار گرفته و افراد جامعه از انواع آن در محیط بیرون از منزل استفاده می کنند.

این روزها ویروس کرونا به بحث داغی در رسانه‌ها و میان مردم تبدیل شده است و مراکز درمانی و فرهنگی هر روزه در تلاش هستند تا با آگاه کردن مردم نسبت به این بیماری از شیوع و سرایت آن جلوگیری کنند.

با توجه به اینکه تا الان واکسن یا درمان خاصی برای مقابله با این ویروس ناشناخته وجود ندارد بهترین راه مقابله با ویروس کرونا بدون شک پیشگیری و قرار نگرفتن در معرض این ویروس است که یکی از این راهها استفاده از دستکش یکبار مصرف است.

برای پیشگیری از این بیماری روش‌های مختلفی وجود دارد از قرنطینه خود در خانه گرفته تا شسشوی مرتب دست‌ها با ژل ضدعفونی کننده آنتی باکتریال، صابون و ضدعفونی کننده‌های دارای الکل، ضدعفونی کردن لباس‌ها، استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف ، پرهیز از قرار گرفتن در جمع و مراکز عمومی، مصرف مواد غذایی که داری ویتامین‌هایی مثل ویتامین D و ویتامین B12 که باعث تقویت ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا می‌شود می‌توان اشاره کرد.

همانطور که اشاره شد یکی از روش‌های پیشگیری از کرونا پوشیدن دستکش یکبار مصرف است اما بهترین و مناسب‌ترین دستکش یکبار مصرف چه نوع دستکشی است و چرا باید از دستکش یکبار مصرف استفاده کنیم؟

دستکش یکبار مصرف

راهنمای خرید دستکش یکبار مصرف

در زمان انتخاب و خرید دستکش‌های یکبار مصرف باید توجه داشت که برای چه نیازی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و براساس نیاز خود دست به انتخاب زد.

این دستکش‌ها هم از مواد طبیعی و هم مصنوعی تولید می‌شوند و صرف نظر از ماده‌ای که هر دستکش یکبار مصرف از آن ساخته شده است، باید با استاندارد های لازم مطابقت داشته باشد.

انواع دستکش یکبار مصرف با توجه به موارد مصرف و کارکرد بدین شرح اند:

  • وینیل
  • لاتکس
  • نایلونی
  • نیتریل
  • جراحی

چگونه دستکش یکبار مصرف مناسب را انتخاب کنیم

هنگام خرید دستکش یکبار مصرف ، متناسب با نیازهای مختلف گزینه های مختلفی وجود دارد. سطح محافظت ، راحتی ، دوام و موارد دیگر بین انواع دستکش متفاوت است که شامل دستکش های لاتکس ، دستکش نیتریل و دستکش وینیل است.

با انتخاب های بسیار زیاد ، تصمیم می تواند گیج کننده باشد ، بنابراین بیایید آنرا تجزیه کنیم و تصور کنیم که چرا انواع مختلفی وجود دارد . پس از درک این مسئله ، روند انتخاب دستکش بسیار ساده تر خواهد شد.

انواع دستکش یکبار مصرف

انواع دستکش یکبار مصرف و کاربردهای آنها

دستکش وینیل

دستکش وینیل ساخته شده از پلی وینیل کلرید یا همان پی وی سی بوده و جهت مصرف در کلینک‌ها، مطب‌ها، آرایشگاه‌ها، محیط‌ های آزمایشگاهی و آشپزی می‌باشد.

دستکش وینیل برخلاف دستکش لاتکس حساسیت‌زا نبوده و جایگزین مناسبی برای کسانی که به دستکش‌ لاتکس آلرژی دارند می‌باشد. دستکش وینیل نوعا ضخیم‌ تر از سایر دستکش یکبار مصرف بوده و در نتیجه مقاومت خوبی در برابر اسیدها، قلیاها و الکل‌ها داراست.

برای فعالیت‎هایی که نیاز به دقت بالا و حس لامسه قوی ندارند دستکش وینیل می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد زیرا این دستکش‌ها برخلاف دستکش‌های لاتکس و دستکش‌های نیتریل بوده و کاملا به دست نمی‌چسبد. در حقیقت هدف از راهنمای خرید دستکش یکبار مصرف ، روشن کردن همین مسائل می باشد.

دستکش وینیل بی رنگ است و قابلیت نفوذ ویروس حدود یک سوم است. نباید این دستکش را بعد از ضدعفونی دوباره استفاده کرد؛ چرا که در صورت ضدعفونی قابلیت نفوذ ویروس افزایش می‌یابد و شانس ابتلا به کرونا را بالا خواهد برد.

دستکش نایلونی

راهنمای خرید دستکش یکبار مصرف ، به دومین دستکشی که پرداخته می شود، دستکش نایلونی می باشد.این دستکش دارای شفافیت بالایی بوده و مقاومت بسیار خوب آن، این دستکش را در مقابل انواع آلودگی‌ها محافطت می‌کند.

کاربرد آن در مراکز پزشکی و درمانی دارای مصارف متعددی در آزمایشگاه‌ها، مراکز آرایشی و بهداشتی، آشپزخانه‌های صنعتی، خانگی و هتل‌ها و مراکز پرورش گیاه می‌باشد.

دستکش نایلونی همچنین ایده‌آل برای جراحی‌های آی وی اف (انتقال اسپرم و تخمک توسط سونوگرافی واژینال) بوده و ضخامت کم دستکش باعث افزایش دقت در معاینات می‌شود.

این دستکش فاقد پودر و غیر سمی بوده و استفاده آسان آن از ویژگی‌های این محصول می‌باشد. دستکش نایلونی یا مشمایی مقاومت مناسبی در برابر ویروس کرونا نداشته و در صورت ضدعفونی با اتانول میزان نفوذش بالا‌تر می‌رود.

دستکش یکبار مصرف نایلونی

دستکش لاتکس

دستکش لاتکس از لاستیک طبیعی یا لاتکس است که بدون پودر و سفید رنگ می باشد . لایه داخلی دستکش لاتکس بدون پودر می باشد و دارای پوشش پلیمری و سیلیکونی است .

به هنگام خشک بودن یا مرطوب بودن دستکش لاتکس بدون پودر سطح خارجی آن دارای مقاومت مناسب جهت حفظ امنیت و ایمنی مصرف کننده و مطمئن گرفتن ابزار خاهد بود .

خفیف‌ترین حساسیتی که ممکن است دستکش‌های لاتکس برای دستان شما ایجاد کند، به صورت خشکی، خارش، سوزش، پوسته ریزی و قرمزی پوست ظاهر شده و در اثر استفاده‌ی مداوم از لاتکس پدیدار می‌شود.

ممکن است پس از چند هفته استفاده، این حساسیت‌ها به صورت شدیدتری بروز پیدا کنند که در این صورت باید به پزشک مراجعه شود. ما درراهنمای خرید دستکش یکبار مصرف موظفیم علاوه بر معرفی مزایای یک دستکش، معایب آن را هم ذکر کنیم.

به عنوان مثال علی رغم مزایای خوبی که این دستکش داراست، دستکش لاتکس، به دلیل افزایش میزان آلرژی ،استفاده از آن برای بسیاری از متخصصان بهداشت سخت گشته است و بسیاری از پزشکان از دیگر گزینه های غیر لاتکس مانند دستکشهای وینیل و نیتریلی را انتخاب می کنند.

این دستکش یکبار مصرف مناسب جهت استفاده در معاینات زنان اورژانس- جراحیهای کوچک و سند گذاری می باشد، برای مصارف خانگی و آرایشی ،بهداشتی نیز کاربرد دارد.

لاتکس بهترین نوع دستکش برای مقاومت در برابر کروناست که در بیمارستان ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین قابل ضدعفونی با اتانول بوده و عمر مصرف آن تنها ۱۶ ساعت است.

دستکش نیتریل

نیتریل از پلیمر سه گانه مصنوعی است که از طریق لاستیک یکبار ولکانیزه شده (فرآیند پخت لاستیک) بدست می آید. نیتریل بسیار منعطف و مقاوم در برابر پارگی است.

یکی از فاکتور ها در راهنمای خرید دستکش یکبار مصرف ، پرداختن به مقایسه ی دستکش ها می باشد. افرادی که به لاتکس و یا پودر حساسیت دارند می توانند از دستکش نیتریل استفاده کنند که از لاستیک مصنوعی ساخته شده و پودر ندارد.

نیتریل در برابر سوراخ شدگی 3 برابر قوی تر از لاتکس است هر چند که کمی کشسانی کمتری نسبت به دستکش های لاتکس دارد ولی به هر حال وقتی با سوزن های تیز سر و کار دارد قطعا دلتان نمیخواهد که دستکشتان مقاومتی در برابر آن نداشته باشد.

درست است که کمی حساسیت لمس لاتکس بیشتر از نیتریل است ولی به اندازه قابل توجهی نیست و با پیشرفت علم تولید نیتریل این مشکل کوچک هم برطرف خواهد شد

دستکش نیتریل با رنگ آبی در میان افراد شناخته شده است و مقاومت خوبی در برابر ویروس کرونا دارد، اما مدت زمان استفاده از آن ۸ ساعت است و می‌تواند با اتانول ضدعفونی شود؛ چرا که باعث کاهش نفوذ ویروس کرونا خواهد شد.

دستکش یکبار مصرف وینیلی

دستکش جراحی

آخرین نوع دستکشی که در راهنمای خرید دستکش یکبار مصرف ، معرفی می گردد، دستکش جراحی می باشد. دستکش جراحی نقش بسیار بسزایی را در روند عمل های جراحی دارند.

دستکش جراحی استریل از پلیمرهای مختلفی مانند ، لاستیک نیتریل ، نیپرین و یا لاتکس طبیعی نیز، ساخته می‌شوند. ویژگی خاص این محصول نسبت به محصولات دیگر استریل بودن آن است که بااستفاده از گاز اتیلن اکساید EO و اشعه گاما محصول استریل شده تا در موارد خاص قبلیت استفاده داشته باشد .

این دستکش‌ها در انواع پودری، کم پودر و بدون پودر تولید می‌شوند و استفاده از پودر در این دستکش ها به دلیل راحتی در پوشیدن صورت می‌پذیرد.

امروزه برای جلوگیری از آسیب به بیمار و یا مواردی که ممکن است تماس مستقیم با پودر داشته باشند از پودر نشاسته ذرت برای تهیه این دستکش‌ها استفاده می‌شود.

اصول کلی پوشیدن دستکش یکبار مصرف

در راهنمای خرید دستکش یکبار مصرف، علاوه بر معرفی انواع دستکش، بایستی نحوه پوشش نیز بیان گردد.اصول پوشیدن دستکش های یک بار مصرف به شرح زیر است.

  • دستکش یکبار مصرف باید بلافاصله قبل از انجام یک کار پوشیده و بلافاصله بعد از انجام آن برداشته شوند.
  • قبل از پوشیدن دستکش یکبار مصرف دست های خود را بشویید و دیگر به هیچ وسیله ای دست نزنید.( . اگر آنها قبل از جمع آوری تجهیزات پوشیده شوند ، آلوده خواهند شد . به همین خاطر تجهیزات باید اول جمع آوری و برای استفاده در بستر بیمار قرار گیرند)
  • دستکش یکبار مصرف را از نظر عدم وجود هر گونه زدگی یا سوراخ بررسی نمایید.
  • هرگز با داشتن دستکش یکبار مصرف دست خود را نشویید. ابتدا دستانتان را بشویید ، خشک کنید و سپس از دستکش استفاده کنید.
  • دستکش یکبار مصرف باید پس از اتمام کار برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی در ابزار خاص این کار دور انداخته شوند .
  • دستکش یکبار مصرف باید برای هر بیمار تعویض شوند چرا که می توانند عامل ابتلا به یک عفونت باشند.

بیشتر بخوانید:

آموزش ساخت دستکش یکبار مصرف در ۳۰ ثانیه

چگونه با کیسه فریزر دستکش یکبار مصرف درست کنیم ؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امراله مهماندوست | ۳ سال پیش
در استان فارس شهرستان شیراز شهر صدرا ضد افونی کننده و ماسک و دستکش یکبار مصرف وجود ندارد تعداد محدودی برایم ارسال کنید
1
0

hits