دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا قرص های ضد بارداری باعث بزرگ شدن سینه ها می شوند؟
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
قرص های ضد بارداری حاوی هورمون‌هایی هستند که مانع آزاد شدن تخمک از تخمدان می‌شوند.


تاثیر قرص های ضد بارداری بر بزرگ شدن سینه ها


قرص های ضد بارداری حاوی هورمون‌هایی هستند که مانع آزاد شدن تخمک از تخمدان می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد، در بسیاری از زنان مصرف این قرص‌ها عوارض جانبی کوتاه‌ مدتی چون قاعدگی منقطع و لکه‌بینی به دنبال دارد که معمولا در دوره‌های اول مصرف بیشتر است، اما به مرور زمان برطرف خواهد شد.


قرص های ضد بارداری حاوی هورمون هستند و می توانند سایز سینه را افزایش دهند. با این حال، اثر آن ها معمولا موقت است. هورمون های اصلی موجود در اکثر انواع قرص های ضدبارداری مانند قرص ال دی عبارتند از:

  • استروژن، هورمون جنسی زنانه
  • پروژستین، هورمون مصنوعی پروژسترون، که یکی دیگر از هورمون های جنسی زنانه است

بدن استروژن و پروژسترون را تولید می کند. در طول چرخه قاعدگی، سطح این هورمون ها نوسان دارد، و می تواند تغییراتی در بافت سینه ایجاد کند. استروژن همچنین هورمونی است که در ابتدا مسئول رشد سینه در دوران بلوغ است. هنگامی که فرد شروع به مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری می کند سطح هورمون های آنها افزایش می یابد و این افزایش می تواند باعث افزایش سایز سینه شود. با این حال، پس از چند دوره ماهانه مصرف دارو و متوقف کردن آن، ممکن است اندازه سینه به حالت طبیعی بازگردد.

از سوی دیگر، مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری ممکن است با عوارضی چون تهوع، سردرد، درد سینه، جوش پوستی، کاهش میل جنسی، افسردگی، تغییرات خلق وخو و افزایش وزن همراه باشد. خوب است بدانید، بسیاری از این علائم به دلیل استروژن موجود در قرص‌هاست.

آیا قرص های ضد بارداری بر اندازه سینه تاثیر می گذارد و چگونه؟


قرص های ضد بارداری حاوی هورمون هایی هستند که می توانند سایز سینه را افزایش دهند. سطوح استروژن و پروژسترون در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند و این مسئله می تواند باعث تغییر در بافت سینه شود. فرد ممکن است احساس کند سینه هایش حساس تر از قبل شده است. بسیاری از قرص های ضد بارداری حاوی هورمون های مشابه استروژن و پروژستین است که یک فرم مصنوعی پروژسترون است. مصرف قرص می تواند باعث افزایش سایز سینه ها شود. با این حال، هر گونه افزایش اندازه به طور معمول نامحسوس است.


ظرف چند ماه پس از مصرف قرص، سینه ها معمولا به اندازه طبیعی خود باز می گردند. معمولا در اثر قطع مصرف قرص نیز سینه ها به اندازه قبلی خود باز می گردند. رابطه دیگری بین قرصهای ال دی و افزایش سایز سینه وجود دارد. هنگامی که فرد شروع به مصرف قرص ضد بارداری می کند، تغییرات در میزان هورمون می تواند باعث حفظ مایعات در بدن شود. این مسئله می تواند باعث بزرگ شدن سینه ها شود. هنگامی که احتباس مایعات باعث بزرگ شدن سینه ها می شود، فرد متوجه می شود قطع مصرف قرص باعث کاهش اندازه سینه می شود. در این مدت فرد پریود می شود.

قرص ضدبارداری


آیا قرص های ضد بارداری باعث افزایش وزن می شود؟


افزایش وزن یک عارضه جانبی بسیاری از قرص های ضد بارداری است. مانند افزایش احتمالی اندازه سینه، افزایش وزن نیز نامحسوس و کم می باشد. در سال 2014، محققان 49 بررسی انجام دادند. آنها سعی کرده اند ارتباط بین افزایش وزن و قرص ضد بارداری را پیدا کنند که شامل استروژن و پروژستین است. محققان دریافتند که این قرص ها تا به حال تاثیر قابل توجهی روی وزن نداشته اند. اگر فردی که قرص های ضد بارداری مصرف می کند، با افزایش وزن مواجه شود، به دلیل تغییرات هورمونی و احتباس مایعات در بدن می باشد.


10 عارضه جانبی دیگر قرص های ضد بارداری


قرص های ضد بارداری مختلف می توانند عوارض و خطرات مختلفی داشته باشند. در مورد شایع ترین عوارض جانبی و روش های جایگزین جلوگیری از بارداری اطلاعات بیشتری کسب کنید. برخی عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:

  • تغییر در خلق و خوی
  • تغییر در قاعدگی، شامل خونریزی بیشتر یا کمتر
  • حساسیت در سینه
  • حالت تهوع
  • سردرد

افزایش هورمون ها، به ویژه استروژن می تواند عوارض جانبی جدی تری را ایجاد کند. قرص های ضد بارداری که فقط شامل پروژستین می شوند، به احتمال زیاد باعث ایجاد این عوارض می شوند. عوارض جانبی جدی، هر چند نادر قرص های ضدبارداری ال دی عبارتند از:


برخی عوامل خطرزا هنگام مصرف قرص های ضد بارداری

برخی از عوامل خطر عبارتند از:

اگر فرد یکی از این عوامل خطر را داشته باشد، پزشک نوع دیگری از قرص ضد بارداری توصیه می کند.


در نهایت هنگام مصرف قرص های ضد بارداری ، باید از خطرات احتمالی و عوارض جانبی آگاه باشید. یکی از عوارض جانبی خفیف، افزایش جزئی و کوتاه مدت اندازه سینه است. برخی از عوارض جانبی دیگر شدیدتر هستند، و حتی می توانند تهدید کننده زندگی باشند. قبل از مصرف قرصد ضدبارداری هورمونی، لازم است در مورد مزایا و معایب با پزشک بحث شود.

divider

بیشتر بخوانید:

نحوه کارکرد قرص ضد بارداری چگونه است؟

موارد مصرف و عوارض قرص ضد بارداری اچ دی (Contraceptive HD)

اطلاعات کامل دارویی در مورد قرص ضد بارداری لویتود

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits