دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هر آنچه که باید در مورد بتائین بدانید .

بتائین چیست و در کدام مواد خوراکی یافت می شود؟

هر آنچه که باید در مورد بتائین بدانید .
32
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بدن انسان به تنهایی نمی تواند از خود محافظت کند ، برای سالم ماندن احتیاج به موادی دارد تا کمبود هایش را جبران کند . بتائین یکی از این موارد است ، که در چغندر ، اسفناج و غلات سبوس دار یافت می شود . البته بتائین کاربردهای دیگری دارد که در این مقاله به...

بتائین چیست ؟

آیا افزودن بتایین به جیره طیور، خطر بروز کبد چرب را کاهش میدهد؟

قبل از هر چیز باید گفت که بتائین Betaine یک ماده مغذی کاربردی در تغذیه طیور می باشد. پیش از این بتائین به صورت بتائین آنهیدروس، از چغندر قند بدست می آمد. اما در حال حاضر میتوان آن را به شکل بتائین هیدروکلراید نیز سنتز کرد.

بتائین یا تری متیل گلایسین یک ماده آلی است که در گیاهان و بدن جانوران سنتز می شود . برخی از جانوران مهره دار و تعداد معدودی از گیاهان این ماده را به مقدار زیادی در بدن خود ذخیره می کنند ، از جمله گیاهان ذخیره کننده بتائین ، چغندرقند است که در مقایسه با سایر گیاهان بیشترین توانایی ذخیره این ماده را دارد بطوریکه می توان بتائین را از طریق فرایند ویژه ای از چغندرقند استخراج نمود . بتائین از نظر شیمیایی ماده ای با ثبات است و حتی در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد هم فعالیت شیمیایی خود را انجام می دهد .

خواص بتائین:

این ماده که در منابع با نامهای دیگری چون تری متیل گلیسین و تی ام جی شناخته شده است در چغندر ، اسفناج و غلات سبوس دار یافت می شود.

بتائین ، ساختار شیمیایی بتایین

کوکامیدو پروپیل بتائین :

کوکامیدو پروپیل بتائین ترکیبی است از روغن نارگیل ، الکل و بتائین (در این ترکیب به جای الکل ، از آب هم استفاده می شود ) که به عنوان عامل سختی گیرآب برای بهبود کف کنندگی مواد شوینده بکار می رود .

این نوع نمک از اسیدهای چرب روغن نارگیل استخراج می شود . این ماده به عنوان قوام آور ، افزایش دهنده کف و نرم کننده و نیز برای آمولسیونه کردن استفاده می شود.

روغن نارگیل چربی اشباع شده و به حالت نیمه جامد است که از مغز نارگیل استخراح می شود . الکل از تخمیر نشاسته ، قند و یا هر کربو هیدرات دیگر تشکیل می شود .

الکل برای حل کردن یک یا چندین ماده استفاده می شود. استفاده از کوکامیدو پروپیل به علت دارا بودن خواص پاک کنندگی ، قوام دهندگی، و کف کنندگی ، در شامپوها و نرم کننده ها رایج است.

بتائین در کدام مواد خوراکی یافت می شود؟

"بتائین " به مقدار زیادی در بی مهرگان دریایی و چغندر قند یافت می شود. همچنین گندم، محصولات جانبی گندم و یونجه حاوی بتائین می باشد. منبع خوراکی مرسوم برای بتائین چغندر قند و محصولات جانبی بدست آمده از آن مثل ملاس چغندر قند می باشد.

بتائین به چه صورتی به جیره حیوانات افزوده می شود؟

بتائین یک افزودنی خوراکی است. بتائین به صورت خالص نیز یافت می شود . اما به صورت بتائین آنهیدروس ، بتائین مونو هیدارت و بتائین هیدروکلراید به جیره حیوانات افزوده میشود.

اهمیت گروه های متیل در بدن پرندگان چیست ؟

متاسفانه پرندگان نمیتواند گروه های متیل را خودشان بسازند . بنابراین باید این گروه ها را از طریق منابع خوراکی تهیه کنند. متیونین ، کولین و بتائین از جمله موادی هستند که توانایی متیل دهندگی را دارند.

بتائین در کدام بافت ها و واکنش های بیوشیمایی نقش بازی می کند؟

به طور کلی بتائین در بافت کبد ، تکثیر سلولی ، ساخت کارنیتین ، متابولیسم هموسیستئین و متیونین نقش دارد.

مهمترین وظایف بتائین Betaine چیست ؟

اگر خاطرتان باشد در سطور بالا گفتیم که این ماده با ارزش دارای سه گروه متیل می باشد . بنابراین یکی از مهم ترین وظایف این ماده این است که میتواند گروه متیل خود را به سایر مواد آلی بدهد که به این عمل ، شرکت کردن در واکنش های متیلاسیون می گویند.

بنابراین بتائین در متابولیسم انرژی و پروتیین حیوانات و طیور نقش دارد . نقش مهم دیگر بتائین این است که در تنظیم فشار اسمزی درون سلولی نقش دارد .

هر ماده ای که در متابولیسم انرژی و پروتین نقش داشته باشد میتواند در ضریب تبدیل نهایی گله نیر تاثیرگذار باشد . نکته جاالب دیگر این است که بتائین دارای سه گروه متیل می باشد و فقط یکی از این گروه ها میتواند در واکنش های متیلاسیون شرکت کند و گروه های متیل دیگر آن (دوتای باقیمانده ) در مسیر تبدیل بتائین به گلایسین اکسید می شوند.

divider

طیور دقیقا به چه مقدار بتائین نیاز دارند؟

جواب دادن به این سوال سخت است . همان طور که گفتیم یکی از وظایف مهم بتائین انتقال و دادن گروه های متیل به سایر مواد می باشد .

نکته دیگر این است که علاوه بر بتائین ، متیونین و کولین نیز از دهنده های مهم گروه های متیل هستند .

در نتیجه مقدار مورد نیاز به بتائین تحت تاثیر مقدار متیونین و کولین جیره و همچین درجه تنش اسموتیک وارد شده به روده طیور و سایر بافت ها می باشد.

آیا مصرف بتائین در استرس های گرمایی منجر به بهبود فعالیت آنزیم های درون سلولی می شود؟

جواب این سوال مثبت می باشد . بتائین میتواند باعث افزایش ابقای آب در درون سلول ها شود . از سوی دیگر میدانیم که فعالیت تمامی آنزیم های درون سلولی در یک محیط آبی صورت می گیرد .

در نتیجه استفاده از بتائین در جیره میتواند باعث افزایش ابقای آب درون سلولی و بهبود فعالیت آنزیم های درون سلولی شود . در استرس گرمایی (تنش حرارتی) افزودن بتائین به جیره میتواند منجر به بهبود تولید تخم مرغ و ضخامت پوسته تخم مرغ شود.

ریو و همکاران (2002) گزارش کردند که استفاده از بتائین در جیره طیور گوشتی منجر به بهبود افزایش وزن آنها در شرایط استرس حرارتی شد . اما زولکیفی و همکاران (2004) نتایج آنها را مورد تایید قرار ندادند.

نتایج پژوهش ها در مورد تاثیر بتائین در طیور چگونه بوده است ؟

نتایج پژوهش ها در مورد تاثیر بتائین در طیور متفاوت بوده است . افزودن بتائین به جیره طیور و سایر حیوانات تک معده ای ممکن است که بر روی کارایی و بازده طیور و همچنین کیفیت لاشه تاثیر گذار باشد .

در برخی از پژوهش ها افزودن بتائین به جیره طیور منجر به بهبود افزایش وزن و ضریب تبدیل طیور شده است .

هرچند که در برخی از پژوهش ها بتائین تاثیر مثبتی را از خود بر جای نگذاشته است . افزودن بتائین به جیره طیور ممکن است منجر به کاهش چربی شکمی و افزایش وزن عضله سینه طیور شود.

چگونه افزودن بتایین به جیره طیور منجر به بهبود کیفیت لاشه می شود؟ آیا افزودن بتائین به جیره طیور می تواند برای مصرف کننده نهایی (انسان) مفید باشد؟

بتائین از دو طریق میتواند منجر به کاهش چربی لاشه و تولید گوشت لخم (گوشت کم چرب) شود و تولید گوشت کم چرب برای مصرف کننده نهایی بسیار ارزشمند است: پژوهش ها نشان میدهند که متعاقب افزودن بتائین به جیره طیور ، فعالیت آنزیم هایی که در تولید چربی نقش دارند (لیپوژنیک) کاهش می یابد .

از سوی دیگر بتائین یک ماده متیل دهنده می شود ، با حضور این ماده اسید آمینه مهمی مثل متیونین کمتر فعالیت متیل دهندگی را از خود نشان میدهد و در نتیجه این اسید آمینه ارزشمند صرف ساختن پروتیین و عضلات می شود.

Betaine بتایین

آیا افزرودن بتایین به جیره طیور میتواند خطر بروز کبد چرب در پرندگان را کاهش بدهد؟

بلی ، افزودن بتائین به جیره طیور میتواند خطر بروز کبد چرب را کاهش بدهد . همان طور که میدانید بتائین توانایی این را دارد که گروه های متیل خود را در واکنش های بیوشیمایی به اشتراک بگذارد .

بنابراین بتائین میتواند متیل مورد نیاز برای سنتز لستین را فراهم کند . لستین در تسهیل نقل و انتقال چربی ها نقش دارد.

از سوی دیگر افزودن بتائین به جیره طیور میتواند دسترسی پرنده به کولین را افزایش بدهد . چراکه با حضور بتائین ، مقدار کمتری از کولین در واکنش های متیل دهندگی شرکت میکنند و درنتیجه بخشی از کولین صرف ساخت VLDL که یک نوع لیپوپروتین است می شود .

لیپوپروتین مزبور در خارج کردن چربی ها از کبد نقش بسیار مهمی داشته و تولید مقدار مناسبی از VLDL خطر بروز کبد چرب را میکاهد . از سوی دیگر بتائین میتواند منجر بهبود ساخت کارنیتین و کراتین در کبد و عضلات شود .

کارنیتین ماده ای است که در انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیر به درون میتوکندری ها نقش دارد . با انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیر به درون میتوکندری ها خطر بروز کبد چرب نیز کاهش می یابد .

چراکه اسیدهای چرب در میتوکندری سوخته و تبدیل به انرژی می شوند . از سوی دیگر بتائین میتواندمنجر به افزایش فعالیت آنزیم لیپاز شود که یک عامل کمکی دیگر در جلوگیری از بروز کبد چرب می باشد.

آیا استفاده از بتائین در طیور مبتلا به کوکسیدیوز میتواند مفید باشد؟

بلی ، بتائین ممکن است به صورت مستقیم و غیر مستقیم منجر به بهبود بازده حیوانات مبتلا به کوکسیدیوز شود .

بتائین به صورت غیر مستقیم از ساختمان و عملکرد روده آسیب دیده (بوسیله ایمریاها) حمایت می کند . همچنین بتائین به صورت مستقیم میتواند رشد انگل های ایمریا (عامل کوکسیدیوز) را مهار کند.

سلول های بدن چگونه بتائین مورد نیاز خود را تامین می کنند ؟

دو منبع برای تامین بتائین درون سلولی وجود دارد که شامل بتائین موجود در جیره و دیگری سنتز بتائین از طریق کولین کلراید می باشد.

مراحل جذب بتائین کجاست؟

بتائین از طریق دوازدهه (دئودنوم ) جذب می شود . مطالعات بر روی انسان نشان میدهد که این ماده به سرعت از روده جذب می شود به طوری که 1 تا 2 ساعت پس از مصرف بتائین ، مقدار این ماده آلی در سرم انسان به حداکثر مقدار خود می رسد .

نکته جالب توجه این است که بیش از سه چهارم بتائین مصرف شده می تواند در درون سلول های روده باقی بمانند .

بتائین Betaine چگونه از بدن دفع می شود؟

این ماده از بدن دفع نمی شود بلکه در مسیرهای متابولیسی مصرف شده و بدین طریق از بدن زدوده می شود.

separator line


بیشتر بخوانید :

سرطان مولتیپل میلوما و درمان این سرطان

با علایم تومور مغزی آشنا شوید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (32 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits